AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #1 Skrevet 28. juni 2017 Jeg har tenkt til å kjøpe bolig snart, og skal ordne meg finansieringsbevis i banken min. (1) Men så fikk jeg ved en tilfeldighet se at jeg antagelig kan få langt bedre rente i en annen bank.(2) Kan jeg få finansieringsbevis fra (1) i morgen, og så ta kontakt med (2) i neste uke, høre hva de evt kan gi meg til rente, og så få finansieringsbevis fra dem, hvis det tilbudet er bedre? Eller "binder" jeg meg til (1) når jeg får finansieringsbevis fra de? Har ikke funnet bolig ennå, men er på utkikk Anonymkode: 3addd...322
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #2 Skrevet 28. juni 2017 Du binder deg ikke. Shop rundt etter den banken som kan gi deg best betingelser Anonymkode: d71b1...70c 1
Cuntzilla Skrevet 28. juni 2017 #3 Skrevet 28. juni 2017 Du binder deg ikke, jeg shoppet rundt etter bank sist jeg skulle kjøpe og satt på tre finansieringsbevis til slutt.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #4 Skrevet 28. juni 2017 38 minutter siden, Cuntzilla skrev: Du binder deg ikke, jeg shoppet rundt etter bank sist jeg skulle kjøpe og satt på tre finansieringsbevis til slutt. Så smart! Og da bare benyttet du deg av de som ga deg det beste tilbudet, og så hørte du ikke mer fra de andre bankene? Var det forresten noe forskjell i hvor mye bankene ville låne deg? Anonymkode: 3addd...322
Mr_Kindle Skrevet 28. juni 2017 #5 Skrevet 28. juni 2017 (endret) Ja, det er forskjell på hva bankene vil låne deg. Jeg fikk mest lån i Storebrand og minst i DnB Endret 28. juni 2017 av Mr_Kindle
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #6 Skrevet 28. juni 2017 DNB gir iallefall ikke finansieringsbevis dersom du har fra annen bank. Det er ett bevis for at du får låne det beløpet. Om du for eksempel får finansieringsbevis på 2mill hos nordea, og 2,2 mill hos DNB, så har du bevis på at du får låne 4,2 mill, og dermed kan by på en bolig til dobbel pris av hva du har råd til. Anonymkode: b1d4e...a3e
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #7 Skrevet 28. juni 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: DNB gir iallefall ikke finansieringsbevis dersom du har fra annen bank. Det er ett bevis for at du får låne det beløpet. Om du for eksempel får finansieringsbevis på 2mill hos nordea, og 2,2 mill hos DNB, så har du bevis på at du får låne 4,2 mill, og dermed kan by på en bolig til dobbel pris av hva du har råd til. Anonymkode: b1d4e...a3e Nei... det kan vel ikke stemme at det er slik det fungerer? Jeg tror man bare kan benytte seg av ett, selv om man har flere finansieringsbevis på hånda. Anonymkode: 3addd...322
Gjest Blondie65 Skrevet 28. juni 2017 #8 Skrevet 28. juni 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: DNB gir iallefall ikke finansieringsbevis dersom du har fra annen bank. Det er ett bevis for at du får låne det beløpet. Om du for eksempel får finansieringsbevis på 2mill hos nordea, og 2,2 mill hos DNB, så har du bevis på at du får låne 4,2 mill, og dermed kan by på en bolig til dobbel pris av hva du har råd til. Anonymkode: b1d4e...a3e Dette er feil. Et finansieringsbevis forteller hvor mye du kan låne innenfor en prosentandel - f.eks 85 % - av boligens verdi. To finansieringsbevis gir deg ikke 170 % finansiering.
Cuntzilla Skrevet 28. juni 2017 #9 Skrevet 28. juni 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så smart! Og da bare benyttet du deg av de som ga deg det beste tilbudet, og så hørte du ikke mer fra de andre bankene? Var det forresten noe forskjell i hvor mye bankene ville låne deg? Anonymkode: 3addd...322 Jeg fikk først et dårlig tilbud fra en dårlig kunderådgiver i banken jeg allerede hadde lån i (DnB), så fikk jeg et bedre fra Danske Bank, og litt senere et enda bedre av Nordea. Hadde søkt via penger.no eller hva det heter, hvor det går ut til flere. Obos-banken ringte vel sånn et halvt år etterpå, lykke til med det liksom. Hadde tenkt å gå for Nordea, så ringte en ny (og GOD) kunderådgiver fra DnB og lurte på hvordan det gikk med boligjakten og jeg sa jeg hadde fått et bedre tilbud i en annen bank som jeg hadde brukt i de siste budrundene og at det var derfor de ikke hadde hørt fra meg på lenge (det og at forrige kunderådgiver jeg hadde hos dem var ræva). Da matchet de det beste tilbudet for å beholde meg. Endte med å bli i DnB. Alle bankene ga meg det jeg ville ha, kanskje Danske Bank var rausest for de tilbydde meg å legge på 500 000 mer enn jeg hadde spurt om just in case jeg trengte det. 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: DNB gir iallefall ikke finansieringsbevis dersom du har fra annen bank. Det er ett bevis for at du får låne det beløpet. Om du for eksempel får finansieringsbevis på 2mill hos nordea, og 2,2 mill hos DNB, så har du bevis på at du får låne 4,2 mill, og dermed kan by på en bolig til dobbel pris av hva du har råd til. Anonymkode: b1d4e...a3e Nei, det stemmer ikke, du kan ikke slå sammen to finansieringsbevis på den måten. Endret 28. juni 2017 av Cuntzilla 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #10 Skrevet 28. juni 2017 Jeg kjøpte med et finansieringsbevis fra DnB, men endte med å finansiere boligen med lån fra danske bank. Helt uproblematisk. Ett år senere ringer fortsatt dnb og vil ha meg tilbake. Anonymkode: c7c19...c56
Mr_Kindle Skrevet 28. juni 2017 #11 Skrevet 28. juni 2017 Selvsagt kan du ikke bruke to finansieringsbevis. Det står jo også i de bevisene at de gis under en forutsetning, at foreks samlet gjeld ikke overstiger 2 770 000 kr. Du tror kanskje også at hvis man blander 1dl 40% vodka med 1dl 40% whisky så får du 80% sprit? =) 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå