AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #1 Skrevet 28. juni 2017 Jeg vurderer å ta vekterkurs, men er dette et yrke som har blitt mer populært hos kvinner de siste årene? Er det et statusyrke? Nå har ikke vektere all verdens utdanning stort sett, vil jeg tro. Men jeg lurer litt på hvem gjennomsnittsvekteren er. Spesielt dersom vekteren er kvinne. Er det en givende og utviklende jobb, med mulighet for bedre lønn jo lengre erfaring man har? Er det fysiske krav til oss kvinner i jobben? Anonymkode: b5901...f6b
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #2 Skrevet 28. juni 2017 Nei, heller omvendt spør du meg. Anonymkode: 977eb...801 7
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #5 Skrevet 28. juni 2017 Dørgende kjedelig lavstatus jobb. Dårlig lønn for gørrkjedelige oppgaver. Styr unna. Hilsen vekter. Anonymkode: ac65c...207 13
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #7 Skrevet 28. juni 2017 Ingen status, ikke blandt dem som jobber der en gang. De fleste er der noen få år før de skjønner at de må gjøre noe mer med livet sitt og skaffer seg en annen eller høyere utdannelse. Vektere med fagbrev har samma utdanning som mekanikere, rørleggere og elektrikere. Anonymkode: 42805...e75 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #8 Skrevet 28. juni 2017 Status? Hehe. Hvem bryr seg om det når 10% er arbeidsledige i Europa. Tall som sannsynligvis aldri vil bli lavere. Bare mer og mer blir ledige pga automasjon og autsourcing. I Norge finnes det nå en hel drøss med ungdommer med fine bachelor- og mastertitler som går rundt og er ledige. Hva er så status med det.. Anonymkode: ef5b3...359 13
Gjest Raindrops Skrevet 28. juni 2017 #9 Skrevet 28. juni 2017 Jeg putter vektere i omtrent samme kategori som vaktmestere. Absolutt en respektabel jobb, men på ingen måte et statusyrke.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #10 Skrevet 28. juni 2017 Heller omvendt. De fleste vektere jeg kjenner er de som ikke kom inn på politihøyskolen. Anonymkode: 44bbb...a24 12
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #11 Skrevet 28. juni 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Status? Hehe. Hvem bryr seg om det når 10% er arbeidsledige i Europa. Tall som sannsynligvis aldri vil bli lavere. Bare mer og mer blir ledige pga automasjon og autsourcing. I Norge finnes det nå en hel drøss med ungdommer med fine bachelor- og mastertitler som går rundt og er ledige. Hva er så status med det.. Anonymkode: ef5b3...359 Did you mean: outsourcing? Anonymkode: e04d9...cac 7
Knirke Skrevet 28. juni 2017 #12 Skrevet 28. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ingen status, ikke blandt dem som jobber der en gang. De fleste er der noen få år før de skjønner at de må gjøre noe mer med livet sitt og skaffer seg en annen eller høyere utdannelse. Vektere med fagbrev har samma utdanning som mekanikere, rørleggere og elektrikere. Anonymkode: 42805...e75 Hahaha.... Dagens! Jeg skal love deg at det er mye vanskeligere å bli mekaniker, rørlegger eller elektriker. Du trenger bare å ta et enkelt 50 timers kurs med en multiple choice eksamen for å bli vekter. TS: Jeg har vært vekter selv, så jeg vet hva jeg snakker om. Det er få karrieremuligheter, og jeg skal love at du ikke imponerer noen som helst med tittelen. Men det er et helt greit yrke, altså! det er mange forskjellige typer vektere (resepsjon, mobil, stasjonær-, utrykning, kjøpesenter, sentral osv). Det finnes mange verre jobber her i verden. 10
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #13 Skrevet 28. juni 2017 Status er det ikke, så hvis status veier tungt for deg, TS, burde du sikker vurdere yrkesfaglig eller høyere utdanning fremfor et kurs. Anonymkode: e04d9...cac 8
jabx Skrevet 28. juni 2017 #14 Skrevet 28. juni 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heller omvendt. De fleste vektere jeg kjenner er de som ikke kom inn på politihøyskolen. Anonymkode: 44bbb...a24 Du kjenner veldig mange som har søkt og ikke kommet inn altså? Merkelig omgangskrets. Faktisk er det litt omvendt: Mange politistudenter jobber som vektere under studiet, og etter studiet og frem til de får seg jobb i politiet. 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #15 Skrevet 28. juni 2017 Mange år som vekter bak meg! Det er en helt ok jobb, helt ok betalt (kommer litt an på, noen oppdrag tjener en godt på, andre ræva på), men noe status har jeg aldri følt det er over yrket.. ingen skam heller (skammet meg mye mer når jeg var telefonselger), men var ikke sånn at jeg gikk rundt å skrøt av at jeg var vekter, akkurat.. Anonymkode: cbd1e...c72 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #16 Skrevet 28. juni 2017 Om du velger dette yrket ts, så hold deg iallefall langt unna flyplassvekter. Bare syting og klaging fra de fleste passasjerer + ledelse. Jævlige arbeidstider også. Anonymkode: ac65c...207 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #17 Skrevet 28. juni 2017 6 minutter siden, Knirke skrev: Hahaha.... Dagens! Jeg skal love deg at det er mye vanskeligere å bli mekaniker, rørlegger eller elektriker. Du trenger bare å ta et enkelt 50 timers kurs med en multiple choice eksamen for å bli vekter. TS: Jeg har vært vekter selv, så jeg vet hva jeg snakker om. Det er få karrieremuligheter, og jeg skal love at du ikke imponerer noen som helst med tittelen. Men det er et helt greit yrke, altså! det er mange forskjellige typer vektere (resepsjon, mobil, stasjonær-, utrykning, kjøpesenter, sentral osv). Det finnes mange verre jobber her i verden. Så du at det sto vektere med fagbrev? Det får du etter samme utdanningsløp som rørleggere. Det gir deg litt mer lønn og ofte bedre oppdrag. Hvertfall der jeg jobbet. Anonymkode: 42805...e75 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #18 Skrevet 28. juni 2017 Statusyrke blir definert forskjellig av forskjellige mennesker. Noen vil synes at jo større akademisk tyngde gir større status. Andre synes nytteverdi gir større status, sykepleiere/ folk i helsebransjen. Andre synes kansje politi/brannmenn gir stor status titross for begrensede akademiske ferdigheter. Anonymkode: 72d37...1ae 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #19 Skrevet 28. juni 2017 Og så kan man jo håpe at om få år så krever alle store offentlige oppdragsgivere at f.eks minst 80% av vekterne ved oppdraget skal ha fagbrev i sikkerhetsfaget, så blir det kanskje et litt mer respektert yrke med tiden. Vi trenger mange med yrkesfaglig utdannelse med tiden. Anonymkode: 42805...e75 2
PerUlv Skrevet 28. juni 2017 #20 Skrevet 28. juni 2017 (endret) Jeg jobbet som vekter mens jeg gikk på politihøgskolen. Helt grei deltidsjobb, med mange hyggelige kolleger. Mange av disse søkte politihøgskolen senere og kom inn. Endret 28. juni 2017 av PerUlv 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå