Gå til innhold

Hvordan døde kjæledyret ditt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har måttet avlive en hund for noen år siden. Prøvde alt for at den skulle bli bra, men til slutt i samråd med veterinær ble den avlivet. Jeg sitter ennå med tanken på om jeg prøvde absolutt alt, kunne den blitt bra igjen?

Jeg har også mistet en kanin, den bare døde uten at jeg skjønte noe av det. Den var ikke syk, trur jeg. Ikke som jeg merket iallefall.

Nå sitter jeg igjen med savn av hunden og disse tankene om at JEG avgjorde at den skulle dø. Jeg føler at det er godt og vondt på samme gang.

Hvis du har mistet flere dyr, på naturlig vis eller avlivning, hva var verst?

Anonymkode: dffac...557

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har måttet avlive en hund for noen år siden. Prøvde alt for at den skulle bli bra, men til slutt i samråd med veterinær ble den avlivet. Jeg sitter ennå med tanken på om jeg prøvde absolutt alt, kunne den blitt bra igjen?

Jeg har også mistet en kanin, den bare døde uten at jeg skjønte noe av det. Den var ikke syk, trur jeg. Ikke som jeg merket iallefall.

Nå sitter jeg igjen med savn av hunden og disse tankene om at JEG avgjorde at den skulle dø. Jeg føler at det er godt og vondt på samme gang.

Hvis du har mistet flere dyr, på naturlig vis eller avlivning, hva var verst?

Har mistet en katt fordi den ble påkjørt, ubeskrivelig grusomt. Ville nok vært bedre om den hadde fått et lengre liv og blitt avlivet pga. sykdom senere i livet. :(

Anonymkode: fae48...036

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

To hunder avlivet på grunn av alderdom. 
Det var vondt de første 2-3 ukene. Men når sorgen hadde lagt seg, så kom smilene. Tenkte på alle de fine minnene vi hadde sammen. De levde lenge og døde som gamle hunder. Ingenting er bedre enn det.  

Katten ble påkjørt rett utenfor huset vårt. Hun var bare 5 år gammel. Det gjorde vondt. Tok lang tid å komme over det. Det føles så urettferdig, så meningsløst. 

Anonymkode: 87897...d7b

AnonymBruker
Skrevet

Hadde hunden min blitt gammel så hadde det vært greit, på en måte. Min ble bare 4 år. Måtte avlives pga kreft, ettervirkningen av medisiner den hadde brukt. Det føles så fælt at den MÅTTE dø og JEG avgjorde det.

Skrevet

Jeg måtte avlive min. Han var gammel og led av cushings syndrom pga han var nødt til å gå på Prednisolon om sommeren fordi han var hyperallergisk mot gresspollen. Det var så ille at han bet føttene sine til blods før han begynte på kortisonen.

Det var tøft, så absolutt, men jeg har vært så heldig å jobbe hos en veterinær og var med på en god del avlivinger og har derfor et mer praktisk og nøkternt syn på det å avlivet. Allikevel gråt vi som noen spebarn da vi var kommet hjem uten han, men neste dag hadde vi fått avlivingen på avstand og kunne planlegge ny valp, som ble til to vakre venner

AnonymBruker
Skrevet

Har avlivet nesten alle dyrene jeg har hatt pga sykdom, alderdom med påfølgende plager eller ulykker. Har hatt et par undulater som har dødd uten noen forklaring og en katt som bare forsvant, mest sannsynlig tatt av et rovdyr. 

Syns egentlig avlivning er verst. Har hatt et par dyr som har dødd naturlig og da føler jeg at de ikke har lidd noe osv, mens ved avlivning så har jo dyret allerede lidd

Anonymkode: 42a00...e21

AnonymBruker
Skrevet

Katten min ble påkjørt, 

Anonymkode: 980d1...431

AnonymBruker
Skrevet

Katten vår ble veldig gammel og fikk til slutt nyresvikt. Vi ble nødt til å avlive den så den skulle slippe å tørste i hjel med store smerter. Det var noe av det fæleste jeg har opplevd.

Anonymkode: 27154...947

Gjest Apistogramma
Skrevet (endret)

...

Endret av Apistogramma
AnonymBruker
Skrevet

1 katt påkjørt. 

3 katter avlivet grunnet diverse sykdommer. Alle var over 8 år, den eldste nærmere 14 år. 

Like trist uansett grunn, men to av de var forventet grunnet sykdom. Den ene var mer akutt, og den som ble påkjørt var helt uventet. 

Anonymkode: c70ff...c37

Skrevet

Mistet mine to første katter av alderdom, det var trist, men på en naturlig måte.
Mistet en katt på grunn av diabetes, det var vondt. Mistet en katt som hadde fordøyelsesproblemer. Vi var "bestevenner" og hadde et nært bånd, han ble 11 år og slet det siste halve året, det var den riktige avgjørelsen, men fortsatt ufattelig trist.
Så "mistet" jeg en katt i skilsmisse, også veldig kjipt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt mange dyr, men spesielt den ene katten min hadde jeg et helt eget forhold til. Han likte ikke så godt andre mennesker, men var verdens herligste å den mest kosete katten når det gjaldt meg. Dessverre ble han angrepet av en hund, full utredning etterpå viste at det gikk bra. ca 1 år etterpå begynte han å bli aggressiv mot meg også, å da tok jeg han med til dyrlege som konstaterte at det var senskader, som overtid hadde blitt vondere. Dyrlegen mente at han fint kunne leve med dette gitt at han gikk fast på smertestillende og betennelsesdempende, men at jeg måtte passe på at han ikke gikk ut, og måtte helst passe på at han ikke hoppet opp/ned fra møbler o.l. 

Jeg valgte da å avlive ettersom at katten min ikke ville ha det noe godt hvis han ikke fikk være "katt" samt at dyrlegen ikke kunne garantere at han ville være helt smertefri. Absolutt verste avgjørelsen jeg har måtte ta, og nå er det nesten 10 år siden men gjør fortsatt vondt å tenke på det.. Han ble forresten 8 år.....

Anonymkode: 78a4c...e71

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg vil ha dyr igjen. Jeg er kjempeglad i dyr, men det at de en dag dør er for vondt. Verste er hvis de må avlives i ung alder. Så fint at dere har delt historiene deres med meg 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg avlivet et dyr jeg hadde hatt i mange år, dette er to år siden men jeg sliter ennå med tanken på om jeg gjorde alt, om det var riktig avgjørelse, kunne jeg ha reddet ham, skulle jeg ha prøvd mer?
Dyrlegen var enig, men det var min avgjørelse. Vi kunne ha prøvd en siste utvei, jeg valgte å spare dyret for, fordi det ville vært vondt for dyret og det ville koste mye penger, men hadde jeg visst hvor mye dette skulle komme til å plage meg at jeg ikke prøvde, så hadde jeg brukt hver bidige krone jeg hadde på konto.

Det gjør så utrolig vondt, og jeg sliter med å kommer over det, selv om det altså er 2 år siden.

Anonymkode: 795e8...c58

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt fire katter, tre i oppveksten og én som voksen.

Den første ble påkjørt før han var fylt året. Nabojenta fant ham på vei til skolen en morgen, og jeg bar ham hjem. 

Den andre brukte opp flere liv før han til slutt måtte avlives pga hoftebrudd. En diger branne av en hankatt.

Den tredje var ikke helt som hun skulle i hodet etter en dramatisk utefødsel midtvinters. Hun var kraftig nedkjølt og på grensen mellom liv og død da morens eier fant ungene. De andre var døde. Hun bare forsvant etter noen år, nå er det så lenge siden at hun garantert er død. 

Den siste var en vakker hannkatt med fantastisk personlighet. Han gikk tur sammen med oss (høyst frivillig) og trivdes helt klart best sammen med familien. Han var ikke verdens mest kosete eller klengete katt sånn sett, men han var hjemmekjær. Han bare døde en kveld. Eksen var hjemme og fortalte at han hadde kommet bort for litt kos, gått til sofaen og tatt sats - og døde momentant i spranget. Helt merkelig. Vi hadde ikke sett noe tegn til sykdom, ingen atferdsendring eller noe. Han ble såvidt over fem år.

Det blir en stund til jeg vurderer å skaffe ny katt. Både fordi ingen kan erstatte den siste, fordi jeg ikke har lyst på ansvaret og fordi jeg ikke orker å begrave flere. Nå leier jeg og datteren min hos noen som har fem katter, så kattedamen i meg er foreløpig mer enn tilfreds 😊

Anonymkode: e73d6...b00

Skrevet

Hvis kaninen kom fra en dyrebutikk, er sjansen henholdsvis stor for at hen var syk. Dyrebutikker får dyr fra "oppdrettere" som gjør det for å tjene penger, og ikke for dyrenes beste, hvilket betyr at de ofte har sykdommer som ikke avles bort, og disse sykdommene er ikke alltid lett å få øye på, spesielt for en som ikke har så mye erfaring.

alle mine dyr har vel stort sett dødd av alderdom. Hadde et marsvin som ble syk, og han måtte avlives. Han hadde hatt det vondt dagene før vi tok han til dyrlegen. Dette kunne kanskje blitt fikset ved en operasjon, men han var begynt å bli gammel, og operasjoner for så små dyr er det ingen garanti for at går bra. Spesielt når de er eldre.

det første marsvinet jeg hadde døde nok av alderdom. Døden hans var det vanskeligste for meg å takle av alle, fordi jeg aldri hadde opplevd noe sånt før. Jeg var utrøstelig. 

Men uansett hvor vondt det er å miste dyr, så er det nå en gang sånn det er. De lever ikke like lenge som oss, men de gode minnene har vi med oss resten av livet. Det er bedre å ha elsket og mistet, enn å ikke ha opplevd det i det hele tatt vet du ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 6/28/2017 den 16.59, AnonymBruker skrev:

Hadde hunden min blitt gammel så hadde det vært greit, på en måte. Min ble bare 4 år. Måtte avlives pga kreft, ettervirkningen av medisiner den hadde brukt. Det føles så fælt at den MÅTTE dø og JEG avgjorde det.

Fikk den kreft av medisiner?

Anonymkode: 296ad...173

AnonymBruker
Skrevet
På 28.6.2017 den 16.33, AnonymBruker skrev:

To hunder avlivet på grunn av alderdom. 
Det var vondt de første 2-3 ukene. Men når sorgen hadde lagt seg, så kom smilene. Tenkte på alle de fine minnene vi hadde sammen. De levde lenge og døde som gamle hunder. Ingenting er bedre enn det.  

Katten ble påkjørt rett utenfor huset vårt. Hun var bare 5 år gammel. Det gjorde vondt. Tok lang tid å komme over det. Det føles så urettferdig, så meningsløst. 

Anonymkode: 87897...d7b

Avlivet du dem PGA bare ALDERSOM?

hvor dum går det an å bli, håper de indet minste lå i full narkose før de fikk sprøytene, for å la de kjempe imot for få puste, er virkelig dyreplageri.

Anonymkode: 4ed97...ff3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk den kreft av medisiner?

Anonymkode: 296ad...173

Nei, den fikk kreft, operert og medisinert for det. Det var ettervirkningen av behandlingen og medisinen som til slutt gjorde at han fikk slippe. Kreften ble borte ved operasjonen, men siden han måtte gå på medisin lenge etterpå så var det de som ikke ga han ett fullverdig liv.

Skrevet

Katten døde i armene våre, sannsynligvis av slag. Det var helt grusomt, men den slapp å dø alene ❤️

Det var liksom ingenting man kunne gjøre, så ser for meg at avlivning er verre. At man tenker at man burde valgt annerledes, kanskje noen andre kunne reddet den osv. 

Klem til deg, Ts, og til dere andre som har mistet dyrene deres. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...