Gå til innhold

Katten vår ble påkjørt, bebreider meg selv. :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den nydelige katten vår ble påkjørt for noen dager siden. Den ble bare litt over ett år gammelt. Han har gått ut og inn via katteluke, og så ble han påkjørt. :( Han har vært savnet, så jeg gikk rundt i nabolaget og spurte om noen hadde sett katten. En nabo sa at jo, han var ganske sikker på at en slik katt jeg beskrev ble påkjørt for noen dager siden, og at noen fra mesta etterhvert kom og hentet katten.

Tok kontakt med dem, og kjørte og hentet han - de oppbevarte han i en fryser. 

Nå angrer jeg på at han fikk gå ut og inn som han ville. Vi bor i et vanlig nabolag med eneboliger og tomannsboliger, men er en fylkesvei på ene siden av tomten med 50-sone. Føles som jeg drepte katten ved å la han gå ut, angrer på at jeg ikke hadde han inne - da ville han fremdeles ha vært i live. Samtidig så elsket han å fange mus, og tok dem ofte med inn for å vise frem til oss. 

Alt er bare utrolig trist, og jeg hater med selv for at jeg ikke passet bedre på ham. :( Om vi får en ny katt og den blir innekatt, så vil jo aldri sorgen og skyldfølelsen forsvinne. 

Har aldri opplevd dette før, det er grusomt. Gruer meg til å fortelle det til barna, og vet ikle om jeg orker å skaffe en ny katt - selv om den gjenlevende katten virker ensom nå. Og burde jeg stenge inne den gjenlevende katten permanent, eller la den gå ute? Ah, jeg hater meg selv fordi jeg lot dette skje. :(

Anonymkode: 4b600...610

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å tenkt at katten fikk et kort, men godt og lykkelig liv. Husk at katter ikke er ment å være inne. Det er heller ikke din feil at katten ble påkjørt. Dessverre er det slikt som kan skje.

Du skal selvfølgelig ikke sperre inne den andre katten. Den er vant til å være ute, så du ender faktisk opp med å plage den om du skal begynne å ha den som innekatt nå. 

Anonymkode: 47586...d55

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å tenkt at katten fikk et kort, men godt og lykkelig liv. Husk at katter ikke er ment å være inne. Det er heller ikke din feil at katten ble påkjørt. Dessverre er det slikt som kan skje.

Du skal selvfølgelig ikke sperre inne den andre katten. Den er vant til å være ute, så du ender faktisk opp med å plage den om du skal begynne å ha den som innekatt nå. 

Takk for det. Men jeg ble så knyttet til den nydelige katten. Han pleide å komme opp på soverommet mitt hver kveld, og pleide å vekke meg i seks-sju-tiden om morgenen med sin høylytte mjauing. Jeg burde selvsagt ha gått ut og lokket på den i sjutiden, isteden for å tenke det var deilig å sove litt lenger. Da ville han ha levd fremdeles. 

Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å føle meg glad og lykkelig igjen etter dette, føler meg så skyldig. Jeg passet ikke godt nok på den snille katten vår. :(

AnonymBruker
Skrevet

Bygg innhegning til katten så kan han/hun nyte været ute, kan også gå tur med katten om den er vant til sele :) Lønner seg å ha to innekatter, så kan de ha selskap i hverandre når de er hjemme alene.

Anonymkode: 7c14c...b37

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utekatter har betraktelig dårligere livskvalitet enn innekatter. Det er blitt sett på pluss/minus og det havnes på at innekatt er best for KATTEN. 

Det er en myte at de er ment å renne rundt,  bli drept,  torturert. Hadde aldri tilgitt meg selv om mitt dyr hadde blitt fraranet 15 år av livet sitt og ligget og dødd alene i grufull smerte. Akkurat hva den jevne katteeier syns er helt ok. 

Kommer noen krokodille tårer og det er det. Det fins steder der katteeør er trygge ute  men det er ikke ikke ikke standarden!

Hadde folk virkelig brydd seg hadde.det ikke fantes opp i mot 100 000 "overflødige "katter i Norge,  vi hadde sluppet å vite, høre og se katters lidelse,  se de dumpet og drept.

Om noe lettfattelig er å foretrekke om katters livskvalitet og hva eier er ansvarlig for å tilby,  så begynn å se på "My cat from Hell".

Anonymkode: 2c24f...af6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bygg innhegning til katten så kan han/hun nyte været ute, kan også gå tur med katten om den er vant til sele :) Lønner seg å ha to innekatter, så kan de ha selskap i hverandre når de er hjemme alene.

Anonymkode: 7c14c...b37

AMEN.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Utekatter har betraktelig dårligere livskvalitet enn innekatter. Det er blitt sett på pluss/minus og det havnes på at innekatt er best for KATTEN. 

Det er en myte at de er ment å renne rundt,  bli drept,  torturert. Hadde aldri tilgitt meg selv om mitt dyr hadde blitt fraranet 15 år av livet sitt og ligget og dødd alene i grufull smerte. Akkurat hva den jevne katteeier syns er helt ok. 

Kommer noen krokodille tårer og det er det. Det fins steder der katteeør er trygge ute  men det er ikke ikke ikke standarden!

Hadde folk virkelig brydd seg hadde.det ikke fantes opp i mot 100 000 "overflødige "katter i Norge,  vi hadde sluppet å vite, høre og se katters lidelse,  se de dumpet og drept.

Om noe lettfattelig er å foretrekke om katters livskvalitet og hva eier er ansvarlig for å tilby,  så begynn å se på "My cat from Hell".

Hei du 🙄

Anonymkode: d7103...a9d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ts, sånt skjer. Alle dyr kan dø. Barnet man har kan dø. Ikke la det hindre deg i å la dyret få de beste levevilkårene det kan ha. Man kan ikke lage riktig miljø for en katt inne.  

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei du 🙄

Rapporter om du ikke har noe vettugt å si om saken utenom å trakassere. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts, sånt skjer. Alle dyr kan dø. Barnet man har kan dø. Ikke la det hindre deg i å la dyret få de beste levevilkårene det kan ha. Man kan ikke lage riktig miljø for en katt inne.  

Løgn! Få deg elementær kunnskap om katter. Start på null og kom tilbake. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjipt TS, men nå vet du iaffall at du må ansvar og gå tur med katten din selv istedefor å bare hive den utfor døren så den blir noen andre sitt problem.

Anonymkode: 1b933...7cc

• Liker 3
Skrevet

Hentet fra Dyrenes Velferd (http://dyrenes-velferd.no/a-skaffe-katt/inne-eller-utekatt/):

Inne eller utekatt: De fleste katter i Norge lever fremdeles som utekatter, selv om det ikke lenger er uvanlig å høre om katter som aldri er ute. Hvis man bor i et beskyttet nabolag med lite trafikk eller andre farer, vil selvsagt et fritt uteliv være det beste for en katt.

INNEKATT: For mange katter vil et godt liv innendørs være å foretrekke fremfor et farefullt uteliv. Dette er selvsagt ingen ideell løsning, men en katt som ikke har kjent noe annet liv vil ikke savne å være ute.

Jeg tenker at å si at det beste for en katt er å være innekatt, er en sannhet med modifikasjoner.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for at du virkelig gnir det inn. Jeg var ingen dårlig eier for den, den nydelige katten vår var elsket og savner den enormt. Den maste om å få ut, den elsket å være ute. Er mange gamle katter i nabolaget her som har gått ut og inn som de ville i årevis, men jeg angrer jo selvsagt nå på at jeg lot katten gå ut når den ville. :(

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bullshit. Jeg gidder ikke å høre på deg hvertfall. Du skriver det samme i alle tråder, å hvordan mener du folk vil ta deg seriøst når du kaller dem dyremisshandler og mener de torturerer dyrene sine? 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler med deg TS. Det er utrolig trist å miste dyrene sine.

Jeg hadde katt som gikk ut og inn som den ville via egen luke. Vi bor i et vanlig boligfelt. Han elsket livet sitt, og heldigvis fikk han leve i mange mange år. Men jeg var bekymret nesten hver dag for at noe skulle skje han, det er vel sånn det er å ha noen man er glad i? Jeg kunne aldri ha sperret han inne, det ville ikke gitt han et godt liv. Selv da han var gammel og grå måtte vi slippe han ut. Jeg var så redd for at han skulle bli påkjørt, tatt av hund, hva som helst. Men mannen min sa da at katten må få fortsette å leve det livet han er vant til, og hvis han dør så dør han på post.

Du må tenke at katten din hadde et godt liv. Han fikk løpe rundt ute i det fri, fange mus og vise dere fangsten. Selvom han kun ble ett år, så levde han jo i nuet og visste ikke dette selv. Han nøt livet ute, og inne sammen med dere, der han visste han var høyt elsket. Dere var til stede hele hans liv.

Jeg føler virkelig med deg. Jeg savner fortsatt min katt, selvom det er to år siden han døde.

Ikke skyld på deg selv, det var ikke din feil :hjerte:

Anonymkode: 77629...b24

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler med deg TS. Det er utrolig trist å miste dyrene sine.

Jeg hadde katt som gikk ut og inn som den ville via egen luke. Vi bor i et vanlig boligfelt. Han elsket livet sitt, og heldigvis fikk han leve i mange mange år. Men jeg var bekymret nesten hver dag for at noe skulle skje han, det er vel sånn det er å ha noen man er glad i? Jeg kunne aldri ha sperret han inne, det ville ikke gitt han et godt liv. Selv da han var gammel og grå måtte vi slippe han ut. Jeg var så redd for at han skulle bli påkjørt, tatt av hund, hva som helst. Men mannen min sa da at katten må få fortsette å leve det livet han er vant til, og hvis han dør så dør han på post.

Du må tenke at katten din hadde et godt liv. Han fikk løpe rundt ute i det fri, fange mus og vise dere fangsten. Selvom han kun ble ett år, så levde han jo i nuet og visste ikke dette selv. Han nøt livet ute, og inne sammen med dere, der han visste han var høyt elsket. Dere var til stede hele hans liv.

Jeg føler virkelig med deg. Jeg savner fortsatt min katt, selvom det er to år siden han døde.

Ikke skyld på deg selv, det var ikke din feil :hjerte:

Anonymkode: 77629...b24

Takk for fine ore. Men uansett hvordan en vrir og vender på det, så ville han ha vært i love om jeg hadde holdt ham inne. Da kunne han ha ligget trygt og godt på fanget mitt nå. Trodde ikke det ville være så vondt å miste en katt. Han sov i sengen min nesten hver natt, mjauet til oss stadig vekk og ville ha oppmerksomhet og kos. Går ikke ab å finne en finere katt en han, jeg har bare vondt i magen, i hele meg, gråter.

Søsteren hans er igjen alene nå, synes så synd på henne også. Så meningsløst at broren kun fikk et liv på 13 måneder, med den fine personligheten sin og det søte ansiktet jeg gledet meg til å se hver dag. Kan ikke forestille meg at jeg kan føle ordentlig glede etter dette, når jeg ikke passet godt nok på den nydelige pusen vår. :(

Vet ikke om vi burde få en ny katt så søsteren får selskap, eller kun ha henne alene. Hun er mer stille og sky, det gikk på en måte an å kommunisere mer med broren, den vakreste beste katten vi kunne ha fått.

Klarer ikke å leve vanlig etter dette, ser stadig vekk ned på veien hvor han døde og kjenner at jeg hater meg selv og ønsker å flytte langt vekk fra dette huset. :(

Skrevet

Katten vår ble 13 år, og han var alltid utekatt. Dvs at han fikk gå ut når han ville. Han var kastrert, og hadde et flott liv der han kunne gå ut og inn som han ville. Livskvaliteten hans ville vært mye dårligere om han kun måtte være inne. Det å være ute hadde stor betydning for han.

Han var med oss på ferier, der han fikk gå ut når han hadde blitt vant til området i bånd. Dvs ferie til familie der vi var lenge. Han var klok, og visste alltid hvor han fant oss og maten sin, så han var aldri langt borte. Hjemme var han vant til å gå ut, og vi flyttet også. Han passet seg for biler, og klarte seg veldig fint når han var ute. 

Han døde av sykdom da han var 13 år.

Jeg kunne aldri tenkt meg å begrense livet til en katt så mye at den bare måtte være inne! Jeg så at katten vår trivdes så godt med å være ute, og at jeg hadde tatt fra han mye av livet om jeg hadde hatt han som innekatt.

Jeg ser mange katter langs veien, både i området her jeg bor og langs større veier. Bremser alltid opp, og lar de finne ly for bilen før jeg passerer. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hei du 🙄

Måtte selvfølgelig komme inn en slik en i tråden for å vifte med pekefingeren og si at katter skal være inne. Kattedyr er rovdyr og skal være ute å jakte. Man skal ikke stenge inne en løve eller tiger. Samme gjelder huskatter.

Anonymkode: 58e26...681

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må du svare så frekt? Stått opp med feil bein? Start på null og kom tilbake når du har lært å svare litt mer høflig.

Anonymkode: 58e26...681

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Majott skrev:

Katten vår ble 13 år, og han var alltid utekatt. Dvs at han fikk gå ut når han ville. Han var kastrert, og hadde et flott liv der han kunne gå ut og inn som han ville. Livskvaliteten hans ville vært mye dårligere om han kun måtte være inne. Det å være ute hadde stor betydning for han.

Han var med oss på ferier, der han fikk gå ut når han hadde blitt vant til området i bånd. Dvs ferie til familie der vi var lenge. Han var klok, og visste alltid hvor han fant oss og maten sin, så han var aldri langt borte. Hjemme var han vant til å gå ut, og vi flyttet også. Han passet seg for biler, og klarte seg veldig fint når han var ute. 

Han døde av sykdom da han var 13 år.

Jeg kunne aldri tenkt meg å begrense livet til en katt så mye at den bare måtte være inne! Jeg så at katten vår trivdes så godt med å være ute, og at jeg hadde tatt fra han mye av livet om jeg hadde hatt han som innekatt.

Jeg ser mange katter langs veien, både i området her jeg bor og langs større veier. Bremser alltid opp, og lar de finne ly for bilen før jeg passerer. 

Så heldig du var som fikk ha katten i 13 år. Skulle gitt mye for at min også kunne fått et så langt liv. :(

Han var veldig hjemmekjær, dro ikke langt fra huset og var aldri borte lenge av gangen. Derfor så rart da han ikke kom hjem på flere dager -men han ble altså påkjørt på veien like ved hagen vår, på vei hjem. Er snakk om kanskje hundre meter fra oss, det er så trist og bittert og det føles som om jeg aldri kommer går videre fra dette. 

Han var på vei hjem, han likte å være hjemme, han var så nærme. Fant ut at han ble påkjørt 09.20 om morgenen den dagen, og jeg syntes det var rart han ikke hadde vekket meg i seks eller sjutiden som han pleide, men det er ferie og jeg tenkte det var deilig å ligge litt lenger. Om jeg hadde gått ut og lokket på ham, ville han vært i live i dag.

Vet ikke hvordan jeg kan leve videre med dette på samvittigheten. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...