fuglekvitter__ Skrevet 28. juni 2017 #1 Skrevet 28. juni 2017 Hvis dere så en person falle i det dere f.eks går forbi eller står ved siden av. Hva gjør dere da? Går dere videre eller ville dere kontaktet helsepersonell? Noe annet dere ville gjort? Min bestemor var ute, noen hadde satt frem noe midt i veien (en stor murstein med stål-stenger som sto ut på siden av den) som gjorde at hun falt og slo seg kraftig. Ved siden av denne så sto det 3 kvinner og ingen av de hjalp henne opp i det hun lå rett ut. Ingen ringte helsepersonell og hun måtte komme seg opp selv. Midt i veien. Var det riktig av de? Har de ikke samvittighet? Selv hadde jeg gått bort til personen og hadde gjort det jeg kunne for å hjelpe. Jeg hadde i det minste snakket til personen og spurt om det gikk bra. Hvordan personen følte seg, osv, men ikke disse damene. Heldigvis gikk det bra, men som hun selv sier så er det rart at denne mursteinen med stål-vaiere plutselig ble plassert der. For den ble plassert utenfor der hun bor over natta. Så en eller annen hadde funnet det for godt å sette frem en murstein med stål-stenger som stakk rett ut. Nok om det, men over til selve hendelsen: hva ville dere gjort hvis dere så dette skje med noen?
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #2 Skrevet 28. juni 2017 Ville selvfølgelig hjulpet til og evt. ringt helseprersonell om det var nødvendig. Anonymkode: 926da...613 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #3 Skrevet 28. juni 2017 Har som oftest ganske travelt så bruker å gå forbi Anonymkode: dcadd...ce3
Frøken_fjong1 Skrevet 28. juni 2017 #4 Skrevet 28. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har som oftest ganske travelt så bruker å gå forbi Anonymkode: dcadd...ce3 Dette vil jeg bare ikke tro. Men dessverre vet jeg jo at det faktisk eksisterer slike som deg
Trolltunge Skrevet 28. juni 2017 #5 Skrevet 28. juni 2017 Ja jeg hadde hjulpet, og jeg har gjort det. For meg er det helt naturlig. Men jeg har selv opplevd at jeg falt sammen etter en operasjon, og folk gikk rundt meg. Jeg fikk knapt puste, for var operert i nese og svelg, og da jeg hostet litt skjedde det noe som gjorde at det stengte nesten helt. Var i en butikk jeg falt sammen, og det var trangt mellom reoler. Minst tre personer steg rett og slett over meg, uten å hjelpe. Veldig skremmende! Fikk til slutt selv rullet meg over i stabilt sideleie, og klarte å roe meg slik ned at jeg omsider fikk luft. Kan ikke forstå mennesker som ikke trår til når noen tydelig trenger hjelp. Må mangle noe vesentlig! 2
Gjest Overrasket Skrevet 28. juni 2017 #6 Skrevet 28. juni 2017 (endret) Jeg er litt redd for det, jeg. Det var en gang Overrasket hjalp en gammel frue i en småby i England. Hun hadde kledd seg fint, med søndagsklær og høye hæler. Så deiser hun jo i bakken da, og ligger flat i et veikryss til en sidevei. Med det første er hun litt forvirret, men heldigvis viser det seg at hun er i nærheten av hjemmet sitt. Hun skulle bare ut å kjøpe noe blomster før datteren hentet henne for familiemiddag. Så Overrasket hjelper henne opp og sammen klarer vi å fastslå hvor hun bor og hvor vi skal gå. For å være helt sikker på at ingenting skjedde prater jeg litt med henne for å fastslå hvor tilstede hun er og se at det ikke er noen umiddelbare kognitive symptomer. Det viser seg at hun er ved full sans og samling og har de beste historier og fortelle om et langt og innholdsrikt liv. Det er sjelden jeg har dårlig tid, og siden jeg lett blir fascinert av andre menneskers livshistorier skravler vi endel. Jeg bestemmer meg for å bli værende helt til datteren kommer, man vet jo aldri hva som kan skje i timene etterpå dersom hodet får et skikkelig slag, så greit å være overbeskyttende. Joda, datteren kommer, fruen er i fin form, Overrasket forteller raskt hva som skjedde og takker for seg. Så løper datteren etter Overrasket og tar ham igjen i gangen. "Vet du hva?! Hun har faktisk allerede arvinger altså, så her er det ingenting for deg å hente! Takk og HA DET". Så jeg er litt nervøs for å hjelpe fremmede fruer i England, i hvert fall. Endret 28. juni 2017 av Overrasket
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #8 Skrevet 29. juni 2017 Selvfølgelig ville jeg hjulpet noen som tydelig trengte hjelp. Min bestemor hadde glemt seg og gått ut midt på natten alene. Da var det heldigvis noen som hjalp henne så hun kom seg hjem Anonymkode: fb08e...d36
Tillion Skrevet 29. juni 2017 #9 Skrevet 29. juni 2017 Ser vel an om det virker alvorlig. Gamle damer som tydelig har skada seg hjelper man såklart! Tenker ellers at de fleste syns det er sånn passe flaut å falle på isen, snuble osv. og sikkert ønsker minst mulig oppmerksomhet, så de kan tro at ingen la merke til det.
Blid&Glad Skrevet 29. juni 2017 #10 Skrevet 29. juni 2017 Ja uten tvil, blir sjokket av folk som ikke gjør det, har sett endel tilfeller hvor folk bare går når de burde gripe inn og forstår det ikke. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå