Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har pcos og samboeren min og jeg har prøvd og få barn i 2-3 år, uten hell.

Fant ut at jeg hadde pcos, så det er hos meg problemet ligger ikke hos min mann. Etter time hos gyn har jeg nå fått utskrevet provera, for å se om det kan hjelpe. Jeg fikk også utskrevet provera av fastlegen min for 2 år siden, da for og frem provosere mensen, jeg fikk da mensen 2 ganger, så et halvt års mellomrom hvor jeg fikk mensen 3 ganger igjen. Hadde da samleie uten noen form for prevensjon og ble ikke gravid. Derfor jeg skriver her, fordi jeg syns det er litt rart at gyn skriver ut provera når jeg hat gått på dette tidligere uten og bli gravid. Føler liksom det er en lett løsning for gyn, da jeg har purret på de ett par ganger da ting tar så utrolig lang tid med offentlig tjenester. Jeg er også henvist videre til privat gyn, da jeg trenger tettere oppfølgning. 

Mitt store spørsmål er da; er det noen her som har gått på provera og blitt gravide? Og hvorfor gikk du på provera? Templer da hvis du fikk de av en annen grunn en pcos. 

Håper på svar :)

Anonymkode: 9ebd3...4fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS igjen; Jeg har tidligere spurt om klomifen, men det får jeg ikke. Unnskyldning til lege og gyn er pga større sjanse for tvillinger/trillinger.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen; Jeg har tidligere spurt om klomifen, men det får jeg ikke. Unnskyldning til lege og gyn er pga større sjanse for tvillinger/trillinger.

Femar/letrozol kan brukes i stedet for klomifen, og gir ikke like høy risiko for flerlinger. Mange med pcos bruker også metformin for å øke sjansen for spontan eggløsning, dette er godt dokumentert behandling. Jeg ville ha diskutert muligheter for medisinering med (privat) gynekolog snarest, som også kan følge opp underveis om du får eggløsning eller ei. Lykke til uansett valg av behandling!

AnonymBruker
Skrevet

Selv om du har påvist PCOS, kan mannen være problemet. Sørg for at han tar en spermprøve før dere fortsetter. 

Jeg fikk 10 kurer med Pergo/klomifen/... på grunn av syklusforstyrrelser og pcos, uten resultat. Så sjekket de mannen. Kvaliteten var så dårlig at vi ble henvist til prøverør, men brukte 1-2 år ekstra på grunn av at de ikke sjekket han i utgangspunktet. 

Anonymkode: a5fe4...2ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har pcos og ingen syklus, utredet og konstatert hos gynekolog. Har brukt provera og dobbel Pergo i en runde uten hell. Men samtidig ble det satt i gang utredning av mannen med sædprøve, denne venter vi på svaret på. 

Nå får man ikke lenger tak i pergo, så er forespeilet at jeg skal bruke femar fremover, og har og snakket om metformin. I tillegg har jeg gått ned ca 10 kg som også skal bedre sjansene. 

Anonymkode: 78ad7...65a

AnonymBruker
Skrevet

Ts; Mannen har levert sædprøve og den er fin, fikk beskjed om og levere prøve med en gang etter første time hos gyn. 

Har prøvd og lese litt om provera og dens virkning, men føler ikke at jeg finner så mye om det på nett. Og av det lille jeg finner, så er det jo for og dette igang blødning, det er ikke sikkert man får eggløsning en gang. Derfor jeg syns det er rart at gyn valgte og gi meg provera. Føler jeg fikk det fordi jeg har purret på de så mye at de valgte en enkel men "håpløs" utvei. 

Venter nå på time hos privat gyn, men det tar vel litt tid nå også mtp fellesferie. 

Har lest at merformin forsatt er en medisin som er under prøving ?(hvis dere forstår hva jeg mener)

Og jeg ser at flere som har fått provera tar det over lenger tid? På pakken min står det at jeg skal ta en pille hver dag i 10 dager. Skal man ikke ta noe mer etter det? For det er jo typ 30 piller i en pk.

AnonymBruker
Skrevet
På 29.6.2017 den 9.15, AnonymBruker skrev:

Ts; Mannen har levert sædprøve og den er fin, fikk beskjed om og levere prøve med en gang etter første time hos gyn. 

Har prøvd og lese litt om provera og dens virkning, men føler ikke at jeg finner så mye om det på nett. Og av det lille jeg finner, så er det jo for og dette igang blødning, det er ikke sikkert man får eggløsning en gang. Derfor jeg syns det er rart at gyn valgte og gi meg provera. Føler jeg fikk det fordi jeg har purret på de så mye at de valgte en enkel men "håpløs" utvei. 

Venter nå på time hos privat gyn, men det tar vel litt tid nå også mtp fellesferie. 

Har lest at merformin forsatt er en medisin som er under prøving ?(hvis dere forstår hva jeg mener)

Og jeg ser at flere som har fått provera tar det over lenger tid? På pakken min står det at jeg skal ta en pille hver dag i 10 dager. Skal man ikke ta noe mer etter det? For det er jo typ 30 piller i en pk.

Du skal kun bruke Provera i det antall dager det står, dette for å gå satt i gang menstruasjonen. En pakke holder til flere måneder. 

At du ikke har fått femar eller lignende er noe merkelig hvis du har pcos, ofte trenger man hjelp til å få i gang eggløsningen også. Jeg ville kontaktet en annen gynekolog. Vet ikke hvor du bor, men kan anbefale en i nærheten av Oslo og Gardermoen.  

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal kun bruke Provera i det antall dager det står, dette for å gå satt i gang menstruasjonen. En pakke holder til flere måneder. 

At du ikke har fått femar eller lignende er noe merkelig hvis du har pcos, ofte trenger man hjelp til å få i gang eggløsningen også. Jeg ville kontaktet en annen gynekolog. Vet ikke hvor du bor, men kan anbefale en i nærheten av Oslo og Gardermoen.  

Snakket med i gynekologer igår. Planen var jeg også skulle få femar, men siden det er fellesferie og ikke ledig time før til høsten, ønsker ingen og skrive ut femar nå, da det ikke er noen som kan følge opp. Fikk også beskjed av den ene gyn at det egentlig ikke er noe poeng for meg og ta provera nå, da jeg ikke får medisiner for og få eggløsning. Så hun sa at sykehuset gav meg nok provera bare sånn "svjos for gjort og enkelt".. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...