Gå til innhold

Jeg har aldri ønsker meg barn og velger å ikkefæ få det! Er det egoistisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som kvinne på snart 30 år og hatt mann i 10 år, så har vi valgt å ikke få barn. Jeg har aldri følt på det ønsket. Jeg leser flere steder at noen mener at dette er egoistisk, også er det så tabulagt å snakke om? Hvorfor? Hvorfor er det egoistisk å velge bort det å få barn? Er det fordi jeg ikke gjør mamma til mormor ... Det er den eneste grunnen til at jeg har vurdert det vagt... Men jeg har funnet ut at det ikke er en god nok grunn. Valget skyldes frykten for å risikere å ikke strekke, ikke bli en god nok mor som jeg vil, om jeg skulle takle det hvis det skjedde noe fælt, om jeg ikke kom til å få morsfølelsen. Selvfølgelig skal man ikke gjøre alle  valg i livet basert på frykt, men jeg kjenner ingen ønsker om barn eller det å bli mor. Hvis jeg blir gravid blir det bare å måtte krysse fingre på at alt vil ordne seg selv og ta fram alt av lesestoff. Synes jo det ikke er et godt nok grunnlag til å ta et så stort valg,.. Jeg vil jo heller ikke... kommer ikke til å bli glad hvis jeg blir gravid eller velger å beholde det. Det blir bare å bite tenna sammen... Skal man måtte leve sånn? Jeg synes det er egoistisk å få barn om ikke forholdene er til rette, blir tvunget, eller uten økonomi og helse til å ta vare på barnet. Men nok om det ... Jeg har mine grunner, men forstår fortsatt ikke at noen kan mene at det er egoistisk å IKKE få barn når man ikke vil ... ? Og at det er feil av en kvinne å ikke ville ha barn? Bedre å ikke få barn når man ikke vil, enn å bare håpe på det beste... Man kan heller ikke begrunne det med at det er så mange der ute som ønsker seg barn men ikke får ... Så derfor må man få barn? Bli surrogat? Synes nesten alle som vil bli mamma bør bli det og de som ikke vil bør få slippe... Hva er feil i det?

Anonymkode: 23167...c62

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er så absolutt IKKE egoistisk! Det er vel heller omvendt, at vi som får barn gjør det av egoistiske grunner, basert på eget ønske. 
Blir også litt oppgitt over at det er så mange spørsmål rundt dette, om man ikke ønsker barn, så er det ikke noe i veien med det. Folk burde slippe å bli stilt til veggs for egne valg :)

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke egoistisk. Så lenge din partner er enig i at dere ikke skal ha barn, og at du ikke holder igjen han om han ønsker barn. 

Anonymkode: e6e1a...a57

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting mer egoistisk enn å få barn

Anonymkode: baca9...e3f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

ts her; selvfølgelig er det ikke egoistisk å få barn når man blir tvunget til det... Da tar man ikke et valg. Men synes det er helt feil å tvinge noen til dette. - (tvinge noen til å bli forelder) Den personen som tvinger egoistisk, men det er en annen diskusjon👍🏻  

• Liker 2
Gjest Snuppi
Skrevet

Nei, det er selvfølgelig ikke egoistisk. Jeg vil heller si at det er fornuftig å ikke få barn dersom du ikke ønsker det.

Skrevet

Ja. Det meste vi gjør er egoistisk. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, NilleMille skrev:

Det er så absolutt IKKE egoistisk! Det er vel heller omvendt, at vi som får barn gjør det av egoistiske grunner, basert på eget ønske. 
Blir også litt oppgitt over at det er så mange spørsmål rundt dette, om man ikke ønsker barn, så er det ikke noe i veien med det. Folk burde slippe å bli stilt til veggs for egne valg :)

Men å velge ikke å få barn, det er ikke etter eget ønske. Nope. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo - å ikke få barn! Tihi.

- Bidrar ikke til samfunnsutviklingen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min kjæreste og jeg ble sammen for lenge siden og vi har enige om at vi ikke vil ha... Men vi er åpne for hverandre om en av oss plutselig ønsker å få barn likevel, så kan vi vurdere det igjen, før vi blir alt for gamle 😊 Forstår ikke dem som mener det er egoistisk. En fetter mente på at det var egoistisk av meg under en julemiddag. Visste ikke hva jeg skulle svare på det, så jeg lot være... var i sjokk. 😅

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke egoistisk.

Har bare en selv og er fornøyd med det, barnet er elsket og tatt vare på ( selvsagt ) men det var jo egne egoistiske behov som gjorde at jeg fikk han,verden kan være et vanskelig sted å være. 

Anonymkode: 4cd43...9b7

• Liker 1
Skrevet

Det kommer egentlig litt an på hva du mener med egoistisk. Jeg mener at en slik avgjørelse bør være egoistisk, uavhengig av hva utfallet blir. Både det å få barn, og det å velge bort barn, er enormt personlige og viktige avgjørelser. Det har alt å si for hvordan resten av livet ditt blir. Da skulle det bare mangle at man tar avgjørelsen basert på egne ønsker og følelser. Så sånn sett kan man si at det er egoistisk - og det er helt greit. Det betyr ikke at jeg mener det er mer egoistisk å velge bort barn enn å velge å få barn.

Jeg har valgt å få barn, men det kunne ikke falle meg inn i halvsøvne å kritisere de som har valgt noe annet, eller hevde at deres liv er fattigere eller dårligere enn mitt. Ærlig talt... :bond:

• Liker 9
Skrevet

Det eneste riktige når det kommer til å få barn er å gjøre det du vil selv. Punktum.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Simbyxor skrev:

Jo - å ikke få barn! Tihi.

- Bidrar ikke til samfunnsutviklingen

Det er ingen som får barn for å bidra til samfunnsutvikling.

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som får barn for å bidra til samfunnsutvikling.

Jo, selvfølgelig er det det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er like "egoistisk" som å få barn. Alt vi gjør er egoistisk.

• Liker 5
Skrevet

Barn er ikke for alle. Dersom du ikke ønsker barn så lar du være å få barn. Det er fullt mulig å leve et innholdsrikt liv uten barn. Og du blir mindre bundet.

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt feil. Det å leve er det mest egoistiske av alt. Resultatet av argumentasjonen din er altså..?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, jabx skrev:

Helt feil. Det å leve er det mest egoistiske av alt. Resultatet av argumentasjonen din er altså..?

Du tar feil, å få barn er mest egoistisk. Resultatet er at jeg har rett.

• Liker 1
Gjest Snuppi
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar feil, å få barn er mest egoistisk. Resultatet er at jeg har rett.

Det er vel heller subjektivt. Ingen av dere har rett eller galt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...