Gå til innhold

Hva gjør du med 6-7-åringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva finner dere på med barna deres i hverdager og helg?
Jeg strever ofte med å finne på ting, for jeg synes det til tider er dørgende kjedelig! Misforstå meg rett, jeg elsker å tilbringe tid med snuppa. Går gjerne turer, på kino, leser, ser film, spiller. Men i hverdagen, hvor man ikke har all verden av tid, eller søndager hvor man har altfor god tid, så kan dagene bli ufattelig kjedelig.
Jeg er ikke den som er flink til å leke med leker osv. Derimot er jeg flink til å finne på andre ting. Likevel, så blir jeg litt motløs innimellom. 

Så dere, hva finner dere på med poden? Hva leker dere? Og hva finner dere på når barnet leker alene? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I helgene blir det late morgener med barne-TV før vi drar ut f.x på kafé, handler etc. Kanskje inviterer hjem ei venninne av henne. Er det finvær, er hun kanskje ute i hagen og hopper på trampolina mens vi voksne styrer med vårt. Vår 7-åring er lite flink til å komme igang med lek selv, så om hun ikke har besøk, kan hun fort bli gående og "tråkke". Da hender det vi foreslår at hun f.x skal sette seg og tegne, bygge lego el.l. Jeg er heller ikke så flink til å sette meg ned og leke, så det fungerer best for oss dersom hun enten har besøk eller vi har andre planer sammen. Søndager er vi ofte ute på tur. Vanlige ettermiddager går ofte med til fritidsaktiviteter (2-3 g/uka), og da går jo dagene raskt. Om hun ikke skal noe annet, må vi gjerne motivere henne til å finne på noe. Hun er ivrig når hun først kommer igang, men trenger et dytt. 

Anonymkode: d7736...409

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har late morgener, der han nå får spille litt fifa, eller se barnetv. (Fri fra skole og sfo. ferie på oss).

Resten av dagen tilbringes på stranda, han og baby er med på ærender.. Besøk av venner, eller at han er på besøk. Krabbeleting, fisking, båttur, skogsturer. Trening. osv

Ellers går det i fotball, fotball og fotball. Trampoline, sykling med barna i nabolaget. Vi skal lage slim en dag, og såpebobler. 

Anonymkode: 694ae...98d

• Liker 1
Skrevet

I ferier og helger har vi også late morgener, veldig deilig for store og små. 

Ukedagene går fort med til lekser og dans (en dag i uka), så det er vel søndagene som er tregets :) Hun er litt vanskelig å sette igang hehe. 

AnonymBruker
Skrevet

Ut i skog og mark, bruker naturen aktivt for læring.

Anonymkode: 9a456...229

AnonymBruker
Skrevet

Nå barna leker alene rydder jeg, vasker klær, ligger på sofaen og leser ipad, leser avisa, lager mat, leser jobbmail, surfer på KG, snakker med mannen. Vi leker litt gjemsel sammen, og tegner. I feriene spiller vi gjerne spill på kvelden (brettspill eller kort).

Anonymkode: d9829...924

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg ikke barn selv, fordi jeg er bare 21 år. Men jeg kan tenke meg at brettspill eller kortspill kan være utrolig morro for både deg og henne på kveldene etter en hektisk dag eller på en kjedelig søndag, f.eks Junior Alias, Junior Fantasi, Junior Geni, Scrabble, Ludo, Hatt over hatt, UNO, Svarteper osv. Ellers så kan dere jo tegne, perle, drive med dublo/lego, lese bøker, bake, se film, gå en liten tur, klatre, dra på lekeland, roadtrip om du har førerkort, dra på fotballkamper om dere er interessert i sport. Kanskje kjenner dere noen barn i slekta som spiller fotball eller annen sport, så kan dere jo dra å heie, ellers så går jo Eliteserien, men det avhenger jo hvor interessert dere er i sport og om det er noen lag i nærheten av dere som er med i serien - som dere kan dra å se på. 

Du kan også spørre henne, om det er noe hun har veldig lyst til - som hun f.eks aldri har prøvd før. 

Lykke til :)

Anonymkode: 33c97...21a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...