AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #1 Skrevet 28. juni 2017 https://www.nrk.no/norge/barn-av-innvandrere-topper-statistikken-for-hoyere-utdanning-1.13576737 ''Unge med innvandrerforeldre tar høyere utdanning i større grad enn etnisk-norske, og kvinner utgjør flertallet, det viser en ny rapport fra Statistisk sentralbyrå (SSB)''. Hvorfor er det mindre fokus på dette, og mer fokus på å skulle putte innvandrere i dårlig lys ved å referere til kriminalitet, osv? Anonymkode: 20506...430 16
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #2 Skrevet 28. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.nrk.no/norge/barn-av-innvandrere-topper-statistikken-for-hoyere-utdanning-1.13576737 ''Unge med innvandrerforeldre tar høyere utdanning i større grad enn etnisk-norske, og kvinner utgjør flertallet, det viser en ny rapport fra Statistisk sentralbyrå (SSB)''. Hvorfor er det mindre fokus på dette, og mer fokus på å skulle putte innvandrere i dårlig lys ved å referere til kriminalitet, osv? Anonymkode: 20506...430 Leser også at mange av de er barn av bosniske flyktninger. Hvorfor bor foreldrene fortsatt i Norge? Trodde endel av ideen bak asylinstituttet var at man skal reise tilbake til hjemlandet når det er blitt fred der. Og i Bosnia er det jo fred nå.. Anonymkode: f0e40...532 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #3 Skrevet 28. juni 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.nrk.no/norge/barn-av-innvandrere-topper-statistikken-for-hoyere-utdanning-1.13576737 ''Unge med innvandrerforeldre tar høyere utdanning i større grad enn etnisk-norske, og kvinner utgjør flertallet, det viser en ny rapport fra Statistisk sentralbyrå (SSB)''. Hvorfor er det mindre fokus på dette, og mer fokus på å skulle putte innvandrere i dårlig lys ved å referere til kriminalitet, osv? Anonymkode: 20506...430 Om noe, så viser denne saken at man må slutte å sette likhetstegn mellom minoritet og muslim. Det er svært mange innvandrere i Norge som ikke er muslimer. Hver gang minoritetsspørsmål tas opp i samfunnet henvender politiker og media seg til moskeen. Det må de slutte med. De problemene Norge har med innvandrere begrenser seg til muslimske menn. Resten av innvandrerbefolkningen er helt ok, men dessverre blir de sauset sammen med muslimske menn ellers blir det "rasistisk". Anonymkode: 6d36c...f54 8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #4 Skrevet 28. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leser også at mange av de er barn av bosniske flyktninger. Hvorfor bor foreldrene fortsatt i Norge? Trodde endel av ideen bak asylinstituttet var at man skal reise tilbake til hjemlandet når det er blitt fred der. Og i Bosnia er det jo fred nå.. Anonymkode: f0e40...532 Neei, hvorfor reise tilbake til landet når man mer eller mindre får alt i hendene? En del fikk jo en dose med penger for å reise tilbake. Mener å huske det var ca 15000 pr person, så når man har en familie på 4 eller mer så blir det jo ikke så innmari lite penger. Var om en familie som uffet og akket seg i Aftenposten at de ikke hadde penger til det meste der nede - 60000 kr hadde de brukt på slikk og ingenting så da måtte de tilbake til Norge for å få mer penger. Ikke var et hus på toetasjer og fire soverom bra nok heller. Og så så man da de som hadde blitt igjen som klarte seg på så mye mindre. For øvrig en artikkel: https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/bosniere-integreringsvinnerne Anonymkode: d0aa4...2f4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #5 Skrevet 28. juni 2017 Innvandrer =/= kun en som kommer fra midtøsten eller Afrika. Artikkelen skriver jo også "Det er spesielt ungdom med bakgrunn fra Kina, Sri Lanka, India, Vietnam og Bosnia-Hercegovina". Dette er altså land der befolkningen generelt har aktet høy utdanning lenge, det er derfor ingen overraskelse at de som kommer til Norge satser på det samme. Fokuserer du på f. eks. Afrika tipper jeg svaret blir litt annerledes. Anonymkode: 21600...1b2 7
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #6 Skrevet 28. juni 2017 Dette minner om en episode etter krigen. England lurte på hvordan Tyskland kunne reise seg så raskt etter krigen. Så de sendte en delegasjon for å undersøke. Svaret var utdanning!. Så England økte antall studieplasser men uten særlig resultat, Tyskland gjorde det langt bedre enn England. Og hvorfor det? England økte antall studenter innen historie, engelsk litteratur, samfunnsfag. Tyskland utdannet ingeniører. Utifra åpningsinnlegget så kan det virke som innvandring er supert. De utdanner seg bedre enn etniske nordmenn. Punktum. Hvis man hadde undersøkt nærmere ville man sett hvilken opprinnelse disse innvandrerene har. Norges svar vil antagelig bli å åpne grensene for 100.000 fra somalia når det er vietnamesere som er suksesshistorien. Utdanning er utdanning......Innvandrer er innvandrer Anonymkode: faaef...b20 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #7 Skrevet 28. juni 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette minner om en episode etter krigen. England lurte på hvordan Tyskland kunne reise seg så raskt etter krigen. Så de sendte en delegasjon for å undersøke. Svaret var utdanning!. Så England økte antall studieplasser men uten særlig resultat, Tyskland gjorde det langt bedre enn England. Og hvorfor det? England økte antall studenter innen historie, engelsk litteratur, samfunnsfag. Tyskland utdannet ingeniører. Utifra åpningsinnlegget så kan det virke som innvandring er supert. De utdanner seg bedre enn etniske nordmenn. Punktum. Hvis man hadde undersøkt nærmere ville man sett hvilken opprinnelse disse innvandrerene har. Norges svar vil antagelig bli å åpne grensene for 100.000 fra somalia når det er vietnamesere som er suksesshistorien. Utdanning er utdanning......Innvandrer er innvandrer Anonymkode: faaef...b20 Godt sagt! Det siste man trenger er innvandring fra land der mange lever et slaraffenliv. Se bare til Somalia, der store deler av befolkningen lever som de alltid har gjort, med mange late menn som sender sine kvinner ut for å hente vann, tilberede mat og passe familien. Sier ikke at det gjelder alle, men denne livsstilen er et stort problem i Somalia og en viktig grunn til at landet ikke utvikler seg videre. Det man heller ikke trenger er ennå flere folk som utdanner seg til "talkers", innvandrer eller ei. De er det allerede for mange av i dette landet og har i mange tilfeller blitt en hemsko for de som produserer varer eller tjenester. Anonymkode: 21600...1b2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #8 Skrevet 28. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Neei, hvorfor reise tilbake til landet når man mer eller mindre får alt i hendene? En del fikk jo en dose med penger for å reise tilbake. Mener å huske det var ca 15000 pr person, så når man har en familie på 4 eller mer så blir det jo ikke så innmari lite penger. Var om en familie som uffet og akket seg i Aftenposten at de ikke hadde penger til det meste der nede - 60000 kr hadde de brukt på slikk og ingenting så da måtte de tilbake til Norge for å få mer penger. Ikke var et hus på toetasjer og fire soverom bra nok heller. Og så så man da de som hadde blitt igjen som klarte seg på så mye mindre. For øvrig en artikkel: https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/bosniere-integreringsvinnerne Anonymkode: d0aa4...2f4 Har ikke fått noe servert rett i hendene. Foreldrene mine gikk ut i jobb samtidig som de lærte språket. Jobbet og betalt skatt hele veien. Litt hjelp i starten, men klarte oss selv etterhvert. Ingen planer om å dra tilbake nei, vi er fri til å bosette oss og leve hvor vi vil. at du er butthurt over at vi har klart oss så bra får være ditt problem. Er en av de som er høyt utdannet og tjener også bra. Som innvandrer er du damned if you do og damned if you don't blant slike som deg. Det som er til felles for dere er at dere er bitre mennesker med et trist liv. Anonymkode: d2c7e...d6e 21
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #9 Skrevet 28. juni 2017 Skulle sitere den andre personen ^^ Anonymkode: d2c7e...d6e
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #10 Skrevet 28. juni 2017 Jeg har studert i flere år, og studert med mange muslimer. De fleste fra Pakistan, Iran og Afghanistan. Så det er muslimer som er opptatt, av høyere utdannelse og. Jeg er oppvokst i Oslo, og i min barndom hadde jeg mange pakistanske og iranske venner. Og deres foreldre var veldig opptatt, av at barna måtte ta høyere utdannelse. For her i Norge kunne barna bli nøyaktig hva de ville, her var man ikke fordømt til et liv i fattigdom. Og de fleste ble leger, advokater og økonomer. Anonymkode: f052e...248 8
Gjest C.Tramell Skrevet 28. juni 2017 #11 Skrevet 28. juni 2017 Vi har masse dyktig innvandrerungdom! Mange jenter fra Kina, Sri Lanka, India, Vietnam og Bosnia-Herzegovina, står det. Da er det vel ganske sannsynlig at en god del av dem også kommer til å bruke utdannelsen sin og ikke bli hjemmeværende så snart de gifter seg?
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #12 Skrevet 28. juni 2017 Det var også slik at mennesker i dårligere stilte land tok oftere utdanning innenfor realfag Nød lærer naken kvinne å spinne. Når du har eller har hatt lite verdsetter du å oppnå i større grad. Du tar ikke så mye for gitt lenger. Kan også være at innvandrerene er smartere enn nordmenn da :o) Anonymkode: ababf...de3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #13 Skrevet 28. juni 2017 En positiv tråd som ikke får være det. Folk klager, de må stikke bla bla. Innvandrere jobber like hardt som alle andre, om ikke mer. De er vant med å se at pengene ikke vokser på trær, pga historiene som foreldrene deres har fortalt. Utdanningen er veldig viktig for innvadrere. Aviser og media tar aldri opp slike godsaker. Bare det negative. Skulle ønske den gjennomsnittet nordmannen ikke var så full av fordommer. Vi er stolte av å bygge opp Norge. Hilsen innvandreren fra Pakistan som også har en mastergrad. Og en veldig bra jobb. Anonymkode: 7e656...757 7
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #14 Skrevet 28. juni 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke fått noe servert rett i hendene. Foreldrene mine gikk ut i jobb samtidig som de lærte språket. Jobbet og betalt skatt hele veien. Litt hjelp i starten, men klarte oss selv etterhvert. Ingen planer om å dra tilbake nei, vi er fri til å bosette oss og leve hvor vi vil. at du er butthurt over at vi har klart oss så bra får være ditt problem. Er en av de som er høyt utdannet og tjener også bra. Dessverre er ikke de som gjør som deg i nærheten av å veie opp for alle som ender opp på uføretrygd og andre velferdsutgifter. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Som innvandrer er du damned if you do og damned if you don't blant slike som deg. Det som er til felles for dere er at dere er bitre mennesker med et trist liv. Jada, du er så tøff atte. Anonymkode: 74b64...e74 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #15 Skrevet 30. juni 2017 Jeg skal ikke påstå at jeg vet hvorfor innvandrerungdom tar i større grad høyt utdannelse, men jeg har ihvertfall én logisk årsak. Jeg har alltid vært åpen for høyt utdannelse og fra mine egne barn var små, satt fokus på å ta høyere utdanning. Mine kollegaer og jeg har alltid hatt diskusjon rundt dette. De er av typen, barn kan bli akkurat det de har lyst til, grafisk designer ok, frisør ok, jobbe i en butikk selvfølgelig kan du det. Du ønsker å bli fotograf, absolutt. Sier ikke at det er noe galt i det, eller jeg ser ned på dette som lavstatus yrker, men det er relativt begrenset hvor mange som kan bli fotografer og ha en levlig lønn. Vet også at man kan alltids bli fotograf først og om det ikke skulle gå, omskolere seg til noe annet. Men da har man brukt X-tra år, for noe man kan ta med en gang. Min eget barn er en 6-er elev og går nå på medisin i Norge, rett fra videregående. Jeg valgte ikke HVA h*n skulle velge, bare at høyere utdanning, ikke nødvendigvis høyere status utdanning. Medisinstudiet er av eget valg. Hadde h*n vært en som sleit på skolen så hadde jeg selvsagt ikke lagt like stor press. Jeg forstår at det er ikke alle som er enig i dette, men det er nå slik vi har det hjemme hos oss. Alle gjør det de synes er riktig for sine barn. Og det er meget mulig at andre innvandrerforeldre er like sterke "veiledere" som jeg har vært. Psst: h*n stortrives i studiet, og føler at h*n er på riktig hylle ift karrieren. Anonymkode: 42970...ab0
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #16 Skrevet 30. juni 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ikke påstå at jeg vet hvorfor innvandrerungdom tar i større grad høyt utdannelse, men jeg har ihvertfall én logisk årsak. Jeg har alltid vært åpen for høyt utdannelse og fra mine egne barn var små, satt fokus på å ta høyere utdanning. Mine kollegaer og jeg har alltid hatt diskusjon rundt dette. De er av typen, barn kan bli akkurat det de har lyst til, grafisk designer ok, frisør ok, jobbe i en butikk selvfølgelig kan du det. Du ønsker å bli fotograf, absolutt. Sier ikke at det er noe galt i det, eller jeg ser ned på dette som lavstatus yrker, men det er relativt begrenset hvor mange som kan bli fotografer og ha en levlig lønn. Vet også at man kan alltids bli fotograf først og om det ikke skulle gå, omskolere seg til noe annet. Men da har man brukt X-tra år, for noe man kan ta med en gang. Min eget barn er en 6-er elev og går nå på medisin i Norge, rett fra videregående. Jeg valgte ikke HVA h*n skulle velge, bare at høyere utdanning, ikke nødvendigvis høyere status utdanning. Medisinstudiet er av eget valg. Hadde h*n vært en som sleit på skolen så hadde jeg selvsagt ikke lagt like stor press. Jeg forstår at det er ikke alle som er enig i dette, men det er nå slik vi har det hjemme hos oss. Alle gjør det de synes er riktig for sine barn. Og det er meget mulig at andre innvandrerforeldre er like sterke "veiledere" som jeg har vært. Psst: h*n stortrives i studiet, og føler at h*n er på riktig hylle ift karrieren. Anonymkode: 42970...ab0 Ja de er veldig gode veiledere. Anonymkode: 7e656...757 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #17 Skrevet 30. juni 2017 På 29.6.2017 den 0.46, AnonymBruker skrev: Dessverre er ikke de som gjør som deg i nærheten av å veie opp for alle som ender opp på uføretrygd og andre velferdsutgifter. Anonymkode: 74b64...e74 Min opplevelse er at det er flest unge nordmenn med psykiske lidelser som er uføretrygdede. Og norske kvinner i 45-55- årsalderen med fibromyalgi, ME osv. Usikker på om det faktisk er innvandrere som er de det må veies opp for. Anonymkode: 53935...c1c 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #18 Skrevet 30. juni 2017 Det er vel forskjell mellom "innvsndrere" som kommer fra for eksempel Sverige, Danmark eller Storbritannia. Eller folk som kommer fra for eksempel muslimske land i Midtøsten eller Afrika... Men norske journalister fra NRK eller Dagbladet lager positive innslag, og påstår i overskriftene sine at ALLE innvandrere viss nok gjør det langt bedre enn nordmenn... Anonymkode: 0a567...916 2
Klossmajor Skrevet 30. juni 2017 #19 Skrevet 30. juni 2017 På 28.6.2017 den 21.43, AnonymBruker skrev: En positiv tråd som ikke får være det. Folk klager, de må stikke bla bla. Innvandrere jobber like hardt som alle andre, om ikke mer. De er vant med å se at pengene ikke vokser på trær, pga historiene som foreldrene deres har fortalt. Utdanningen er veldig viktig for innvadrere. Aviser og media tar aldri opp slike godsaker. Bare det negative. Skulle ønske den gjennomsnittet nordmannen ikke var så full av fordommer. Vi er stolte av å bygge opp Norge. Hilsen innvandreren fra Pakistan som også har en mastergrad. Og en veldig bra jobb. Anonymkode: 7e656...757 Det har vært mange artikler i mediene om innvandreres forhold til utdannelse. Noen er positive. Andre er ikke like positive. En av medienes viktigste oppgaver er å belyse kritikkverdige forhold i samfunnet. Av den grunn er gjerne hovedvekten av temaer tatt opp i avisene ikke positivt vinklet. Artiklene er gjerne kritiske til et eller annet. Du opplyser om at du selv er fra Pakistan. I denne sammenhengen kan man nevne statusjaget blant norsk-pakistanerne, som har både positive og ikke like positive virkninger. Vi får støtt og stadig høre om hvor mange norsk-pakistanere det er på medisin-studiet. Samtidig får vi høre om det betydelige presset norsk-pakistanske foreldre pålegger sine barn om å oppnå status-jobber. Vi får høre hvor bra norsk-pakistanske jenter gjør det på skolen, samtidig som de norsk-pakistanske guttene ikke gjør det på langt nær like bra. Samtidig får vi høre om den sterke sosiale kontrollen blant norsk-pakistanere, som først og fremst går ut over jentene. Bak de gode skoleresultatene ligger det altså også høyst kritikkverdige forhold. Skal man trekke fram det positive, må man også belage seg på at det negative belyses. Alle mennesker har fordommer. Fint lite tyder på at nordmenn er noe verre enn andre befolkningsgrupper på det området. En fordom er en forutinntatt oppfatning, som igjen gjerne er basert på den kunnskap og erfaring man selv har. Det er populært å mene at man skal fri seg fra fordommer, men det er en grunn til at alle har forutinntatte oppfatninger. De er generaliseringer som hos mange gjerne stemmer overens med virkeligheten. Alle mennesker (og dyr) foretar en mengde avgjørelser hver eneste dag basert på slike generaliseringer om sine omgivelser. Det er man nødt til for å kunne orientere seg i hverdagen om mulige farer og hvordan man skal te se i forhold til hva som rører seg rundt en. Ingen har forutsetninger for å vite alt om det som omgir en. Det har ingen ikke tid og krefter til. Derfor har vi alle en haug med fordommer til hjelp med å foreta mest mulig heldige valg. Dessverre er langt ifra alle våre forutinntatte oppfattelser korrekte, men ingen vil kunne klare seg uten dem. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2017 #20 Skrevet 30. juni 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Min opplevelse er at det er flest unge nordmenn med psykiske lidelser som er uføretrygdede. Og norske kvinner i 45-55- årsalderen med fibromyalgi, ME osv. Usikker på om det faktisk er innvandrere som er de det må veies opp for. Anonymkode: 53935...c1c Det beviser bare at ikke du bør tro du kan føle deg fram til hva som er riktig, for statistikken sier noe annet. Anonymkode: 74b64...e74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå