Gå til innhold

Er blåflekker vanlig på små barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 1 åring er kommet i ett aktivt stadie, hvor det skal røskes, klatres, alt skal kakkes med og hun har null aner om hva forsiktighet er. For noen dager siden, tok vi ned grinda il kjøkken og gang, da stua begynte å bli kjedelig og godt ferdig utforsket. Resultatet er mange små uhell.

Den siste uken har hun da ikke gjort annet en å falt ned fra ting, klemme seg selv i grind, revet ting på seg selv osv.

I morgen skal vi på kontroll til helsesøster og i overmorgen skal hun første dag i barnehagen. Hun har små flekk i panna, ovenfor nesen. Begge knær er blå og det er blå\ grønne flekker på leggene. Jeg er kjent for å overdramatisere. Men er dette vanlig eller kommer jeg med ett uvanlig barn? Inntil nylig har hun så si nesten ikke hatt en flekk.

Anonymkode: 2553b...7ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt normalt :)

Anonymkode: 2b596...6ed

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Dette er HELT vanlig! Mi yngste snuppe er stappa full med blåmerker, hun er 2. 

Hadde blåmerkene vært visse steder på kroppen (les deg opp om du lurer på hvor), kan det vise seg å være mishandling (helsestasjon ser av og til etter dette på veiinger etc (min venninne som er helsesøster sier at de har rutiner på dette), og barnehagen må melde fra til barnevernet om den typen blåmerker oppstår), men knær, albuer, ansikt er så normalt som det kan få blitt. 

Anonymkode: c0f10...702

• Liker 2
Skrevet

Helt normalt. I tillegg så er enkelte mennesker enda mer utsatt for blåmerker enn andre, noen er bare mer sårbare i huden enn andre liksom

Helsesøstre, legepersonell osv skal også kunne se forskjell på tilfeldige blåmerker og blåmerker forårsaket pga vold dersom du er redd for slikt. 

• Liker 5
Skrevet

Min har gått med blåmerker på begge leggene siden han var 2 til i dag 11 år senere. Ser ut som han har vært i krig, mange sier det er mer normalt enn at det ikke var blåflekker der særlig hvis ungen er urolig. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Min unge så ut som han hadde vært i slåsskamp da vi var på 15-mnd-kontroll. Lurte litt på hva de kom til å si, de kommenterte at han virket som "en aktiv gutt" :ler:

I ettertid har jeg tenkt på at folk nok heller dropper helsestasjonen hvis barnet er fullt av blåmerker ol pga mishandling (hvis du er redd for at de skal tro noe sånt)

Anonymkode: a8a3d...5a8

AnonymBruker
Skrevet

1 år her og masse blåmerker på beina, og avogtil i fjeset. Vi går mye i skauen nå på sommeren og da er det lett å snuble litt

Anonymkode: 243a0...f40

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Wenda skrev:

Helt normalt. I tillegg så er enkelte mennesker enda mer utsatt for blåmerker enn andre, noen er bare mer sårbare i huden enn andre liksom

Helsesøstre, legepersonell osv skal også kunne se forskjell på tilfeldige blåmerker og blåmerker forårsaket pga vold dersom du er redd for slikt. 

Ikke så redd for det, men er litt sånn hva om. verste er flekken over nesen som hun fikk av å faktisk rive ned ett lite brannslukkingsapparat.

Men når det er sagt, så er vi inne på noe annet. Hvor babyprooft mener dere at det skal være til en 1 åring? Til oss er stuen nokså 100% sikret. Men ikke kjøkken. Der har vi bare sikret støpsler og noen skuffer. Far mener at hun ikke er baby lengre og at hun må lære av å slå seg (noe i den retningen). Er litt enig, men er også litt redd for at det går an å slå seg mye ved å velte ting over seg. Far sitter mest på stua, mens jeg fotfølger henne nærmest :P 

AnonymBruker
Skrevet

Våre har hatt konstant blåflekker på leggene. De er ikke spesielt aktive heller, men helt vanlige barn. I tillegg har de innimellom fått en saftig blåkul i panna, kløyvd leppe etc etter div fall. Man kan igrunnen ikke sikre seg mot alt, og jeg hadde egentlig vært mer bekymret om de bare satt stille i sofaen 😅. Ift sikring av hus så må man vel bruke sunn fornuft...med førstemann sikret vi absolutt alt! Og hun var en veldig forsiktig unge som aldri oppsøkte farer eller gjorde noe som kunne være i nærheten av risikofylt. Nå med tredjemann er vi betraktelig mer laid back, men han er ikke mange sekundene uten tilsyn da, så vi har god kontroll selv om huset ikke er sikret på alle tenkelige måter. Vi har ikke trappegrind på alle trappene, men har det der det er "verst". Ingen skuffer er sikret, men vi har flyttet unna vaskemidler etc sånn at det er utenfor rekkevidde. Ellers må vi rett og slett bare følge med ham. Med to eldre søsken, er det vanskelig å fjerne alle småting. Det kommer alltid en liten legobrikke inn i stua etc. Han elsker å klatre også, og vi kan jo ikke låse inne alle stolene våre selv om han kan komme til å klatre opp på en og evt falle ned. Noen små knall og fall blir det, men det går stortsett bra.

Anonymkode: 9f9fd...1df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så redd for det, men er litt sånn hva om. verste er flekken over nesen som hun fikk av å faktisk rive ned ett lite brannslukkingsapparat.

Men når det er sagt, så er vi inne på noe annet. Hvor babyprooft mener dere at det skal være til en 1 åring? Til oss er stuen nokså 100% sikret. Men ikke kjøkken. Der har vi bare sikret støpsler og noen skuffer. Far mener at hun ikke er baby lengre og at hun må lære av å slå seg (noe i den retningen). Er litt enig, men er også litt redd for at det går an å slå seg mye ved å velte ting over seg. Far sitter mest på stua, mens jeg fotfølger henne nærmest :P 

Farlige ting som kniver, saks, tunge kjøkkenmaskiner og ting dere er redd for at skal bli ødelagte, må legges vekk, i f.eks skuff eller skap som sikres. Ikke tro at hun ikke rekker opp til kjøkkenbenken - plutselig står hun med kniven du brukte til grønnsakene i hånden (skjedde med en bekjent av meg, det gikk heldigvis fint), så alle kjøkkenredskaper bør fjernes eller skyves godt inn på benken. Plutselig en dag kommer hun også opp på stolene, og kanskje vil hun allerede nå begynne å "henge" i dem. Pass på at de ikke er så lette å velte, evnt sette de nærmere veggen for at hun ikke skal få stolen over seg. 

Jeg husker med førstemann at vi måtte sikre ALT. Hun var overalt, eide ikke skrupler. Kunne drømme om å ha noe som helst på stuebordet, i vinduskarmer, i skuffer uten sikring... Ble helt sprø. Huset var 100% sikret fra topp til tå, mer for at vi skulle slippe å rydde så hinsides mye enn at det var farlig for henne... Hun fikk sine egne skuffer i både stue og kjøkken som hun hadde litt ting i. 
Andremann har aldri vært noe problem. Vi hadde blomster i karmene, kaffe på bordet (selvfølgelig med tilsyn). Skuffer får være i fred, hun forsto raskt forskjell på leker og ikke-leker. Her har eneste problemet vært at hun klatret på tv-benken og holdt seg fast i tven da hun gjorde det (den var nær ved å tippe flere ganger, så vi kjøpte høyere tvbenk (egentlig en kommode-greie:fnise:)). Hun er to nå, og vi er langt over den verste fasen. Andremann var slik til hun var 2,5-3... 4 nå, og fremdeles høyt og lavt - men mer forsiktig av seg nå, og forstår "reglene". 

Anonymkode: c0f10...702

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat disse du beskriver - panna, hakka og knærne, leggene er helt vanlige blåmerker på ettåringer ja. :) 

Det er hvis man ser blåmerker på uventede plasser, der man kan bli bekymret..

Anonymkode: 13a3f...ccb

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min 1 åring er kommet i ett aktivt stadie, hvor det skal røskes, klatres, alt skal kakkes med og hun har null aner om hva forsiktighet er. For noen dager siden, tok vi ned grinda il kjøkken og gang, da stua begynte å bli kjedelig og godt ferdig utforsket. Resultatet er mange små uhell.

Den siste uken har hun da ikke gjort annet en å falt ned fra ting, klemme seg selv i grind, revet ting på seg selv osv.

I morgen skal vi på kontroll til helsesøster og i overmorgen skal hun første dag i barnehagen. Hun har små flekk i panna, ovenfor nesen. Begge knær er blå og det er blå\ grønne flekker på leggene. Jeg er kjent for å overdramatisere. Men er dette vanlig eller kommer jeg med ett uvanlig barn? Inntil nylig har hun så si nesten ikke hatt en flekk.

Det er ikke uvan,ig at kan være noe farlig for barnet og at en rutinemessig bekymring  blir sendt til Barnevernet. Bedre med en bekymring for mye enn for lite!

Hvis helsesøster/Barnevernet ønsker å undersøke så er det da greit hvis dere ikke har noe å skjule.

Anonymkode: bc855...74c

Skrevet

Det er helt normalt. Vår yngste har alltid vært, og er fremdeles, full av blåmerker. Jeg tror hun gikk hele året mellom 1 og 2 med konstant blåmerke i pannen. Nå som hun er 4 er det mer på knærne og leggene. Hun har alltid klatret høyt og lavt og slår seg selvsagt også. Ingen, hverken helsesøster eller lege, har noen gang bemerket det.

Skrevet

Både ett og treåringen her har blåmerker stadig vekk, og ettåringen en og annen kul i panna. Aldri noen som har reagert på det. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Favole skrev:

Både ett og treåringen her har blåmerker stadig vekk, og ettåringen en og annen kul i panna. Aldri noen som har reagert på det. 

Merkelig at ikke helsesøstrene har reagert...

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at ikke helsesøstrene har reagert...

Hvorfor er det merkelig? De er aktive, mye ute, klatrer overalt. Og for ettåringens del som nettopp har begynt å slippe seg for å gå litt sjøl, så trynes det litt av og til. Jeg vet ikke hvordan du gjør det med dine barn, men jeg pakker ikke mine inn i bobleplast, hjelmer og leddbeskyttere til enhver tid. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Favole skrev:

Hvorfor er det merkelig? De er aktive, mye ute, klatrer overalt. Og for ettåringens del som nettopp har begynt å slippe seg for å gå litt sjøl, så trynes det litt av og til. Jeg vet ikke hvordan du gjør det med dine barn, men jeg pakker ikke mine inn i bobleplast, hjelmer og leddbeskyttere til enhver tid. 

De har redningsvest og sykkelhjelm på fra morgen til kveld her dag.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert praktisk om man bor på en båt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Favole skrev:

Sikkert praktisk om man bor på en båt.

De er i større by og ikke nær sjø og vann. Men må jo være sikkert

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lar du barna dine springe rundt med hjelm!? Har du noen ide om hva som skjer hvis de henger seg opp i et tre eller en kraftig busk med sykkelhjelm på? Sykkelhjelmer har ofte ikke kvelningssikker åpnemekanisme!

Reglene her er enkle: Hjelm skal brukes når man sykler, og aldri ellers.

Anonymkode: 43718...a99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...