Gå til innhold

jeg vil ha uføretrygd

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Hilde K S

En liten ting trådstarter bør være klar over; Dersom du skal få uføretrygd, må du først ha en jobb. Deretter må du være sykemeldt i 52 uker, noen år med attføring må du som oftes ha. Om det er depresjon og angst som er utslagsgivende for at du skal få uføretrygd, vil du muligens også bli prøvd ut på et arbeidssamvirke (vernet bedrift).

I første omgang vil du nok få en periode med utprøving av antidepressiva, samt psykologjelp. Det kan kanskje være gunstig med tanke på at du kan få hjelp til å se at det er bruk for deg i samfunnet som arbeidstaker.

Dersom det er ryggvondt som er utslagsgivende, vil du måtte gjennomgå en del undersøkelser på sykehus. Sannsynligvis blir du også sendt på ryggskole eller smerteklinikk.

Jeg vil anta det er mange år til du kan motta uføretrygd. Om du ikke VIL arbeide, bør du også tenke igjennom at uføretrygd er svært lite penger å leve for om du ikke har opptjente pensjonspoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Catwoman

hvis du søker hjelp for depresjonen din, kanskje noen kan hjelpe deg så du faktisk klarer å jobbe en dag?

Det er vel ingen som oppriktig ønsker å bli uføretrygdet hvis det ikke er en grunn til det?

Latskap er ikke en grunn, deprejson kan være en grunn, men da har du også god esjanser for å bli frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for å ikke jobbe.

Vil aldri jobbe jeg, det er bare ikke "meg" :)

Så nå skal jeg prøve å søke om uføretrygd.

Men hva er det jeg kan si om meg selv? Hva kan man får uføretrygd på?

Jeg er til tider plaget med angst/depresjon og har en del ryggplager. Kan dette gå?

vet jeg må overdrive kraftig siden det er litt vanskelig, men er det noen som har noen råd å gi på veien?

Og siden jeg er såpass ung, vil jeg da få ung-uføretrygd som vil si mere penger?

Hadde blitt takknemlig!

WOW :o

Litt av en holdning!!!??? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men klarer ikke ta dette helt seriøst når du sier du har bestemt deg for at du ikke vil jobbe. :roll: Vel, det er mange her i verden som heller ville gjort noe annet, men man må jo anstrenge seg litt for å overleve.

Du får finne deg en rik mann, så kan du være husmor for ham! Makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

dette er muligens nok et tulle innlegg, men er det seriøst, noe jeg tviler på, så vil jeg si at du havner i en ond sirkel av å gå hjemme til slutt, det har jeg opplevd, jeg tenkte at kanskje det ikke er så ille å gå hjemme, men det ble det, ble dritlei, fikk dårlig selvtillit og enda flere deprimert tanker....ingen vei å gå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare snakke ut fra meg selv - er 50% uføretrygdet og det er ingen ønskedrøm, tro du meg. For min del tok det 3 år før jeg fikk det innvilget. Jeg skulle gjort og kunnet ofra mye for å kunne vært i heltidsjobb. Men dessverre er helsa for dårlig til det.

Du skal vel først være sykemeldt 1 år - også over på attføring, hvor du vil bli vurdert mht legeerklæringer, omskolering, kursing, forskjellige typer jobb, arbeidsutprøving etc etc.

Med andre ord - et langt lerret å bleke.

Nu er det også kommet nye regler som går ut på å gi tidsbegrensa uføretrygd - og det er blitt mye strengere.

Jeg blir litt provosert av tankegangen - hvis det er slik at det ikke er helsa som hindrer deg, men at du bare ikke "orker".........Det er mange av oss som er uføretrygda - som gjerne skulle ønsket å være i jobb. Jeg bytter så gjerne helsa mi med noen som bare ikke gidder jobbe.....

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe rart om du er deprimert. med en slik holdning hadde jeg ikke giddi å stått opp om morgenen jeg.

Jeg håper virkelig at du må jobbe og det gjerne på et sted du må slite litt.

Du har en ting å gjøre og det er å jobbe med innstillingen din.

Det verste er at du er ikke alene om å ha denne meningen og jeg blir så utrolig :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg blir helt sjokkert' date=' jeg! :o Jeg fatter ikke at det er mulig å starte voksenlivet med den innstillingen.[/quote']

Enig. Noen trenger er alvorlig spark i r* og ikke

puter under armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt att du ikke vil jobbe. Det er helt pyton med fast arbeid!!

Jeg foreslår att du låner mye penger av noen lugubre typer og ikke betaler tilbake. Da kan det hende att du får to knuste kneskåler og angst så det holder til livslang uføretrygd og vell så det.

Lykke ti :wink:

Touché!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig innstilling du har må jeg si :roll:

Regner med dette er lagt ut for å provosere.

Det skal nå være svært vanskelig å få innvilget uføretrygd, med andre ord må du ha en særdeles god grunn og bevise at du faktisk ikke er istand til å jobbe.

Du må også ha prøvd deg i en attføringsbedrift, og jeg vil tro at du p.g.a din unge alder spesielt vil slite med å få dette innvilget, også fordi at uføretrygd ikke lenger må være for evig, men kan være tidsbegrenset.

Jeg tror det er lite sannsynlig at en deprimert 22 åring som IKKE VIL jobbe vil få innvilget permanent uføretrygd.

Dette er en lang prosess, og krever erklæringer fra både den ene og den andre av leger, attførings og fagpersonell.

Løsningen er neppe å gå hjemme og slenge- om du tror det er løsningen på alle problemer.

VIL IKKE- og KAN IKKE er to helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarterrrr
En liten ting trådstarter bør være klar over; Dersom du skal få uføretrygd, må du først ha en jobb. Deretter må du være sykemeldt i 52 uker, noen år med attføring må du som oftes ha. Om det er depresjon og angst som er utslagsgivende for at du skal få uføretrygd, vil du muligens også bli prøvd ut på et arbeidssamvirke (vernet bedrift).

I første omgang vil du nok få en periode med utprøving av antidepressiva, samt psykologjelp. Det kan kanskje være gunstig med tanke på at du kan få hjelp til å se at det er bruk for deg i samfunnet som arbeidstaker.

Dersom det er ryggvondt som er utslagsgivende, vil du måtte gjennomgå en del undersøkelser på sykehus. Sannsynligvis blir du også sendt på ryggskole eller smerteklinikk.

Jeg vil anta det er mange år til du kan motta uføretrygd. Om du ikke VIL arbeide, bør du også tenke igjennom at uføretrygd er svært lite penger å leve for om du ikke har opptjente pensjonspoeng.

Hei. Jeg går på antidepressiva. Har gått til fysioterapaut en stund også. tatt røntgen osv.

Har gått sykmeldt, går nå på arb.penger.

Psykologen skal få meg over på attføring nå sier han.

jeg kan muligens gå på en skole.

da slipper jeg i hvertfall å bekymre meg for å få sparken hvis jeg ikke klarer å møte opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Det er mulig du er for syk til å jobbe. Det vet hverken jeg eller noen av de andre her. Men da synes jeg det er dumt av deg å skrive at du ikke vil jobbe. Folk tar deg på ordet og du ødelegger inntrykket til folk som faktisk er syke.

Er du syk, innse det og ikke bare si at du ikke vil jobbe. Er du ikke syk, prøv å få en jobb du vil trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Det er mulig du er for syk til å jobbe. Det vet hverken jeg eller noen av de andre her. Men da synes jeg det er dumt av deg å skrive at du ikke vil jobbe. Folk tar deg på ordet og du ødelegger inntrykket til folk som faktisk er syke.

Er du syk, innse det og ikke bare si at du ikke vil jobbe. Er du ikke syk, prøv å få en jobb du vil trives med.

jeg er syk OGSÅ. og igjen vil jeg da ikke jobbe.

funker ikke jo :( går ikke går ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Funker ikke? Som i at du ikke klarer å jobbe? Så skriv det da! Jeg synes det er dumt å fremstille syke mennesker som late, og derfor burde du ikke skrive at du ikke vil. Men kan du ikke så kan du ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med Fighter. Dette er et forum på nett hvor det skrevne ord lett kan misforståes.

Og til trådstarter: Lykke til i jakten på uføretrygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er syk OGSÅ. og igjen vil jeg da ikke jobbe.

Beklager, men det er vanskelig å tro deg på det etter dette:

Jeg har bestemt meg for å ikke jobbe.

Vil aldri jobbe jeg, det er bare ikke "meg"

vet jeg må overdrive kraftig siden det er litt vanskelig, men er det noen som har noen råd å gi på veien? ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jentatrådstarter

Så det går ikke ann for meg å ikke ville jobbe samtidig som jeg ikke kan?

Dessuten er ikke uføretrygden en luselønn. Som ung ufør får jeg kanskje 12000 utebtalt i mnd. Og det er uten tillegg. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Så det går ikke ann for meg å ikke ville jobbe samtidig som jeg ikke kan?

Dessuten er ikke uføretrygden en luselønn. Som ung ufør får jeg kanskje 12000 utebtalt i mnd. Og det er uten tillegg. :sjarmor:

dessuten KAN jeg jobbe litt ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...