AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #1 Skrevet 28. juni 2017 Tips til landskap/telelinse? Finnes det kun én type? Har sett meg ut en, men den koster 2000 kr Har lyst på den, men sjekker først om noen vet om noen som er like gode... til en billigere pris (har nettopp brukt over 6000 på kamera, det er mye til meg å være). Det er en 750d. Skal ta bilder av landskap og dyr, og ønsker å kunne ta gode bilder av dyr som er et stykke unna meg. Har en tamron liggende, men den passer ikke Anonymkode: 44821...b66
Horge Skrevet 28. juni 2017 #2 Skrevet 28. juni 2017 Til landskap er det mer naturlig med en vidvinkel enn tele. Hvis motivet er natur, så kan det også være aktuelt med enten makro eller en rask tele - sistnevnte særlig dersom du skal ta bilder av f.eks. fugler eller andre dyr. Objektiver koster fort mye penger, og gjerne mer enn kamerahuset selv. 1
Christiane_W Skrevet 28. juni 2017 #3 Skrevet 28. juni 2017 2000 kr for et objektiv er ikke mye penger og som @Horge skriver koster de gjerne mer enn kamerahuset i seg selv. Og et godt objektiv betyr mer for enn selve kamerahuset - det hjelper ikke å ha det fancy og dyrt kamerahus om man har et elendig objektiv. Jeg har dette Canon objektivet og har brukt det på safari i Sør-Afrika flere ganger og har jevnt over vært fornøyd med bildene jeg har tatt med det. Det fungerer bra til å ta bilder av dyr som er et stykke unna, men er ikke optimalt for landskapbsbilder. Da bruker jeg enten vidvinkel (10-18 mm) eller standardobjektivet som kom med kamerahuset (18-55 mm). Alle objektivene mine har stabilisering og det anbefaler jeg spesielt på zoomobjektivet - uten stabilisering er det fort at bilder av ting på litt avstand blir blurry om man ikke bruker stativ eller er ekstremt stø på hånda. 1
Dove Skrevet 28. juni 2017 #4 Skrevet 28. juni 2017 Som det nevnes over her: Til landskap bør du bruke en vidvinkel, og det er jo egentlig det stikk motsatte av en tele. Skal du ta bilder av dyr/fugler på en viss avstand, har du ganske riktig bruk for en tele. Jeg er også enig med Horge i at en god makro er uvurdelig til naturfoto, men jeg tror kanskje jeg ville ventet med akkurat det. Hvis du har funnet et objektiv til 2000 kroner, så håper jeg det er snakk om bruktmarkedet? Et objektiv til 2000 kroner er fryktelig billig. Jeg har forresten kjøpt det aller meste av optikken min brukt, og det er nok lurt når du har så begrenset budsjett. Når det gjelder Tamronen du har, så passer den ikke fordi den har en annen fatning. Du kan godt kjøpe for eksempel Tamron- og Sigma-optikk, men da må du sørge for at de har Canon-fatning. Du kan jo selge Tamronen, og legge pengene i optikkbudsjettet ditt? 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #5 Skrevet 28. juni 2017 7 minutter siden, Dove skrev: Som det nevnes over her: Til landskap bør du bruke en vidvinkel, og det er jo egentlig det stikk motsatte av en tele. Skal du ta bilder av dyr/fugler på en viss avstand, har du ganske riktig bruk for en tele. Jeg er også enig med Horge i at en god makro er uvurdelig til naturfoto, men jeg tror kanskje jeg ville ventet med akkurat det. Hvis du har funnet et objektiv til 2000 kroner, så håper jeg det er snakk om bruktmarkedet? Et objektiv til 2000 kroner er fryktelig billig. Jeg har forresten kjøpt det aller meste av optikken min brukt, og det er nok lurt når du har så begrenset budsjett. Når det gjelder Tamronen du har, så passer den ikke fordi den har en annen fatning. Du kan godt kjøpe for eksempel Tamron- og Sigma-optikk, men da må du sørge for at de har Canon-fatning. Du kan jo selge Tamronen, og legge pengene i optikkbudsjettet ditt? Den passer, men det kommer opp "error" på skjermen. Jeg tror den er ødelagt. Har også en canon eos 1000d, men får vel ikke noe for den. Kanskje 500 kr. Den jeg tenkte på var denne her, til landskap (Canon EF-S 10-18 mm f/4.5-5.6 IS STM objektiv) https://www.netonnet.no/art/foto-og-video/objektiv/canon/canon-ef-s10-18mmf4-5-5-6isstm/205688.11172/?gclid=CMvT7uWm4NQCFREbGAodWBYPqw Anonymkode: 44821...b66
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #6 Skrevet 28. juni 2017 43 minutter siden, Christiane_W skrev: 2000 kr for et objektiv er ikke mye penger og som @Horge skriver koster de gjerne mer enn kamerahuset i seg selv. Og et godt objektiv betyr mer for enn selve kamerahuset - det hjelper ikke å ha det fancy og dyrt kamerahus om man har et elendig objektiv. Jeg har dette Canon objektivet og har brukt det på safari i Sør-Afrika flere ganger og har jevnt over vært fornøyd med bildene jeg har tatt med det. Det fungerer bra til å ta bilder av dyr som er et stykke unna, men er ikke optimalt for landskapbsbilder. Da bruker jeg enten vidvinkel (10-18 mm) eller standardobjektivet som kom med kamerahuset (18-55 mm). Alle objektivene mine har stabilisering og det anbefaler jeg spesielt på zoomobjektivet - uten stabilisering er det fort at bilder av ting på litt avstand blir blurry om man ikke bruker stativ eller er ekstremt stø på hånda. Kamerahuset kostet 6000. Jeg er veldig amatør, men ønsker jo fine bilder. Sjekk det objektivet jeg la ut over her, tror du det er bra til mitt bruk? Det er så kjipt.. tamronen min er vidvinkel. Zoomer ganske bra. Men må være ødelagt.. kommer bare opp error. Anonymkode: 44821...b66
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #7 Skrevet 28. juni 2017 1 time siden, Horge skrev: Til landskap er det mer naturlig med en vidvinkel enn tele. Hvis motivet er natur, så kan det også være aktuelt med enten makro eller en rask tele - sistnevnte særlig dersom du skal ta bilder av f.eks. fugler eller andre dyr. Objektiver koster fort mye penger, og gjerne mer enn kamerahuset selv. Vurderte makro, men er ikke det mer til maur osv? Veldig detaljert? Med natur, tenker jeg mer fjell, daler, vann osv. Selv om det er dritgøy med de små tingene og, men det kom litt i andre rekke Anonymkode: 44821...b66
Dove Skrevet 28. juni 2017 #8 Skrevet 28. juni 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den passer, men det kommer opp "error" på skjermen. Jeg tror den er ødelagt. Har også en canon eos 1000d, men får vel ikke noe for den. Kanskje 500 kr. Den jeg tenkte på var denne her, til landskap (Canon EF-S 10-18 mm f/4.5-5.6 IS STM objektiv) https://www.netonnet.no/art/foto-og-video/objektiv/canon/canon-ef-s10-18mmf4-5-5-6isstm/205688.11172/?gclid=CMvT7uWm4NQCFREbGAodWBYPqw Anonymkode: 44821...b66 Det ser ut til at en 1000D i god stand går for en tusenlapp på bruktmarkedet. Jeg hadde ikke gitt det, men det kan se ut til at folk gjøre det, så det er sikkert verdt å prøve? Det er i alle fall ikke noe poeng i å sitte med både en 750D og en 1000D. Jeg kjenner ikke til akkurat dette spesifikke objektivet, men det ser ut til å være et typisk billigobjektiv fra Canon: Plastfatning og ikke spesielt lyssterkt. De objektivene varierer fra søppel i den ene enden til ganske mye for penga i den andre enden. Ut ifra tester på nett ser dette ut til å falle i ganske mye for penga-kategorien. Det har også stabilisator, hvilket er bra. For en nybegynner, som kanskje også er interessert i å finne ut om vidvinkel er gøy å jobbe med, så tror jeg dette er et ganske ok kjøp. Det vil nok sette sine begrensninger når du får mer erfaring, men da skal du alltids klare å få en helt grei slant for det på bruktmarkedet, og kan heller legge noen flere kroner i en bedre vidvinkel. Jeg kjenner mange som har begynt med billig plastoptikk, og jobbet seg oppover - ingenting galt med det. Jeg kjenner dessverre også mange som har brukt mange tusen på dyr optikk som støver ned i en skuff. Da ville jeg heller vært den første av dem.
Dove Skrevet 28. juni 2017 #9 Skrevet 28. juni 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den passer, men det kommer opp "error" på skjermen. Jeg tror den er ødelagt. Anonymkode: 44821...b66 De gangene jeg har hatt kranglete optikk, så har jeg tatt det med meg i servicedisken på Scandinavian Photo, og spurt om de vet hva det kan være. Av og til er feilene latterlig enkle å fikse - forrige gang fikk jeg strammet en skrue uten å betale en krone. Hvis det er snakk om en omfattende reparasjon som ikke er verdt penga, så gir de deg beskjed om det. Dette er i Oslo da, jeg aner ikke hvor du bor. Men hvis det finnes noe tilsvarende der du holder til, så er det verdt å stikke innom og si "hva kan være problemet her, og er det noe poeng å fikse?".
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #10 Skrevet 28. juni 2017 4 minutter siden, Dove skrev: Det ser ut til at en 1000D i god stand går for en tusenlapp på bruktmarkedet. Jeg hadde ikke gitt det, men det kan se ut til at folk gjøre det, så det er sikkert verdt å prøve? Det er i alle fall ikke noe poeng i å sitte med både en 750D og en 1000D. Jeg kjenner ikke til akkurat dette spesifikke objektivet, men det ser ut til å være et typisk billigobjektiv fra Canon: Plastfatning og ikke spesielt lyssterkt. De objektivene varierer fra søppel i den ene enden til ganske mye for penga i den andre enden. Ut ifra tester på nett ser dette ut til å falle i ganske mye for penga-kategorien. Det har også stabilisator, hvilket er bra. For en nybegynner, som kanskje også er interessert i å finne ut om vidvinkel er gøy å jobbe med, så tror jeg dette er et ganske ok kjøp. Det vil nok sette sine begrensninger når du får mer erfaring, men da skal du alltids klare å få en helt grei slant for det på bruktmarkedet, og kan heller legge noen flere kroner i en bedre vidvinkel. Jeg kjenner mange som har begynt med billig plastoptikk, og jobbet seg oppover - ingenting galt med det. Jeg kjenner dessverre også mange som har brukt mange tusen på dyr optikk som støver ned i en skuff. Da ville jeg heller vært den første av dem. Hehe, ja.. høres ut som den kan være grei for meg, da. Eventuelt denne her? Hva synes du om denhttps://www.elkjop.no/product/foto-og-video/objektiv/TAM18200CAVC/tamron-18-200-mm-f3-5-6-3-di-ii-vc-objektiv-canon?scid=SEM6280&gclid=CKiu56qt4NQCFcqHsgodQr8PIQ Allsidige og lette Tamron 18-200 mm zoomobjektiv til Canon speilrefleks dekker ulike situasjoner fra vidvinkel til telefoto. VC bildestabilisator sikrer skarpe detaljer. 18-200 mm zoomobjektiv Til Canon APS-C EF feste VC stabilisering Omtrent samme pris.. Anonymkode: 44821...b66
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #11 Skrevet 28. juni 2017 Akkurat nå, Dove skrev: De gangene jeg har hatt kranglete optikk, så har jeg tatt det med meg i servicedisken på Scandinavian Photo, og spurt om de vet hva det kan være. Av og til er feilene latterlig enkle å fikse - forrige gang fikk jeg strammet en skrue uten å betale en krone. Hvis det er snakk om en omfattende reparasjon som ikke er verdt penga, så gir de deg beskjed om det. Dette er i Oslo da, jeg aner ikke hvor du bor. Men hvis det finnes noe tilsvarende der du holder til, så er det verdt å stikke innom og si "hva kan være problemet her, og er det noe poeng å fikse?". Jeg bor i akershus. Anonymkode: 44821...b66
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #12 Skrevet 28. juni 2017 Det står nå at kontaktene mellom objektivet og kameraet ikke fungerer. "Rens objektivkontaktene". Men det som er problemet er at objektivet faktisk fungerer om jeg zoomer inn helt. Men om jeg skal zoome helt ut, og ta et landskapsbilde, kommer det error.. Kjipt, for har vært fornøyd med objektivet. Anonymkode: 44821...b66
Dove Skrevet 28. juni 2017 #13 Skrevet 28. juni 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe, ja.. høres ut som den kan være grei for meg, da. Eventuelt denne her? Hva synes du om denhttps://www.elkjop.no/product/foto-og-video/objektiv/TAM18200CAVC/tamron-18-200-mm-f3-5-6-3-di-ii-vc-objektiv-canon?scid=SEM6280&gclid=CKiu56qt4NQCFcqHsgodQr8PIQ Allsidige og lette Tamron 18-200 mm zoomobjektiv til Canon speilrefleks dekker ulike situasjoner fra vidvinkel til telefoto. VC bildestabilisator sikrer skarpe detaljer. 18-200 mm zoomobjektiv Til Canon APS-C EF feste VC stabilisering Omtrent samme pris.. Anonymkode: 44821...b66 Merk at disse to objektivene ikke overlapper på brennvidde. Tamron-en er 18-200 mm, mens Canon-en er 10-18 mm. Med et cropkamera som du har, vil 18 mm bli ganske trangt til landskap. Selv har jeg 10-20 mm på mitt cropkamera, og til landskap zoomer jeg stort sett alltid maksimalt ut.
Dove Skrevet 28. juni 2017 #14 Skrevet 28. juni 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i akershus. Anonymkode: 44821...b66 Scandinavian Photo ligger i Møllergata i Oslo. Servicedisken ligger helt innerst i lokalet. Ta den med dit og spør hva de tror det kan være. De er hjelpsomme og hyggelige, og kan fortelle deg om det er verdt å gjøre noe med eller ei.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #15 Skrevet 28. juni 2017 3 minutter siden, Dove skrev: Merk at disse to objektivene ikke overlapper på brennvidde. Tamron-en er 18-200 mm, mens Canon-en er 10-18 mm. Med et cropkamera som du har, vil 18 mm bli ganske trangt til landskap. Selv har jeg 10-20 mm på mitt cropkamera, og til landskap zoomer jeg stort sett alltid maksimalt ut. Mhm.. men er du at canon vil være bedre på landskap? Den tamronen er vel ganske lik den jeg har fra før, samme brennvidde i hvert fall. Så hvis det koster 1000 kr å reparere den, så får jeg den jo billigere. Takk for tips.. Aner ikke hvor Møllergata er, kommer jeg meg dit fra Oslo S, eller kan man kjøre dit og få p-plass? Anonymkode: 44821...b66
Dove Skrevet 28. juni 2017 #16 Skrevet 28. juni 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mhm.. men er du at canon vil være bedre på landskap? Den tamronen er vel ganske lik den jeg har fra før, samme brennvidde i hvert fall. Så hvis det koster 1000 kr å reparere den, så får jeg den jo billigere. Takk for tips.. Aner ikke hvor Møllergata er, kommer jeg meg dit fra Oslo S, eller kan man kjøre dit og få p-plass? Anonymkode: 44821...b66 Midt i sentrum, fem minutters tusletur fra Oslo S. Dropp bil. Brennvidden på to objektiver kan være nøyaktig den samme uten at pris eller kvalitet er det, så jeg ville hørt med dem. Ikke lever den inn uten videre, bare sjekk om det har noe for seg. Jeg mener absolutt at 10-18 mm vil være bedre på landskap, ja.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #17 Skrevet 28. juni 2017 1 minutt siden, Dove skrev: Midt i sentrum, fem minutters tusletur fra Oslo S. Dropp bil. Brennvidden på to objektiver kan være nøyaktig den samme uten at pris eller kvalitet er det, så jeg ville hørt med dem. Ikke lever den inn uten videre, bare sjekk om det har noe for seg. Jeg mener absolutt at 10-18 mm vil være bedre på landskap, ja. Ok Tusen takk for hjelp Anonymkode: 44821...b66
Christiane_W Skrevet 28. juni 2017 #18 Skrevet 28. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Den passer, men det kommer opp "error" på skjermen. Jeg tror den er ødelagt. Har også en canon eos 1000d, men får vel ikke noe for den. Kanskje 500 kr. Den jeg tenkte på var denne her, til landskap (Canon EF-S 10-18 mm f/4.5-5.6 IS STM objektiv) https://www.netonnet.no/art/foto-og-video/objektiv/canon/canon-ef-s10-18mmf4-5-5-6isstm/205688.11172/?gclid=CMvT7uWm4NQCFREbGAodWBYPqw Anonymkode: 44821...b66 Jeg har det objektivet og har vært fornøyd med det både til landskap og by-/arkitekturfotografi. Til å være et såpass rimelig objektiv duger det absolutt bra synes jeg. Har vært så heldig at jeg har fått bruke kameraten min sitt fantastiske objektiv et par ganger på safari og det er i en helt annen klasse enn det zoomobjektivet jeg har. Bildene blir mye lysere og klarere og har en helt annen dybde. Men å legge nærmere 20.000 kr på bordet for et objektiv for en amatør som meg er helt uaktuelt.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #19 Skrevet 28. juni 2017 2 timer siden, Christiane_W skrev: Jeg har det objektivet og har vært fornøyd med det både til landskap og by-/arkitekturfotografi. Til å være et såpass rimelig objektiv duger det absolutt bra synes jeg. Har vært så heldig at jeg har fått bruke kameraten min sitt fantastiske objektiv et par ganger på safari og det er i en helt annen klasse enn det zoomobjektivet jeg har. Bildene blir mye lysere og klarere og har en helt annen dybde. Men å legge nærmere 20.000 kr på bordet for et objektiv for en amatør som meg er helt uaktuelt. Nei.. 20 000 er litt drøyt med mindre man planlegger å selge bildene men om objektivet holder i 20 år er det bare 1000 kr/året. Mange som betaler 1200 kr I halvåret for å lære seg karate. Anonymkode: 44821...b66
Honey Dew Skrevet 28. juni 2017 #20 Skrevet 28. juni 2017 Denne er perfekt: https://www.japanphoto.no/canon-ef-24-105mm-f-40l-is-ii-usm 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå