AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #1 Skrevet 28. juni 2017 Jeg har noe gammel skit jeg betaler ned på enda. Det er et gammelt kredittkort blant annet og noe småtteri. Dette er noe som går litt utover min økonomi. Totalsummen er på ila 20.000,-. Er det enkelt å refinansiere dette? PS: ingen vits å kommenterer negativt, eller si at jeg bare kan ha det så godt når jeg har litt dårlig råd nå. Dette er noe jeg betaler på fra et gammelt forhold (er singel nå). Hvordan går jeg frem med dette? Har aldri gjort det før. Anonymkode: b4b35...c31
Million Skrevet 28. juni 2017 #2 Skrevet 28. juni 2017 (endret) Hvis du skal bake det inn i boliglånet, må du først vite at du har ledig egenkapital på boligen din. Det vil si; den har steget i verdi siden du lånte til å kjøpe den, sånn at du f.eks. sitter med en leilighet verdt 2.900.000 mill, men betalte 2.500.000 for den. Da har du 400.000 i ledig egenkapital, og det burde selvfølgelig gå fint å refinansiere for å bake inn forbruksgjelden i lånet. Siden du bare skal øke lånet med 20.000, behøver du selvsagt ikke ha flere hundre tusen i ledig egenkap. i boligen. Har du hatt noen verdivurdering på boligen din i det siste? Dette vil nok banken spørre etter før de evt refinansierer boliglånet ditt. De vil vite hvor mye du har å gå på. Første steg er derfor å kontakte en eiendomsmegler, og be om en gratis verdivurdering. De fleste meglerfirmaer har dette. Du behøver ikke nødvendigvis si at du ikke har tenkt å selge egentlig, du vil bare ha verdivurderingen gratis.... du kan jo late som du vurderer å selge, men vil vite hva du har å gå på først? Når du så har fått den skriftlige verdivurderingen i posten noen dager etterpå, kan du kontakte banken. I min bank har jeg kontaktmuligheter skriftlig når jeg er innlogget i nettbanken, i meldingssystemet der. Der står det en knapp;"Skriv til oss" (Dnb). Klikker på den og skriver den beskjeden jeg ønsker å snakke med de om. Så får jeg svar av kundebehandler eller kundeservice. Kanskje du har noe lignende i din bank? Evt kan du ringe og snakke med dem, evt be om å få tilsendt lånepapirer. Endret 28. juni 2017 av Million
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #3 Skrevet 28. juni 2017 Har snakket med banken nå. Jeg kjøpte leiligheten i fjor høst, så har bodd i leiligheten i underkant av et år. Trengte ikke å ha en verdivurdering sa hun i banken. Så håper det går fint å få det lånet. Er så kjedelig å sitte å betale på noe gammel skit av lønninga.. Anonymkode: b4b35...c31
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #4 Skrevet 28. juni 2017 et viktig poeng med slik refinansiering er at du vil betale renter på disse 20k i resten av løpetiden av boliglånet. Om du har 20 år igjen av lånet vil disse 20k bli 30-35k med dagens rente. Anonymkode: 95d8c...b4d
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #5 Skrevet 28. juni 2017 20 000? Hvis du kutter forbruket til beinet betaler du ned det på to måneder hvis du ber om avdragsfrihet på boliglånet i to måneder. Da slipper du refinansieringsutgifter på boliglånet. Anonymkode: 270da...2f4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #6 Skrevet 28. juni 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: et viktig poeng med slik refinansiering er at du vil betale renter på disse 20k i resten av løpetiden av boliglånet. Om du har 20 år igjen av lånet vil disse 20k bli 30-35k med dagens rente. Anonymkode: 95d8c...b4d For så vidt sant, men 30 000 om 20 år vil tilsvare 20 000 kr i dagens pengeverdi, så det er ikke noe problem. Anonymkode: 270da...2f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå