AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #1 Del Skrevet 28. juni 2017 Fått tilbud om jobb. Må da starte enkeltmannsforetak. Timelønn er 400 kr. Hvor mye netto er det igjen,når alt er betalt? Skatt, trygdeavgift?,forsikring for sykepenger. Er det noe mere? Koster det noe å ha foretaket? Kjenner jeg er lite villig til å ta denne jobben pga dette. Anonymkode: 7a423...cdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #2 Del Skrevet 28. juni 2017 Det koster ingenting å ha et enkeltpersonforetak. Hva du betaler i skatt er jo indviduelt. Om dette er din heltidsjobb bør du vurdere ekstra forsikring for sykepenger via NAV. Dette er en prosentandel av hva du tjener. Anonymkode: 42a5c...e13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dyptvann Skrevet 28. juni 2017 #3 Del Skrevet 28. juni 2017 Uten å kjenne detaljene i hva du skal jobbe med, uttaler jeg meg litt generisk: Jeg legger til grunn at du har en jobb som ikke er fritatt for mva. Du må da trekke fra 25 prosent, da er du nede i kr 300 pr time. Så må du betale skatt og siden ingen kjenner til din gjeld eller fradrag legger jeg til grunn 33 prosent forskuddsskatt. Da er nettolønnen din redusert til kr 200. Da er du ikke sikret inntekt ved sykdom og må betale en privat forsikring for å få dekket sykepenger. I tillegg må du sette av til pensjon da du ikke har en arbeidsgiver som ordner dette for deg. Jeg vil anta at du sitter igjen med kr 150 netto. Merk at jeg ikke har lagt til kostnader og utgifter ved å drive selv, samt inngående mva, slik at den faktiske inntekten kan bli høyere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 28. juni 2017 #4 Del Skrevet 28. juni 2017 Du betaler mye mer i skatter og avgifter med enketmannsforetak, dette er penger arbeidsgiver betaler ellers, så folk merker det ikke. Men det kommer du til. Du må også legge av skatt og evnt mva selv, dette er et helvete hvis du ikke er veldig disiplinert. Jeg har enkeltmannsforetak og jeg kom litt skevt ut en gang og det tok meg mange år å rette opp. Pyton. De pengene jeg har på konto er aldri mine, virker det som. Men nå er jeg dritstreng med meg selv og det går bra. Har alltid den usikkerheten likevel, om jeg har skattet for lite. Har regnskapsfører, for orker bare ikke sette meg inn i alt, spesielt ikke årsoppgaven! Det koster meg mnage tusen i året. Mye skal dekkes av 400,- i timen. Høres ikke ut som en god deal. Jeg tar 800- 1800 i timen, ettersom hva jeg gjør. Det skal være en skikkelig kremjobb om det er verdt det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #5 Del Skrevet 28. juni 2017 Vanskelig å si uten mer spesifikk info, men høres på generelt grunnlag ut som en dårlig deal. Husk at du må betale 25% mva, gjerne ca 30-40% skatt, forsikring for sykepenger, sette av penger til pensjon etc. I tillegg må du bekoste utgifter til kontorhold, datasystemer, bil etc. hvis oppdragsgiver ikke kan gi deg tilgang til det du trenger av hjelpemidler. Så må du eventuelt også vurdere utgifter til regnskapsfører osv. hvis du ikke ønsker dette selv. Du havner fort ned på hundrelappen eller så i reell inntekt, noe som er veldig lite. Du bør minimum fakturere for 600-800 per time, og selv da har man ikke en fet lønn. Det er en grunn til at de fleste konsulenter i min bransje ligger på ca 1500 og oppover. Er man ekstremt heldig kan man få det ned mot 1200,- men da er det noen man har et godt forhold til og som har tatt mange oppdrag for oss tidligere og som gir oss "trofast kunderabatt". Anonymkode: 7771c...aae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #6 Del Skrevet 28. juni 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Fått tilbud om jobb. Må da starte enkeltmannsforetak. Timelønn er 400 kr. Hvor mye netto er det igjen,når alt er betalt? Skatt, trygdeavgift?,forsikring for sykepenger. Er det noe mere? Koster det noe å ha foretaket? Kjenner jeg er lite villig til å ta denne jobben pga dette. Anonymkode: 7a423...cdf Du kan ikke drive med dette lenge om du bare fakturerer en enkelt oppdragsgiver. Du vil da etter kort tid regnes som ansatt hos den du fakturerer. Anonymkode: 7ed3a...d90 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #7 Del Skrevet 28. juni 2017 53 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev: Du betaler mye mer i skatter og avgifter med enketmannsforetak, dette er penger arbeidsgiver betaler ellers, så folk merker det ikke. Men det kommer du til. Du må også legge av skatt og evnt mva selv, dette er et helvete hvis du ikke er veldig disiplinert. Jeg har enkeltmannsforetak og jeg kom litt skevt ut en gang og det tok meg mange år å rette opp. Pyton. De pengene jeg har på konto er aldri mine, virker det som. Men nå er jeg dritstreng med meg selv og det går bra. Har alltid den usikkerheten likevel, om jeg har skattet for lite. Har regnskapsfører, for orker bare ikke sette meg inn i alt, spesielt ikke årsoppgaven! Det koster meg mnage tusen i året. Mye skal dekkes av 400,- i timen. Høres ikke ut som en god deal. Jeg tar 800- 1800 i timen, ettersom hva jeg gjør. Det skal være en skikkelig kremjobb om det er verdt det! Kan du spesifisere? Driver selve et ENK og har ikke lagt merke til noen ekstra skatter og avgifter utover ekstra sykeforsikring hos NAV. Anonymkode: 42a5c...e13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #8 Del Skrevet 28. juni 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du spesifisere? Driver selve et ENK og har ikke lagt merke til noen ekstra skatter og avgifter utover ekstra sykeforsikring hos NAV. Anonymkode: 42a5c...e13 En enk betaler ca 48% skatt (dersom man ikke har spesielle fradrag), en arbeidstaker betaler ca 1/3 av sin lønn (32%) i skatt. I tillegg er trygdeavgiften høyere en for en lønnsmottaker (til tross for at enk har dårligere rettigheter i trygdeetaten en vanlige arbeidstakere. Det er særdeles sjelden at priser blir avtalt inkl moms når det er snakk om firma, så jeg antar at de 400 kr er eks mva. Dvs at 400 er bruttoinntekt pr time før skatt og andre kostnader trekkes fra. Dersom man ikke har noen utgifter har man da ca 200++ kr netto pr time. Anonymkode: 318c9...051 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #9 Del Skrevet 28. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En enk betaler ca 48% skatt (dersom man ikke har spesielle fradrag), en arbeidstaker betaler ca 1/3 av sin lønn (32%) i skatt. I tillegg er trygdeavgiften høyere en for en lønnsmottaker (til tross for at enk har dårligere rettigheter i trygdeetaten en vanlige arbeidstakere. Det er særdeles sjelden at priser blir avtalt inkl moms når det er snakk om firma, så jeg antar at de 400 kr er eks mva. Dvs at 400 er bruttoinntekt pr time før skatt og andre kostnader trekkes fra. Dersom man ikke har noen utgifter har man da ca 200++ kr netto pr time. Anonymkode: 318c9...051 De 400 er vel også pluss moms , altså at TS fakturerer pluss moms til sin kunde? Anonymkode: 12e97...536 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #10 Del Skrevet 28. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De 400 er vel også pluss moms , altså at TS fakturerer pluss moms til sin kunde? Anonymkode: 12e97...536 Ja det er naturlig å anta det. Slik jeg skrev, blir da 400 bruttosummen før fradrag (skatt og evt andre kostnader). Det er ikke naturlig å forhandle priser inkl mva da mva ikke tilhører hverken HI eller kjøper av tjenestene, det er staten sine penger som blir flyttet rundt. HI får mva og må betale inn til staten, kjøper får momsen tilbakebetalt/trukket fra i sitt regnskap. Moms er derfor irrelevant. Kun pris uten mva er interessant i bedriftsammenheng. Husk at HI kan kreve både skattefradrag og moms tilbakebetalt av alt utstyr/utlegg hun har til firmaet. Kjøper hi feks en PC til 10 000 kr, er den reelle kostnaden ca 4000 kr da momsen utgjør 2000 kr samt at skatten reduseres med ca 50% av nettobeløpet. Anonymkode: 318c9...051 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #11 Del Skrevet 28. juni 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: En enk betaler ca 48% skatt (dersom man ikke har spesielle fradrag), en arbeidstaker betaler ca 1/3 av sin lønn (32%) i skatt. I tillegg er trygdeavgiften høyere en for en lønnsmottaker (til tross for at enk har dårligere rettigheter i trygdeetaten en vanlige arbeidstakere. Det er særdeles sjelden at priser blir avtalt inkl moms når det er snakk om firma, så jeg antar at de 400 kr er eks mva. Dvs at 400 er bruttoinntekt pr time før skatt og andre kostnader trekkes fra. Dersom man ikke har noen utgifter har man da ca 200++ kr netto pr time. Anonymkode: 318c9...051 Jeg har drevet ENK i 12 år og aldri hatt 48 % skatt. Ikke har jeg noen spesielle fradrag heller utover vanlig boliglån og billån. Dette var interessant. Hvor får man denne informasjonen om den høye skatteprosenten? Anonymkode: 42a5c...e13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #12 Del Skrevet 28. juni 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har drevet ENK i 12 år og aldri hatt 48 % skatt. Ikke har jeg noen spesielle fradrag heller utover vanlig boliglån og billån. Dette var interessant. Hvor får man denne informasjonen om den høye skatteprosenten? Anonymkode: 42a5c...e13 Ja det var rart. Sikker på at du ikke snyter på skatten? Hvor mye betaler du i skatt da? Og har du veldig høye fradrag? Regner du skatteprosenten din bra bruttoinntekt eller nettoinntekt etter alle fradrag? Anonymkode: 318c9...051 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #13 Del Skrevet 28. juni 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det var rart. Sikker på at du ikke snyter på skatten? Hvor mye betaler du i skatt da? Og har du veldig høye fradrag? Regner du skatteprosenten din bra bruttoinntekt eller nettoinntekt etter alle fradrag? Anonymkode: 318c9...051 Mener du seriøst at dersom man har ENK skal man betale 48 % skatt selv med vanlige fradrag som bolig og billån? Jeg har ikke spesielt høye fradrag, og nei selvfølgelig snylter jeg ikke på skatten. Jeg har regnskapsfører og om man skulle unndra skatt i 12 år ville vel skattemyndighetene etterhvert begynne å lure. I enk regnes lønnen ut i fra samlet omsetning i bedriften minus utgiftene. Så får man selvfølgelig fratrekk for km opptil 6000 km (jeg husker ikke nå i farten). Jeg er lærer og betaler derfor ikke moms. Anonymkode: 42a5c...e13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #14 Del Skrevet 28. juni 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det var rart. Sikker på at du ikke snyter på skatten? Hvor mye betaler du i skatt da? Og har du veldig høye fradrag? Regner du skatteprosenten din bra bruttoinntekt eller nettoinntekt etter alle fradrag? Anonymkode: 318c9...051 Meg bekjent er det vel rundt 3,2 eller ett eller annet % ekstra en betaler i trygdeavgift som innehaver av ENK. I tillegg kommer av alminnelig inntekt + trinnskatten. Anonymkode: 42a5c...e13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #15 Del Skrevet 28. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det var rart. Sikker på at du ikke snyter på skatten? Hvor mye betaler du i skatt da? Og har du veldig høye fradrag? Regner du skatteprosenten din bra bruttoinntekt eller nettoinntekt etter alle fradrag? Anonymkode: 318c9...051 Overskuddet fra et ENK blir regnet som personinntekt, hva man så skatter i % kommer da helt an på hvor stor inntekten er. Akkurat som alle andre lønnsmottakere. Anonymkode: c8752...25e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #16 Del Skrevet 28. juni 2017 Man får forresten ikke minstefradrag på skatten med et ENK. Anonymkode: c8752...25e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #17 Del Skrevet 28. juni 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: En enk betaler ca 48% skatt (dersom man ikke har spesielle fradrag), en arbeidstaker betaler ca 1/3 av sin lønn (32%) i skatt. I tillegg er trygdeavgiften høyere en for en lønnsmottaker (til tross for at enk har dårligere rettigheter i trygdeetaten en vanlige arbeidstakere. Det er særdeles sjelden at priser blir avtalt inkl moms når det er snakk om firma, så jeg antar at de 400 kr er eks mva. Dvs at 400 er bruttoinntekt pr time før skatt og andre kostnader trekkes fra. Dersom man ikke har noen utgifter har man da ca 200++ kr netto pr time. Anonymkode: 318c9...051 Men man betaler ikke skatt av det man fakturerer. Man betaler skatt av overskuddet, så hun får jo trukket fra utgifter til telefon, data, regnskapsprogram, evt regnskapfører, kontorrekvisita, og annet materiell hun måtte trenge for å drive ENK'et sitt. Så hvis hun omsetter for 400.000 i året, og har kostnader for 150.000 i året, vil hun bare skatte av 250.000. Trygdeavgiften er 11% i stedenfor 7% (mener jeg å huske, kan hende satsen har endret seg siden skolebenken) Anonymkode: 0b92a...63c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #18 Del Skrevet 28. juni 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får forresten ikke minstefradrag på skatten med et ENK. Anonymkode: c8752...25e Men hvis det er i tillegg til annen jobb der man er ansatt kan man trekker fra minstefradraget. Anonymkode: 42a5c...e13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DMS Skrevet 28. juni 2017 #19 Del Skrevet 28. juni 2017 Som ein nemner her oppe, dersom du kun har ein oppdragsgiver, og dette egentleg er eit tilsettingsforhold så skal forholdet orgnaiserast som nettopp det. Kriteria for at noko er næring er 1) Egna til å gå med overskot 2) For eignen risiko og rekning (kven er det som står for utstyr, dersom ein kunde er missnøgd med arbeidet, kven er det kunden kontaktar osb) 3) Av eit vist omfang og over ei viss tid (meir enn ein oppdragsgivar ligg under dette punktet). I mine øyre høyrast dette ut som at oppdragsgivaren/arbeidsgivaren prøvar å sno seg ut av arbeidsgjevaransvar og arbeidgjevaravgift. Til skattedebatten her oppe. Trygdeavgifta er noko høgre for enkeltpersonforetak enn for arbeidstakarar. Ja, det er ikkje noko minstefrådrag, men bedriftsrelatertet kostnadar kan frådragsførast (innafor visse rammer). Minstefrådraget er ei forenkling, ein kan velje å kreve frådrag etter faktiske yrkesrelaterte kostnadar om ein så ynskje/om det løner seg. Personleg hadde eg ikkje tatt denne jobben dersom premisset er at ein må starte enkelpersonforetak. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 28. juni 2017 #20 Del Skrevet 28. juni 2017 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du spesifisere? Driver selve et ENK og har ikke lagt merke til noen ekstra skatter og avgifter utover ekstra sykeforsikring hos NAV. Anonymkode: 42a5c...e13 Trygdeavgiften er det vel. Jeg skatter ihvertfall minst 40% som ENK og som ansatt 32/33% Har aldri skattet 48% som hun over, da. Endret 28. juni 2017 av Ulla Ullsokk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå