Gå til innhold

Videreutdanning for økonomer og EK-sparing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 26 år og leier for tiden hos en venninne (4 500 pr mnd), eier to middels store hunder som jeg trener aktivt med. Har en bachelor i økonomi og administrasjon, men ønsker å videreutdanne meg til autorisert regnskapsfører. Har studielån på 430.000 fra før, tok bacheloren over 5,5 år pga personlige grunner og har derfor et høyere studielån enn de fleste andre med en bachelor. Er nå i full jobb innenfor økonomi (årslønn 408 000) og må ta de manglende fagene via nett-studier. Fikk tilsendt en slags plan:

Høst 2017: et fag 7,5 studie poeng (kr 10 545)

Vår 2018: to fag 15 studie poeng (kr 21 090)

Høst 2018: et fag 15 studie poeng (kr 21 090)

Vår 2019: et fag 15 studie poeng (kr 21 090)

+ jeg må ta et profileringsemne til på 7,5 studie poeng (kr 10 545)

Jeg har dessverre spart lite egenkapital hittil, men sparer for fullt nå. Jeg ser at det vil gå utover egenkapital sparingen min dersom jeg betaler dette selv. Lånekassen tilbyr studielån ved 15 studiepoeng eller mer, jeg er inne på tanken men er veldig usikker på om jeg bør ta opp mer studielån? Hva anbefaler dere? For eller imot?

 

Anonymkode: 4d42c...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare minner om at bankene har fått nye retningslinjer av regjeringen nå ang. boliglån (les her). Det er nå maks 5 ganger inntekten i lån som gjelder. Samlet. Det vil si at det er ikke bare boliglånet som de teller når de skal låne deg penger til bolig, de skal inkludere annen gjeld kunden måtte ha også, som studielån. All gjeld totalt kunden har skal være maks 5 x inntekten.

Det du har i studielån vil derfor påvirke direkte hvor mye du vil kunne få i boliglån. Så jo mer du øker studielånet ditt nå, jo mindre vil du få å låne til bolig for i fremtiden.

 

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Men hvorfor må du ha studielån? Klarer du ikke spare opp 10-20.000 i halvåret til å betale dette uten lån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med leieutgifter på 4 500 bør du helt fint klare å spare opp penger på egen hånd. Jeg er student med 6000 kr i husleie, og jeg klarer allikevel å spare...? Jeg vet at hund er kostbart og tar mye tid, så er sikkert ikke lett å jobbe ekstra eller ta en helgejobb heller.

Lev i to måneder på totalt sparebluss, og lev sparsommelig de kommende månedene. Jeg fatter ikke hvordan du ikke klarer å spare opp dette på egenhånd med så god inntekt og så lave husleieutgifter. Hvordan er budsjettet ditt?

 

Smart valg å ta mer utdanning, gjør det. Men betal kontant og unngå mer studielån.

Anonymkode: 53ede...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, unnskyld!!! Jeg ser jo nå at du sparer for fullt. Beklager!!

Betal utdanningen kontant, unngå mer studielån fra Lånekassen :)

Anonymkode: 53ede...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Blondie65 skrev:

Men hvorfor må du ha studielån? Klarer du ikke spare opp 10-20.000 i halvåret til å betale dette uten lån?

Slik jeg leser det nå er ikke problemet å spare opp 10-20 tusen. Det klarer hun, men hun ønsker heller å spare til EK for boligkjøp.
Spørsmålet er da: skal hun bruke sparte midler til utdanning i stedenfor bolig, eller ta opp studielån og bruke sparte midler på bolig?

 

har jeg forstått deg riktig da, TS?

Anonymkode: 53ede...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg leser det nå er ikke problemet å spare opp 10-20 tusen. Det klarer hun, men hun ønsker heller å spare til EK for boligkjøp.
Spørsmålet er da: skal hun bruke sparte midler til utdanning i stedenfor bolig, eller ta opp studielån og bruke sparte midler på bolig?

 

har jeg forstått deg riktig da, TS?

Anonymkode: 53ede...03b

Ja, og som med alt annet snakker vi her om prioritering. Har hun råd til begge deler? Hvorfor låne mer når dette vil redusere hvor mye hun kan låne til bolig?

Første kurset er kr 10.000. Spar kr 2.500 pr måned i fire måneder så har man til dette. De neste kursene er 20.000. Spar kr 5.000 pr måned i fire måneder mens man går første kurset så har man til det første av disse kursene så har man til neste. Osv. Resten av sparebeløpet går til boligsparing.

Eller meld deg inn i en fagforening og søk om utdanningsstøtte der. Hele eller deler av beløpet kan bli dekket dersom utdanningen er noe denne fagforeningen ønsker å støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...