Gå til innhold

Dere med gutter som vil gå med kjole

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har en liten gutt på snart tre år som stadig ber om å få ha på seg kjole. Stort sett er det når storesøstera har på seg kjole at han kommer på det, men også ellers. Har ikke noe problem med det, han får gå i kjole så lenge det er praktisk - som søstera.

Dere andre som har gutter som ønsker å gå i kjole - hvor lenge varte denne perioden? Opplevde dere noen kjipe reaksjoner fra barn eller voksne?

Merker at større barn nå begynner å spørre (hvis de hører navnet - ellers antar de nok bare at han er jente). I barnehagen har han såvidt jeg vet bare fått positive reaksjoner. De voksne sier at han er fin, og barna legger knapt merke til det. Regner med det blir flere reaksjoner på storbarnsavdeling, og at jeg må forklare barnet mitt at enkelte mener at gutter ikke skal få ha på seg hva de vil - og det samme med jenter.

Lurer egentlig bare på erfaringer fra andre. (Dere som mener at man skal nekte gutter å gå i kjole kan gjerne starte en egen tråd.)

Anonymkode: 4b891...c8b

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde praksis en en barnehage hvor de hadde utkledningstøy. Det var to gutter som likte å kle seg ut med kjoler, og så vidt jeg husker så var det ingen av de store som kommenterte noe angående det. De to guttene var ca 3-4 år gamle. 

Anonymkode: 11252...8d8

AnonymBruker
Skrevet

For noen er det bare en kortvarig fase, for andre varer det jo livet ut. Jeg syntes ikke du bør nekte barnet å gå i kjole dersom han ønsker det. Egentlig er jo kjønnsstereotypiske klær bare noe stort tull. 

Anonymkode: 5ddd0...aba

• Liker 13
Skrevet

Guttungen gikk kun med kjole hjemme, varte et års tid mellom ca 3 og 4 år. 

• Liker 2
Skrevet

Så flott at du lar han få ta på det han vil uten å lage noe fjas utav det :) supert! Jeg tenker at så lenge han ikke selv tar opp tema om at det er vanskelig, at noen kommenterer osv så trenger du kanskje bare følge litt med men ikke stresse med "samtalen om forventet bekledning" for jeg ser ingen grunn til at et barn skal plages med voksnes begrensinger for bekledning om det kan unngås. En kjole et et klesplagg for et barn ikke en kjønnsrelatert ting.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Min gutt har lyst til å gå i kjole av og til, da får han låne søsterens, helt i orden. Av og til vil de sminke seg begge to - det får de som regel nei til - sminke på sart barnehud er jeg ikke fan av. 

I vår bhg fikk datteren min besked både fra barn og voksne at Batman-tskjorte kunne hun vel ikke ha - for det var jo for gutter. Det hadde vi snakket litt om på forhånd, så det svarte hun heldigvis på selv "Det er ikke sant, jenter og gutter kan like hva de vil!" - og neste dag leverte jeg dem i bhg i MIN Batman-tskjorte.. 

Det er bare klær. Men det er og veldig mange gammeldagse der ute, så det å forklare at noen syns at noen bare kan gå med det og andre bare kan gå med det, kan være nyttig. Jeg sa det bare sånn at "noen syns at jenter bare kan gå med x og gutter bare kan gå med y, men det syns jeg er tøysete." Men jeg tok det opp fordi hun da var veldig sårbar, og ble fort veldig lei seg for ting. 

Det har vart noen år her. 

Anonymkode: 4cc59...74a

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke å være så ille at han kler seg ut i kjole. Det kan være en forbigående fase. Men jeg ville ha vært forsiktig med å gi for mye ros og applaus for det også. Det er tydelig at barnehagen gir ham dette, noe jeg synes blir feil. Han kan begynne å like denne anerkjennelsen litt for godt. Gutter skal ikke like for godt å gå i kjole. 

Anonymkode: 59434...70f

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke å være så ille at han kler seg ut i kjole. Det kan være en forbigående fase. Men jeg ville ha vært forsiktig med å gi for mye ros og applaus for det også. Det er tydelig at barnehagen gir ham dette, noe jeg synes blir feil. Han kan begynne å like denne anerkjennelsen litt for godt. Gutter skal ikke like for godt å gå i kjole. 

Hvorfor skal ikke gutter like for godt å gå i kjole? Er ingen regel som sier at kjoler kun er for jenter. Det er vel egentlig bare en lagd "sannhet" i samfunnet vi lever i som sier at kjoler bare er for jenter? Jeg er glad for at barnehagen roser han for dette, kanskje flere gutter henger seg på? Hva om i fremtiden kjoler blir helt vanlig for gutter, som bukser er for jenter i dag? Hvem vet? Samfunnet er stadig i utvikling, og jeg synes vi skal tørre å åpne opp for ulikheter! 

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, Hanneli skrev:

Hvorfor skal ikke gutter like for godt å gå i kjole? Er ingen regel som sier at kjoler kun er for jenter. Det er vel egentlig bare en lagd "sannhet" i samfunnet vi lever i som sier at kjoler bare er for jenter? Jeg er glad for at barnehagen roser han for dette, kanskje flere gutter henger seg på? Hva om i fremtiden kjoler blir helt vanlig for gutter, som bukser er for jenter i dag? Hvem vet? Samfunnet er stadig i utvikling, og jeg synes vi skal tørre å åpne opp for ulikheter! 

Dette! 

Pluss at verden over går med i ting som er skjørte- eller kjoleaktige. Kilt, for eksempel!

• Liker 5
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor godt skal de like det, da? På en skala fra 1 til 10 for eksempel? For noe jævla piss.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min gutt har lyst til å gå i kjole av og til, da får han låne søsterens, helt i orden. Av og til vil de sminke seg begge to - det får de som regel nei til - sminke på sart barnehud er jeg ikke fan av. 

I vår bhg fikk datteren min besked både fra barn og voksne at Batman-tskjorte kunne hun vel ikke ha - for det var jo for gutter. Det hadde vi snakket litt om på forhånd, så det svarte hun heldigvis på selv "Det er ikke sant, jenter og gutter kan like hva de vil!" - og neste dag leverte jeg dem i bhg i MIN Batman-tskjorte.. 

Det er bare klær. Men det er og veldig mange gammeldagse der ute, så det å forklare at noen syns at noen bare kan gå med det og andre bare kan gå med det, kan være nyttig. Jeg sa det bare sånn at "noen syns at jenter bare kan gå med x og gutter bare kan gå med y, men det syns jeg er tøysete." Men jeg tok det opp fordi hun da var veldig sårbar, og ble fort veldig lei seg for ting. 

Det har vart noen år her. 

Det hadde jeg blitt mektig forbanna på de voksne for! 

Anonymkode: 108dd...bb6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok stor forskjell på barnehagene her, og miljøet i disse. Min gutt byttet barnehage da han var 4. Plutselig ville han ikke gå i kjole lenger, og han hatet rosa, som tidligere var favorittfargen. Begge deler var blitt æsj og for jenter.

Det er jo godt mulig han hadde kommet frem til det samme etter hvert uansett, men her var det tydelig at det ikke var hans egne ord. I den forrige barnehagen hørte jeg aldri noe om at det ble kommentert i det hele tatt, selv om han gikk på stor avdeling før vi flyttet.

Kjole blir nå bare brukt hjemme en sjelden gang, samtidig som han må presisere at han egentlig ikke liker det, men bare vil prøve litt likevel.

Anonymkode: 6aed8...195

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde jeg blitt mektig forbanna på de voksne for! 

Anonymkode: 108dd...bb6

Du kan si det sånn, at jeg sa i fra ganske klart og tydelig. Det får være måte på hvor mange begrensninger man skal legge på unga.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn, så jeg kan egentlig ikke svare :fnise: men jeg synes det var sååå koselig å høre at han ønsker å gå i kjole og at han ikke bryr som "jenteklær" og "gutteklær" :)

Anonymkode: f2f3d...bf2

• Liker 2
Gjest chiki
Skrevet

Mine gutter får gå med det de vil. Eldste på 3 år elsker rosa. Så han har rosa klær, rosa sparkesykkel, og en gang i blant neglelakk. 

I barnehagen spurte de meg faktisk om det var OK at han fikk lage rosa bursdagskrone, fordi de hadde snakket om det dagen før hvordan den skulle se ut. Reagerte på at de følte de måtte ha godkjennelse.

var en stolt gutt som ble hentet etter feiringen med selvlaget krone, rosa med brannbiler❤️ 

Søsteren gikk i barnehagen med lynet mcqueen skjorte og fikk spørsmål om hvorfor hun gikk med gutteklær. Heldigvis hadde vi hatt praten hjemme. Så hun svarte med selvfølge at det IKKE finnes gutteting og jenteting, og at alle kan like og bruke det de selv synes er fint. Det sier hun fortsatt et par år etter:) 

synes det er kjempe fint dere lar han være seg selv ❤️

Skrevet

Jeg trodde helt ærlig at barnehagene hadde kommet lenger, og jeg blir trist når jeg leser at jenter blir spurt om hvorfor de går med gutteklær og vice versa. 

Dersom jeg hadde vært usikker, slik TS er, ift storebarnavdeling, ville jeg tatt en prat med ped.leder på avdelingen om at gutten liker å gå i kjoler innimellom, at dere ikke ønsker at dette blir gjort til en sak av de ansatte, men ber om at de følger med på om andre barn slenger dritt pga det og da tar tak i det på en skikkelig måte.

Sønnen til ei venninne har aldri ønsket å gå i kjoler og skjørt, men han er glad i å pynte seg, og syns rosa og lilla er veldig fine farger. Hadde han fått bestemme helt selv, hadde han gått i hvit skjorte med tversover, dressbukser og pensko på skolen hver dag, men han er også høyt og lavt, så kompromisset er penere jeans, hverdagsskjorte med slippover eller jumper i pen farge og praktiske sko på skolen. Og han syns han er kjempefin når han får lakket neglene. I barnehagen gikk han gjerne med neglelakk, men etter at han begynte på skolen har det blitt helgepynt, sikkert fordi han har fått kommentarer fra eldre gutter. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Carrot skrev:

Så flott at du lar han få ta på det han vil uten å lage noe fjas utav det :) supert! Jeg tenker at så lenge han ikke selv tar opp tema om at det er vanskelig, at noen kommenterer osv så trenger du kanskje bare følge litt med men ikke stresse med "samtalen om forventet bekledning" for jeg ser ingen grunn til at et barn skal plages med voksnes begrensinger for bekledning om det kan unngås. En kjole et et klesplagg for et barn ikke en kjønnsrelatert ting.

Enig med deg men andre barn mobbe.  For noen mennesker er kjoler og skjørt  kun til jenter.

Anonymkode: 86f54...a6f

Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg men andre barn mobbe.  For noen mennesker er kjoler og skjørt  kun til jenter.

Anonymkode: 86f54...a6f

Nemlig, mennesker - voksne, som ikke klarer bedre. Det betyr ikke at plagget er kjønnsrelatert. Det betyr at barnets voksne relasjoners meninger viser igjen i barnet.

Endret av Carrot
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Carrot skrev:

Nemlig, mennesker - voksne, som ikke klarer bedre. Det betyr ikke at plagget er kjønnsrelatert. Det betyr at barnets voksne relasjoners meninger viser igjen i barnet.

Og fordi barn svært sjelden ser voksne menn og unge gutter i kjole eller skjørt til daglig, så blir den generelle regelen også for barn at det er bare er jenter/damer som kan bruke kjole og skjørt. Det er standarden uten at dette nødvendigvis betyr at folk ikke klarer bedre. 

De smågutter jeg har opplevd som har likt kjole, har nok måttet svare for "hvorfor?"  fra undrende kompiser i barnehagen. Så har de svart, og/eller fått hjelp til å svare f.eks "fordi jeg liker det". Og så har det som regel vært helt ok. Så har kanskje noen påpekt at "du er jo ikke jente!" Så har man kanskje snakket om det da, i barnehagen, hva som er jentete og guttete og hvorfor og hvorfor ikke. 

Både barn og voksne tillater seg å spørre om de rareste ting. Det er ikke en dårlig egenskap å tidlig tilegne seg erfaring med å kunne stå opp for seg. Slik normaliseres ting og blir del av standarden. 

Anonymkode: 9fc96...844

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg syns ikke det er greit at foreldre tilrettelegger og/eller oppfordrer barn til å kle seg i klær ment for det andre kjønn. 

De aller fleste barn utforsker naturlig nok rundt disse tingene, og da er det foreldrenes ansvar og veilede barnet. Ikke ved å oppfordre til rosa kjoler, ta på neglelakk (som ikke har noe å gjøre på små barn uansett) og rett og slett pushe barnet inn i en enda mer kjønnsforvirra tilstand, men å lede barnet i en retning som gjør livet lettest mulig for dem. 

Dere må gjerne si at "det er ikke barnet det er noe galt med som vil gå i kjole, det er resten av verden", men det er faktisk sånn at man må tilpasse seg samfunnet, og de aller fleste barn som liker kjoler i barnehagen blir vanlige gutter når de blir eldre som burde slippe å se bilder av seg selv med kjoler, prinsessekroner og neglelakk på instagrambildene til foreldrene sine. Dette handler vel egentlig mest om dere selv, gjør det ikke? Dere føler dere som fantastiske foreldre når dere lar barnet deres løpe rundt i frostklær ment for jenter og tenker "ingen er bedre mamma en meg, bare se hvor fornøyd barnet mitt er med å vokse opp uten noen som helst form for restriksjoner og grenser". Håper dere føler dere like bra når de andre guttene i klassen banker opp barnet deres og det blir kalt homo hele barne og ungdomsskolen. 

Nåtidens foreldre er så overstøttende til barna sine at vi kommer til å enda opp med flere generasjoner med verdens største drittunger som mener at de ikke trenger å tilpasse seg til eller finne seg i noe som helst, og barna deres kommer til å få realiteten slengt i trynet når de innser at de faktisk ikke er verdens viktigste individer og at resten av verden gir faen. 

Anonymkode: b4c19...fd0

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...