Gå til innhold

Bordplassering

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser nå at Den eneste gangen ektepar har hverandre tilbords er i sitt eget bryllup. 

Betyr det at man ikke plasserer gifte par ved siden av hverandre ved middagen da? (Jeg trodde det var vanlig at disse satt sammen) 🤔

Og hvor vanlig er det idag og la brudens mor (min mor) sitte ved brudgom sin side? 

Og barn, hvor plasseres de? Sammen med foreldre? Hva med de eldre, som spiser selv? 

Synes dette er forferdelig vanskelig, så det kommer sikkert flere spørsmål etterhvert.

Anonymkode: 1293c...bc9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jo, plasser gjerne ektepar ved siden av hverandre med motsatt kjønn tvers over.

Anonymkode: 46804...b14

AnonymBruker
Skrevet

Du kan plassere folk akkurat sånn som du vil. "Skikk & Bruk"-bøkene er full av vås. Hva de gjør på Slottet eller gjorde i penere kretser på 1800-tallet har fint lite med hvordan normale folk liker å ha det. 

Det mest normale er at par får sitte sammen. Det er også det jeg soleklart foretrekker. Ikke fordi jeg ikke klarer å sitte uten mannen - jeg var evig singel til jeg var i tredveårene og klarte meg udmerket helt alenei selskap hele tyveårene. Men det er langt hyggeligere å sitte med mannen enn å sitte med en eller annen fetter av bruden jeg aldri har truffet før. 

De eldre kan du da plassere akkurat som andre folk? Med mindre de trenger hjelp. Om de trenger hjelp til ting som å reise seg, eller hører dårlig, bør du plassere deres nærmeste ved siden av dem. 

Små barn må alltid sitte med foreldre. Andre gjester skal ikke bli belemret med dem. Tenåringer kan du sette hvorsomhelst, men de vil nok sette pris på å få sitte med noen de kjenner. 

Moren din kan du sette på hvilken som helst side du ønsker. 

Jeg vil på det sterkeste anbefale at du ser mer på gjestene dine og hva de vil trives med, enn hva som står i skikk og bruk-bøkene... Du kjenner forhåpentligvis gjestene dine bedre enn hva forfatterne av disse tullebøkene gjør. Om du tror din mor vil like å sitte ved brudgommen, så kan hun det, men om du vet at hun kommer til å synes det er litt kleint, så setter du henne et annet sted. 

Hovedsaken er at gjestene skal trives, ikke at Toppen Beck skal nikke annerkjennende. 

Anonymkode: 267a0...2a0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan plassere folk akkurat sånn som du vil. "Skikk & Bruk"-bøkene er full av vås. Hva de gjør på Slottet eller gjorde i penere kretser på 1800-tallet har fint lite med hvordan normale folk liker å ha det. 

Det mest normale er at par får sitte sammen. Det er også det jeg soleklart foretrekker. Ikke fordi jeg ikke klarer å sitte uten mannen - jeg var evig singel til jeg var i tredveårene og klarte meg udmerket helt alenei selskap hele tyveårene. Men det er langt hyggeligere å sitte med mannen enn å sitte med en eller annen fetter av bruden jeg aldri har truffet før. 

De eldre kan du da plassere akkurat som andre folk? Med mindre de trenger hjelp. Om de trenger hjelp til ting som å reise seg, eller hører dårlig, bør du plassere deres nærmeste ved siden av dem. 

Små barn må alltid sitte med foreldre. Andre gjester skal ikke bli belemret med dem. Tenåringer kan du sette hvorsomhelst, men de vil nok sette pris på å få sitte med noen de kjenner. 

Jeg vil på det sterkeste anbefale at du ser mer på gjestene dine og hva de vil trives med, enn hva som står i skikk og bruk-bøkene... Du kjenner forhåpentligvis gjestene dine bedre enn hva forfatterne av disse tullebøkene gjør. Om du tror din mor vil like å sitte ved brudgommen, så kan hun det, men om du vet at hun kommer til å synes det er litt kleint, så setter du henne et annet sted. 

Hovedsaken er at gjestene skal trives, ikke at Toppen Beck skal nikke annerkjennende. 

Tusen takk! Dette var god hjelp! 😊

Gjest Sugemerke
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig!

Skrevet

Alle par i vårt bryllup ble plassert ved siden av hverandre. Min mor satt ved siden av meg og brudgommens mor satt ved siden av mannen min. Pappa kom ikke, så derfor hadde vi litt utradisjonell bordplassering der..

Skrevet

Finnes ikke noe så kjedelig, kleint, ultratåpelig, flaut som brullyp. Greit for det det gjelder, men ett flaut gjesp for alle andre.

AnonymBruker
Skrevet

Må bare si at det aller aller verste jeg vet i store selskap, er å bli tvangsplassert med folk jeg ikke kjenner, fordi man skal være mer sosial.... For det første, er jeg ikke interessert i å bli kjent med en hel haug nye folk jeg aldri treffer igjen. For det andre, blir jeg lett stille og beskjeden hvis de jeg kommer på bord med heller ikke snakker noe særlig. Det er bare kleint.... I andre tilfeller, møter man oversosiale folk, også ender man med å sitte og late som om det er festlig osv. Nei, jeg synes man bør plassere folk med de man kjenner - ihvertfall at man får noen man kjenner ved siden av seg :) 

Anonymkode: 27488...8e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, filifjonka skrev:

Finnes ikke noe så kjedelig, kleint, ultratåpelig, flaut som brullyp. Greit for det det gjelder, men ett flaut gjesp for alle andre.

Takk, svært støttende og ikke minst hjelpsomt svar. Familie og venner har heldigvis et annet inntrykk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må bare si at det aller aller verste jeg vet i store selskap, er å bli tvangsplassert med folk jeg ikke kjenner, fordi man skal være mer sosial.... For det første, er jeg ikke interessert i å bli kjent med en hel haug nye folk jeg aldri treffer igjen. For det andre, blir jeg lett stille og beskjeden hvis de jeg kommer på bord med heller ikke snakker noe særlig. Det er bare kleint.... I andre tilfeller, møter man oversosiale folk, også ender man med å sitte og late som om det er festlig osv. Nei, jeg synes man bør plassere folk med de man kjenner - ihvertfall at man får noen man kjenner ved siden av seg :) 

Anonymkode: 27488...8e3

Takk, Skjønner!  Det gjør jo det hele mye enklere å plassere folk når det ikke blir så straighte plasseringer 😊

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Brud2014 skrev:

Alle par i vårt bryllup ble plassert ved siden av hverandre. Min mor satt ved siden av meg og brudgommens mor satt ved siden av mannen min. Pappa kom ikke, så derfor hadde vi litt utradisjonell bordplassering der..

Tenker vi også gjør det slik ja. 

Problemet blir vel egentlig på mannens side. Han gar 2 stefedre han gar godt forhold til, samt at hans biologiske far også kommer. 🤔 

AnonymBruker
Skrevet

Synes alle bør sitte sammen med noen de kjenner. Har dog ikke sansen for å plassere folk etter "gjeng" eller familie. Da blir det ofte til at de som kjenner hverandre veldig godt allerede kun snakker med hverandre, i stedet for å bli litt kjent med "den andre familien". Går an å blande litt, selv om alle skal føle seg komfortable. 

Ellers... glem "skikk og bruk", og tenk på at alle skal få en fin dag i stedet ☺️

Anonymkode: db58b...a8d

Gjest Aeariell
Skrevet

Har vært i en del bryllup og kan skrive under på viktigheten av bordplassering. Flere ganger har jeg havnet ved siden av folk som ikke engang hilser. Middagen blir da en rekke kleine forsøk på å komme med i samtaler, hvor talene er høyst velkomne fordi du endelig kan slappe av. (Og nei, jeg har overhode ingen sosiale problemer....)

Jeg er enorm forkjemper av å plassere kjenninger sammen. Er det noen som ikke kjenner noen, plasser disse sammen med folk du vet er inkluderende. Bordskikk er dessverre ikke alltid tilstede :roll:

AnonymBruker
Skrevet

Og hvis du vet at du har et par høylytte slektninger så ikke sett de i nærheten av hverandre. 

Den ene skal overgå den andre og det blir mye hoing og skriking og at begge skal overgå den andre. Det er bare latter og moro og morsomme ting, men det blir så innmari krampe.

Ja, bordplassering er viktig. 

På 28.6.2017 den 8.02, AnonymBruker skrev:

Jeg tror TS mente de litt eldre barna som spiser selv.

Anonymkode: 18de8...096

Skrevet

Jeg ville heller fokusert på kjemi ved plassering. Sett sammen de som du tror kan gå godt overens og ikke splitt par, I allefall ikke hvis det er et par som ikke kjenner så mange der. Kommer det noen som du vet ikke kjenner noen andre enn sin mann/kone så la dem sitte sammen. Tvangs sosialisering er ikke bra. Var i bryllup til min mans kusine, I følge skikk og bruk skal ikke forlovede skilles, det ble vi, som det eneste paret som ble splittet, men ble satt på samme bord da... med de aller eldste der. Var ikke mye liv og røre der. Vi fikk ikke pratet mye sammen. Jippi.. Kast skikk og bruk i søpla og bruk hodet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...