Gå til innhold

Montere speil på fliser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I forbindelse med kjøp av ny leilighet, liker jeg ikke så godt standard speilet. Tilvalg er dyrt, og jeg lurer derfor på å velge vekk speil, og heller få dette montert i etterkant. Om jeg ønsker speil med integrert belysning, er det et problem i etterkant ? 

Anonymkode: 1a581...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Integrert belysning krever at det legges opp et elektrisk punkt der speil/speilskap skal stå. 

Anonymkode: abc2f...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

I forbindelse med kjøp av ny leilighet, liker jeg ikke så godt standard speilet. Tilvalg er dyrt, og jeg lurer derfor på å velge vekk speil, og heller få dette montert i etterkant. Om jeg ønsker speil med integrert belysning, er det et problem i etterkant ? 

Jeg ville aldri valgt ting bort. 

Her bør du forhandle med utbygger og komme fremmtil en løsning. Baderomsutstyr er knalldyrt og må festes forsvarlig. Faller speil/speilskap ned på vasken eller gulvet så lager du skader for uendelige beløp. Elektrisk anlegg frem til speilpunktet må du og ha. Skal du legge dette opp i ettertid så må du ha elektrikker noe som og blir langt mer kostbart enn å få jobben gjort når de holder på. 

Mitt råd er derfor å tenke deg godt om, og å forsøke å forhandle deg frem til løsninger du kan leve med.  Husk og på at boligen en dag skal selges. Amatørmessig opplegg på et bad vil da trekke ned. 

Anonymkode: 53006...e3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bør kanskje si hva jeg ikke liker med speilet som er standard : det er innfelt i flisene. Jeg er rett og slett usikker på om dette kan skape fukt problem, enten bak speilet eller bak flisene, eller i verste fall både og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Speil satt med klips utenpå fliser, slik det er gjort på tusenvis av med bad skaper ikke fukt eller mugg på baksiden så lenge badet er normalt oppvarmet ved dusjing og annen bruk. Da hadde jeg funnet dette ut for lenge siden. 

Murer de derimot speilen inn i flisene, som en del av veggen så har du grunn til å være skeptisk. Men ikke for fukt og mugg, men for at speilen kan knuse og vansker med å få lagt inn ny speil i gropen etter den knuste. 

Flisene i dusjen dersom du dusjer rett på flisene så er der etter noen års bruk en hel herskare av mikroorganismer mellom flisene og membranen. Der har du grunn til bekymring. Derfor har vi dusjkabinett med bunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Speil satt med klips utenpå fliser, slik det er gjort på tusenvis av med bad skaper ikke fukt eller mugg på baksiden så lenge badet er normalt oppvarmet ved dusjing og annen bruk. Da hadde jeg funnet dette ut for lenge siden. 

Murer de derimot speilen inn i flisene, som en del av veggen så har du grunn til å være skeptisk. Men ikke for fukt og mugg, men for at speilen kan knuse og vansker med å få lagt inn ny speil i gropen etter den knuste. 

Flisene i dusjen dersom du dusjer rett på flisene så er der etter noen års bruk en hel herskare av mikroorganismer mellom flisene og membranen. Der har du grunn til bekymring. Derfor har vi dusjkabinett med bunn. 

Ja, det med knusing av speilet har jeg også tenkt på. Har til dags dato aldri knust et speil hverken her eller der, men hvorfor det skal være innfelt, forstår jeg ikke. I forhold til dusjkabinett, så er jeg enig. Men - jeg har i dag dusjkabinett, og jeg syns det er veldig vrient å få gjort reint i sluken pga bunnen (kan ikke trekke det frem og gjøre rent under). Per i dag dusjer vi også veldig sjeldent hjemme, fordi hele familien trener flere ganger i uken og dusjer på trening. Så det vil , så lenge det varer, begrense problemet noe...

Men vil ikke ukentlig renhold av flisene motvirke oppsamling av mikroorganismer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har stort speil limt rett på vegg uten fliser under. Har hatt det i 18 år, ingen problemer med fukt, har heller aldri fryktet knusing. 

Vi holder på å rive nå og kommer til å velge en annen løsning.  Det handler ikke om det praktiske,  men det estetiske. 

Anonymkode: 2104d...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke problem i forhold til fukt. Men jeg hadde nok valgt et speil festet på vegg (ikke innflist)

Det er heller ikke problem å dusje rett på fliser på nye bad, slik som mange har fått det for seg. Ingen grunn til å sette inn et kabinett på helt nytt bad. 

Anonymkode: 686f8...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis er det MYE billigere å droppe alle tilvalgene og heller fikse ting selv etter overtakelse. Utbygger har et sinnsykt påslag på tilvalg/endringer. Vent til de er ferdige og endringen koster deg 1/3 så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke problem i forhold til fukt. Men jeg hadde nok valgt et speil festet på vegg (ikke innflist)

Det er heller ikke problem å dusje rett på fliser på nye bad, slik som mange har fått det for seg. Ingen grunn til å sette inn et kabinett på helt nytt bad. 

Det er vel slik jeg også tenker - at et nytt bad  etter dagens standard burde tåle dusjing på fliser. Dette er for øvrig en baderomskabin, altså laget på fabrikk før det settes på plass i bygget. Har lest på Sintef sine sider at dette reduserer faren for vannskader betydelig.

I forhold til speilet, så er kostnaden for å bytte fra innflist til festet på veggen mellom kr 4500 - 5500. Med to bad altså opp i kr 10 000. Vet ikke helt om jeg syns det er verdt det. Kan jo selvsagt velge vekk speil, men vil egentlig helst ikke styre med det og ved overtagelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel slik jeg også tenker - at et nytt bad  etter dagens standard burde tåle dusjing på fliser. Dette er for øvrig en baderomskabin, altså laget på fabrikk før det settes på plass i bygget. Har lest på Sintef sine sider at dette reduserer faren for vannskader betydelig.

I forhold til speilet, så er kostnaden for å bytte fra innflist til festet på veggen mellom kr 4500 - 5500. Med to bad altså opp i kr 10 000. Vet ikke helt om jeg syns det er verdt det. Kan jo selvsagt velge vekk speil, men vil egentlig helst ikke styre med det og ved overtagelse.

Hvilken størrelse er det da? 

Et speil i 100cm med LED lys koster noen tusen, så har de plusset på tid for montering. Kanskje de ikke engang har tenkt å ha fliser i bakkant. Et enkelt speil får utbygger sikkert kjempe billig, hvertfall om han har gjort en bestilling til 50+ leiligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken størrelse er det da? 

Et speil i 100cm med LED lys koster noen tusen, så har de plusset på tid for montering. Kanskje de ikke engang har tenkt å ha fliser i bakkant. Et enkelt speil får utbygger sikkert kjempe billig, hvertfall om han har gjort en bestilling til 50+ leiligheter.

Jeg vil jo tro at et speil som ikke skal innflises flestes på flisene. De aktuelle speilet for tilvalg er Ifö sitt med lys på sidene, 60 cm og 90 cm. Ser på nettet at de koster fra kr 3300 og opp i kr 5000 (60 cm). Så da blir tilvalgsprisen ikke så ille....

Men det er så mye å bruke pengene på når en kjøper nytt, og jeg vet ikke om speilet på badet er det jeg ønsker å legge ut kr 10 000 på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil jo tro at et speil som ikke skal innflises flestes på flisene

Jeg var litt uklar. Jeg mente at om speilet skal limes på veggen er det ikke sikkert det er fliser under. 

Jeg synes ikke det høres ut som mye penger i det store og hele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var litt uklar. Jeg mente at om speilet skal limes på veggen er det ikke sikkert det er fliser under. 

Jeg synes ikke det høres ut som mye penger i det store og hele. 

Må undersøke med utbygger om det er fliser bak speilene som kommer som tilvalg......

Prismessig har du sikkert rett. Skal på langhelg snart og betaler mer enn det ett speil koster.... Og det er en glede for noen dager. Speilet skal jeg forhåpentligvis ha i 20 år.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst ville jeg undersøkt om det var en baderomskabin. Da er det ikke bare å gjøre som man vil i ettertid med tanke på garanti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha speil med integrert lys må du regne med 10 000 minst (i alle fall om du skal ha noe som ser ut til at det bor folk der), speil med integrert lys 4-5 000 og oppover, elektriker 1500, montasje 2000 (inkl. frakt).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dette var ikke en lett avgjørelse å ta ...Så jeg bestemte meg for et kompromiss : minste badet med innfliset speil (gir en litt forstørrende effekt). Største badet med tilvalgt speil med integrert belysning. Ettersom det største badet er det som kommer til å bli hyppigst brukt, er det også der sjansen for knusing av speil er størst....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...