AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #1 Skrevet 27. juni 2017 Hei. Er det noen her som går på radiografstudiet og har noen erfaringer å dele? Og er det noen som har søkt dette nå i år? Takk for svar Anonymkode: 3eb89...320
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #2 Skrevet 28. juni 2017 Ingen som har noen erfaringer å dele? Anonymkode: 3eb89...320
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #3 Skrevet 28. juni 2017 Jeg har ingen erfaring med dette studiet selv, men jeg har en venninne som har gått førsteåret i Bergen. Hun syntes det var vanskelig med all fysikken (hun tok ingen realfag på videregående riktignok) og ble demotivert av alle talene om at det er vanskelig å få jobb. Anonymkode: cc425...ed8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #4 Skrevet 28. juni 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen erfaring med dette studiet selv, men jeg har en venninne som har gått førsteåret i Bergen. Hun syntes det var vanskelig med all fysikken (hun tok ingen realfag på videregående riktignok) og ble demotivert av alle talene om at det er vanskelig å få jobb. Anonymkode: cc425...ed8 Det er de samme bekymringene jeg har. Jeg er heller ikke så god i realfag, men håper det skal gå med mye jobbing. Mangelen på jobbmuligheter er verre.. Men synes det virker så spennende Venninnen din skal fortsette nå til høsten eller? Anonymkode: 3eb89...320
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #5 Skrevet 28. juni 2017 Hun har søkt et annet studie til høsten Nå er det kanskje også verdt å nevne at hun var i tvil om radiografi var den rette utdannelsen for henne helt fra begynnelsen av, så terskelen for å "gi opp" var vel ganske lav uansett. Om du står på i praksis og er villig til å flytte på deg for å få jobb er det kanskje ikke så vanskelig? Anonymkode: cc425...ed8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #6 Skrevet 28. juni 2017 Jeg har radiograf som tredjevalg, men er usikker da jeg har hørt at det er umulig å få jobb. Er veldig glad i realfag, og tror jeg hadde likt å jobbe med maskinene og evt tatt master, men er usikker på om jeg hadde blitt flink til å omgås syke, skadde og engstelige mennesker hele dagen, og det er jo veldig viktig. Anonymkode: 1b294...684
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #7 Skrevet 28. juni 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Er det noen her som går på radiografstudiet og har noen erfaringer å dele? Og er det noen som har søkt dette nå i år? Takk for svar Anonymkode: 3eb89...320 Har ikke noen erfaringer fra studiet, men hører at de som har og tar en slik utdannelse står i fare for å bli erstattet av roboter i framtiden. Anonymkode: 25fd8...d1a
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #8 Skrevet 28. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun har søkt et annet studie til høsten Nå er det kanskje også verdt å nevne at hun var i tvil om radiografi var den rette utdannelsen for henne helt fra begynnelsen av, så terskelen for å "gi opp" var vel ganske lav uansett. Om du står på i praksis og er villig til å flytte på deg for å få jobb er det kanskje ikke så vanskelig? Anonymkode: cc425...ed8 Ok Da blir det annerledes. Det er mitt førstevalg, og jeg har veldig lyst til å begynne på det. Men klart, det kan bli annerledes enn jeg tenker nå. Ikke så interessert i å flytte på meg, men ingen umulighet heller Anonymkode: 3eb89...320
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #9 Skrevet 28. juni 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har radiograf som tredjevalg, men er usikker da jeg har hørt at det er umulig å få jobb. Er veldig glad i realfag, og tror jeg hadde likt å jobbe med maskinene og evt tatt master, men er usikker på om jeg hadde blitt flink til å omgås syke, skadde og engstelige mennesker hele dagen, og det er jo veldig viktig. Anonymkode: 1b294...684 Ja, skjønner det. De fleste har vel hørt at det kan være vanskelig mtp jobb. Synes også det virker spennende med all teknikken, men også muligheten til å kombinere det med å jobbe med mennesker. Anonymkode: 3eb89...320
Cavia Skrevet 28. juni 2017 #10 Skrevet 28. juni 2017 Dette var et studie jeg var interessert i for noen år siden, men slo det fra meg da jeg så hvor dårlig arbeidsmarkedet var. Jeg tenkte også at jeg ikke kunne være så mobil fordi det er ikke slike arbeidsplasser overalt.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #11 Skrevet 28. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke noen erfaringer fra studiet, men hører at de som har og tar en slik utdannelse står i fare for å bli erstattet av roboter i framtiden. Anonymkode: 25fd8...d1a Ok, det har ikke jeg hørt. Hvor har du lest det? Anonymkode: 3eb89...320
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #12 Skrevet 28. juni 2017 Akkurat nå, Cavia skrev: Dette var et studie jeg var interessert i for noen år siden, men slo det fra meg da jeg så hvor dårlig arbeidsmarkedet var. Jeg tenkte også at jeg ikke kunne være så mobil fordi det er ikke slike arbeidsplasser overalt. Skjønner det. Kan jeg spørre hva du endte opp med å studere? Anonymkode: 3eb89...320
Cavia Skrevet 28. juni 2017 #13 Skrevet 28. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjønner det. Kan jeg spørre hva du endte opp med å studere? Anonymkode: 3eb89...320 Farmasi
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #14 Skrevet 28. juni 2017 Akkurat nå, Cavia skrev: Farmasi Så spennende! Det har jeg også tenkt på faktisk, men mangler realfagene.. Anonymkode: 3eb89...320
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #15 Skrevet 28. juni 2017 Slenger meg på her! Tok kontakt med Radiografforbundet og de mente at behovet kommer til å øke i fremtiden pga. ny teknologi og den kommende pensjonistbølgen Men har bare lest negative ting så langt... Har kjempe lyst til å velge dette studiet da det er teknisk, men samtidig medisinsk. Anonymkode: ef8e9...bd1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #16 Skrevet 28. juni 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ingen erfaring med dette studiet selv, men jeg har en venninne som har gått førsteåret i Bergen. Hun syntes det var vanskelig med all fysikken (hun tok ingen realfag på videregående riktignok) og ble demotivert av alle talene om at det er vanskelig å få jobb. Anonymkode: cc425...ed8 Samme som siterte. Hadde en venninne som begynte, men droppet ut etter første året fordi det var "vanskelig". Fikk aldri tak helt på hva som var "vanskelig", men denne venninnen hadde heller aldri tatt noen realfaglige emner på vgs. Anonymkode: 41187...344
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #17 Skrevet 28. juni 2017 Audiograf utdanning og optimeri er også helse + teknisk ☺ Anonymkode: 177f0...445
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #18 Skrevet 28. juni 2017 Jeg er radiograf. Det stemmer det mange her det er vanskelig å få fast jobb. Man er som regel noen år som vikar før det blir noe fast ved mindre man har litt flaks. Men får man foten inn på et sykehus får man til slutt fast som regel. Bare ikke bli gravid eller langvarig syk i perioden så. Det overutdannes og det er mange om beinet. Jeg gik ut med A som snitt, men arbeidsgivere bryr seg om karakterer. De bryr seg mer om hvem de kjenner feks fra praksis. Jeg fikk likevel fort vikar jobb mye fysikk og bratt læringskurve. Mange lange praksisperioder med masse fag i tilegg. Først praksis 8-15 og så når man kommer hjem må man skrive 5 siders refleksjonsrapport og øve til eksamene. Ingen studiedager i praksisperioden heller. Jeg tok utdannelsen i Tromsø, det er noen av de strengeste stedene. Andre steder er de slankere og gir også studiedager i prakaisrisen. Som Tromsøstudent synes jeg det var urettferdig at i fikk samme utdannelse og autorisasjon samtidig som de hadde det lettere enn oss. Overlever du studiet og presset er det en spennede jobb. Varierte dager, kombinerer teknikk for å ta gode bilder og pasientomsorg. Lønnen er ganske god. Ønsker du å skli rett inn i fast jobb eller ikke ønsker å flytte på deg for å få jobb anbefale jeg ikke radiograf Anonymkode: 06b93...bf0
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #19 Skrevet 28. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Slenger meg på her! Tok kontakt med Radiografforbundet og de mente at behovet kommer til å øke i fremtiden pga. ny teknologi og den kommende pensjonistbølgen Men har bare lest negative ting så langt... Har kjempe lyst til å velge dette studiet da det er teknisk, men samtidig medisinsk. Anonymkode: ef8e9...bd1 Da satser jeg på at de har rett - synes det virker sååå spennende Anonymkode: 3eb89...320
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #20 Skrevet 28. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Samme som siterte. Hadde en venninne som begynte, men droppet ut etter første året fordi det var "vanskelig". Fikk aldri tak helt på hva som var "vanskelig", men denne venninnen hadde heller aldri tatt noen realfaglige emner på vgs. Anonymkode: 41187...344 Skjønner. Satser på at motivasjonen min vil hjelpe meg når det er som verst Har snakket med noen som er radiografer, og noen av de syntes at deler av pensum var vanskelig. Anonymkode: 3eb89...320
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå