stan Skrevet 27. juni 2017 #2 Skrevet 27. juni 2017 Selv når dyrene blir bedre? Er det kanskje placebo? 2
Leo Skrevet 27. juni 2017 #3 Skrevet 27. juni 2017 Det må du gjerne begrunne. Jeg kan i hvert fall ikke kjenne når akupunktøren setter nålene så hvorfor skulle det være annerledes for dyr? Og hvis det kan hjelpe på plager dyrene har så er vel det bare bra? 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #5 Skrevet 27. juni 2017 1 minutt siden, Leo skrev: Det må du gjerne begrunne. Jeg kan i hvert fall ikke kjenne når akupunktøren setter nålene så hvorfor skulle det være annerledes for dyr? Og hvis det kan hjelpe på plager dyrene har så er vel det bare bra? Null støtte i forsking for at akupunktur virker. I tillegg har ikke dyrene noe de skulle sagt. Anonymkode: ac2ff...100 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #6 Skrevet 27. juni 2017 Det samme er hestekiropraktikk Anonymkode: 335e8...b22
Leo Skrevet 27. juni 2017 #7 Skrevet 27. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Null støtte i forsking for at akupunktur virker. I tillegg har ikke dyrene noe de skulle sagt. Anonymkode: ac2ff...100 Mulig det, men mye tyder på at det virker likevel. Og dyrene har ikke noe de skulle ha sagt når det gjelder noen former for medisinsk behandling. 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #8 Skrevet 27. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Null støtte i forsking for at akupunktur virker. I tillegg har ikke dyrene noe de skulle sagt. Anonymkode: ac2ff...100 Det foreligger da ny forskning hele tiden på hvorfor det virker (på mennesker) banebrytende forståelse for hva akupunktur gjør er jo ganske nytt! Men det ligger masse god forskning på bordet idag. Anonymkode: a60b5...ce3 2
Simbyxor Skrevet 28. juni 2017 Forfatter #9 Skrevet 28. juni 2017 11 timer siden, stan skrev: Selv når dyrene blir bedre? Er det kanskje placebo? Selvsagt. Akupunktur er piss. Du kan stimulere blodsirkulasjonen, men det kan du også ved massering. Som forøvrig ikke er dyreplageri. 1
Simbyxor Skrevet 28. juni 2017 Forfatter #10 Skrevet 28. juni 2017 10 timer siden, Leo skrev: Det må du gjerne begrunne. Jeg kan i hvert fall ikke kjenne når akupunktøren setter nålene så hvorfor skulle det være annerledes for dyr? Og hvis det kan hjelpe på plager dyrene har så er vel det bare bra? Begrunnelsen er at det kan være vondt å få nåler stukket inn i huden. Og farlig også. Det er flere som har blitt skadet av akupunktur (punktert lungen). Sånt "ogaboga-opplegg", hører ikke hjemme noe sted. Det hjelper ikke. Hunden kan ikke si "jeg har vondt". 3
Simbyxor Skrevet 28. juni 2017 Forfatter #11 Skrevet 28. juni 2017 10 timer siden, Leo skrev: Mulig det, men mye tyder på at det virker likevel. Og dyrene har ikke noe de skulle ha sagt når det gjelder noen former for medisinsk behandling. Så du mener det er greit å mishandle hunden, fordi "den ikke har noe den skulle ha sagt"? Sykt!
Simbyxor Skrevet 28. juni 2017 Forfatter #12 Skrevet 28. juni 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det foreligger da ny forskning hele tiden på hvorfor det virker (på mennesker) banebrytende forståelse for hva akupunktur gjør er jo ganske nytt! Men det ligger masse god forskning på bordet idag. Anonymkode: a60b5...ce3 Nope. Å stikke nåler i huden funker ikke mot noe annet enn det samme som en sukkerpille ville funket mot
Leo Skrevet 28. juni 2017 #13 Skrevet 28. juni 2017 (endret) 1 time siden, Simbyxor skrev: Så du mener det er greit å mishandle hunden, fordi "den ikke har noe den skulle ha sagt"? Sykt! Fra din synsvinkel foregår det i så fall grov dyremishandling på samtlige norske veterinærkontorer hver eneste dag. Dyr må ofte gjennomgå medisinsk behandling som er både ubehagelig og til dels smertefull og det oppleves utvilsomt plagsomt for dyret mens det pågår. Å forklare dyr hvorfor de må gjennom dette går som kjent heller ikke. Nettopp fordi dyr ikke kan kommunisere slik at vi forstår det er det også mye av behandlingen som nødvendigvis må bli feil rett og slett fordi det er vanskelig å komme frem til en sikker diagnose. Alternativet til det du kaller dyremishandling er avliving i alle tilfeller som krever behandling som er ubehagelig eller smertefull for dyret. Og når det gjelder akupunktur så har jeg sett mange tilfeller av det har virket både på folk og dyr. Jeg kjenner bl.a. flere hunder som har blitt bra av.ryggprolaps etter å ha fått akupunktur. Endret 28. juni 2017 av Leo
Leo Skrevet 28. juni 2017 #14 Skrevet 28. juni 2017 Det man heller burde diskutere er om det er dyremishandling å utsette dyr for omfattende og avansert medisinsk behandling for eksempel når det gjelder kirurgi og kreftbehandling. Etter hvert som veterinærmedisinen utvikler seg kommer det stadig nye behandlingsmetoder som ofte er tilsvarende de som brukes på mennesker og for eksempel store operasjoner som krever lang rekonvalesens og cellegiftbehandling er utvilsomt en stor påkjenning for dyret både fysisk og psykisk. 2
Violetta Skrevet 28. juni 2017 #15 Skrevet 28. juni 2017 3 minutter siden, Leo skrev: Det man heller burde diskutere er om det er dyremishandling å utsette dyr for omfattende og avansert medisinsk behandling for eksempel når det gjelder kirurgi og kreftbehandling. Etter hvert som veterinærmedisinen utvikler seg kommer det stadig nye behandlingsmetoder som ofte er tilsvarende de som brukes på mennesker og for eksempel store operasjoner som krever lang rekonvalesens og cellegiftbehandling er utvilsomt en stor påkjenning for dyret både fysisk og psykisk. Veldig enig.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #16 Skrevet 28. juni 2017 9 minutter siden, Leo skrev: Fra din synsvinkel foregår det i så fall grov dyremishandling på samtlige norske veterinærkontorer hver eneste dag. Dyr må ofte gjennomgå medisinsk behandling som er både ubehagelig og til dels smertefull og det oppleves utvilsomt plagsomt for dyret mens det pågår. Å forklare dyr hvorfor de må gjennom dette går som kjent heller ikke. Og mye av dette er faktisk svært tvilsomt fra et etisk perspektiv. Iom at dyr ikke kan forstå hvorfor ting gjøres, og fordi de lever i nuet mener jeg at mange former for feks kreftbehandling er dyreplageri. Folk har for mye penger og for gode veterinærforsikringer, og mister hodet. Du kan ikke ta samme valg for en hund, som du ville gjort for deg selv, man må se på livskvalitet. Å utsette et dyr for et midlertidig ubehag/smerter, dersom prognosene er gode for et lengre og smertefritt liv etterpå, kan være greit, men all denne livsforlengende behandlingen synes jeg er en uting. (Strengt tatt for en del mennesker også, men de har altså muligheten til å velge det selv.) Akupunktur er en behandlingsform som kan gi smerter (det gjorde det for meg i hvert fall) og som ikke har noen dokumentert effekt, utover at det stimulerer blodsirkulasjonen. Forskning på mennesker viser en effekt, men den viser også at det er likegyldig hvor du setter nålene. Anonymkode: 3f582...81e
Gjest Sugemerke Skrevet 28. juni 2017 #17 Skrevet 28. juni 2017 6 minutter siden, Leo skrev: Det man heller burde diskutere er om det er dyremishandling å utsette dyr for omfattende og avansert medisinsk behandling for eksempel når det gjelder kirurgi og kreftbehandling. Etter hvert som veterinærmedisinen utvikler seg kommer det stadig nye behandlingsmetoder som ofte er tilsvarende de som brukes på mennesker og for eksempel store operasjoner som krever lang rekonvalesens og cellegiftbehandling er utvilsomt en stor påkjenning for dyret både fysisk og psykisk. Dette er et tema som er for lite diskutert og som absolutt er verd en diskusjon!
Leo Skrevet 28. juni 2017 #18 Skrevet 28. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og mye av dette er faktisk svært tvilsomt fra et etisk perspektiv. Iom at dyr ikke kan forstå hvorfor ting gjøres, og fordi de lever i nuet mener jeg at mange former for feks kreftbehandling er dyreplageri. Folk har for mye penger og for gode veterinærforsikringer, og mister hodet. Du kan ikke ta samme valg for en hund, som du ville gjort for deg selv, man må se på livskvalitet. Å utsette et dyr for et midlertidig ubehag/smerter, dersom prognosene er gode for et lengre og smertefritt liv etterpå, kan være greit, men all denne livsforlengende behandlingen synes jeg er en uting. (Strengt tatt for en del mennesker også, men de har altså muligheten til å velge det selv.) Akupunktur er en behandlingsform som kan gi smerter (det gjorde det for meg i hvert fall) og som ikke har noen dokumentert effekt, utover at det stimulerer blodsirkulasjonen. Forskning på mennesker viser en effekt, men den viser også at det er likegyldig hvor du setter nålene. Anonymkode: 3f582...81e Jeg er fullstendig enig med deg i det jeg har uthevet i sitatet! Det er i ferd med å gå for langt hvis det ikke allerede har gjort det. Når det gjelder akupunktur så har jeg altså opplevd gode resultater både på meg selv og på hund, og så lenge det er så lite plagsomt som det er så er det helt klart en behandlingsform jeg kan finne på å bruke på mine hunder.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #19 Skrevet 28. juni 2017 Har ikke lest hele tråden, men hadde en ponni som var halt over lengre tid, ingenting fungerte så prøvde akupunktur som siste utvei. Ponnien var helt fin etter 2 runder med dette Tror ikke hun en gang merket nålene. Anonymkode: 52bb7...779 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #20 Skrevet 29. juni 2017 Hunden min slet med kramper i ene beinet, han fikk akupunktur hos veterinær. Han reagerte ikke engang når nåla gikk inn, så tviler sterkt på at han fikk vondt (for han sier tydelig ifra hvis han finner noe ubehagelig). Krampene i beinet forsvant og vi fikk tilbake vår aktive lille lodott. Så jeg ser ikke helt hvor dyremishandlings biten kommer inn. Anonymkode: 487e6...e6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå