AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #1 Del Skrevet 27. juni 2017 Hei. Som jeg mistenkte, etter litt rot i papirene, fant jeg en årsoppgave fra NAV om utbetaling av AAP, at jeg ble beskattet for utbetalinger for 2015, men som pga behandlingstid i NAV ikke ble utbetalt før begynnelsen av 2016. Altså at jeg har skattet av det med skattetrekk for 2016 når det muligens skal skattes for min selvangivelse i 2015? For da vil det komme under frikortsgrensa for 2015 for min del, og hva jeg skal skatte av for 2016 er lavere enn hva selvangivelsen sier. Selv om jeg har mottatt tilbakebetaling av skatt for selvangivelsen så er den ikke helt riktig og jeg lurer på om jeg ikke skulle hatt utbetalt mer hadde jeg oppdaget dette. Er det noe jeg kan gjøre, eller må jeg anse pengene som borte vekk i det store byråkratiet? Anonymkode: 447ed...925 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #2 Del Skrevet 27. juni 2017 Selvangivelse er noe du ikke lenger får, du får skattemelding. Du er ansvarlig for å gå inn og rette feil, uoppfordret etter de nye reglene for skattemelding. Så dette løser du enkelt med å lese deg opp på reglene og å rette opp feilen før skatteetaten oppdager den. Anonymkode: d417b...d7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #3 Del Skrevet 27. juni 2017 Hvor retter jeg opp feilen da? På alt-inn.no, skjema RF-1030 Skattemelding for formues- og inntektsskatt? Hvordan skal jeg føre inn at utbetalingen har vært i2016, mens det var etterbetaling for slutten av 2015? Føles ikke riktig å bare føre inn beløpet fra NAV for perioden 01.01.2016 - 31.12.2016 som er lavere enn det som står der nå. Hvordan dokumenterer jeg at jeg ikke holder på med snusk her da? Må jeg endre for 2015 også da - som ikke vil ha noe påvirkning på betaling av skatt for det året? Anonymkode: 447ed...925 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #4 Del Skrevet 27. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor retter jeg opp feilen da? På alt-inn.no, skjema RF-1030 Skattemelding for formues- og inntektsskatt? Hvordan skal jeg føre inn at utbetalingen har vært i2016, mens det var etterbetaling for slutten av 2015? Føles ikke riktig å bare føre inn beløpet fra NAV for perioden 01.01.2016 - 31.12.2016 som er lavere enn det som står der nå. Hvordan dokumenterer jeg at jeg ikke holder på med snusk her da? Må jeg endre for 2015 også da - som ikke vil ha noe påvirkning på betaling av skatt for det året? Anonymkode: 447ed...925 Du må nesten snakke med skatt øst, vest, nord eller hvor du enn bor. Anonymkode: c5a58...73a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 27. juni 2017 #5 Del Skrevet 27. juni 2017 I dette tilfellet ville jeg prøvd å kontakte Skatteetaten og forhørt meg. Det er vel milelange køer på telefonen der nå rett etter skatteoppgjøret, men du får bare ta en dag du har tid og sette deg ned og ringe. Det er best å ta tak i det nå, med en gang du oppdaget det. Det er lov å endre skattemeldingen i et visst antall år tilbake (var det 3?) ,mener jeg å huske og ha lest, men kanskje andre vet sikrere om det enn jeg. Uansett, jeg ville ringt med en gang jeg oppdaget feilen. Da har du gjort det du kunne. Og pengene er nok ikke tapt, er det feil i skatten, får du dem tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #6 Del Skrevet 27. juni 2017 Dersom pengene ble utbetalt i 2016 så skattes det jo av dem i 2016. At de egentlig skulle vært utbetalt året før er irrelevant. Anonymkode: c3200...128 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #7 Del Skrevet 28. juni 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom pengene ble utbetalt i 2016 så skattes det jo av dem i 2016. At de egentlig skulle vært utbetalt året før er irrelevant. Anonymkode: c3200...128 Det virker jo ikke helt riktig i mitt hode. Om det blir to års behandlingstid av en sak, og du får etterbetalt for de to årene, skal vel ikke de skattes av for det året de blir utbetalt, men heller for årene de skulle ha vært utbetalt hadde instansen gjort jobben sin fortere? For skattesatsen blir høyere da, og inntektsgrunnlag for andre ytelser høyere, som kan føre til avslag - ikke at akkurat det påvirker meg. 18 timer siden, Million skrev: I dette tilfellet ville jeg prøvd å kontakte Skatteetaten og forhørt meg. Det er vel milelange køer på telefonen der nå rett etter skatteoppgjøret, men du får bare ta en dag du har tid og sette deg ned og ringe. Det er best å ta tak i det nå, med en gang du oppdaget det. Det er lov å endre skattemeldingen i et visst antall år tilbake (var det 3?) ,mener jeg å huske og ha lest, men kanskje andre vet sikrere om det enn jeg. Uansett, jeg ville ringt med en gang jeg oppdaget feilen. Da har du gjort det du kunne. Og pengene er nok ikke tapt, er det feil i skatten, får du dem tilbake. Blir nok heller å sende en e-post enn å ringe. Både pga jeg ikke liker å snakke i telefon og har vanskelig for å høre i telefon, men også fordi jeg ikke har tid til å sette av så mye av dagen for å stå i kø eller vente på å bli oppringt. Oh well, e-post sendt. I verste fall har jeg betalt for mye skatt, eller akkurat riktig iforhold til gjeldende regelverk. Anonymkode: 447ed...925 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #8 Del Skrevet 29. juni 2017 Man skatter alltid av faktisk utbetalingsdato/år. Ikke noe å lure på. Anonymkode: d6b8f...ed3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 29. juni 2017 #9 Del Skrevet 29. juni 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Blir nok heller å sende en e-post enn å ringe. Både pga jeg ikke liker å snakke i telefon og har vanskelig for å høre i telefon, men også fordi jeg ikke har tid til å sette av så mye av dagen for å stå i kø eller vente på å bli oppringt. Oh well, e-post sendt. I verste fall har jeg betalt for mye skatt, eller akkurat riktig iforhold til gjeldende regelverk. Anonymkode: 447ed...925 Ok. Men jeg husket i alle fall riktig, man kan endre for tre år tilbake, iflg. denne artikkelen hos SmartePenger: http://www.smartepenger.no/kategori-featured/2998-endre-skattemeldingen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2017 #10 Del Skrevet 29. juni 2017 På 6/27/2017 den 19.24, AnonymBruker skrev: Selvangivelse er noe du ikke lenger får, du får skattemelding. Du er ansvarlig for å gå inn og rette feil, uoppfordret etter de nye reglene for skattemelding. Så dette løser du enkelt med å lese deg opp på reglene og å rette opp feilen før skatteetaten oppdager den. Anonymkode: d417b...d7f Ta deg en tur på skattekontoret Anonymkode: 60b8f...2d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå