Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

... hva er det egentlig de håper å oppnå? Hvorfor gjør menn dette?

Jeg har en liten nærbutikk som ligger noen minutters gange unna. Den raskeste veien går gjennom et boligfelt med rekkehus av varierende standard. Senest i dag opplevde jeg å få kommentarer slengt etter meg når jeg skulle handle. Det er ikke første gang det skjer, og ganske sikkert heller ikke den siste. Et typisk scenario er en kompisgjeng som sitter utenfor et av disse rekkehusene og kommer med høylydte bemerkninger når en enslig kvinne går forbi. "Hei der!", osv., til en vilt fremmed, med påfølgende latter og plystring. De oppmuntrer hverandre og stemningen blir ganske ubehagelig.

Jeg finner det såpass ekkelt at jeg stort sett velger å ta en lang omvei til butikken, men noen ganger har jeg ikke tid og blir likevel nødt til å gå forbi de som ev. skulle sitte ute. Jeg prøver å ignorere det så godt jeg kan, men går med hjertet i halsen når jeg ser det sitter noen der som jeg må gå forbi.

Dette skjer uavhengig av hva jeg har på meg og enten jeg har sminke eller ikke. Nå skal sånt strengt tatt ikke ha noe å si, men poenget er at det virker som om alle kvinner er "fritt vilt" om de går i kjole eller joggebukse.

Så hva gjør man? Menn som oppfører seg slik må være det minst attraktive jeg kan tenke meg. Om målet er å bli kjent med en kvinne så må det da gå an å oppføre seg normalt og ikke hetse henne?

Anonymkode: 12bad...97f

• Liker 22
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ånei...stakkars deg...ordentlig "oppressed" er du ikke? 😐 er vell patriarket sitt feil

Anonymkode: 53734...140

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ånei...stakkars deg...ordentlig "oppressed" er du ikke? 😐 er vell patriarket sitt feil

Jeg er ikke feminist, nei. Jeg vil bare kunne få gå i fred uten at menn som ikke evner å oppføre seg skal ødelegge. Det er ikke sjarmerende å bli hetset, det er skremmende. Man må da få kunne gå på butikken uten å være fritt vilt.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:filer:

Anonymkode: 04f9c...ec2

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du ville synes det var stas om du stadig vekk måtte gå forbi gjenger med store, sterke lærhomser som plystra etter deg, lokka på deg og kommenterte hva de ville gjøre med rumpa di. 

Anonymkode: b6026...322

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at såkallt catcalling er et problem i USA, men jeg har aldri opplevd dette i Norge på mine over 40 år. Oslo?

(Mann)

Anonymkode: c6be7...6a3

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at såkallt catcalling er et problem i USA, men jeg har aldri opplevd dette i Norge på mine over 40 år. Oslo?

(Mann)

Det er nok ikke så vanlig å oppleve det som mann; jeg tror det er mest kvinner som er utsatt for dette. 

• Liker 24
Gjest Peanut
Skrevet

Føler meg heldig som aldri har opplevd dette :blink: 

AnonymBruker
Skrevet

(Mann)

Trøndelag, men har forsåvidt opplevd dette også andre steder. London var eks. et kapittel for seg selv om man gikk alene, med sextilbud på åpen gate. Jeg synes dette likevel er mer ubehagelig da det er lite folk omkring når det skjer og noen i teorien kan følge med på hvor jeg bor.

Nå tror jeg ikke noen vil ta det så langt, men det er slike redsler denne oppførselen fører til. Ser man noen man liker (om det er grunnen til at dette skjer) så kan man heller, alene, hilse hyggelig?

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Aldri sett eller opplevd at menn gjør sånn.  :overrasket: 

Skrevet

Har noen naboer her som kan bli ganske ubehagelig . Spesielt om sommeren. Enkelte ganger velger jeg å gå en omvei til posten og butikken pga de. Her spretter de opp av utemøblene , og går ut på kanten av muren for å snakke/rope til meg/om meg (aner ikke hva de sier , de snakker ikke norsk), for å så "følge" etter meg så langt de kan gå i Hagen sin . Jeg liker det absolutt ikke. :sukk:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er så ubehagelig. Jeg kvier meg alltid til å gå forbi en høylytt kompisgjeng. 

Anonymkode: bbb19...4f0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Haha jeg har hatt to venninner som opplevde dette stadig. Meget spesielt, for det så ut som de likte det.. 

Har aldri opplevd det selv tror jeg, må være ganske ubehagelig. 

Anonymkode: cdbbc...dce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Frøken_fjong1 skrev:

Har noen naboer her som kan bli ganske ubehagelig . Spesielt om sommeren. Enkelte ganger velger jeg å gå en omvei til posten og butikken pga de. Her spretter de opp av utemøblene , og går ut på kanten av muren for å snakke/rope til meg/om meg (aner ikke hva de sier , de snakker ikke norsk), for å så "følge" etter meg så langt de kan gå i Hagen sin . Jeg liker det absolutt ikke. :sukk:

Huff. Det høres enda eklere ut når naboer gjør sånn, for da kommer man seg jo ikke unna heller?

Gjengangerne her er etnisk norske, så de kan ikke akkurat skylde på kulturelle forskjeller. Jeg blir bare så matt. De aller, aller fleste menn er skjønne, men så er det alltid noen som skal ødelegge. Om en hyggelig mann kommer bort og sier hei, så merker jeg jo at jeg er litt ekstra på vakt og forventer noe negativt akkurat når han kommer bort. Det ødelegger sånn for alle.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Blair Waldorf skrev:

Aldri sett eller opplevd at menn gjør sånn.  :overrasket: 

Hæ, er det sant?

Jeg har blitt kastet tilrop og ekle kommentarer etter meg sikkert ukentlig siden jeg var typ 17, det er noen år. Det er ikke til å stikke under en stol at de ikke er av norsk etnisitet.

Jeg har gått helt vanlig kledd, man finner ikke korte kjoler eller miniskjørt i klesskapet mitt. Dog er jeg høy og slank om det skulle være relevant.

En gang gikk jeg forbi to utenlandske menn midt på dagen (Oslo) hvor de ropte at jeg skulle stoppe og komme bort. Jeg gikk selvsagt videre og rett etter ropte de "HORE!!". Og sånn går no dagan:filer:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Haha jeg har hatt to venninner som opplevde dette stadig. Meget spesielt, for det så ut som de likte det.. 

Har aldri opplevd det selv tror jeg, må være ganske ubehagelig. 

Anonymkode: cdbbc...dce

Du verden, om menn gjør dette og opplever at det virker(!) så gjør ikke det saken noe bedre, akkurat.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke så vanlig å oppleve det som mann; jeg tror det er mest kvinner som er utsatt for dette. 

Catcalling er roping/plystring etter kvinner. Beklager at jeg ikke oversatte for deg.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Catcalling er roping/plystring etter kvinner. Beklager at jeg ikke oversatte for deg.

Jeg vet. Derfor påpeker jeg nettopp at det er sjeldent menn opplever det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Mariángel skrev:

Hæ, er det sant?

Jeg har blitt kastet tilrop og ekle kommentarer etter meg sikkert ukentlig siden jeg var typ 17, det er noen år. Det er ikke til å stikke under en stol at de ikke er av norsk etnisitet.

Jeg har gått helt vanlig kledd, man finner ikke korte kjoler eller miniskjørt i klesskapet mitt. Dog er jeg høy og slank om det skulle være relevant.

En gang gikk jeg forbi to utenlandske menn midt på dagen (Oslo) hvor de ropte at jeg skulle stoppe og komme bort. Jeg gikk selvsagt videre og rett etter ropte de "HORE!!". Og sånn går no dagan:filer:

Fra Oslo. aldri opplevd det.

Anonymkode: fde78...8ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Mariángel skrev:

Hæ, er det sant?

Jeg tror de går på pene jenter/kvinner. Jeg er det ikke og har aldri opplevd sånt. Ikke fra etnisk norske menn, ikke fra innvandrere, ikke i London, ikke i andre land. Kunne gått naken gjennom byen og ikke en kjeft hadde brydd seg. 

Anonymkode: abd51...aba

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...