Gå til innhold

Når kan babyen overnatte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter på snart 8 mnd som jeg er alene med. Far er ikke intr i samvær så jeg har henne helt alene. Jeg har siden hun ble født ikke fått sovet ut i det hele tatt. Nå er jeg snart utmattet. Hun våkner 2 til 3 ganger hver natt og jeg visste det jo at spedbarn gjerne våkner om nettene. Jeg sover ca 1 til 1, 5 t før hun våkner så er det enten mating eller skift av bleie eller begge deler. Som regel går det da ca 30 til 45 min før hun legger seg igjen. Da prøver jeg å legge meg igjen men det tar litt tid før jeg sovner og jeg får sove ca litt over en time før det er i gang igjen. Som regel sover jeg mindre enn 4 til 5 t hver eneste natt. Jeg har prøvd å sove på dagen når hun sover også, men det har fungert dårlig.

Min mor har tilbudt seg å passe barnet med 1 overnatting og jeg har så lyst til å si ja så jeg kan få sovet litt ut. Samtidig har jeg hørt at så små barn bør ikke være borte fra mamma. Barnet har fra før grei kontakt med min mamma da hun hele tiden er innom her eller vi er hos henne. Hun har også vært barnepasser opptil et par timer ved et par anledninger for meg og stiller gjerne opp. Jeg føler bare at det er stor forskjell på et par timer og en overnatting når hun er så liten.

Samtidig så hadde jeg trengt denne dagen med hvile litt .

Anonymkode: 4196d...ae1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta den overnattinga med god samvittighet og sov ut! Det er ingen som tjener på at du blir utslitt.

Min eldste var på første overnatting da hun var rundt 6 mnd. Det gikk helt fint.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kan din mor overnatte hos dere til å begynne med? Så står hun opp om natten?

Anonymkode: 23d55...51a

• Liker 1
Gjest ricecrispies
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter på snart 8 mnd som jeg er alene med. Far er ikke intr i samvær så jeg har henne helt alene. Jeg har siden hun ble født ikke fått sovet ut i det hele tatt. Nå er jeg snart utmattet. Hun våkner 2 til 3 ganger hver natt og jeg visste det jo at spedbarn gjerne våkner om nettene. Jeg sover ca 1 til 1, 5 t før hun våkner så er det enten mating eller skift av bleie eller begge deler. Som regel går det da ca 30 til 45 min før hun legger seg igjen. Da prøver jeg å legge meg igjen men det tar litt tid før jeg sovner og jeg får sove ca litt over en time før det er i gang igjen. Som regel sover jeg mindre enn 4 til 5 t hver eneste natt. Jeg har prøvd å sove på dagen når hun sover også, men det har fungert dårlig.

Min mor har tilbudt seg å passe barnet med 1 overnatting og jeg har så lyst til å si ja så jeg kan få sovet litt ut. Samtidig har jeg hørt at så små barn bør ikke være borte fra mamma. Barnet har fra før grei kontakt med min mamma da hun hele tiden er innom her eller vi er hos henne. Hun har også vært barnepasser opptil et par timer ved et par anledninger for meg og stiller gjerne opp. Jeg føler bare at det er stor forskjell på et par timer og en overnatting når hun er så liten.

Samtidig så hadde jeg trengt denne dagen med hvile litt .

Anonymkode: 4196d...ae1

Ta i mot,ikke tvil på det.

Jeg er selv også skeptisk til å "sette bort" små barn,men du skal fungere som mamma og menneske også. 

Hun kjenner jo moren din. :) Gå og legg deg med god samvittighet 🌷

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer til å gå kjempebra :) 

Anonymkode: e3068...875

AnonymBruker
Skrevet

Opp i det. Eg var 3mnd første gangen mine foreldre reise vekk en hel helg. Har ikkje tatt skade av det

Anonymkode: f1124...fda

• Liker 1
Skrevet

Du må jo få hvilt. Min nattammet flere ganger per natt på den tiden, men sovnet umiddelbart etterpå (samsoving, trengte bare å koble babyen av) og derfor har det vært helt levelig å la det fortsette. Ved 8 mnd skal det for de fleste babyer være mulig å ikke spise om natten. Kanskje helsesøster og din mor kan gi henholdsvis råd og praktisk hjelp til å få babyen nattavvent og forhåpentligvis sove lengre strekk eller hele natten?

• Liker 2
Gjest Sisti
Skrevet

For min del hadde det vært for tidlig, men så sliter jeg ikke med lite søvn heller. Jeg tenker du må tenke litt helhetlig. Babyen din har godt av at du får hvilt deg ut litt. Det er i dere begges interesse at dine behov også ivaretas. Siden du vurderer dette er jo det også et tegn på at du føler det kan fungere, at det er noe du er trygg på? 

I tillegg til "full overnatting", kunne moren din kommet til deg (eller du til henne) og hjulpet deg bare deler av natta noen netter? Jeg tenker at du kanskje trenger mer enn en natt for å hente deg inn? 

Gjest NotNaomi
Skrevet

Har passa spebarn ned i 6 ukers alder. Vært hjemme hos barnemor/foledre da som avlastning. 

Har passet de hjemme hos meg fra de var tre-seks måneder. Nå er jeg helt totalt babymenneske som sikkert føler babyer i armene som ti valium for andre :-)

Har fortsatt å passe de,og de er jo opp til seks år. Helt trygge fine unger :--)  

Se an baby og barnevakt! Er det riktig og oppriktig har barn bare godt av flere omsorgspersoner:-) men en må se an.

Gjest GulSol
Skrevet

Oi. Ta i mot overnattingen. Ungen er så stor nå at du kan med god samvittighet kutte natteservicen. Ingen bleieskift, ingen mat.

For min del måtte jeg oppleve en helg borte for å skjønne hva jeg manglet. Ungen ble nattavvent dagen etter jeg kom hjem. Han var 10 mnd, men fikk bare flaske 1 gang, ingen bleie. Nå sover han bedre enn noen gang og jeg har et nytt liv omtrent... Kampen er verdt det.

Skrevet

Ta i mot og nyt! Sov godt :-) 

• Liker 3
Skrevet

Det hadde jeg glatt gjort i din situasjon, ts. Ikke rart du er sliten med oppstykket søvn og ingen å dele med! 

Nå er det jo ganske vanlig at babyer og småbarn våkner en del, men jeg tenker jo at hovedproblemer her er at babyen ikke sovner igjen med en gang? Du mister jo ganske mye søvn på den måten. Er det noe du kan tenke annerledes der? Må du skifte bleie på natta f.eks? Skjønner hvis det er bæsjebleier, men noen jeg kjenner skifter også tissebleier på natta, og det tenker jeg er unødvendig og noe som kan gjøre baby mer våken. Eller bør hun få mer fast føde, sånn at du kan tenke på å trappe ned/kutte ut nattmating?

Kan du legge deg samtidig med henne noen kvelder for å få mer søvn? Da det ene barnet mitt sov veldig oppstykket og brukte lang tid på hver amming, tilbragte jeg sikkert dobbelt så mye tid i senga som jeg faktisk sov, og det ga jo lite egentid, men samtidig såpass med søvn at jeg kunne fungere på dagtid. Å gå med 4-5 timer per natt over tid tapper deg jo voldsomt for krefter, og kan jo også bli en grunn til at du sliter med å sovne igjen om natta (for noen gjør lite søvn at man sliter med å sove, noe som også er tilfellet for min del).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta imot. Sov ut og vær litt opplagt til en periode med avvenning. Baby trenger ikke mat og ren bleie på natten. Etter en litee periode med litt sutring vil baby lære at natt er natt. Marker det med at det er mørkt på rommet. Ingen mat eller lek. Er det bæsj så skift i så lite lys som mulig og gjør minst mulig ut av det. Si det er natt. 

Anonymkode: 0ea89...a5c

Skrevet

Kjente at jeg syntes veldig synd i deg da jeg leste innlegget ditt, ts.  Klart du er sliten! 

Det er riktig at ekspertene mener at barnets omsorgsperson ikke bør være lengre tid borte fra barn som er under ett år.  Èn natts overnatting er ikke "lengre tid".  Jeg passet også barnebarn i 7/8 mnd. alder en natt innimellom for at foreldrene skulle få sove ut og komme til krefter.  Det gikk fint.   

Si takk til tilbudet din mor har gitt deg med den aller beste ro og samvittighet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også alene med en baby som var mye våken om natten. Moren min hadde ham på overnatting gjevnlig fra vi nattavvente ved 9 mnd. Det var også hun som hadde ham i forbindelse med nattavvenningen, da hadde hun ham 2 netter på rad. (Jeg overnattet også i tilfelle det ble krise, men i et annet rom. Hadde ham selv på dagtid.)

Da jeg fortsatt nattammet fikk jeg også hjelp av mamma av og til. Vi begge overnattet hos henne, også overtok hun ham når han var ferdig å spise til han hadde sovnet igjen, siden han brukte veldig lang tid på å sovne. Om du synes en hel natt er for lenge til å begynne med, så kan du jo vurdere noe lignende?

Men jeg synes du kan ta imot tilbudet med god samvittighet altså. Det er fint for babyen også at mamma er uthvilt, og moren din er ingen fremmed.

Anonymkode: 8400c...209

• Liker 2
Skrevet

Si jatakk med god samvittighet! Datteren din trenger nok en opplagt og frisk mor, søvn er så viktig for å fungere. Dette kommer til å gå strålende

Skrevet

Sov begge to hos mammaen din eller mammaen din hos dere. Så er du i nærheten hvis det skulle bli vanskelig for babyen din. Husk ørepropper 😅 Ta det imot. Jo mer babyen din er sammen med mormor jo mer trygg tilknytning får de og pass blir bare lettere og lettere 😊 

Ta det i ditt tempo. Eventuelt kan mormor trille på dagen så du kan sove også. Avlastning er sååååå viktig for å hvile batteriene. Utrolig hektisk og slitsom periode💕

• Liker 1
Skrevet

Ta i mot tilbudet så ofte du kan. Det har både du, baby og bestemor godt av.

Hva er dere mødre redd for at skal skje egentlig?

Det skader ikke "tilknytningen" mellom mor og barn at noen andre passer innimellom. 

Min eldste var 3 uker når hun var borte fra oss foreldre i hele 18 timer. Var bare positivt for alle parter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...