Gå til innhold

HJELP!!Hva skal vi gjøre??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg traff på svigerinna mi i dag.Hun er fortvilet og vet ikke lenger hva hun skal gjøre.Hennes eldste datter har blitt en ufordragelig tenåring som ingen liker lenger.La oss kalle henne xxx.

Hun er 14 år.

Problemene begynte den dagen xxx begynte på ungdomsskolen,hun skulker skolen,stikker av og er sammen med en gutt som bruker stoff.

Svigerinna mi har prøvd og inndratt lommepenger,mobiltelefon og gitt husarrest.

Resultatet er da hun stikker av på natta,og ikke gir en lyd i fra seg på flere dager.

Barnevernet er koblet inn,men også de er oppgitte over hva de skal gjøre.

Uansett hva som blir sagt for du ett svar av xxx som ikke du hadde forventet i det hele tatt,og du blir mildt sagt paff.

Den yngste av tanteungene har fått avlastningshjem pga forholdene som er hjemme,og hun ser frem til de helgene hun kan dra til denne familien.

I alle helgene sitter hun hjemme alene pga av resten av familien er ute og leter etter xxx.

Jeg vet ikke om jeg burde ha snakket med xxx og fortalt at det er ikke så kult og bo hverken i fosterhjem eller på barnevernsinstutisjon hvis det er det hun tror.

Svigerinna mi sitter for tiden i rullestol,og de kreftene hun burde ha hatt for å komme seg på bena igjen er brukt opp på denne tenåringen som bare ser seg selv.

Svogeren min jobber snart natt og dag for at de skal få endene til å møtes,og er lite hjemme i perioder.

Har noen gode råd??Hva bør gjøres??

Er det rett at vi som tante og onkel prøver å hjelpe??

Hva kan vi gjøre??

Håper noen kan hjelpe.

Koldbruna :cry:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva dere bør gjøre, men bare husk å elsk barnet uansett. Det er ikke lett å være tenåring, og det er ikke lett å være i opposisjon til alt og alle.

Det kan være en ide om familien til jenta flytter vekk fra det miljøet som jenta er i nå, evt. at man sender henne på en barnehjemsintitusjon som ligger "langtvekkistan".

Hva om man får noen som har vært i samme situasjon til å snakke med henne, eller en psykolog som ikke er totalt kjiip..

Det er bra at vesle jenta får hjelp, det er ikke enkelt for henne å se storesøster sånn vil jeg tro!

Uansett lykke til, og ja, tanter og onkler har all rett til å blande seg inn, så lenge de er glad i jenta!!!

Gjest gotthard
Skrevet

om tante og onkel er noen hun ser opp til kan dere jo prøve....

Gjest Litjmæ
Skrevet

Kjempebra at dere bryr dere og vil hjelpe! Det er jo tydelig at jenta ikke har det noe bra, kanskje det ville hjelpe litt å rett å slett få noen å snakke med..? Jeg har ingen slike erfaringer selv, men jeg tror ikke noe på å sende barnet til "langtvekkistan"... Jeg synes det høres ut som at hun trenger støtte, så gjør det dere kan for å hjelpe henne på rett kjøl!

Skrevet

hadde jeg vært deg, så hadde jeg grepet inn og det faderlig fort...jeg hadde ikke klart å sitte på sidelinjen å se på dette. Dere er jo familie,så da synes jeg ikke det er negativt av dere å blande dere inn. Hva dere skal gjøre, er et værre spørsmål. Jeg ville nok sørget for at hun ikke under noen omstendigheter fikk sjansen en gang til å rømme! om jeg så skulle ha sittet på henne! det er selfølgelig viktig å vise henne at dere bryr dere om henne,men vær også hard. er hun sta,skal dere være staere! jeg hadde nok også vært truende til å sitte utenfor klasserommet også jeg... det er nok veldig delte meninger om hva som bør gjøres,men hadde jeg vært i dine sko,skulle jeg gjort alt i min makt for å få den jenta på rett kjøl!

Skrevet

Gjør positive ting med begge to hver for seg. Inviter lillesøster på overnatting og storesøster på kino.

Skrevet

Det har vært inne en Psykolog men heller ikke han kunne hjelpe til å få xxx på rett spor igjen.

Jeg vet at XXX er veldig glad i oss som tante & onkel og resten av familien også, hun har jo ikke bestandig vært denne ufordragelige tenåringen alle nå hater.

Svigerinna mi har sagt at hun trenger hjelp ellers vet hun snart ikke lenger hva hun gjør.Og innerst inne skjønner jeg henne.

Det jeg ikke helt skjønner er at Barnevernet gir opp,men det kan være at de ikke har ressurser nok å sette inn,hun er veldig krevende.

På skolen har hun stryket i alle fagene...og viser ikke intresse for skolen i det hele tatt.

Jeg vet ikke om det er løsningen å sende henne bort på en barnevernsinstutisjon,men noe må gjøres raskt før hun blir enda verre.

Det er resten av familien jeg ser lider og det liker jeg ikke.De sliter for at familien skal ha det bra og gjør de de kan for denne jenta,men takken er bare skitt og jævelskap tilbake.

Koldbruna

Skrevet

barneverninstutisjon er nok det beste for henne og familien.Ta selv kontakt med barnevernet og få generell info..

Skrevet

Bry deg.

Forslag: Få en fullmakt fra mor og far, og be om - nei krev - et møte med skolen, barnevernet og helsesøster. Nekt å gå fra møtet før det er laget en oppfølgingsplan for jenta, en plan der det er bestemt hva som skal gjøres, og hvem som skal ha ansvar for de ulike tiltakene. Her må det nemlig tenkes helhetlig.

I noen flylker finnes det også et team som går sammen med familien over tid, og hjelper familien og ungdommen ut av feil spor og inn på et riktigere spor. Det er krevende, men det virker.

Gjest gjest1
Skrevet

Be barneværnet overta omsorgen (foreldren..) har et vennepar som har en sønn på 16 og de gjorde det og ting begynner å rette på seg. Han kom i et fosterhjem og en av de vokse var hjemme på heltid. Det er ingen skam og gjøre dette, selv om det virker drastisk. MEN når narkotika er innblandet kan ikke ting bli for drastisk!

Stå på, og gi ikke opp!!

Skrevet

Det som er synd er at jenta er nokk for "snill" til å komme på en barneverns-intutisjon.

Kjenner et foreldrepar som ville ha inn sinn sønn som skulket skolen og solgte og oppbevarte tyvegods (sikkert stjal det også) men gutten var for "snill " til å få plass.

Det korekte er jo å si at det finnes for få barnevernsinstutisjoner, slik at alle som burde få hjelp ikke får det,men bare de "verste".

Det er bra dere bryr dere og vil hjelpe. Bare husk midt oppi det hele og hele tiden vise kjerlighet til xxx, selv om det er vanskeligt i perioder.

Gjør en innsats og la din svigerfamilie få avlastning og ta med jentene på turer- aktiviteter ol.

Lykke til.

Skrevet

Gode forslag, men hva med å spørre henne (xxx) hva hun har å si?

Skrevet
Jeg traff på svigerinna mi i dag.Hun er fortvilet og vet ikke lenger hva hun skal gjøre.Hennes eldste datter har blitt en ufordragelig tenåring som ingen liker lenger.La oss kalle henne xxx.

Hun er 14 år.

Problemene begynte den dagen xxx begynte på ungdomsskolen,hun skulker skolen,stikker av og er sammen med en gutt som bruker stoff.

Svigerinna mi har prøvd og inndratt lommepenger,mobiltelefon og gitt husarrest.

Resultatet er da hun stikker av på natta,og ikke gir en lyd i fra seg på flere dager.

Barnevernet er koblet inn,men også de er oppgitte over hva de skal gjøre.

Uansett hva som blir sagt for du ett svar av xxx som ikke du hadde forventet i det hele tatt,og du blir mildt sagt paff.

Den yngste av tanteungene har fått avlastningshjem pga forholdene som er hjemme,og hun ser frem til de helgene hun kan dra til denne familien.

I alle helgene sitter hun hjemme alene pga av resten av familien er ute og leter etter xxx.

Jeg vet ikke om jeg burde ha snakket med xxx og fortalt at det er ikke så kult og bo hverken i fosterhjem eller på barnevernsinstutisjon hvis det er det hun tror.

Svigerinna mi sitter for tiden i rullestol,og de kreftene hun burde ha hatt for å komme seg på bena igjen er brukt opp på denne tenåringen som bare ser seg selv.

Svogeren min jobber snart natt og dag for at de skal få endene til å møtes,og er lite hjemme i perioder.

Har noen gode råd??Hva bør gjøres??

Er det rett at vi som tante og onkel prøver å hjelpe??

Hva kan vi gjøre??

Håper noen kan hjelpe.

Koldbruna   :cry:

Hei

dette er ikke lett og svare på, banreverninstitusjon kan vere et svar ivs det fins en med kompetanse på sånt, det jeg reagerer på er at den minste får avlastoing jeg syns det er de eldste som burde fått det hun må på en eller anen måte ut av miljøet. det kan og vere baken forliggende årsaker til dette det kan ikke ha vert noen andre slektninger som har gjort noe

det er ille av banrevernet gir opp men det kan vere en grunn, de bør jo kunne hjelpe men vis andre instanser ikke gjør det lbir det vnaskelig, jenta trenger hjelp før hun roter seg utpå, her jeg er må barnevernet nå hjelpe en gruppe trettenåringer jenter etter hat de har stjælt for 30000 idiverse butikker,

det er ikke altid like letrt, noen ganger er de i hjelpeapparatet i fylket vanskelige, i oslo har og banrevernet måtte jgi opp en femtenåring holder på og bli krimminell, habiliteringstjenesten i fylket nekter og hjelpe fordi banrevenret har gjort seg opp en mening først og det er full krig foreldrene og banrevernet er fortivilte de må sende gutten hjem og de vet at han kanskje blir krimminell

jeg syns det burde forandret denne jenta burde ha avlasting i hvertfall så kunne den yngste fått mer tid med forledrene

det går foresten et program om oppdraglese på tv norge nå kanskje de har tips :-)

til den som nevnte at vi har for få banrevenrinsitutsjoenr det er kansjke riktig men det er vnaskelig og få fler man må både ha plassen og kompetansen til folk og man må ofg ha tilsyn vi har sett vordan det har gått før når vi har godkejnt banrevenrinstitusjoner for lett vi har hat overgrept og andre ting det må ikke skje mer, jeg har akkurat nå lakt i stnad en voldtekssak for retten som har skjedd på en banreverninstitusjon det viser at det må trenges kontroll

til trådstarter jeg tror ikke fosterhejm er noe lurt her hun trenger faglig kompetanse ikke et nytt hjem vis det ikke er noe galt der, va sier hun selv? harn oen snakket med henne kanskej du bør snakke med henne og du delta, uansett vis du skal snakke med banrevenret ,må du ha fullmakt fra foreldrene, vis en psykolog har snaket med henne burde han ar haørt noe jeg syns dette er rart

uansett familien trenger hjelp og det er må skje men vis banrevernet har gitt opp er det ikke godt og si hvordan

hilsen

Skrevet

Hardet vært pmt eller mst inne i bildet? Har dere kontakt med bup for utredning?

Skrevet
Hardet vært pmt eller mst inne i bildet? Har dere kontakt med bup for utredning?

hei

hva er pmt og mst og hun har nevnte en psykolog

hilsen

Skrevet

hei

koldbruna

jeg vil bare si også at du ikke bør tegne et svartmale dette med fosterhjem og banrevernsinstiusjon emng tegne et realsitisk bilde av det ettersom jeg vet du har erfaring fra det selv, vis dette skulle bli løsningen

vis de skulle bli det de gjrø er det viktig at hun forstår og er så positiv til hjelp so mulig da får banrevenret detneklere

jeg lurer også på vordan er miljøet der dere er er det er vanseklig miljø for ungdommene? her jeg er hadde vi det for et par år siden ungdommene hadde det ikke greit og derotet seg bort i stofg og annet tull, så tok hjelpeapparatet et kjempegrep og nå er bdet bra med mer oppfølging og mye integrering av inflyttere banrevernet driver og foreldregrupper der foreldre kan støtte og hjelpe hverandre og det er mer tilgjengelig hejlpeapparat og få kontakt med dme når de trenger det

hilsen

Skrevet

hei

slik det er nå sås ser det ut osm inlegget dit bare er i en anne farge kunne du ha endret det sli kat andre en megser at det og er linker

uansett dette er intereassant her er nå to barn på 10 og 11 år nå plasert i forsterhjem lurer på om dette har5 vert prøvd

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det en tantunge dere har hatt god kontakt med hele tiden, og som hun kjenner/stoler på så synes jeg det er greit. Men dukker dere nå opp bare pga situasonen, så tviler jeg....

Trøsten er at det blir folk av de en dag.....Det er da ikke ulikt tenåringer dette her, men forferdelig da det står på.

Kjenner noen tilsvarende situasjon. Jenta var 15..skulka skole, rekte ute på natten, sammen med eldre, prøvde å røyke hasj...spetakkel hjemme.

Barnevernet ble koblet inn. Da var fam utslitt. Barnevernet kom sammen med politi på natten (fam.enig) da hun var hjemme og hentet henne. Hun ble anbragt på en ungdomsinstutisjon under tvang. Første mnd fikk hun ikke reise hjem på besøk heller. Neste mnd var det voksne med henne....Hun var der 2 år. fullførte u-skole og var en flink elev. Etterpå fikk hun tilsynshybel og tok vg.skole i hjembyen.

Det beste som har skjedd sa hun senere.

Skrevet

Vi har hatt kontakt med jenta i 8 år.Det var da min mann fant ut at han ville ta kontakt med søsteren sin.Siden da er kontakten mellom oss som vi bestandig har hatt kontakt.

Og alle i familien er veldig usikker på hva som kan sies og hva som kan gjøre i forhold til xxx og det problemet.

Jeg og svigerinna mi snakker sammen flere ganger i uka og jeg er hele tiden oppdatert hva xxx har gjort og sagt.Dette fordi min svigerinne vet at jeg bryr om tanteungen min og vil hjelpe det jeg kan.

Liv: Nei jeg tror ikke xxx er testet på PMT eller MST,men det hadde kanskje vært en ide??Hvem gjør det??

Tule : Jeg har nok erfaring med fosterhjem og barnevernsinstutisjon som du sier og jeg svartmaler ikke dette i det hele tatt,men jeg vet at instutisjon ikke er den rette løsningen,ikke fosterhjem i egen familie heller.Da er en fosterhjem utenfor familien den beste løsningen.Barnevernet har gitt xxx den hjelpen de kan gi,men hvorfor de har gitt opp vet jeg ikke.Har aldri spurt de..Og jeg ville ikke ha fått noe svar heller da de har taushetsplikt.

Miljøet er ikke annerledes her enn andre steder vil jeg tro.Så det har ikke noe med det å gjøre.Det kan jeg i allefall ikke tro at det har.

Det har også blitt snakket med jenta om hva hun vil,men den ene dager mener hun en ting og den andre dagen noe helt annet.Hun sier selv at henne er det da ikke noe farlig med...den dagen hun blir stor kan hun da bare gå på sosialen.Så uansett hva vi prøver og si eller ikke så tar vi feil i hennes øyne.

Barnevernet har gitt familien besøkshjem/avlastning til minste jenta fordi hun har behov for det,det er blitt prøvd til den eldste også men hun stakk av gang på gang.

Det er ingenting som hjelper og det er så sårt.

Koldbruna :cry:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...