Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt merke til at damer på min manns side av familien peller på vår nyfødte datter. Skifter bleie på henne "feil" gjør de også. De løfter henne feil dersom det trengs å vaske stumpen i vasken, vasker innimellom der man ikke skal vaske om nødvendig, bruker våtservietter pga det gjøres i stua noe jeg ikke synes noe om, feil rekkefølge  (baken først, det er uhygienisk), jeg ser at baby ikke trives med dette, vanligvis ligger hun og koser seg på stellebordet. Jeg har tatt over bleieskiften nå, for å si det sånn. Jeg synes det er ubehagelig å si ifra, men det gjelder datteren vår, så jeg gjør det selv, om ikke min mann.

Da baby var noen uker fikk hun skurv. Hun hadde i hodebunn og panne. Nå kun litt i hodebunn. Det faller av av seg selv og vi har bestemt oss for å la det gå seg til isteden for å bruke masse produkter, for det er jo ikke til ulempe for baby. Men hver gang vi er på besøk skal hun ene eller hun andre pelle på datteren min. Enten om det er skurven eller tørket melk på kinnet jeg har glemt å fjerne. 

Vi har morgenstell hver morgen, og bading to tre ganger i uken alt ettersom. Så det er jo ingenting å pelle på. 

For å være ærlig, blir jeg såret og lei meg. Datteren min er nydelig og perfekt akkurat som hun er. Jeg føler det er kun min mann og jeg som har rett til å "pelle" på henne.. burde jeg si ifra eller overdriver jeg veldig? Dette er vår første, og jeg er kanskje litt overfølsom.   

Anonymkode: cfd48...866

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du overdriver noe voldsomt! Dette kommer til å bli veldig slitsomt på sikt både for familie og deg selv

Anonymkode: b6bcd...5f6

• Liker 48
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lagt merke til at damer på min manns side av familien peller på vår nyfødte datter. Skifter bleie på henne "feil" gjør de også. De løfter henne feil dersom det trengs å vaske stumpen i vasken, vasker innimellom der man ikke skal vaske om nødvendig, bruker våtservietter pga det gjøres i stua noe jeg ikke synes noe om, feil rekkefølge  (baken først, det er uhygienisk), jeg ser at baby ikke trives med dette, vanligvis ligger hun og koser seg på stellebordet. Jeg har tatt over bleieskiften nå, for å si det sånn. Jeg synes det er ubehagelig å si ifra, men det gjelder datteren vår, så jeg gjør det selv, om ikke min mann.

Da baby var noen uker fikk hun skurv. Hun hadde i hodebunn og panne. Nå kun litt i hodebunn. Det faller av av seg selv og vi har bestemt oss for å la det gå seg til isteden for å bruke masse produkter, for det er jo ikke til ulempe for baby. Men hver gang vi er på besøk skal hun ene eller hun andre pelle på datteren min. Enten om det er skurven eller tørket melk på kinnet jeg har glemt å fjerne. 

Vi har morgenstell hver morgen, og bading to tre ganger i uken alt ettersom. Så det er jo ingenting å pelle på. 

For å være ærlig, blir jeg såret og lei meg. Datteren min er nydelig og perfekt akkurat som hun er. Jeg føler det er kun min mann og jeg som har rett til å "pelle" på henne.. burde jeg si ifra eller overdriver jeg veldig? Dette er vår første, og jeg er kanskje litt overfølsom.   

Oi.. du kommer til å bli utmattet til slutt

Anonymkode: 61ca9...2b7

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler det er kun min mann og jeg som har rett til å "pelle" på henne.. burde jeg si ifra eller overdriver jeg veldig?

Hvorfor føler du at bare mannen din og du har "rett" til å pelle på henne? Dummeste jeg har hørt.. Og nei, du burde ikke si fra, du overdriver veldig!

Anonymkode: aa59e...6d7

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert ikke uvanlig å være ekstra påpasselig siden det er første babyen, men det er virkelig ikke nødvendig å reagere så sterkt som du gjør. 

Og det går seg sikkert til når babyen blir litt større og du blir mer selvsikker i rollen som mor, og babyen blir gammel nok til å si ifra hva hun liker og misliker.

Et ordtak som sier: Den første badet jeg, den andre vasket jeg, den tredje tørket jeg støv av.

Man er nok litt "on edge" med første babyen og spesielt siden hun fortsatt er liten. 

Bare trekk pusten dypt og tenk at det går over. Og det er vel ingenting som er skadelig? (Sånn bortsett fra at jeg hadde muligens sagt i fra at når man vasker så vasker man fra fronten og bakover og ikke omvendt, for endetarmsbakterier er ikke bra)

Anonymkode: 73efb...95b

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at du ikke trenger oppfølging av psykolog? Sover du nok? Dette virker far out..

Anonymkode: 64c2f...ce3

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke masse produkter i hodebunnen. Det går lett bort med Salisylolje. Du får det på apoteket. Ingen vits å gå rundt med skurven om du kan ta det bort. 

Anonymkode: 4505b...6bc

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det nok lurt med litt søvn, ts. 

Anonymkode: 90237...82c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det nok lurt med litt søvn, ts. 

Anonymkode: 90237...82c

Hehe det har ikke du noe med. 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke masse produkter i hodebunnen. Det går lett bort med Salisylolje. Du får det på apoteket. Ingen vits å gå rundt med skurven om du kan ta det bort. 

Anonymkode: 4505b...6bc

Takk for tips. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at du ikke trenger oppfølging av psykolog? Sover du nok? Dette virker far out..

Anonymkode: 64c2f...ce3

Håper ikke dette var ment seriøst. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert ikke uvanlig å være ekstra påpasselig siden det er første babyen, men det er virkelig ikke nødvendig å reagere så sterkt som du gjør. 

Og det går seg sikkert til når babyen blir litt større og du blir mer selvsikker i rollen som mor, og babyen blir gammel nok til å si ifra hva hun liker og misliker.

Et ordtak som sier: Den første badet jeg, den andre vasket jeg, den tredje tørket jeg støv av.

Man er nok litt "on edge" med første babyen og spesielt siden hun fortsatt er liten. 

Bare trekk pusten dypt og tenk at det går over. Og det er vel ingenting som er skadelig? (Sånn bortsett fra at jeg hadde muligens sagt i fra at når man vasker så vasker man fra fronten og bakover og ikke omvendt, for endetarmsbakterier er ikke bra)

Anonymkode: 73efb...95b

Takk for råd:) jeg kan nok prøve å chille litt med det. Det er sant som du sier:)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må roe deg ned. Tenker du i det hele over hvor fantastisk heldig du er som har mennesker rundt deg som bryr seg så mye om barnet ditt? Istedenfor å finne feil og irritere deg, prøv heller å vær takknemlig så du ikke støter dem fra deg. Det ville være synd for ungen.

Anonymkode: b566c...335

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det samme problemet med hunden min. Helt seriøst. Det er fordi man føler man eier noe. Men du eier ikke babyen din. Hun er et eget menneske og det er ikke slik at du og faren hennes har rett til noe spesielt.

Anonymkode: 5f116...3c4

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jøsses, det var da noen uvesentlige ting å reagere på?
Sånt må man nesten tåle, det de gjør "feil" er ikke akkurat veldig kritisk...

Og angående skurv så trenger dere ikke masse produkter... Bad babyen så håret blir vått, smør hodebunnen med babyolje og bruk en plastikk-kam til å "gre vekk" skurven.. Gjorde det da min var baby, det tar 5 min og er helt smertefritt....... 
Jobber i bhg og ser flere 1-2 åringer med skurv fortsatt, da tenker jeg hvorfor ikke bare fjerne det..... 

Anonymkode: b912f...943

• Liker 10
Skrevet

Det med bleieskift må du si ifra om!

• Liker 2
Skrevet

Altså, det er da ikke vanlig å pelle vekk skurv på andres babyer?? Man skal være forsiktig med det, det kan bli infisert (det er for øvrig ingen grunn til å fjerne det, det forsvinner av seg selv). Jeg hadde ikke godtatt at folk drev med dette på min baby. Heldigvis har familiene våre bety til å la være 😉 

"Riktig" bleieskift er også viktig, men de rundt deg gjør nok ikke feil med vilje. Bare vis dem på en høflig måte hvordan det gjøres. Synes for øvrig det er litt pussig at folk "kappes" om å skifte bleier 😉

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, saltvann skrev:

Det med bleieskift må du si ifra om!

Ja, det med at det bør vaskes forfra og bakover, ja. Resten - nope. 

Det er stort sett folk som selv har hatt barn som tar bleieskift uten å bli spurt om det. Og da vet de faktisk hva de gjør. Det er ikke én måte å holde baby på når rumpa skal skylles, f.eks. Og at det brukes wet wipes en gang i blant er da heller ikke verdens undergang. 

Anonymkode: 3c520...41b

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg godt ts. Jeg har en svigerfamilie som elsket å pelle på sitt første barnebarn og det irriterte meg voldsomt for jeg så at baby mislikte det.

Jeg måtte fysisk løfte babyen bort fra dem.  Hjelper ikke at mannen min er en tøffelhelt som ikke sier fra.

Anonymkode: 779ad...14d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...