AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #1 Del Skrevet 27. juni 2017 Jeg lurer på om du har tatt videreutdanning som jordmor på masternivå. Er dette en krevende videreutdanning? Hvilke personlige egenskaper bør du ha som jordmor? Er det viktig å være ekstravert, eller er empati og faglig tyngde viktigere? Jeg skjønner at dette er et krevende yrke, spesielt hvis man jobber med fødende i turnus. Jeg har to barnehagebarn, er det urealistisk å ta denne utdanningen kombinert med to barn? Er ikke alene med barna. Har 6 års erfaring som sykepleier. Må jeg ha minst et års erfaring fra gynekologisk sengepost? Er veldig interessert i å høre deres erfaringer, også dere andre jordmødre som er utdannet før det ble masternivå. Anonymkode: eed2a...87b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #2 Del Skrevet 27. juni 2017 Kunne like så greit vært meg som skrev innlegget Jeg skal gå dette studiet. Har ikke erfaring fra gynekologisk sengepost. Bare sykehjem og hjemmebasert omsorg. Har to barnehagebarn selv så dette kan bli spennende! Alt går vel så lenge vi er innstilt på at det kan bli tøft til tider Har snakket med en del jordmødre som har sagt at studiet var veldig krevende, men samtidig spennende og utrolig kjekt. Når tenker du eventuelt å studere? Anonymkode: ccc63...755 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #3 Del Skrevet 27. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kunne like så greit vært meg som skrev innlegget Jeg skal gå dette studiet. Har ikke erfaring fra gynekologisk sengepost. Bare sykehjem og hjemmebasert omsorg. Har to barnehagebarn selv så dette kan bli spennende! Alt går vel så lenge vi er innstilt på at det kan bli tøft til tider Har snakket med en del jordmødre som har sagt at studiet var veldig krevende, men samtidig spennende og utrolig kjekt. Når tenker du eventuelt å studere? Anonymkode: ccc63...755 Vil tro at studiet er krevende, ja. Tenkte å begynne høsten 2018, hvis jeg bestemmer meg for det. Har ikke helt bestemt meg ennå. Anonymkode: eed2a...87b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #4 Del Skrevet 27. juni 2017 Om du tar master eller ikke har ingenting å si i ditt daglige virke, du gjør samme jobben og får samme lønnen som dem uten master. Du trenger ikke jobbe på gyn sengepost før du søker opptak, så lenge du har erfaring som sykepleier så holder det. Men det er klart en fordel å ha sykehuserfaring, så du kan en del prosedyrer og medisinsk teknisk utstyr, og slipper å bruke tid på det. Jeg tar ikke jordmor, men en annen krevende videreutdanning for sykepleiere, og det er ganske tøft. Mye å lese, mye mer enn det var på sykepleien, større krav til faglig innsikt og forståelse og mye større ansvar når du er ferdig. Men jeg syns det er verdt det for en bedre hverdag. Mange på kullet mitt har barnehagebarn, og det går fint hvis du er strukturert og har en som kan hjelpe til hjemme. Anonymkode: fbad5...380 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #5 Del Skrevet 27. juni 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om du har tatt videreutdanning som jordmor på masternivå. Er dette en krevende videreutdanning? Hvilke personlige egenskaper bør du ha som jordmor? Er det viktig å være ekstravert, eller er empati og faglig tyngde viktigere? Jeg skjønner at dette er et krevende yrke, spesielt hvis man jobber med fødende i turnus. Jeg har to barnehagebarn, er det urealistisk å ta denne utdanningen kombinert med to barn? Er ikke alene med barna. Har 6 års erfaring som sykepleier. Må jeg ha minst et års erfaring fra gynekologisk sengepost? Er veldig interessert i å høre deres erfaringer, også dere andre jordmødre som er utdannet før det ble masternivå. Anonymkode: eed2a...87b Kan man være "jordmor" uten Mastergrad? Alle Mastergrader er da relativt krevende? Er ekstrovert det motsatte av å ha empati eller faglig tyngde? Anonymkode: f6980...f81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #6 Del Skrevet 27. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om du tar master eller ikke har ingenting å si i ditt daglige virke, du gjør samme jobben og får samme lønnen som dem uten master. Du trenger ikke jobbe på gyn sengepost før du søker opptak, så lenge du har erfaring som sykepleier så holder det. Men det er klart en fordel å ha sykehuserfaring, så du kan en del prosedyrer og medisinsk teknisk utstyr, og slipper å bruke tid på det. Jeg tar ikke jordmor, men en annen krevende videreutdanning for sykepleiere, og det er ganske tøft. Mye å lese, mye mer enn det var på sykepleien, større krav til faglig innsikt og forståelse og mye større ansvar når du er ferdig. Men jeg syns det er verdt det for en bedre hverdag. Mange på kullet mitt har barnehagebarn, og det går fint hvis du er strukturert og har en som kan hjelpe til hjemme. Anonymkode: fbad5...380 For å kunne bli autorisert som jordmor, må man ha masterstudiet i jordmorfag. TS: En av de største utfordringene kan være at du i en eller flere av praksisperiodene må bo på hybel unna familien, da du ikke er sikret praksisplass i pendleravstand fra studiested. Mange av de som tar master i jordmorfag har barn selv, så du kan ikke regne med å få "lokal praksis" selv om du har barn siden du bor sammen med barnas far. Anonymkode: 17481...4a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #7 Del Skrevet 28. juni 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan man være "jordmor" uten Mastergrad? Alle Mastergrader er da relativt krevende? Er ekstrovert det motsatte av å ha empati eller faglig tyngde? Anonymkode: f6980...f81 Du kan selvfølgelig ha både empati og faglig tyngde som ekstrovert. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: For å kunne bli autorisert som jordmor, må man ha masterstudiet i jordmorfag. Anonymkode: 17481...4a9 Nei, det må du ikke. Du må ha videreutdanning som jordmor, der noen høyskoler har omgjort det til master (f.eks HVL, UiS, HiOA) andre ikke (f.eks NTNU, UiT). Jordmor blir du uansett, jobb og lønn er den samme. Det gjelder også de andre "store" videreutdanningene i sykepleie som anestesi, intensiv og operasjon, noen skoler har det som master og noen ikke, men faginnhold, tittel, arbeidsoppgaver etter endt utdanning og lønn er det samme. Den eneste forskjellen pr dags dato er hvis du ønsker å gå videre til en phd/drive med forskning, undervise eller søke stillinger der masteren kan være relevant, som fagsykepleiestillinger. Anonymkode: fbad5...380 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 28. juni 2017 #8 Del Skrevet 28. juni 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan selvfølgelig ha både empati og faglig tyngde som ekstrovert. Nei, det må du ikke. Du må ha videreutdanning som jordmor, der noen høyskoler har omgjort det til master (f.eks HVL, UiS, HiOA) andre ikke (f.eks NTNU, UiT). Jordmor blir du uansett, jobb og lønn er den samme. Det gjelder også de andre "store" videreutdanningene i sykepleie som anestesi, intensiv og operasjon, noen skoler har det som master og noen ikke, men faginnhold, tittel, arbeidsoppgaver etter endt utdanning og lønn er det samme. Den eneste forskjellen pr dags dato er hvis du ønsker å gå videre til en phd/drive med forskning, undervise eller søke stillinger der masteren kan være relevant, som fagsykepleiestillinger. Anonymkode: fbad5...380 Det visste jeg ikke. Merkelig at ikke alle skoler har gjort det om til mastergrader? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #9 Del Skrevet 28. juni 2017 1 time siden, ninab82 skrev: Det visste jeg ikke. Merkelig at ikke alle skoler har gjort det om til mastergrader? Det var ikke jeg heller klar over. Hørtes litt merkelig ut, ja. TS Anonymkode: eed2a...87b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #10 Del Skrevet 28. juni 2017 3 timer siden, ninab82 skrev: Det visste jeg ikke. Merkelig at ikke alle skoler har gjort det om til mastergrader? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke jeg heller klar over. Hørtes litt merkelig ut, ja. TS Anonymkode: eed2a...87b Det er ikke merkelig i det hele tatt, og det burde være valgfritt om du vil ta master eller ikke. Den eneste forskjellen er å skrive en oppgave. For de som vil bli jordmor ( eller anestesi, intensiv, operasjon) så er det jo videreutdanningen som er interessant, ikke nødvendigvis masteroppgaven. Mange hater å skrive oppgave og er interessert i den faglige fordypningen som er nødvendig for å få den jobben de vil ha, og masteroppgaven bidrar i så måte ikke. Jeg er redd man om noen år vil mangle enda flere spesialsykepleiere enn i dag fordi folk blir presset til å skrive oppgave, fremfor "bare" å kunne ta den nødvendige videreutdannelsen jobben krever. Anonymkode: fbad5...380 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #11 Del Skrevet 28. juni 2017 Jeg ble ferdigutdannet i fjor og det var ikke en mastergrad. Hvis jeg skal få det som en mastergrad må jeg fordype meg i mer forskning. Anonymkode: cafb6...e82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #12 Del Skrevet 28. juni 2017 Var på åpen dag på en høyskole i fjor og det de sa da var at noen av videreutdanningene var gjort om til master og etter hvert kom de fleste til å bli gjort om til det. Så vet ikke om det er meningen at det skal være valgfritt eller om det bare er en overgangsperiode Anonymkode: 3dd60...1fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #13 Del Skrevet 28. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble ferdigutdannet i fjor og det var ikke en mastergrad. Hvis jeg skal få det som en mastergrad må jeg fordype meg i mer forskning. Anonymkode: cafb6...e82 Hvordan syns du studiet var? Har du barn? Og trives du i jobben? Hilsen ikke ts Anonymkode: ccc63...755 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #14 Del Skrevet 28. juni 2017 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan syns du studiet var? Har du barn? Og trives du i jobben? Hilsen ikke ts Anonymkode: ccc63...755 Har ingen barn. Studerte i trondheim, var et ok studium, selvfølgelig noe bra og noe dårlig. Det var 2 harde år med høyt nivå. Stor forandring fra sykepleiestudiet. Alle var veldig motiverte. Jeg er glad i å studere, så jeg synes ikke det var noe problem. Men man må selvfølgelig sette av en god del tid til studering. Praksisperiodene var tøffe men spennende, det er en følelsesmessig berg og dalbane og være jordmorstudent. Mange i klassen min hadde barn og det gikk vist veldig fint. Men det er nok kjekt å ha støtte i samboer eller familie, spesielt i praksisperioder når man jobber turnus med dag/kveld/natt. De med barn var også veldig flinke å prioritere tiden sin. Hadde de 3 timer til lesing så ble de brukt godt. Jeg stortrives i jobben min, er veldig stolt av yrket mitt. Jeg lærer noe nytt hver dag! Det er selvfølgelig skummelt til tider, mange akutte situasjoner hvor man må ha kunnskapen og ferdighetene på plass. Men absolutt verdt det! Anonymkode: cafb6...e82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå