Gå til innhold

Sannheten. Er den som regel det vi ikke vil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vel, vi ønsker jo alltid at det er slik og slik. Vi liker ikke å tenke på at det er slik. Det er så deprimerende/ubehagelug å tenke på.

Men er som regel sannheten det vi ikke vil? Hvorfor være positive om det er slik? Negativ er vel som å være realist?

Anonymkode: cf421...1c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår ikke helt hva du mener. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne ikke sagt det bedre selv. Det er vanvittig alt det folk gjør for å unngå sannheten. De lurer bare seg selv. Jeg er selv mer realistisk.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymSjiraff skrev:

Forstår ikke helt hva du mener. 

La oss si at jeg tror han elsker meg. Men det er fordi jeg er kvinne. Han sier han gjær det, men han har vært utro med de to forrige. Jeg føler jo at han elsker meg, men ingen er vel spesiell nok til å få noen til å slå seg til ro. Jeg vil altså tro at han elsker meg, men han gjør ikke egentlig det. Verden er kjedelig som vanlig. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

La oss si at jeg tror han elsker meg. Men det er fordi jeg er kvinne. Han sier han gjær det, men han har vært utro med de to forrige. Jeg føler jo at han elsker meg, men ingen er vel spesiell nok til å få noen til å slå seg til ro. Jeg vil altså tro at han elsker meg, men han gjør ikke egentlig det. Verden er kjedelig som vanlig. 

Da er jeg enig med deg. Lettere å lure en som ønsker å tro på løgnen.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymSjiraff skrev:

Da er jeg enig med deg. Lettere å lure en som ønsker å tro på løgnen.  

Er ja. Men hvor ofte det er tilfelle... 

Tror du det er vanlig eller at jeg erfart negativ?

Skrevet (endret)
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at det er ganske vanlig, hvis ikke så hadde vel ikke Donald Trump kunnet vinne presidentvalget.  Han var jo avhengig av at folk tror på det de ønsker å tro på.  

Edit: Om du støtter Donald Trump så bytt ut Donald med en politiker du misliker. 

Endret av AnonymSjiraff
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, vi ønsker jo alltid at det er slik og slik. Vi liker ikke å tenke på at det er slik. Det er så deprimerende/ubehagelug å tenke på.

Men er som regel sannheten det vi ikke vil? Hvorfor være positive om det er slik? Negativ er vel som å være realist?

Det er nok. F eks hvordan folk reagerer vedrørende ting som de tar for gitt at stemmer. Det kan f eks være derfor folk lager konspirasjonsteorier, fordi den virkelige sannheten er for ubehagelig å ta innover seg, som det man gjorde under 11 September. 

Eller f eks at man kan være følsom mot ærlige meninger. 'nei, jeg har ikke det, det er bare alle andre som tror at jeg har et problem', den regla der. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes bare at livet er så innmari kjedelig og lite spennende. For jeg vet jo at om jeg er forelsket, er jeg den eneste av oss som er det. Han jeg tror liker meg, ser nok på meg som en hvilken som helst. Men vi damer faller så lett at vi tror mennene mener det de skriver. Og det irriterer meg. 

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanlig, og kalles optimism bias på fagspråket. Forskning viser at de fleste er mer optimistiske enn det er grunnlag for.

Anonymkode: 247da...4da

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trekker noe av essensen ut av det du skriver. Litt forvirrende, men tror jeg forstod deg.

Det er mye det gjelder, la oss ta for eksempel kjøttindustrien. Vanlig Ola Nordmann:

- Gå på butikken, ta en pakke Prior Kyllingfilet, betale, dra hjem og tilberede den for så å spise den. Sniker det seg inn en ørliten tanke som går ut på: "Har denne kyllingen hatt det bra?". Da kan vi enten ignorere tanken, eller så kan vi rasjonalisere på tusen forskjellige måter for å slippe ubehaget, slippe depresjonen. Fortsette å kunne spise råbillig kylling fra Prior. 

Eller så kan man ta u-land og produksjon som eksempel:

Ola Nordmann - igjen - går på butikken og skal ha seg en ny shorts. Fair trade shorts: 799 kr. HM shorts: 299 kr. Velger HM-shorts, ikke fordi han har dårlig råd (tjener netto 36 000 i mnd), men fordi den er billigere. Har prisen noe å si for hvor høy lønn fabrikkarbeiderne i Indonesia har det, tro? Hmm... nei... orker ikke å tenke på det, det er for ubehagelig.

Skaper du debatt om det på Kvinneguiden, kommer det svar som: "Det gidder jeg ikke å tenke på".

Og ikke finn på å nevne noe for familiemedlemmer, noensinne. Da er krangelen igang.

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanlig, og kalles optimism bias på fagspråket. Forskning viser at de fleste er mer optimistiske enn det er grunnlag for.

Anonymkode: 247da...4da

Bedre å dra seg selv ned i søla og være "realistisk", helt enig. Ikke noe håp i hengende snøre.

Anonymkode: eb845...15d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...