Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Takker for alle svar.

Vært på samtale og der fikk jeg lese den aev som skal brukes i søknaden. Det var noe helt annet, der sto det også varig tilpasset innsats.

Anonymkode: 9d356...589

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Leser aev og under et punkt står det;

Resultat: Varig tilpasset innstats.

Under Arbeidslivsforhold står det at jeg har nedsatt arbeidsevne grunnet dårlig helse og at jeg ikke har kunnet deltatt på avklaringstiltak da jeg ikke har helse til å delta. "Vi vurderer derfor ikke andre jobber til deg enn den du tidligere hadde" (kontorarbeider).

Så kommer et helt kapittel om det yrket jeg hadde før,hva slitasjer det kan medføre samt hjelpemidler man kan bruke.

Sosiale og materielle forhold: Noe om dårlig økonomi og at de vurderer det heller som motivasjon til å komme i arbeid enn hindring.

Samme med interesser og fritid.

Under helse er det et kapittel om diagnoser osv før til slutt Vurdering: Nav vurderer din helse er varig nedsatt,tydelig preget av helseplager og er ferdig behandlet.Må leve med plagene.Arbeidsrettet tiltak er ikke hensiktsmessig.

Jeg stusset litt på dette under arbeidslivsforhold,jeg KAN jo ikke jobbe på kontor lenger men likevel var det der et kapittel om hjelpemidler osv.Siden de også har skrevet varig tilpasset innsats og at arbeidsrettet tiltak er ikke hensiktsmessig,er sjansene mine for å få avslag små? Kjenner jo man blir stresset og nervøs for resultatet samme dag søknaden er levert i frykt for å måtte ha en kamp med klager osv.

AnonymBruker
Skrevet
På 25.7.2017 den 14.44, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Under Arbeidslivsforhold står det at jeg har nedsatt arbeidsevne grunnet dårlig helse og at jeg ikke har kunnet deltatt på avklaringstiltak da jeg ikke har helse til å delta. "Vi vurderer derfor ikke andre jobber til deg enn den du tidligere hadde" (kontorarbeider).

Så kommer et helt kapittel om det yrket jeg hadde før,hva slitasjer det kan medføre samt hjelpemidler man kan bruke.

Sosiale og materielle forhold: Noe om dårlig økonomi og at de vurderer det heller som motivasjon til å komme i arbeid enn hindring.

Under helse er det et kapittel om diagnoser osv før til slutt Vurdering: Nav vurderer din helse er varig nedsatt,tydelig preget av helseplager og er ferdig behandlet.Må leve med plagene.Arbeidsrettet tiltak er ikke hensiktsmessig.

Jeg stusset litt på dette under arbeidslivsforhold,jeg KAN jo ikke jobbe på kontor lenger men likevel var det der et kapittel om hjelpemidler osv.Siden de også har skrevet varig tilpasset innsats og at arbeidsrettet tiltak er ikke hensiktsmessig,er sjansene mine for å få avslag små? Kjenner jo man blir stresset og nervøs for resultatet samme dag søknaden er levert i frykt for å måtte ha en kamp med klager osv.

Det var jo rart. Du kan høre på FB under NAV hjelpen. De kan sikkert svare på det. Jeg lurer egentlgi på det samme som du siden jeg også er under det der aap systemet og må i arbeidsrettet trening, men har sånn smerter at jeg annser det som at jeg ikke kan det

Anonymkode: e63c8...204

AnonymBruker
Skrevet

Nav kan avslå søknaden din om uføre fordi det finnes hjelpemidler for at du kan kunne fortsette i ditt tidligere yrke. Er det omså 10% sjanse for at du kan fortsette i ditt gamle yrke så vil de prøve å holde deg på aap spørsmål lenge det er mulig.

De kan bruke argumenter som at; Vi ser at du har helseplager (etc), men det er mulighet for brukeren og vende tilbake i jobb om noen år. Det finnes ennå sjanser for det pga de hjelpemidler som er tilgjengelig.

Jeg står selv i en nav situasjon, har fått avslag på aap fordi jeg nektet å ta imot en viss type medisin som nevrolog anbefalte. Skal selfølgelig klage på vedtaket, og har i samråd med lege nylig funnet en annen type medisin som jeg kan bruke.

Når jeg nektet å ta den forrige medisinen, så brukte de det mot meg, og begrunnet avslaget med at jeg hadde nektet å ta imot medisinsk behandling som kunne forbedre min arbeidsevne. Du må bare være heldig i dette systemet, det er vanskelig. Ønsker deg lykke til TS.

Anonymkode: 687fd...e86

AnonymBruker
Skrevet

Saksbehandler sa til meg at hun måtte skrive noe under arbeidslivsforhold, og skrev derfor kontorarbeid. Nå var jeg ikke engang en kontorarbeider, men kontor var en del av den jobben jeg hadde (30-40% kanskje) og lærte kun et enkelt program. Er av den eldre garde som fremdeles skriver på PC med kun 2 fingre og har forsåvidt små kunnskaper om PC og kontor. Nav vet at jeg ikke kan jobbe fysisk. Fikk mail idag fra NAV om at min søknad er mottatt og behandlingstid er ca 4 mnd. Jeg kan ikke jobbe på kontor grunnet lite kunnskaper om det, har en rygg som gjør det vanskelig å sitte og å stå, samt en høyre arm som er så og si ubrukelig. Jeg har jo ingenting på et kontor å gjøre.. 

Jeg vurderer litt å ta med aev til min lege og få hans mening om den, eventuelt sende inn en klage på selve vurderingen. Men samtidig høres det ut på saksbehandler at hun var optimistisk med tanke på søknaden, og brygget med att hun aldri ville søkt meg inn om jeg ikke var klar for det. Synes bare det så rart ut å føre opp et yrke jeg ikke fungerer i, og som var en av grunnene til at jeg ble sykmeldt i første omgang.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ikke i noe arbeidstrening, da jeg hadde med behandler på hvert møte som hjalp meg å forklare hvorfor det omtrent blir umulig. Kanskje du må ha et møte med dem og behandler?

Anonymkode: af512...7d2

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var ikke i noe arbeidstrening, da jeg hadde med behandler på hvert møte som hjalp meg å forklare hvorfor det omtrent blir umulig. Kanskje du må ha et møte med dem og behandler?

Anonymkode: af512...7d2

Ts her.

Jeg slapp også dette,men det var NAV selv som mente det ikke var hensiktsmessig.Det kan nok hjelpe med en legeuttalelse?

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saksbehandler sa til meg at hun måtte skrive noe under arbeidslivsforhold, og skrev derfor kontorarbeid. Nå var jeg ikke engang en kontorarbeider, men kontor var en del av den jobben jeg hadde (30-40% kanskje) og lærte kun et enkelt program. Er av den eldre garde som fremdeles skriver på PC med kun 2 fingre og har forsåvidt små kunnskaper om PC og kontor. Nav vet at jeg ikke kan jobbe fysisk. Fikk mail idag fra NAV om at min søknad er mottatt og behandlingstid er ca 4 mnd. Jeg kan ikke jobbe på kontor grunnet lite kunnskaper om det, har en rygg som gjør det vanskelig å sitte og å stå, samt en høyre arm som er så og si ubrukelig. Jeg har jo ingenting på et kontor å gjøre.. 

Jeg vurderer litt å ta med aev til min lege og få hans mening om den, eventuelt sende inn en klage på selve vurderingen. Men samtidig høres det ut på saksbehandler at hun var optimistisk med tanke på søknaden, og brygget med att hun aldri ville søkt meg inn om jeg ikke var klar for det. Synes bare det så rart ut å føre opp et yrke jeg ikke fungerer i, og som var en av grunnene til at jeg ble sykmeldt i første omgang.

Ts her.Siterer meg selv.

Ser på mine sider at man kan ettersende dokumentasjon osv,og da tenker jeg at om legen min skriver en attest/uttalelse om hvorfor kontorarbeid er uaktuellt for meg,så kan jeg jo laste opp den til de som behandler saken?

Det er jo enten det,eller tro på saksbehandler om at de bare "måtte føre på noe under arbeidslivsforhold" og håpe på det beste men risikere å måtte klage på et eventuellt avslag (som er en belastning i seg selv) eller å klage på selve aev,som for øvrig var ok i seg selv med unntak av dette som ble nevnt om kontor.Hvorfor i all verden skrive Varig tilpasset innsats og avklaring ikke hensiktsmessig for så å nevne kontor?Avklaringen var ment å være på et kontor men min helse var for dårlig slik at NAV selv kansellerte det.

AnonymBruker
Skrevet
På 25.7.2017 den 14.44, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Det er ingenting rart med dette brevet. De går bare gjennom hva som måtte vært tilrettelagt hvis du skulle klart det yrket. De slår jo fast at du ikke klarer det. Sånn så min AEV også ut. 

Anonymkode: caf23...add

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo rart. Du kan høre på FB under NAV hjelpen. De kan sikkert svare på det. Jeg lurer egentlgi på det samme som du siden jeg også er under det der aap systemet og må i arbeidsrettet trening, men har sånn smerter at jeg annser det som at jeg ikke kan det

Hvor mye smerter på en skala til 1-10? f.eks. sammenlignet med migrene?

Anonymkode: e635a...557

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting rart med dette brevet. De går bare gjennom hva som måtte vært tilrettelagt hvis du skulle klart det yrket. De slår jo fast at du ikke klarer det. Sånn så min AEV også ut. 

Min så også sånn ut. Rimelig standard brev dette. Er på flere sider fordi de har også fylt inn standard ting mht ulike yrker, hva som er prøvd ut og hvorfor de ikke kan tilrettelegges osv. Helt standard.

Anonymkode: f5361...c2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 11.7.2017 den 1.03, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde avklaring på aap. Det gikk over fire uker og det var en gang jeg ikke orket å presse meg til å dra, da meldte jeg det på meldekortet og min kontaktperson på navs samarbeidsparter (de som avklarer) skrev dette i sin rapport, at jeg var for syk til å møte.

Litt av greia med avklaring er jo for å se hva du faktisk klarer. Jeg kunne ha presset meg og møtt opp, men jeg hadde ikke fått noe ut av det da jeg fysisk hadde vært til stedet, men hodet mitt var altfor fokusert på hvor vondt jeg hadde.

Dette var ikke i forbindelse med ufør da, men for å se hvilke arbeidsrettede tiltak som kunne være aktuelle. Tenker at det må funke på samme måte her. Enten må du få en erklæring på at du er for syk for å gjennomføre, eller si ja til utredningen/avklaringen og gå de dagene du orker og melde forfall resten. Men om du melder forfall for mange ganger må du vel uansett ha en legeerklæring på det.

Min sykdom gjør at jeg kan presse meg på jobb de fleste av ukens dager, men jeg fungerer ikke resten av dagen og helgen går til å forberede seg på ny uke. Kan også klare meg fint i hverdagen med bok smertestillende, men da kan jeg ikke kjøre bil og kommer meg ikke noe sted, så da er man jo like langt... et slikt liv fungerer ikke for en alenemor.

Anonymkode: 0080e...038

Hva gjorde du på  de 4 ukene da? Møtte du opp på avklaringskontoret eller på en arbeidsplass? De har ringt meg nå fra karrieresenter og sagt jeg må komme over helgen? Og du sier det varte i 4 uker? At du var på det senteret, eller på e n arbeidsplass og måtte du møte hver dag? Og hvor mange timer? Jeg er helt ødelagt etter en halvtimes gåtur med hunden eller med et kafebesøk. Er så redd for hva som venter meg. Når du møtte opp der, hva snakket dere om og måtte du begynne med engang i noe tiltak

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjorde du på  de 4 ukene da? Møtte du opp på avklaringskontoret eller på en arbeidsplass? De har ringt meg nå fra karrieresenter og sagt jeg må komme over helgen? Og du sier det varte i 4 uker? At du var på det senteret, eller på e n arbeidsplass og måtte du møte hver dag? Og hvor mange timer? Jeg er helt ødelagt etter en halvtimes gåtur med hunden eller med et kafebesøk. Er så redd for hva som venter meg. Når du møtte opp der, hva snakket dere om og måtte du begynne med engang i noe tiltak

Jeg kan også svare på dette, selv om det ikke var meg du siterte. 

Jeg møtte opp til en inntakssamtale, der vi gikk gjennom mine helseproblemer, hva jeg hadde lyst til og mine muligheter. 

Så ble det laget en tiltaksplan, hvor det ble avtalt at jeg etter mine forutsetninger skulle ha som mål å jobbe en time tre ganger i uken. Neste møte var å dra ned på den arbeidsplassen, og lage avtale med de. Fikk også telefonnummer jeg skulle ha i tilfelle jeg var dårlig. Skulle IKKE skrive på meldekortet at jeg var dårlig, da jeg fikk forklart at meldekortet var for vanlig sykdom, ikke den jeg var på avklaring for. Feks hvis jeg fikk influensa skulle det på meldekortet, ikke hvis det var sykdom ifm den kroniske lidelsen min. 

Jeg måtte øke til åtte ukers tiltak, da jeg ikke klarte å delta på felleskursene heller (de varte i tre timer, og det var ikke mulig for meg å sitte på en stol i tre timer i strekk). En dag hadde jeg også time med fysioterapeut ved karrieresenteret hvor han foretok en funksjonsvurdering av meg. Så hadde jeg noen uker med praksis. Dvs, jeg klarte å møte opp to ganger etter den ene gangen jeg hadde opplæring. Fikk rapport fra de om hvordan jeg hadde fungert sosialt, om jeg lærte lett og om jeg gjorde oppgavene mine. Samt om jeg var punktlig og meldte fra ved fravær. Jeg hadde noen hjelpemidler og litt tilrettelegging der, men det var ikke nok. Feks. måtte jeg avlyse en gang fordi jeg hadde vært på foreldremøte kvelden før og var utslitt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan også svare på dette, selv om det ikke var meg du siterte. 

Jeg møtte opp til en inntakssamtale, der vi gikk gjennom mine helseproblemer, hva jeg hadde lyst til og mine muligheter. 

Så ble det laget en tiltaksplan, hvor det ble avtalt at jeg etter mine forutsetninger skulle ha som mål å jobbe en time tre ganger i uken. Neste møte var å dra ned på den arbeidsplassen, og lage avtale med de. Fikk også telefonnummer jeg skulle ha i tilfelle jeg var dårlig. Skulle IKKE skrive på meldekortet at jeg var dårlig, da jeg fikk forklart at meldekortet var for vanlig sykdom, ikke den jeg var på avklaring for. Feks hvis jeg fikk influensa skulle det på meldekortet, ikke hvis det var sykdom ifm den kroniske lidelsen min. 

Jeg måtte øke til åtte ukers tiltak, da jeg ikke klarte å delta på felleskursene heller (de varte i tre timer, og det var ikke mulig for meg å sitte på en stol i tre timer i strekk). En dag hadde jeg også time med fysioterapeut ved karrieresenteret hvor han foretok en funksjonsvurdering av meg. Så hadde jeg noen uker med praksis. Dvs, jeg klarte å møte opp to ganger etter den ene gangen jeg hadde opplæring. Fikk rapport fra de om hvordan jeg hadde fungert sosialt, om jeg lærte lett og om jeg gjorde oppgavene mine. Samt om jeg var punktlig og meldte fra ved fravær. Jeg hadde noen hjelpemidler og litt tilrettelegging der, men det var ikke nok. Feks. måtte jeg avlyse en gang fordi jeg hadde vært på foreldremøte kvelden før og var utslitt. 

Tusen takk for svar. Hvilken bedrift jobbet du hos`? Får man velge selv? uFF, KJENNER JEG GRUER MEG SÅ FOR DET ER SÅ EKKELT Å HA SMERTER OG MÅ GÅ HJEM 

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Hvilken bedrift jobbet du hos`? Får man velge selv? uFF, KJENNER JEG GRUER MEG SÅ FOR DET ER SÅ EKKELT Å HA SMERTER OG MÅ GÅ HJEM 

Jeg fikk være med og gå gjennom aktuelle, og si hva jeg mente. Jeg sa jeg likte serviceyrker, og følte det var relevant til hva jeg kunne klart om jeg hadde blitt litt bedre. Vi snakket også om at et av mine største problemet er å si nei. Jeg har jobbet noen perioder etter jeg ble syk, og sliter med å si nei til for mye jobb, eller oppgaver som er for tunge for meg. Og da presser jeg meg og blir varig dårligere etterpå (MS). Så for meg var det viktig å vite at jeg kunne si at jeg var for dårlig uten å måtte forsvare meg, og at jeg kunne dra hjem uten å føle dårlig samvittighet. 

Jeg jobbet på Fretex, en bruktbutikk, var veldig fornøyd :) 

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk være med og gå gjennom aktuelle, og si hva jeg mente. Jeg sa jeg likte serviceyrker, og følte det var relevant til hva jeg kunne klart om jeg hadde blitt litt bedre. Vi snakket også om at et av mine største problemet er å si nei. Jeg har jobbet noen perioder etter jeg ble syk, og sliter med å si nei til for mye jobb, eller oppgaver som er for tunge for meg. Og da presser jeg meg og blir varig dårligere etterpå (MS). Så for meg var det viktig å vite at jeg kunne si at jeg var for dårlig uten å måtte forsvare meg, og at jeg kunne dra hjem uten å føle dårlig samvittighet. 

Jeg jobbet på Fretex, en bruktbutikk, var veldig fornøyd :) 

Tusen takk for svar. Gruer meg. Får se etter samtalen hva som skjer videre.

AnonymBruker
Skrevet

Har vært på karrieresenteret nå, og de mener jeg er for syk til å kunne utdanne meg eller settes ut i noen bedrift i arbeidstrening. Skal derfor gå der i 4 uker og prøve meg i forskjellige ting der. De mente jeg måtte ferdigbehandles for å se om jeg ble bedre. 

Må jeg på nytt i et nytt tiltak da, når jeg er ferdigbehandlet? Og må søke på nytt i et sånt avklaringstiltak?

De sa at de måtte skrive i arbeidsevnevurderingen at jeg var for syk på nåværende tidspunkt. Vil jeg da måtte gå senere hit etter at jeg er ferdigbehandlet? Og det bli en til runde med arbeidsevevurdering?

Kjenner allerede at jeg blir sykere av det her :( Har aldri vært så syk som nå .

AnonymBruker
Skrevet
On 7/22/2017 at 2:24 PM, AnonymBruker said:

Det der er et standardbrev som de må sende ut til alle på AAP. De tar nok kontakt etter ferien med reell informasjon. 

Anonymkode: c9003...447

De sender ikke ut et brev med "du har liten mulighet til å være i ordinært arbeid" til folk på AAP. Om man har mulighet til å stå i ordinært arbeid er det som skal avklares. ArbeidsAvklaringsPenger.

Anonymkode: 838b5...e99

AnonymBruker
Skrevet
På 23.7.2017 den 12.34, AnonymBruker skrev:

Dette virker å være et vedtak om at du fortsatt skal være innunder Nav, da må de plassere deg i en innsats-kategori. 

Er det avklaringstiltaket som skal skrive om det er varig tilpasset eller er det saksbehandler hos NAV?

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært på karrieresenteret nå, og de mener jeg er for syk til å kunne utdanne meg eller settes ut i noen bedrift i arbeidstrening. Skal derfor gå der i 4 uker og prøve meg i forskjellige ting der. De mente jeg måtte ferdigbehandles for å se om jeg ble bedre. 

Må jeg på nytt i et nytt tiltak da, når jeg er ferdigbehandlet? Og må søke på nytt i et sånt avklaringstiltak?

De sa at de måtte skrive i arbeidsevnevurderingen at jeg var for syk på nåværende tidspunkt. Vil jeg da måtte gå senere hit etter at jeg er ferdigbehandlet? Og det bli en til runde med arbeidsevevurdering?

Kjenner allerede at jeg blir sykere av det her :( Har aldri vært så syk som nå .

Ja, det kan hende det blir bestemt at du skal fortsette på avklaring til du er ferdigbehandlet, og så i tiltak for avklaring en gang til. Hvis du fortsatt er under behandling så skal du jo ikke søke uføretrygd. Hvis du ikke er under behandling (jeg må feks. gå på vedlikeholdsbehandling resten av livet, men ikke behandling for å "bedres"), så vil de nok vurdere deg som for syk til flere tiltak. Men siden karrieresenteret sier at du må ferdigbehandles først, så regner jeg med du er under aktiv behandling. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det avklaringstiltaket som skal skrive om det er varig tilpasset eller er det saksbehandler hos NAV?

Det er veilederen din hos Nav som plasserer deg i rett innsatsgruppe etter blant annet tiltak, rapport fra avklaringssenteret, legeerklæring etc. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...