Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Ts her.

Nav har nå sendt meg arbeidsevne vurdering hvor de har konkludert med at jeg har liten sjanse til å komme tilbake i ordinært arbeid. Hva nå? Det var ikke mye info å få annet enn dette. Må jeg selv søke alene? Trodde dette var noe saksbehandler hjalp til med, uten at jeg må be om det? Er det bare for meg å søke elektronisk nå?

Anonymkode: 9d356...589

Hos meg søkte saksbehandleren. Jeg slapp helt å involvere meg utover at jeg ba legen skrive en legeerklæring som skulle være med når jeg likevel var hos han (hun tilbød seg å kontakte han selv).

Anonymkode: 9581f...4eb

AnonymBruker
Skrevet

Av en eller annen grun står det svært lite på brevet jeg fikk..

Under "Disse aktivitetene er aktuelle for deg" står det bare et kolon og så er det blank side.

Begynte først å tro at det manglet en side..

Vurdering.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Det der er et standardbrev som de må sende ut til alle på AAP. De tar nok kontakt etter ferien med reell informasjon. 

Anonymkode: c9003...447

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av en eller annen grun står det svært lite på brevet jeg fikk..

Under "Disse aktivitetene er aktuelle for deg" står det bare et kolon og så er det blank side.

Begynte først å tro at det manglet en side..

Vurdering.jpg

Jeg vil tro du trenger en grundigere AEV enn den der hvis du skal søke uføretrygd. Min var på fire A4-sider, hvor de gikk gjennom alt fra interessene mine, om det var sosiale grunner til at jeg stod utenfor arbeid etc. Ser mer ut som de har laget den kjapt slik at du kan fortsette på AAP, ikke at det er laget for bruk til en uføresøknad. 

Hva er konklusjonen i brevet? Varig tilpasset innsats?

Anonymkode: caf23...add

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme dag jeg fikk brevet så jeg at min status på "Mine sider" på NAV var forandret fra "registrert som arbeidssøker og mottaker av aap" til "registrert som ikke arbeidssøker og mottaker av aap". Dette er vel naturlig nok ifm at de har laget en aev.

Samme dag brevet kom, fikk jeg også en melding på innboksen fra saksbehandler som skrev at "Da er det klart for at du kan søke om uføretrygd.".

Brevet jeg har fått er på min innboks, samt på Digipost. Har ikke mottatt brev i posten enda, men vil ikke tro det skal være annerledes enn det jeg har fått elektronisk? Konklusjonen er kun det som står på brevet jeg postet i forrige innlegg. 2 side på brevet var kun info om reglene, klagerett osv..

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro du trenger en grundigere AEV enn den der hvis du skal søke uføretrygd. Min var på fire A4-sider, hvor de gikk gjennom alt fra interessene mine, om det var sosiale grunner til at jeg stod utenfor arbeid etc. Ser mer ut som de har laget den kjapt slik at du kan fortsette på AAP, ikke at det er laget for bruk til en uføresøknad. 

Hva er konklusjonen i brevet? Varig tilpasset innsats?

Jeg også fikk to sånne + en på sånn åtte sider :P

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det jeg mener. De som er korte er ofte under AAP, for forlenging av dette, siden de er lovpålagt å ha en ny AEV for feks. ny aktivitetsplan etc. Men den grundige må på plass før uføresøknad. Den jeg fikk før jeg skulle søke ufør var ihvertfall helt annerledes enn de korte standard-vurderingene jeg fikk før. Men noen over her sier også at de fikk beskjed om å søke med en kort en. 

AnonymBruker
Skrevet

Har fått tilbud om bistand til søknaden, noe jeg takket ja til. Skal dit på mandag, og kommer da til å spørre om denne aev, om det da ikke kommet en i posten på mandag morgen, som er på mer enn 2 sider. 

Jeg har jo ikke en aktivitetsplan lengre, det siste jeg hadde av noen plan var da de søkte meg inn på avklarings tiltak for å se min arbeidsevne, før en søknad om uføretrygd, for så å trekke tiltakssøknaden tilbake samme dag da de mente det ikke var hensiktsmessig pga mine smerter.

De startet da heller jobben med å lage en aev mot uføretrygd. Skulle derfor forvente at den var noe lengre enn 2 sider.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har fått tilbud om bistand til søknaden, noe jeg takket ja til. Skal dit på mandag, og kommer da til å spørre om denne aev, om det da ikke kommet en i posten på mandag morgen, som er på mer enn 2 sider. 

Jeg har jo ikke en aktivitetsplan lengre, det siste jeg hadde av noen plan var da de søkte meg inn på avklarings tiltak for å se min arbeidsevne, før en søknad om uføretrygd, for så å trekke tiltakssøknaden tilbake samme dag da de mente det ikke var hensiktsmessig pga mine smerter.

De startet da heller jobben med å lage en aev mot uføretrygd. Skulle derfor forvente at den var noe lengre enn 2 sider.

Hvis AEVen er laget for søknad om uføretrygd burde den være bedre enn det der ja. Uansett kan du be om at de sender den til et annet kontor for "forhåndgodkjenning" før du sender søknad. Min saksbehandler gjorde det, og fikk tilbakemelding på at de også var enig i "varig tilpasset innsats", som altså betyr uføretrygd. Hvis AEVen er så slunken som din, så vil vel saksbehandler få tilbakemelding fra det andre kontoret om dette. 

Jeg skrev forresten egenvurdering før de sluttgjorde AEVen, slik at de tok med ting fra min egenvurdering i den. Og resulatet fra diverse tiltak, tidligere arbeidserfaring, helseproblemer etc. Den skal være ganske grundig..

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis AEVen er laget for søknad om uføretrygd burde den være bedre enn det der ja. Uansett kan du be om at de sender den til et annet kontor for "forhåndgodkjenning" før du sender søknad. Min saksbehandler gjorde det, og fikk tilbakemelding på at de også var enig i "varig tilpasset innsats", som altså betyr uføretrygd. Hvis AEVen er så slunken som din, så vil vel saksbehandler få tilbakemelding fra det andre kontoret om dette. 

Jeg skrev forresten egenvurdering før de sluttgjorde AEVen, slik at de tok med ting fra min egenvurdering i den. Og resulatet fra diverse tiltak, tidligere arbeidserfaring, helseproblemer etc. Den skal være ganske grundig..

Jeg spurte de på innboks om jeg skulle skrive egenvurdering. Fikk ikke noe svar før plutselig denne Aev var i innboksen min. Nå vet jeg ikke, men håper jo på at de to sidene jeg fikk i innboksen kun er første og siste side, og at det er flere sider imellom det, som de ikke viste på nett 😶 Får se i posten på mandag, da jeg venter papir utgaven. Men synes det var lite å lese ja. Kun en linje, og der sto det ikke noe om varig tilpasset innsats, men istedet liten sjanse til å komme tilbake i ordinært arbeid. Ut i fra det jeg har googlet, betyr det jo det samme.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tok det lang tid fra du fikk de to sidene til alt det andre kom? 

AnonymBruker
Skrevet

August: var på siste avklaringstiltak.
September/oktober innhenting av ny dokumentasjon fra fastlege og spesialister, selv om forrige dokumentasjon var mindre enn 6 mnd gammel.
Februar: fikk tilsendt arbeidsevnevurdering med konklusjon om at arbeidsevnen var varig svekket med 100 %.  Fikk samtidig beskjed om å søke uføretrygd innen en gitt dato.  Etter at søknaden var sendt, fikk jeg brev om at saksbehandlingstiden var opptil 4 mnd.
Mai: fikk vedtak om uføretrygd fra juni.

Anonymkode: 0d63e...330

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

August: var på siste avklaringstiltak.
September/oktober innhenting av ny dokumentasjon fra fastlege og spesialister, selv om forrige dokumentasjon var mindre enn 6 mnd gammel.
Februar: fikk tilsendt arbeidsevnevurdering med konklusjon om at arbeidsevnen var varig svekket med 100 %.  Fikk samtidig beskjed om å søke uføretrygd innen en gitt dato.  Etter at søknaden var sendt, fikk jeg brev om at saksbehandlingstiden var opptil 4 mnd.
Mai: fikk vedtak om uføretrygd fra juni.

Første setning forsvant i farten.  Dette var gangen i selve søkeprosessen i min sak.

AnonymBruker
Skrevet

Oppfølgingsvedtakoppfølgingsvedtak (§14a, Er det er helt annet brev?

Det er overskriften på dette brevet.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja , dette er ikke arbeidsevne vurderingen om det er det du mener.. Det er kun et vedtak om hvilken innsats du plasseres i... Varig tilpasset innsats = ferdig avklart til å søke uføretrygd...

Anonymkode: ea099...579

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette virker å være et vedtak om at du fortsatt skal være innunder Nav, da må de plassere deg i en innsats-kategori. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh... Beklager, er helt blank i dette.. det brevet jeg postet lenger oppe her har som overskrift oppfølging vedtak.

Der står det jo liten sjanse til å komme tilbake til ordinært arbeid, samtidig som at saksbehandler sendte melding om at alt var nå klart til å søke ufør. Da har jeg ikke sett aev enda..

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh... Beklager, er helt blank i dette.. det brevet jeg postet lenger oppe her har som overskrift oppfølging vedtak.

Der står det jo liten sjanse til å komme tilbake til ordinært arbeid, samtidig som at saksbehandler sendte melding om at alt var nå klart til å søke ufør. Da har jeg ikke sett aev enda..

De er forpliktet til å skrive AEV når du søker uføretrygd. Men når uføretrygd er initiert av Nav, så pleier de ofte å gjøre klart alt på forhånd, som blant annet en grundig AEV, for at saksbehandlingen skal ta kortere tid. Det har de tydeligvis ikke gjort i din situasjon, men strengt tatt spiller det ingen rolle. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De er forpliktet til å skrive AEV når du søker uføretrygd. Men når uføretrygd er initiert av Nav, så pleier de ofte å gjøre klart alt på forhånd, som blant annet en grundig AEV, for at saksbehandlingen skal ta kortere tid. Det har de tydeligvis ikke gjort i din situasjon, men strengt tatt spiller det ingen rolle. 

Skjønner.Ut i fra teksten i oppfølgingsvedtaket der det står "I arbeidsevnevurderingen har vi konkludert med..." skulle man tro de allerede har skrevet en aev også? oppfølgingsvedtaket er kanskje kun infoen,eller?

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tok det lang tid fra du fikk de to sidene til alt det andre kom? 

Altså jeg fikk først en blekke på 4 sider om arbeidsevne, så en ny på 2 fulle a4-sider og en siste på 8 sider. Ordla meg kanskje dumt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...