Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fri rettshjelp slår ikke inn før et avslag er lagt frem.

Anonymkode: d9f19...54b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Det var meningen jeg skulle på et tiltak for å sjekke arbeidsevne. Jeg ble søkt inn på det, men pga mine sterke smerter fant de ut at det ikke er hensiktsmessig å gjøre det. Jeg hadde mest trolig uansett ikke vært i stand til å holde ut det i det hele tatt. Fikk så melding om de istedet starter med en arbeidsevnevurdering mot uføretrygd. Aner ikke helt hvordan gangen i dette er jeg..

Anonymkode: 9d356...589

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte prøve 3 tiltak før jeg fikk ufør:
- Først en kantine der jeg bare kastet opp og ble sendt hjem etter 1,5 time og tiltaket var da avlyst
- Så en butikk der jeg var i 15 minutter før jeg måtte dra hjem igjen i taxi (kom i egen bil) pga jeg var så dårlig
- Så samtale med arbeidskontor eller hva det het, hvor hun sendte meg hjem fordi hun så jeg var for dårlig

Anonymkode: 9581f...4eb

AnonymBruker
Skrevet
På 9.7.2017 den 0.32, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte prøve 3 tiltak før jeg fikk ufør:
- Først en kantine der jeg bare kastet opp og ble sendt hjem etter 1,5 time og tiltaket var da avlyst
- Så en butikk der jeg var i 15 minutter før jeg måtte dra hjem igjen i taxi (kom i egen bil) pga jeg var så dårlig
- Så samtale med arbeidskontor eller hva det het, hvor hun sendte meg hjem fordi hun så jeg var for dårlig

Jeg skal på avklaring, er dette jobb eller bare avklaring hva jeg må gjøre for å komme i jobb? Sånn som jeg har det nå så klarer jeg jo nesten ingenting

Anonymkode: e63c8...204

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal på avklaring, er dette jobb eller bare avklaring hva jeg må gjøre for å komme i jobb? Sånn som jeg har det nå så klarer jeg jo nesten ingenting

De har kalt alt jeg gjorde for avklaring, men jeg glemte å nevne en til: Det var to steder jeg gikk til sånn samtaler om hva jeg kunne klare/ikke klare.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har kalt alt jeg gjorde for avklaring, men jeg glemte å nevne en til: Det var to steder jeg gikk til sånn samtaler om hva jeg kunne klare/ikke klare.

Ok, takk for svar. Får bare vente å se, Jeg kan iallefall ikke begynne på noe jeg ikke klarer. Håper de ikke kan tvinge meg ut i det, da blir jeg enda dårligere

AnonymBruker
Skrevet
På 28.6.2017 den 0.08, AnonymBruker skrev:

Her mener jeg TS starter i helt feil ende med å være bekymret og negativt innstilt før noe som helst har skjedd.

Det må vel KUN være positivt at man kan få HJELP til å komme litt ut i arbeid!? Arbeidsavklaring går ut på å finne et type arbeid som kan passe den enkelte klient. Altså; dette er kun positivt!

Det er viktig å ha en god dialog, fortelle hva man ønsker å jobbe med og hva man kan være i stand til å gjøre.

Hvis ikke kan man gjøre som andre gjør; å være med på samtale og bruke tiden til både veileder og arbeidsplass, for så å bestemme seg for at man ikke kan klare det, og aldri møte opp.

Jeg har vært på alle 3 sider av bordet; som potensiell arbeidsgiver for folk på avklaring, som ansatt i bedrift som skal finne arbeid og som delvis uføre.

Såfremt du ikke har så store smerter 24/7 vil det antagelig være en restarbeidsevne og hvem vet - kanskje den er hos en bedrift du har arbeidsutprøving på! Så ingen vits å være negativ før det er prøvd ut. Og det er aldri farlig å strekke seg litt lenger. Viktigheten av å være noe i arbeid for seg selv er så enormt viktig for livskvaliteten, så det lønner seg å prøve å få til NOE om bare litt!

Anonymkode: f5361...c2a

AAP går ut på om å finne utav om man er arbeidsfør eller ikke, men det regner jeg med at du vet siden du skriver at du har vært delvis ufør?

Anonymkode: d7d93...240

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

AAP går ut på om å finne utav om man er arbeidsfør eller ikke, men det regner jeg med at du vet siden du skriver at du har vært delvis ufør?

Anonymkode: d7d93...240

Ikke har vært, men er delvis ufør ja.

Og jeg kan omformulere så det kanskje er litt klarere: AAP går ut på å finne ut OM man er i stand til å jobbe og evt. HVOR mye - OG hva slags type arbeid som passer best iht. helsetilstanden til den enkelte.

Det er altså ingen type arbeidsleir som jeg får inntrykk av at mange tror. Men et hjelpemiddel for å kunne finne ut hver enkelts arbeidskapasitet. Og hvordan ellers kan man finne ut av det uten å prøve det ut.

Anonymkode: f5361...c2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar. Får bare vente å se, Jeg kan iallefall ikke begynne på noe jeg ikke klarer. Håper de ikke kan tvinge meg ut i det, da blir jeg enda dårligere

Det kan de nok, dessverre. Jeg var dårlig en stund etter mine tiltak, og det ga jeg også klar beskjed om på forhånd. Jeg fikk beskjed om at det var krav til å prøve for å i det hele tatt ha en sjans om man søkte.

Skrevet (endret)
På 28.6.2017 den 0.07, mimoe skrev:

Men presser du deg for mye, er du plutselig ikke syk nok, og kan klare litt arbeid...

Spud kløna det til helt kongelig. :laugh:

Endret av Blodets rett
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde avklaring på aap. Det gikk over fire uker og det var en gang jeg ikke orket å presse meg til å dra, da meldte jeg det på meldekortet og min kontaktperson på navs samarbeidsparter (de som avklarer) skrev dette i sin rapport, at jeg var for syk til å møte.

Litt av greia med avklaring er jo for å se hva du faktisk klarer. Jeg kunne ha presset meg og møtt opp, men jeg hadde ikke fått noe ut av det da jeg fysisk hadde vært til stedet, men hodet mitt var altfor fokusert på hvor vondt jeg hadde.

Dette var ikke i forbindelse med ufør da, men for å se hvilke arbeidsrettede tiltak som kunne være aktuelle. Tenker at det må funke på samme måte her. Enten må du få en erklæring på at du er for syk for å gjennomføre, eller si ja til utredningen/avklaringen og gå de dagene du orker og melde forfall resten. Men om du melder forfall for mange ganger må du vel uansett ha en legeerklæring på det.

Min sykdom gjør at jeg kan presse meg på jobb de fleste av ukens dager, men jeg fungerer ikke resten av dagen og helgen går til å forberede seg på ny uke. Kan også klare meg fint i hverdagen med bok smertestillende, men da kan jeg ikke kjøre bil og kommer meg ikke noe sted, så da er man jo like langt... et slikt liv fungerer ikke for en alenemor.

Anonymkode: 0080e...038

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan de nok, dessverre. Jeg var dårlig en stund etter mine tiltak, og det ga jeg også klar beskjed om på forhånd. Jeg fikk beskjed om at det var krav til å prøve for å i det hele tatt ha en sjans om man søkte.

Jeg skulle etter planen det samme. Men det ble kansellert da de vet jeg er sterkt smerte plaget, og istedet starter de heller å skrive en vurdering opp mot uføretrygd.

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle etter planen det samme. Men det ble kansellert da de vet jeg er sterkt smerte plaget, og istedet starter de heller å skrive en vurdering opp mot uføretrygd.

Håper de gjør det samme til meg, har hatt sterke smerter i 1, 5 år nå. Klarer nesten ikke fungere i en vanlig hverdag engang

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper de gjør det samme til meg, har hatt sterke smerter i 1, 5 år nå. Klarer nesten ikke fungere i en vanlig hverdag engang

Ville ikke vært så redd, som jeg sa over:

Jeg vet ikke om det kom tydelig frem - men alle mine tiltak ble jo avbrutt første gangen jeg var der. :P De skjønte jo at det var håpløst.

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har sterke smerter, har dere vært behandlet hos smerteklinikk? Som blant annet driver med blokkering av nerver med innsprøytninger og andre typer smertestillende type Sarotex for kroniske smerter? 

Anonymkode: 88dd1...442

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har sterke smerter, har dere vært behandlet hos smerteklinikk? Som blant annet driver med blokkering av nerver med innsprøytninger og andre typer smertestillende type Sarotex for kroniske smerter? 

Anonymkode: 88dd1...442

Prøvd begge deler ja. Sarotex gjør at jeg sover bedre, men har overhodet ingen effekt mot smerter.

Anonymkode: 0080e...038

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke vært så redd, som jeg sa over:

Jeg vet ikke om det kom tydelig frem - men alle mine tiltak ble jo avbrutt første gangen jeg var der. :P De skjønte jo at det var håpløst.

Så lettet da jeg leste dette. Ikke at du var for syk, men at de kanskje avbryter mitt arbeidsrettet tiltak også da. Jeg er helt ødelagt etter en liten tur med hunden sammen med venninner. Etter 30 minutter må jeg hvile resten av dagen. Avog til kan jeg ikke gjre noe i det hele tatt og husarbeid er en prøvelse 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lettet da jeg leste dette. Ikke at du var for syk, men at de kanskje avbryter mitt arbeidsrettet tiltak også da. Jeg er helt ødelagt etter en liten tur med hunden sammen med venninner. Etter 30 minutter må jeg hvile resten av dagen. Avog til kan jeg ikke gjre noe i det hele tatt og husarbeid er en prøvelse 

Kjenner meg igjen i dette. Ble så lei meg da de kom med alle disse tiltakene. Tror det var etter ca 4 år på AAP. De brukte også voldsomme trusler om hva som kom til å skje hvis jeg ikke gjennomførte. Er derfor glad det endte med at de jeg var i tiltak hos så det samme som jeg i så mange år hadde prøvd å formidle til nav og fastlege :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg igjen i dette. Ble så lei meg da de kom med alle disse tiltakene. Tror det var etter ca 4 år på AAP. De brukte også voldsomme trusler om hva som kom til å skje hvis jeg ikke gjennomførte. Er derfor glad det endte med at de jeg var i tiltak hos så det samme som jeg i så mange år hadde prøvd å formidle til nav og fastlege :-)

Så godt at de på tiltaket iallefall forstod deg og så hvordan du hadde det :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Ts her.

Nav har nå sendt meg arbeidsevne vurdering hvor de har konkludert med at jeg har liten sjanse til å komme tilbake i ordinært arbeid. Hva nå? Det var ikke mye info å få annet enn dette. Må jeg selv søke alene? Trodde dette var noe saksbehandler hjalp til med, uten at jeg må be om det? Er det bare for meg å søke elektronisk nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...