AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #1 Skrevet 27. juni 2017 Hei, Har de siste to årene gått på AAP grunnet sykdom.Vært innom alle slags medisiner samt behandlinger uten at noe hjelper,legen har skrevet en erklæring til Nav ang uføresak,at min arbeidsevne er varig nedsatt. Siden utsiktene er dårlige vil jeg nå søke om uføretrygd,hvor mange % dette blir vet jeg jo selvsagt ikke enda.Min saksbehandler i Nav vil at jeg skal til alle mulige spesialister før dette søkes om,og det har jeg nå gjort. Når jeg så kontakter Nav igjen vil de nå at jeg først skal gjennomføre et avklaringstiltak,Greit nok,de har vel sine regler? Spørsmålet er så; Hva gjør man om man er for syk til å møte opp på dette tiltaket? Skal i møte med Nav snart og vil stille samme spørsmål der,men kanskje noen her har vært i samme situasjon?Forstår det slik at dette er noe man må gjennom før man kan søke,men siden man søker om uføretrygd er man jo syk. Må jeg ringe Nav hver morgen og si jeg har for vondt til å dra?? Må jeg få lege til å atter en gang å skrive en attest om at jeg er for syk til å jobbe? Eller er det slik at man må tvinge seg,neddopet på medisiner og kroppen full av smerter,til denne plassen tiltaket er på,for så å hilse på sjefen,og beklage at du må rett hjem med en eneste gang? Som jeg har forstått det er det kun om det er hensiktsmessig man må dette,og at man ikke trenger dette om det er klare grunner for å la være.I mitt tilfelle vil dette medføre mere smerter og gjøre vondt verre. Anonymkode: 9d356...589
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #2 Skrevet 27. juni 2017 Jeg slapp unna all form for arbeidsprøving og avklaringstiltak da jeg ble uføretrygdet. Det er to år siden nå, vet ikke om reglene har endret seg siden den gang, men tenker at det er jo ingen vits å tvinge en person til noe vedkommende er alt for syk til, bare for å bekrefte at vedkommende er for syk? Anonymkode: dd0d5...505 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #3 Skrevet 27. juni 2017 Dette er forhold du må diskutere med fastlegen. Nav mener vel at du ikke er for sy til å gjennomføre, så om du ikke møter opp, vil Nav ha en sak om at du ikke gjør ditt? Og dermed kan de avslå søknaden din, fordi du ikke er tilstrekkelig utredet og utprøvd? Forstå systemet de som kan. Anonymkode: aeaea...1bf 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #4 Skrevet 27. juni 2017 Takker for svar. Nav har enda ikke søkt meg inn på noe, det er meningen de skal søke meg inn sammen med meg i neste uke. Det var i alle fall det jeg fikk melding om fra dem via mine sider. De sa at før vi gikk til en uføre søknad, måtte jeg gjennom dette tiltaket. Nå er møtet med NAV ganske snart, mens min første mulige legetime er etter dette møtet, så jeg for ikke snakket med legen enda. NAV vet egentlig fint lite om mine smerter og hvordan min hverdag er for tiden. Men om jeg sier til dem at jeg selv føler jeg har for vondt, må det vel gå an å slippe å presse seg selv slik? Anonymkode: 9d356...589
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #5 Skrevet 27. juni 2017 Folketrygdloven §12-5 Med mindre åpenbare grunner tilsier at arbeidsrettede tiltak ikke er hensiktsmessige, kan uføretrygd bare gis dersom vedkommende har gjennomført eller har forsøkt å gjennomføre individuelle og hensiktsmessige arbeidsrettede tiltak uten at inntektsevnen er bedret. Det innebærer at du nok bør få legeattest på at du ikke kan forsøke å gjennomføre arbeidsavklaring, hvis det ikke er åpenbare grunner ved din diagnose. Det er en hovedregel at alle skal avklares før uføretrygd vurderes. Hva din uføregrad(%) er, er det leger som skal vurdere. Anonymkode: 88dd1...442 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #6 Skrevet 27. juni 2017 Jeg regner med noe av problemet er at lege vet at TS er for syk, men retningslinjene til NAV til ha hun i praksis alikevel, for å bevise at hun er for syk. Så da lurer TS på hva som skjer når hun ikke møter. Lurer egentlig på det samme selv, da jeg er i en lignende situasjon. Anonymkode: 68663...355
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #7 Skrevet 27. juni 2017 Man må nok presse seg litt. Det er vel hele poenget. Anonymkode: 9c3e9...3a6 2
Gjest mimoe Skrevet 27. juni 2017 #8 Skrevet 27. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man må nok presse seg litt. Det er vel hele poenget. Anonymkode: 9c3e9...3a6 Men presser du deg for mye, er du plutselig ikke syk nok, og kan klare litt arbeid...
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #9 Skrevet 27. juni 2017 Her mener jeg TS starter i helt feil ende med å være bekymret og negativt innstilt før noe som helst har skjedd. Det må vel KUN være positivt at man kan få HJELP til å komme litt ut i arbeid!? Arbeidsavklaring går ut på å finne et type arbeid som kan passe den enkelte klient. Altså; dette er kun positivt! Det er viktig å ha en god dialog, fortelle hva man ønsker å jobbe med og hva man kan være i stand til å gjøre. Hvis ikke kan man gjøre som andre gjør; å være med på samtale og bruke tiden til både veileder og arbeidsplass, for så å bestemme seg for at man ikke kan klare det, og aldri møte opp. Jeg har vært på alle 3 sider av bordet; som potensiell arbeidsgiver for folk på avklaring, som ansatt i bedrift som skal finne arbeid og som delvis uføre. Såfremt du ikke har så store smerter 24/7 vil det antagelig være en restarbeidsevne og hvem vet - kanskje den er hos en bedrift du har arbeidsutprøving på! Så ingen vits å være negativ før det er prøvd ut. Og det er aldri farlig å strekke seg litt lenger. Viktigheten av å være noe i arbeid for seg selv er så enormt viktig for livskvaliteten, så det lønner seg å prøve å få til NOE om bare litt! Anonymkode: f5361...c2a 6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #10 Skrevet 27. juni 2017 Slik jeg har forstått det er det bare å ringe og si at du er syk. Eller møte opp, men dra hjem igjen om du føler deg for dårlig. Lederen på arbeidsavklaringsstedet skriver i sin rapport hvor mye du har klart å jobbe. Anonymkode: c9003...447
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #11 Skrevet 28. juni 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Her mener jeg TS starter i helt feil ende med å være bekymret og negativt innstilt før noe som helst har skjedd. Det må vel KUN være positivt at man kan få HJELP til å komme litt ut i arbeid!? Arbeidsavklaring går ut på å finne et type arbeid som kan passe den enkelte klient. Altså; dette er kun positivt! Anonymkode: f5361...c2a Noen ganger har man vært gjennom diverse tiltak og praksiser og vet det ikke funker. Når man i tillegg må avbestille møter hos saksbehandler fordi man ender opp med å være for syk den dagen, så ser man jo selv at å ha en fast jobb vil funke dårlig. Samme når man ser man ikke klarer holde rent i huset og spise ordentlig grunnet sykdommen Men man må følge dette opplegget, så man blir tvunget til å kaste bort tiden til arbeidsgiveren Anonymkode: 68663...355 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #12 Skrevet 28. juni 2017 Jeg bekymrer meg tidlig, da jeg vet at jeg ikke er i stand til det. Jeg har smerter konstant, og starter dagen med medisiner for å lindre smerter noe, men det er minimalt det hjelper. Jeg sliter med nattesøvn, selv om jeg hver kveld tar sterke sovetabletter. Når jeg så våkner opp, har jeg kanskje hatt 4-5 timer søvn, og føler meg trøtt og sliten resten av dagen, grunnet mangel på søvn og smerter. Min restart evne tror jeg ikke er der lenger.. har slitt i 15 år med en ting,men er verre nå enn før, har i tillegg fått nye plager. Er derfor jeg lurer litt på hvordan legge frem dette for NAV, om jeg må ha attest fra legen. Hvordan man går frem. Har fått mange nyttige svar her nå. Dumt at min legetime er etter møtet med NAV da. For all del, jeg har ikke noe imot det å dra på tiltaket, men jeg kjenner min egen kropp og vet med sikkerhet at jeg jeg pr dags dato ikke klarer jobbe. Det ville i så fall blitt slik at jeg kun dukker opp der på plassen de har tiltaket, omtåket av medisiner og beklager at jeg i det hele tatt kommer dit fordi jeg må dra hjem igjen med en gang pga smerter.. Anonymkode: 9d356...589 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #13 Skrevet 28. juni 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bekymrer meg tidlig, da jeg vet at jeg ikke er i stand til det. Jeg har smerter konstant, og starter dagen med medisiner for å lindre smerter noe, men det er minimalt det hjelper. Jeg sliter med nattesøvn, selv om jeg hver kveld tar sterke sovetabletter. Når jeg så våkner opp, har jeg kanskje hatt 4-5 timer søvn, og føler meg trøtt og sliten resten av dagen, grunnet mangel på søvn og smerter. Min restart evne tror jeg ikke er der lenger.. har slitt i 15 år med en ting,men er verre nå enn før, har i tillegg fått nye plager. Er derfor jeg lurer litt på hvordan legge frem dette for NAV, om jeg må ha attest fra legen. Hvordan man går frem. Har fått mange nyttige svar her nå. Dumt at min legetime er etter møtet med NAV da. For all del, jeg har ikke noe imot det å dra på tiltaket, men jeg kjenner min egen kropp og vet med sikkerhet at jeg jeg pr dags dato ikke klarer jobbe. Det ville i så fall blitt slik at jeg kun dukker opp der på plassen de har tiltaket, omtåket av medisiner og beklager at jeg i det hele tatt kommer dit fordi jeg må dra hjem igjen med en gang pga smerter.. Anonymkode: 9d356...589 Har du vært på smerteklinikken ? Om lindring hjelper minimalt, så burde du få noen eksperter til å hjelpe deg. Anonymkode: 9c3e9...3a6 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #14 Skrevet 28. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det ville i så fall blitt slik at jeg kun dukker opp der på plassen de har tiltaket, omtåket av medisiner og beklager at jeg i det hele tatt kommer dit fordi jeg må dra hjem igjen med en gang pga smerter.. Anonymkode: 9d356...589 Mitt inntrykk er at det er poenget. At lederen på tiltaksstedet kan følge med på hvor dårlig du er fra dag til dag. De sender også folk hjem om de ser at de er for dårlige til å være der den dagen. Anonymkode: c9003...447 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #15 Skrevet 28. juni 2017 Avklaringen skal blant annet finne ut om det er noen som helst type jobb du kan fungere i, og hvor mye det er hensiktsmessig for deg å jobbe. Du må vise at du prøver, mer er det ingen som kan kreve av deg. Og så fører du dagbok. Hvordan du følte deg da du startet, hva du gjorde, hvordan helsa påvirket deg gjennom dagen, om du måtte gå tidligere, etc. Men det går fint. Tiltakslederne har ikke fått jobben sin fordi de liker å være slemme med syke mennesker. Og du er selv usikker på hvor mange % ufør du er. Tiltaket skal hjelpe deg med å finne ut av det. Anonymkode: cf3e6...a31 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #16 Skrevet 8. juli 2017 Hei igjen. Da har jeg vært i møte med NAV som skulle søke meg inn på et tiltak for å se min arbeidsevne. Nå fikk jeg beskjed om at teamet på nav mente det ikke var hensiktsmessig pga mine smerter. Hvordan er saksgangen videre? Anonymkode: 9d356...589
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #17 Skrevet 8. juli 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei igjen. Da har jeg vært i møte med NAV som skulle søke meg inn på et tiltak for å se min arbeidsevne. Nå fikk jeg beskjed om at teamet på nav mente det ikke var hensiktsmessig pga mine smerter. Hvordan er saksgangen videre? Anonymkode: 9d356...589 Jeg har også fått beskjed at jeg er kommet meg inn på tiltak og avklaring. Og at en veileder tar kontakt med meg på tlf. Har enda ikke fått svar på min aap søknad, bare fått svar at de er pliktige til å hjelpe meg i tiltak og arbeidsrettet trening. Og dette før vedtaket om penger er kommet. Er dette vanlig? Jeg er også kjempesyk og klarer knapt en vanlig hverdag, også skal de sende meg i arbeid, før jeg er ferdig utredet? Vet du noe om du måtte det? Anonymkode: e63c8...204
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #18 Skrevet 8. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også fått beskjed at jeg er kommet meg inn på tiltak og avklaring. Og at en veileder tar kontakt med meg på tlf. Har enda ikke fått svar på min aap søknad, bare fått svar at de er pliktige til å hjelpe meg i tiltak og arbeidsrettet trening. Og dette før vedtaket om penger er kommet. Er dette vanlig? Jeg er også kjempesyk og klarer knapt en vanlig hverdag, også skal de sende meg i arbeid, før jeg er ferdig utredet? Vet du noe om du måtte det? Anonymkode: e63c8...204 Lege og behandler sa at de kunne glemme det. Anonymkode: a377c...606
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #19 Skrevet 8. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lege og behandler sa at de kunne glemme det. Anonymkode: a377c...606 Åja så da må jeg høre med legen om hun kan skrive sykemelding? Anonymkode: e63c8...204
ajarRun Skrevet 8. juli 2017 #20 Skrevet 8. juli 2017 På 27.6.2017 den 20.16, AnonymBruker skrev: Takker for svar. Nav har enda ikke søkt meg inn på noe, det er meningen de skal søke meg inn sammen med meg i neste uke. Det var i alle fall det jeg fikk melding om fra dem via mine sider. De sa at før vi gikk til en uføre søknad, måtte jeg gjennom dette tiltaket. Nå er møtet med NAV ganske snart, mens min første mulige legetime er etter dette møtet, så jeg for ikke snakket med legen enda. NAV vet egentlig fint lite om mine smerter og hvordan min hverdag er for tiden. Men om jeg sier til dem at jeg selv føler jeg har for vondt, må det vel gå an å slippe å presse seg selv slik? Anonymkode: 9d356...589 Hvorfor i allverden bruker du ikke advokat? Det er utallige selskap som spesialiserer seg i dette, og du har vel krav på fri rettshjelp. Jeg tror alt for mange fjotter rundt med ting de ikke forstår, en advokat kan hjelpe deg med alle disse tingene og sørge for litt fortgang. Da slipper du å basere deg på den juridiske kompetansen til noen som ikke har studert juss...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå