Shopgirl2014 Skrevet 27. juni 2017 #1 Skrevet 27. juni 2017 (endret) Jeg spiser alt for mye salt! Jeg elsker salt mat. Søtsug har egentlig aldri vært et problem, men salte ting har jeg nesten alltid lyst på. Jeg synes maten aldri er salt nok, og strekker meg etter saltbøssen uten å tenke meg om. Nå spiser jeg riktignok lite ferdigmat, men har et høyt forbruk av salt selv om jeg lager mat fra bunnen. Foretrekker Maldon-salt, det smaker nydelig. Denne sommeren skal jeg prøve å spise mindre salt i håp om å venne smaksløkene mine til å spise mindre salt. Dels fordi jeg ikke vil få høyt blodtrykk og dels fordi forskning viser at salt gjør at man spiser mer. De siste dagene har jeg spist etter "no added salt"-prinisippet, noe som betyr at jeg ikke tilsetter ekstra salt i maten. Det er en stor overgang for meg! Noen andre som prøver å spise mindre salt eller er bekymret for saltinntaket? Hører gjerne tanker rundt dette. Endret 27. juni 2017 av Shopgirl2014
Gjest Overrasket Skrevet 27. juni 2017 #2 Skrevet 27. juni 2017 Hvis du lykkes med å slutte å spise salt vil du plutselig merke den faktiske smaken av maten, og det vil virke helt unaturlig for deg å ha salt i alle mulige matsammenhenger. Salt har faktisk en helt grusom egensmak når den blir for fremtredende, men det er en naturlig del i matlganging som en subtil fremhever av andre smaker.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #3 Skrevet 27. juni 2017 Jeg tenker veldig mye på det å ha et lavt saltinntak Tipsene jeg bruker er å holde seg unna ferdiglaget mat, bruke sitron- eller lime på maten, ellers andre urter og krydre. Salt er en måte å få smakene til å være mer framtredende på, men sitron og lime har også samme egenskaper Anonymkode: c295b...402 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #4 Skrevet 27. juni 2017 Mye salt ødelegger smaken på maten. Smaker bare salt. Kjøp deg ferske urter,chili osv. Hakk opp,og bruk det. Om du erstatter salt med fersk presset sitron,så vil du ikke savne salt Anonymkode: 2c516...91a
Lill3My Skrevet 27. juni 2017 #5 Skrevet 27. juni 2017 Noe salt trenger vi dog å tilføre kroppen, særlig dersom en spiser utelukkende "ren"/ubehandla mat for da får en ikke i seg salter gjennom bearbeidede matvarer som ofte er svært saltrike - pølser, farsemat, oster, sauser osv. Men som du beskriver det her virker det som en god ide å redusere inntaket siden det er såpass stort. Prøv deg frem med friske urter - oregano, f.eks er rm storfavoritt her i huset. Test også ut diverse hjemmelagde sideretter som kan brukes som saus eller dipp - diverse av avocado, hummus, pesto, edikk, oljer o.l :-) på søtere retter som havregrøt og pannekaker kan du prøve å bruke kardemomme og kanel som smakstilsetninger, samt bær. Elllers syntes jeg selv at ting som hvitløk, løk, ingefær, redikk, gressløk, purre og tomat løfter de fleste retter flere hakk! Ikke alle disse på en gang, altså ... 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #6 Skrevet 27. juni 2017 Jeg bruker mye annet krydder som gir smak i stedet for salt. Men jeg trener (og svetter) mye, og trenger faktisk tilføre kroppen salt dann og vann. Så husk at det ikke er bra med for lite salt heller. Anonymkode: 43e10...80e 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #7 Skrevet 27. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker mye annet krydder som gir smak i stedet for salt. Men jeg trener (og svetter) mye, og trenger faktisk tilføre kroppen salt dann og vann. Så husk at det ikke er bra med for lite salt heller. Anonymkode: 43e10...80e Vi får i oss nok salt gjennom mat, så det er ikke noe å stresse med. Jeg trener mye og svetter masse under hver økt i tillegg til at jeg ofte har løs avføring som gjør at man mister litt salt og har ikke mye salt i maten. Hvis jeg koker pasta, poteter og grønnsaker putter jeg ikke i salt. Det er kun hvis jeg lager supper at jeg har i en teskje salt eller noe og jeg har absolutt ikke noe saltmangel. Kroppen er flink til å regulere seg selv. Anonymkode: 85644...9ff
Pringle Skrevet 27. juni 2017 #8 Skrevet 27. juni 2017 Næh, jeg vet ikke. Jeg var ganske redd for salt tidligere, og brukte natriumreduserte versjoner. Men jeg innså at det var meningsløst. Jeg bruker ikke salt på ferdigmat fordi den allerede er ganske salt, og når jeg lager mat må jeg i alle fall tilsette salt. Og vi trenger en del salt. Selv om vi ikke skal ha i oss for mye (av noe), skal vi heller ikke ha i oss for lite. "Forskning viser" har jeg fått helt i vrangstrupen. Jeg spiser mindre (gjennomsnitlig kaloriinntak) og mye bedre (mer næringsrikt og balansert) etter at jeg begynte å ta slike ting med en klype salt - hah, det passet perfekt
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #9 Skrevet 27. juni 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi får i oss nok salt gjennom mat, så det er ikke noe å stresse med. Jeg trener mye og svetter masse under hver økt i tillegg til at jeg ofte har løs avføring som gjør at man mister litt salt og har ikke mye salt i maten. Hvis jeg koker pasta, poteter og grønnsaker putter jeg ikke i salt. Det er kun hvis jeg lager supper at jeg har i en teskje salt eller noe og jeg har absolutt ikke noe saltmangel. Kroppen er flink til å regulere seg selv. Anonymkode: 85644...9ff Vel, jeg fikk beskjed av legen om å få i meg salt, da jeg slet mye med hodepine etter lange og harde økter. Kroppen kan ikke regulere alt selv, den er avhengig av riktig input også. Anonymkode: 43e10...80e 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #10 Skrevet 27. juni 2017 Det er mye mer fornuftig å kutte saltet når du tilbereder maten, for så å salte før du spiser. Ellers vil jeg råde deg til å finne annet krydder du kan smakstilsette maten din med. En blodprøve hos legen kan og påvise om du har for mye salt i kroppen. Anonymkode: 6d176...e62
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #11 Skrevet 27. juni 2017 Slutter du bare tvert med salt, så vil salt mat smake høgg i løpet av kort tid. Jeg kutta ut salt i maten på dagen og har aldri vært plaga av det. Tvert i mot smaker oversalta mat grusomt nå. Anonymkode: f3cee...32b
Shopgirl2014 Skrevet 30. juni 2017 Forfatter #12 Skrevet 30. juni 2017 Nå har jeg spist etter "no added salt"-prinisippet i fem dager, og dette er de erfaringene jeg foreløpig har gjort meg: Jeg er mye mindre oppblåst. Det er tydelig at saltinntaket mitt har ført til at jeg har hatt mer vann i kroppen enn nødvendig. Jeg våkner f.eks. med mye mindre poser under øynene og ser forskjell andre steder på kroppen også. F.eks. på leggene. Jeg har en helt grusom hodepine. Dette kommer kanskje av at jeg har sodium-abstinenser, men kan skyldes andre ting også. Håper uansett dette gir seg etter hvert. Maten smaker foreløpig nesten ingenting. Spiser ofte egg til frokost, og savner helt klart salt på egget! Middagsgrønnsakene er også dønn kjedelige - håper dette tar seg opp etter hvert. Merker imidlertid at jeg ikke "craver" mat på samme måte som tidligere, nå som jeg ikke spiser salt mat til hvert måltid. Når det gjelder å få i seg for lite salt tror jeg at jeg er et stykke unna faresonen. Jeg spiser fortsatt mat som inneholder en del salt, f.eks. wienerpølser, knekkebrød etc. men jeg tilsetter ikke ekstra salt i maten. Tror at med et vanlig norsk kosthold skal det litt til å få i seg for lite salt, selv om man svetter en del når man trenger (som jeg gjør).
..... Skrevet 30. juni 2017 #13 Skrevet 30. juni 2017 Blir interessant å høre etterhvert. Jeg er også veldig glad i salt mat og salter mye, også uten å smake først. Vil nok tro at jeg også hadde hatt effekt av å kutte det ut, men vet ikke om jeg hadde greid det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå