Gå til innhold

Går man fortere ned når man veier mye mer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I forhold til en "normalvektig" som bare skal ned 5 kg - 

skal det egentlig mindre til for en som er sterkt overvektig å gå ned 5 kg?
Tenker på at den store kroppen har større kaloribehov enn en normalvektig, og at det derfor skal mindre til.

F.eks. en halvtimes spasertur har mye mer å si for vekta enn for den normalvektige?

En skive mindre om dagen har mer å si for vekta enn for den normalvektige?
At den normalvektige må trene lenger og spiser mindre over lengre tid for å gå ned de gjenstridige 5 kg - pga kroppen egentlig har sin triveslsvekt og vil tviholde på det,

mens den sterkt overvektige har et kaloribehov på sin kropp på la oss si 2800 kalorier,

og dersom denne begynner å spiser mer normalt, dvs 2200 kalorier f.eks. og går en halvtime -hver dag,

så vil denne raskere gå ned 5 kg enn den normalvektige?

Bare en teori...

Erfaringer?

Anonymkode: 905c2...145

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er enklere å gå ned i vekt jo mer man veier. 

Anonymkode: 9e1c7...4fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er enklere å gå ned i vekt jo mer man veier. 

Anonymkode: 9e1c7...4fd

Ja, det jeg mener er at det skal så mye mindre til for en som er veldig stor... 

mens vi som er mer "normale" har kiloer som tviholder seg samme hva vi gjør.

Tenke seg en på 110 kg som er vant til å spise gedigne middagsporsjoner og i tillegg drikker 1 liter cola om dagen og spiser en Snickers - i tillegg til brødmat osv.... 

om vedkommende kutter ned på middagen og drikker kun vann og kutter ut sjokoladen - 

jeg tror vedkommende hadde rast ned i vekt ganske fort.... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vektnedgangen er som regel ikke lineær - er du veldig overvektig vil du som regel gå ned raskere i starten, og tregere jo mer normalvektig du blir.

Anonymkode: 07481...f20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

en som er sterkt overvektig vil også merke trening mye mer enn en normalvektig.

Mens en normalvektig må trene veldig hardt for å bli andpusten og svett, skal det så lite til som en rask spasertur for å ha samme effekt på en veldig tykk person.-... 

slik at vedkommende kan kanskje starte forsiktig - til kondisen blir bedre.
jeg har jo hørt skrekkhistorier om at de har overbelastet seg og fått skade på muskler og ledd, og noen har fått hjerteinfarkt.
At man skal trene - men at man må lytte til kroppen sin. Det skal så mye mindre til - for en som er stor enn en som er liten om dere skjønner.
Så en skal ikke føle at en aldri kommer i mål med slankingen om alt en orker er en spasertur - kondisen vil komme etterhvert som kiloene renner av, og da kan en øke intensiteten.
Enig?

AnonymBruker
Skrevet

ja, du er inne på noe her TS.

Hvis du tar eksempel to damer på 170, en veier 100 og den andre veier 70. Vil hun på 100kg trenger ca 1800kcal om dagen for å opprettholde vekten, men dama på 70kg trenger bare 1500kcl. Om disse to jentene går på samme diett med like mange kalorier vil hun på 100kg i praksis være i 300kcal større underskudd enn hun på 70kg. Resultatet er at hun på 100kg vil miste vekt mye fortere.

Anonymkode: 43f18...acf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tar eksempel to damer på 170, en veier 100 og den andre veier 70. Vil hun på 100kg trenger ca 1800kcal om dagen for å opprettholde vekten, men dama på 70kg trenger bare 1500kcl. Om disse to jentene går på samme diett med like mange kalorier vil hun på 100kg i praksis være i 300kcal større underskudd enn hun på 70kg. Resultatet er at hun på 100kg vil miste vekt mye fortere.

Dette er ikke helt presist. 

Fett trenger ikke like mye kalorier for å vedlikeholdes som muskler. Det er derfor i stor grad muskelmasse som avgjør vedlikeholdsnivået på hvor mange kalorier man trenger. Dersom hun på 70 har mer muskler enn hun på 100 vil hun mest sannsynlig trenge mer kalorier for å opprettholde vekten. 

Anonymkode: 2a07e...7ed

Skrevet

Ja og nei. I teorien vil en tung person gå fortere ned enn en lett person. I prosent blir det omtrent likt, men i kilo vil den tunge kunne miste vekt fortere. Men en veldig overvektig person har kanskje større problemer med å gjøre det som skal til - vaner og holdninger kan ha hatt lenger tid til å feste seg, man har kanskje også fått fysiske begrensninger som gjør aktivitet vanskelig. Alle har personlige utfordringer, og personlige egenskaper som til en viss grad kan veie opp for dem. Men alle går opp og ned i vekt etter samme prinsipp - kalorier inn, kalorier ut.

Skrevet (endret)

Teknisk sett vill du forbrenne mer kalorier når du veier mer, men dette avhenger av om du holder samme intensiteten som du hadde gjort om du veier mindre. En som er overvektig vil raskere gå ned i vekt dersom den reduserer matinntaket, dette fordi personen har mer vann i kroppen. En normalvektig kropp vil ikke gå like mye ned, med mindre personen inntar unormalt lite veske, dette er også ekstremt farlig. 

Er du normalvektig, skal du ikke ned i vekt. Jeg var, har gjort, og var kvarteret unna å forlate denne jorda. Er dette målet, ta kontakt

Endret av mapanda
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke helt presist. 

Fett trenger ikke like mye kalorier for å vedlikeholdes som muskler. Det er derfor i stor grad muskelmasse som avgjør vedlikeholdsnivået på hvor mange kalorier man trenger. Dersom hun på 70 har mer muskler enn hun på 100 vil hun mest sannsynlig trenge mer kalorier for å opprettholde vekten. 

Anonymkode: 2a07e...7ed

gitt likt aktivitetsnivå og muskelmasse vil fortsatt en tyngre person brenne mye mer kalorier enn en tynn, fordi det er energikrevende med mye ekstra masse som skal fraktes rundt. Økt muskelmasse gir dog økt hvileforbrenning.

Anonymkode: 2d4c6...8f4

Skrevet

Jeg ville sagt ja. Det er etter min egen erfaring. Da jeg var stor, gikk jeg lett ned i vekt. Da jeg hadde en BMI på 20 stoppet vekten, for det ble vanskeligere å gå ned. Da spiste jeg også mindre allerede, og jeg kunne jo ikke kutte matinntaket mer. Dermed vil jeg si at man går fortere ned når man veier mer.

AnonymBruker
Skrevet

Enkelt sagt: ja

Anonymkode: 137d9...d7b

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenke seg en på 110 kg som er vant til å spise gedigne middagsporsjoner og i tillegg drikker 1 liter cola om dagen og spiser en Snickers - i tillegg til brødmat osv.... 

Eh.

Fordommer, much?

Anonymkode: de3ef...aaa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg veier mellom 60 og 65 og et medium aktivitetsnivå. trenger ca 2100 kcal for å opprettholde vekten i følge utregningstabeller

Anonymkode: fc320...abe

Har endret innlegget i henhold til de nye reglene om høyde og vekt. Les festet innlegg.

sofie777, mod

Endret av sofie777
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at du bare trakk noen tall opp fra hatten for å vise forskjellen, men folk tar til seg det de leser. Så jeg vil gjøre oppmerksom på at for at dette skal stemme, må damene være sengeliggende. Ved normal daglig aktivitet uten trening vil kaloribehovet være rundt 1700 for den letteste og 2100 for den tyngste.

Skrevet

Absolutt. Hvis man sammenligner en kostplan for 2 personer der den ene skal ned 5 kg og den andre over 15, så kan man regne med at den som skal ned over 15kg veier mer. Derav har en høyere hvileforbrenning og av andre grunner trenger mer mat. Så den som skal ned mest spiser og mest..
Men etterhvert som kg da blir borte må henne justere og spise mindre og mindre. 

jeg har gått ned 7kg på 1,5-2 mnd... men stått stille nå like lenge :P Så der har man jo ett godt eksempel :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...