Gå til innhold

Er dette vanlig eller for mye ? Snacks i helgene.

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are
Skrevet

Hei, jeg sliter jo som nevnt tidligere med de siste fem til åtte kg . Sitter som støpt. Min kjæreste mener jeg har et altfor høyt forbruk av snacks i helgene. Hun røyker, så blir fryktelig provosert av å høre det fra henne. Klart det er lettere å holde seg unna når en sitter med en røyk i munnen..

Vel, nå har jeg tatt sånn ca gjennomsnitt fra en helg:

2 stk 200 grams sjokolade, en halv pakke kjeks, en halv til en pose potetgull og ca en halvliter cola. Ikke noe alkohol, røyk eller lettbrus. De øvrige måltidene er ganske sunne . Kan nevne at jeg går i gjennomsnitt 2-3 timers turer hver dag i helgene (fredag , lørdag og søndag) Synes ikke dette er ille i det hele tatt. Er ca 185 cm høy . Hva tror dere?

med hilsen fra

Jon Are

Videoannonse
Annonse
Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg synes det er mye. Og det synes tydeligvis vekta du også. 

Dersom du vil ned i vekt er jo dette ca. 4000 ekstra kalorier du lett ser hvor du får i deg. Og hvis vektnedgang er målet så er det jo enten her du må kutte eller så må du spise mindre til de andre måltidene. Går du ikke ned går du ikke ned, liksom. 

Hvis du vil opprettholde vekta du har nå og det går greit å spise dette i tillegg for vedlikehold er det bare å fortsette vel. Men det er jo åpenbart et enkelt sted å begynne hvis du faktisk vil gå ned 8 kg til. 

AnonymBruker
Skrevet

Sjokolade er ca. 550 kcal per 100 g, så der har du 1100 kcal fra sjokolade alene. En halv pakke Safarikjeks (f.eks.) ca 500 kcal. En halv pose chips 800 kcal, en hel pose 1600 (hvis du snakker om en 300g-pose Kims f.eks.). Halvliter cola, 200 kcal.

Så her ligger du på mellom 2600-3400 kcal fra snacks alene.

Så kommer det jo helt an på hva du spiser resten av dagen. Men det er mer stor sannsynlighet grunnen til at de ekstra kiloene sitter.

Anonymkode: 7d388...303

• Liker 14
Skrevet
8 minutter siden, Jon Are skrev:

Hei, jeg sliter jo som nevnt tidligere med de siste fem til åtte kg . Sitter som støpt. Min kjæreste mener jeg har et altfor høyt forbruk av snacks i helgene. Hun røyker, så blir fryktelig provosert av å høre det fra henne. Klart det er lettere å holde seg unna når en sitter med en røyk i munnen..

2 stk 200 grams sjokolade, en halv pakke kjeks, en halv til en pose potetgull og ca en halvliter cola. Ikke noe alkohol, røyk eller lettbrus. De øvrige måltidene er ganske sunne . Kan nevne at jeg går i gjennomsnitt 2-3 timers turer hver dag i helgene (fredag , lørdag og søndag) Synes ikke dette er ille i det hele tatt. Er ca 185 cm høy . Hva tror dere?

med hilsen fra

Jon Are

Det synes jeg var mye. Hva med å gå ned til en liten potetgullpose og en liten brus? Du får i deg så mye unødvedige ekstra kalorier..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten din har rett. Og å bli provosert av henne fordi hun røyker blir barnslig av deg. Kunne aldri vært sammen med noen som manglet selvkontroll til den grad du gjør.

Anonymkode: a2032...d4a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kan du bytte det ut med noe mindre kaloririkt: popcorn i stedet for potetgull, en halv liter cola zero, noen sjokoladebiter (én melkerull) istedenfor to hele plater?

Anonymkode: b343f...ded

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måper. Du SPØR om dette er for mye? Det er åpenbart for mye! Jeg som trodde jeg åt mye snacks i helgene... Type 100 gr popcorn, en skje eller to med is og dæsj sjokoladesaus iblant. En liten sjokolade (gjerne en sånn smil-rull) eller en kvart pose med lakrisbåter 1-2 ganger i måneden. Kanskje et glass eller to med vin 1-2 ganger i måneden...

Jeg går heller ikke ned i vekt, men det kommer trolig ikke av snacksen på lørdagene. Det tror jeg det er i ditt tilfelle.

Anonymkode: 50a0b...097

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette var mye. Selv går det kanskje en pose potetgull og en liter Cola i løpet av helgen. Eventuelt litt sjokolade/godteri i stedet for potetgull. Synes selv det er for mye, for det blir jo gjerne mindre sunne middager også, som pizza etc. 

Anonymkode: 6339f...7b6

• Liker 1
Gjest Jon Are
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten din har rett. Og å bli provosert av henne fordi hun røyker blir barnslig av deg. Kunne aldri vært sammen med noen som manglet selvkontroll til den grad du gjør.

Sitte og dampe utenfor huset og kritisere mitt sjokoladeforbruk er provoserende. Hvis du leser tråden, så skrev jeg også, 2-3 timers turer og null alkohol. Selvfølgelig ikke noen latte drikker heller. Er så overrasket over svarene. Trodde ikke dette var mye i det hele tatt..

Med hilsen fra

Jon Are

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måper. Du SPØR om dette er for mye? Det er åpenbart for mye! Jeg som trodde jeg åt mye snacks i helgene... Type 100 gr popcorn, en skje eller to med is og dæsj sjokoladesaus iblant. En liten sjokolade (gjerne en sånn smil-rull) eller en kvart pose med lakrisbåter 1-2 ganger i måneden. Kanskje et glass eller to med vin 1-2 ganger i måneden...

Jeg går heller ikke ned i vekt, men det kommer trolig ikke av snacksen på lørdagene. Det tror jeg det er i ditt tilfelle.

Dere er jo helt gale. Jeg sutter på en kvart ifa en gang i måneden jeg :roll:

Uansett, ts, synes det er veldig mye sjokolade. Det holder med en sånn stor plate på deling på dere 2 ila en helg. Chips kan kanskje byttes med popcorn og cola med sukkerfri variant hvis du ønsker å gå ned? Det er absolutt lettere å holde vekten når man røyker, men hvis du sier at du ønsker å gå ned og likevel spiser 400g sjokolade hver helg så skjønner jeg at hun kommenterer.

Anonymkode: dedfa...47f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke dette var noe katastrofeinntak. Kunne sikkert kutta ut en sjokoladeplate og kjekspakken da men. Mange som drikker alkohol i helgene, tror de glemmer kaloriene i det. Men vil du ned i vekt, så kan du ikke ha disse ekstra 3000 kaloriene i helgene. 

Anonymkode: bd806...008

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde økt i vekt av det ganske kjapt og raskt.

Gåturer er veldig bra, men forbrenner jo ikke særlig mye kalorier - så når du da plusser på en høy andel kalorier så vil det bli for mye i lengden.

Jeg reagerer igrunnen ikke så veldig på mengden sånn sett - men poenget er at akkurat de tingene du nevner har veldig mye kalorier i seg, du finner nesten ikke noe mer usunt enn det. 

Mannen min kan spise sånn uten å legge mye på seg, men han jogger hver eneste dag til/fra jobb. Dvs: selv han har ifølge seg selv lagt på seg noen kilo(men er fortsatt normalvektig) - og det kommer av sånn type mat alene.

Om du ønsker å fortsette med samme type helgekos, uten å gå opp i vekt, så må du faktisk trene mer. Ikke bare spasere i helgene. 

Folk flest tror gåturer er bra trim - noe det jo er, men om en ellers er ganske stillesittende(noe mange er), så hjelper det jo ikke.

Folk flest trenger egentlig å gå endel i utgangspunktet/eventuelt sykle - og i tillegg trene jevnlig.

Men for å illustrere: 200 gram sjokolade krever omlag 2 timer spinning. Spasertur forbrenner mye mindre, og når du da plusser på chipsen, colaen og safarikjeksene så er du jo fortsatt ganske høyt over.

Men dette er ditt valg, uavhengig av om hun røyker eller ikke :) Dog synes jeg folk blir litt spiseforstyrra her inne når de selv lurer på om de spiser for mye fordi de tar seg litt iskrem og en dasj sjokoladesaus liksom.

Anonymkode: db2c9...7f2

• Liker 12
Gjest supernova_87
Skrevet
8 minutter siden, Jon Are skrev:

Sitte og dampe utenfor huset og kritisere mitt sjokoladeforbruk er provoserende. Hvis du leser tråden, så skrev jeg også, 2-3 timers turer og null alkohol. Selvfølgelig ikke noen latte drikker heller. Er så overrasket over svarene. Trodde ikke dette var mye i det hele tatt..

Med hilsen fra

Jon Are

Det er helt sikker mange som spiser det samme som deg i godteri, eller mer, og mange spiser jo også små sjokolader hver dag i uka. Poenget er jo at du sier du vil gå ned i vekt, da henger ikke dette inntaket på greip. Jeg tror ikke f.eks 500g smågodt i løpet av en helg er helt fremmed for mange. Men det er ikke spesielt forenlig med å gå ned i vekt, hvis man ikke kutter på andre steder, noe som mest sannsynlig hadde gjort at man fikk for lite næring. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Jon Are skrev:

Med hilsen fra

Jon Are

Klager hun på konsekvensene røykingen fører til? Du sitter nemlig her å klager over konsekvensene overspisingen fører til.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere er jo helt gale. Jeg sutter på en kvart ifa en gang i måneden jeg :roll:

Uansett, ts, synes det er veldig mye sjokolade. Det holder med en sånn stor plate på deling på dere 2 ila en helg. Chips kan kanskje byttes med popcorn og cola med sukkerfri variant hvis du ønsker å gå ned? Det er absolutt lettere å holde vekten når man røyker, men hvis du sier at du ønsker å gå ned og likevel spiser 400g sjokolade hver helg så skjønner jeg at hun kommenterer.

Anonymkode: dedfa...47f

Det var litt enten eller her... Ikke alt på en gang. Litt popcorn ene lørdagen. Litt is neste lørdag osv. Dog gjerne kombinert med litt vin. Det synes ikke jeg er mye, men ulike synspunkter er jo fint, men da helst om man ber om andres synspunkter.

AnonymBruker
Skrevet

Dette blir litt selvmotsigende for meg. Hvis du er fornøyd slik du har det, så er det jo greit nok. Da kan du fortelle kjæresten din det, og be henne slutte å snakke om godteriinntaket ditt. Men hvis du snakker om vektnedgang og klager over manglende resultat på den fronten, så skjønner jeg godt at hun sier noe! 

Det blir litt som å klage over bakrus hver søndag men likevel gå ut helgen etter. Sympatien forsvinner etterhvert. Det er jo åpenbart enklere å gå ned de kiloene uten store mengder snacks.

Jeg hadde lagt på meg av den mengden der. Jeg hadde i alle fall ikke gått ned! Hvis det er viktig for deg, bør du revurdere inntaket. Om dama di røyker er igrunn mindre relevant i denne saken. Dere burde jo begge støtte hverandre mer, i stedet for å hakke på hverandre - men om hun slutter å røyke eller slutter å kommentere godteinntaket ditt vil jo ikke det gjøre inntaket noe sunnere. Dette handler jo om deg og din helse. 

Anonymkode: 6339f...7b6

• Liker 8
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes vel den som røyker har ennå mindre selvkontroll da, enn vedkommende som sliter med de siste kg i vektnedgangen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er mye! Jeg har ingen planer om å gå ned i vekt og jeg spiser maks 1 pose potetgull eller popcorn på helg og en sjelden gang et glass vin. Er svært sjeldent noe mer enn det. 

Anonymkode: 87a57...39c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det der er ekstremt mye kalorier tilsammen! Nesten to dagers anbefalt kaloriinntak I TILLEGG til vanlig mengde mat. Det der går ikke hvis du skal ned i vekt, med mindre du begynner å bevege deg mye mer.

2-3 timers tur forbrenner kanskje 400kcal, det er ikke nok til å forbrenne bort ditt voldsomme kaloriinntak fra snacks.

Det mest oppsiktsvekkende her er likevel ikke ditt kaloriinntak, men din oppfatning av at dette ikke er så veldig mye snacks. Det er her problemet ligger tenker jeg.

Sånn var det for meg. Jeg trodde ikke jeg spiste så mye snacks før jeg begynte å skrive ned hva jeg spiste, telle kcal, vite hva jeg forbrant ved aktivitet osv. Da gikk det opp et lys for meg. Da jeg før tenkte "et kakestykke eller to eller tre er ikke så nøye", så tenker jeg heller nå at "jeg kan ta litt, men må passe på mengden, for det har faktisk mye å si for vekta og helsen".

Det må rett og slett gå opp et lys for deg også ift hva som er mye snacks og hva som er mye aktivitet. Du virker ikke å forstå hvor mye du spiser eller hvor lite aktivitet du faktisk bedriver. 

Endret av Mippi
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Jon Are skrev:

med hilsen fra

Jon Are

Hvordan klarer du 2 200 GR sjokolade? Veldig mye. Bytt ut kosen med noe god mat. Mye fine oppskrifter på nett

Anonymkode: 41ee4...8f0

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...