Gå til innhold

Tar dere bilder av ukjente?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ved mange anledninger så observerer jeg at noen tar bilder av meg. Det er så irriterende og frekt! 🤔

Jeg kan sette meg ned i lunsjen og ser noen ungdommer ta bilde av meg. Jeg får ikke gjort med det men hva tenker folk med egentlig? Skal jeg gå rundt å ta bilder av ukjente og legge det ut på nett? Nei, det er jo ikke lov!

Og ikke få sitte i fred ute uten at noen ungdommer eller noen menn må ta frem kameraet er så slitsomt. Et sted var jeg tvunget til å dra i fra pga at noen ungdommer tok bilder av folk. Det var den lunsjen og den dagen, for det stopper meg i allefall i fra å gjøre noe i det hele tatt. Eier ikke folk sperrer? Skjønner dem ikke at sånt ikke er greit? 

Det hadde vært populært hvis jeg stilte meg ute og tok bilder av folk forskjellige steder. Ingen hadde likt det og derfor gjør man ikle det heller. 

Hva tenker folk med egentlig? Tenker dem ikke? Smartelefonen er ikke et leketøy! Det er en telefon! Hva er det neste? Vil dem ha telefonen min også?

Forrige gang noen gjorde det brukte jeg 3 år på å rydde opp i det! 

Anonymkode: fb448...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

legg ut bilde av deg selv så kan vi se om du er skikkelig fin eller veldig innbilsk

Anonymkode: 70afe...635

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

legg ut bilde av deg selv så kan vi se om du er skikkelig fin eller veldig innbilsk

Det har ingenting med saken å gjøre. Og det får du jo bare mene. Poenget er at det er frekt å gjøre det. Skikkelig drittunge oppførsel. Hvem gjør sånt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje du ligner på en kjendis :fnise:

Anonymkode: be4b3...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du heller finne deg en side relatert til det. Noe sånt som passer deg. Iloverussianwomem.com f.eks så kan de svare deg i stedet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du ligner på en kjendis :fnise:

Anonymkode: be4b3...8d6

Det gjør de fleste på en eller annen måte. Men flere har klaget på at de tar bilder uten tillatelse. Skjønner dem godt. Vet hvor slitsomt det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror ikke de vet om reglene for dette. Neste gang kan du jo si du si du kan politianmelde dem for brudd på åndsverkloven om å ta bilder av folk uten at de har godkjent bildene. 

Etter åndsverkloven § 54 første ledd bokstav b, kan man straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder hvis man bryter disse reglene.

Hvis bildene inneholder ting som krenket privatlivets fred, kan det også være i strid med straffeloven § 390 å legge ut bildene på nett. Etter denne bestemmelsen kan man straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder hvis man krenker privatlivets fred ved å gi offentlig meddelelse om private eller huslige forhold. Å distribuere eller offentliggjøre bilder eller annen informasjon som kan være avslørende, nedverdigende eller krenkende for den eller de som avbildes faller inn under denne bestemmelsen.

Anonymkode: 933e1...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De tar jo sikkert bare bilder av hverandre, ikke av deg. Med mindre du er kjendis så tror jeg du kan slappe av, du er nok bare litt paranoid.

Anonymkode: df5b3...6e9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke de vet om reglene for dette. Neste gang kan du jo si du si du kan politianmelde dem for brudd på åndsverkloven om å ta bilder av folk uten at de har godkjent bildene. 

Etter åndsverkloven § 54 første ledd bokstav b, kan man straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder hvis man bryter disse reglene.

Hvis bildene inneholder ting som krenket privatlivets fred, kan det også være i strid med straffeloven § 390 å legge ut bildene på nett. Etter denne bestemmelsen kan man straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder hvis man krenker privatlivets fred ved å gi offentlig meddelelse om private eller huslige forhold. Å distribuere eller offentliggjøre bilder eller annen informasjon som kan være avslørende, nedverdigende eller krenkende for den eller de som avbildes faller inn under denne bestemmelsen.

He He. Joda., men jeg kan ikke legge på sprang etter ungdommer som gjør det. Skal jeg løpe etter dem og rappe tlf dems og argumentere med alt dette? Hadde du klart det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke litt rart å kalle et menneske, som (for alt man vet) kan ha blitt til halvt bevisstløst i en grøftekant - for et 'åndsverk'?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar aldri bilde av ukjente for å ta bilde av DEM - men folk er veldig glad for å stille seg der jeg skal ta bilder, uansett om det er av en severdighet, barna mine, eller bare en pussig ting/situasjon.

Tok bilde av et tre med julepynt i gågata i går. Var sikkert 10 ukjente folk i bakgrunnen.

Konklusjon: tror du er litt paranoid her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tar jo sikkert bare bilder av hverandre, ikke av deg. Med mindre du er kjendis så tror jeg du kan slappe av, du er nok bare litt paranoid.

Anonymkode: df5b3...6e9

Jeg så at flere gjorde det for en stund tilbake. Der forsvant den dagen til så mye unødvendig mas. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Nuith skrev:

Jeg tar aldri bilde av ukjente for å ta bilde av DEM - men folk er veldig glad for å stille seg der jeg skal ta bilder, uansett om det er av en severdighet, barna mine, eller bare en pussig ting/situasjon.

Tok bilde av et tre med julepynt i gågata i går. Var sikkert 10 ukjente folk i bakgrunnen.

Konklusjon: tror du er litt paranoid her.

Eller lite glad i å bli tatt bilder av. Sikkert ikke noen krise det du gjør eller det den ungdomsgjengen gjorde. Men de holdt mobilkameraet i mot meg, tok et bilde og gikk. Det har heldigvis gått en stund og ingen har gjort det på en stund men det tok helt seriøst drit lang tid å få ryddet opp i det. Foreldre, Snapchat, bilder av hvem/hva opp og ned og i mente. Pga et bilde som ingen sa ja til å bli med på midt i arbeidstida. 

Men folk kan ikke flytte seg fordi du vil ha et bra bilde. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skjelden opplevd at noen tar bilder av meg på den måten du beskriver.

Men tar bilder av ukjente ofte - jobber som journalist. Men de vet jo at de blir fotografert da! Jeg spør jo, selvsagt. Unntaket er jo om det er snakk om store folkemengder etc, der kan man jo ikke løpe rundt å spørre alle. Det krever heller ikke loven om rett til eget bilde (åndsverksloven 45c).

§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når
a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

Er du en del av 17.mai-toget eller står bak Erna Solberg på kommunebesøk så kan man altså ikke forvente å bli spurt før bildet blir publisert.

Dette kan selvsagt være en utfordring med tanke på barn på hemmelig adresse etc. Men ved de tilfellene det har vært en utfordring har alltid folk tatt kontakt med oss og det har vært enkelt nok å løse. Det er jo enkelt nok å gjette seg til at pressen vil være til stede på fotballcup, 17. Mai eller når statsministeren besøker kommunen, og da går det an å ta kontakt med oss slik at vi kan unngå barnet. Når det gjelder skoler og barnehager signerer stort sett foreldrene et skjema om barna kan fotograferes eller ikke. 

Anonymkode: e3134...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De kan ikke ta bilde av noe du er ved? Maten sin? Hverandre? Og så går det litt til hodet på deg? 

Anonymkode: f478b...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Elghund skrev:

Er det ikke litt rart å kalle et menneske, som (for alt man vet) kan ha blitt til halvt bevisstløst i en grøftekant - for et 'åndsverk'?

Åndsverk er et rettslig begrep. Det angir hva som er eller kan være vernet av opphavsretten. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

He He. Joda., men jeg kan ikke legge på sprang etter ungdommer som gjør det. Skal jeg løpe etter dem og rappe tlf dems og argumentere med alt dette? Hadde du klart det? 

Hvordan kan du få til det jeg sa til å bli det du spør om? Rappe telefonen deres? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjelden opplevd at noen tar bilder av meg på den måten du beskriver.

Men tar bilder av ukjente ofte - jobber som journalist. Men de vet jo at de blir fotografert da! Jeg spør jo, selvsagt. Unntaket er jo om det er snakk om store folkemengder etc, der kan man jo ikke løpe rundt å spørre alle. Det krever heller ikke loven om rett til eget bilde (åndsverksloven 45c).

§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når
a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

Er du en del av 17.mai-toget eller står bak Erna Solberg på kommunebesøk så kan man altså ikke forvente å bli spurt før bildet blir publisert.

Dette kan selvsagt være en utfordring med tanke på barn på hemmelig adresse etc. Men ved de tilfellene det har vært en utfordring har alltid folk tatt kontakt med oss og det har vært enkelt nok å løse. Det er jo enkelt nok å gjette seg til at pressen vil være til stede på fotballcup, 17. Mai eller når statsministeren besøker kommunen, og da går det an å ta kontakt med oss slik at vi kan unngå barnet. Når det gjelder skoler og barnehager signerer stort sett foreldrene et skjema om barna kan fotograferes eller ikke. 

Anonymkode: e3134...5b0

Det der stemmer ikke altså. Journalist for kvinneguiden da eller? Du er en kreativ sjel. Det skal du ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åndsverk er et rettslig begrep. Det angir hva som er eller kan være vernet av opphavsretten. 

Hvordan kan du få til det jeg sa til å bli det du spør om? Rappe telefonen deres? 

Hvor tar dere tingene dere skriver i fra? Er det ikke bedre å diskutere på foto.no eller sider relatert til alt dette? :) Da får dere sikkert et bedre svar også. Nå diskuterer man Snapchat og bilder her, ikke alt mulig annet. Du kan sikkert lage dine egen tråd om alt dette så får du et bedre svar. :)

Jeg tror det er en bedre ide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan ikke ta bilde av noe du er ved? Maten sin? Hverandre? Og så går det litt til hodet på deg? 

Anonymkode: f478b...1a4

Nei? Du er forutinntatt altså. Kan ikke du logge deg inn på sider mer passende for deg. Russisnwomen.no eller forutinntattesurefolk.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er du som ikke følger med i timen/tråden. Les den en gang til så skjønnner du kanskje mer av den? Jeg kan ikke la temaet jeg opprettet bli det du vil det skal handle om. Da kan du lage din egen tråd om det. Mange rare folk bak dataene altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...