Gå til innhold

Tilvenning i barnehage...Permisjon for begge foreldrene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn skal snart starte i barnehage. Både hos mannens og min arbeidsgiver kan vi få 3 dager velferdspermisjon for tilvenning i barnehage. Det står ingenting i velferdspermisjonsreglementet om at dette ikke gjelder dersom den andre forelderen også får innvilget permisjon. Jeg lurer derfor på om vi begge kan søke om dette, slik at barnet får 6 dager tilvenning i steden for 3? Eller blir dette sett på som misbruk av ordningen? 

Hvordan gjør andre dette? 

Anonymkode: 5e324...cab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ærlig tviler jeg på at barnehagen ønsker at dere skal gå der og tråkke i seks dager.

Vær med hele dagen første dagen, la ungen være alene en stund neste dagen, og deretter er man egentlig i gang, men det  skader jo ikke om ene forelderen kan levere sent og den andre hente tidlig i starten, sånn at man begynner med ganske korte dager.

Er ikke vanlig å drive å ta ut fri i lange baner for barnehagetilvenning.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror begge kan søke. Mannen min trengte ikke søke på noe, han opplyste bare at han ble borte da og da pga tilvenning i barnehage. Første dagen var begge vi foreldrene der, de fleste barna hadde begge foreldrene med første dagen. Da er det jo bare for å se litt på området, hvor barnets plass er, stellerom, info om litt rutiner og barnet får utforske litt. De to neste dagene tok jeg. Resten av uken hadde han korte dager. 

Anonymkode: 6bc00...5ee

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror begge kan ta det og jeg er helt uenig med den lenger oppe som sier at bhg ikke vil ha dere der. Det er egentlig helt uinteressant hva barnehagen ønsker. Det er barnets behov som er viktige. Min erfaring er at de fleste barnehager (heldigvis) har blitt mer fleksible mht tilvenning enn det de var tidligere. De ser mer an det enkelte barnet og vurderer underveis hvor lang tid dere bør bruke, i samarbeid med dere foreldre. Noen barn trenger lang tid (og det betyr absolutt ikke at barnet er utrygt), noen barn trenger kortere tid. Barn som går inn uten å se seg tilbake og aldri gråter, er ikke nødvendigvis tryggere. Det å ha en trygg tilknytning til foreldrene, innebærer jo å se på dem som en trygg base, og det er helt naturlig at barnet reagerer på atskillelse. Etterhvert vil de vokse i barnehagen bli en ny trygg base, og da er det lettere å forlate mamma og pappa. Uansett er det veldig OK å kunne ha korte dager i starten. 

Anonymkode: 2ed04...a78

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes det er innafor å bruke 6 dager med tilvenning, men det er ikke vanlig at foreldrene sitter i barnehagen hele dagen alle dagene akkurat. Så kanskje dere kan stikke på jobb og jobbe et par timer midt på dagen, slik at arb.giver. ikke taper tre fulle arbeidsdager. Eller dele opp dagene, du tar permisjon 6 formiddager, og han tar permisjon 6 ettermiddager eller noe, slik at barnet kan ha veldig korte dager.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta 3 dager hver og gi beskjed til bhg om at dere bruker deb tiden dere trenger. Synes det er direkte latterlig svart av de her over at tre dager er nok og at bhg ikke vil ha dere der. Alle barn er forskjellige. Noen tar det kjapt, mens andre bruker lengre tid. Hadde bhg sagt til oss at vi ikke fikk være der mer enn tre dager - ja da hadde jeg byttet barnehage. Ta tre dager hver, og gjerne noen feriedager eller avspasering i tillegg. Jo flere dager, jo bedre. Hvis det går veldig greit allerede etter et par dager kan dere gi han korte dager mens dere har fri. Men det skal heller ikke være et priblem hvis dere vil være der og være sammen med barnet i en ukes tid eller mer. Dere kjenner barnet best, gjør hva som er best for han og dere.

Anonymkode: 31cbb...669

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I vår barnehage har de 5 dagers tilvenning hvor en av foreldrene er tilstede hele tiden. I ukene etterpå anbefaler de korte dager. Vi har tatt ut 6 dagers velferds perm tilsammen.  Er kun en gang i livet de små skal begynne i barnehage så såpass kan en unne. 

Anonymkode: e9dd4...dbd

• Liker 2
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Vi var der de første 2 dagene. Dag 3 skulle han prøve å sove der og så skulle vi hente han etter dupp. Gikk kjempefint. De siste dagene var vi bare tilgjengelige om det skulle være noe, men han storkoste seg og vi trengte ikke å komme.

Gjest Sisti
Skrevet
11 timer siden, Sunnfjording skrev:

Helt ærlig tviler jeg på at barnehagen ønsker at dere skal gå der og tråkke i seks dager.

Det stemmer ikke, flere og flere barnehager er klare på at tre dager egentlig er altfor liten tid, og noen barnehager har innført lengre tilvenning. Vår barnehage har tre dager som minimum men oppfordrer alle til å bruke mer. Vi har også blitt oppfordret til å "komme og tråkke" så ofte vi kan i månedene FØR barnehagestart. 

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror begge kan ta det og jeg er helt uenig med den lenger oppe som sier at bhg ikke vil ha dere der. Det er egentlig helt uinteressant hva barnehagen ønsker. Det er barnets behov som er viktige. Min erfaring er at de fleste barnehager (heldigvis) har blitt mer fleksible mht tilvenning enn det de var tidligere. De ser mer an det enkelte barnet og vurderer underveis hvor lang tid dere bør bruke, i samarbeid med dere foreldre. Noen barn trenger lang tid (og det betyr absolutt ikke at barnet er utrygt), noen barn trenger kortere tid. Barn som går inn uten å se seg tilbake og aldri gråter, er ikke nødvendigvis tryggere. Det å ha en trygg tilknytning til foreldrene, innebærer jo å se på dem som en trygg base, og det er helt naturlig at barnet reagerer på atskillelse. Etterhvert vil de vokse i barnehagen bli en ny trygg base, og da er det lettere å forlate mamma og pappa. Uansett er det veldig OK å kunne ha korte dager i starten. 

Om barna kun er trygg på mor og far og utrygg på resten av verden, då har skjermingen gått for langt!!

Anonymkode: 0c7f2...77d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Sisti skrev:

Det stemmer ikke, flere og flere barnehager er klare på at tre dager egentlig er altfor liten tid, og noen barnehager har innført lengre tilvenning. Vår barnehage har tre dager som minimum men oppfordrer alle til å bruke mer. Vi har også blitt oppfordret til å "komme og tråkke" så ofte vi kan i månedene FØR barnehagestart. 

Samme her. 3 dager er minimum, men det anbefales på det sterkeste å sette av så mye tid man greier. Mange rare svar i denne tråden! Fra folk som ikke har barn antar jeg.

vi skal ta 3 dager hver og har i tillegg ordnet med avspasering.

Anonymkode: 990c3...409

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta 3 dager hver og gi beskjed til bhg om at dere bruker deb tiden dere trenger. Synes det er direkte latterlig svart av de her over at tre dager er nok og at bhg ikke vil ha dere der. Alle barn er forskjellige. Noen tar det kjapt, mens andre bruker lengre tid. Hadde bhg sagt til oss at vi ikke fikk være der mer enn tre dager - ja da hadde jeg byttet barnehage. Ta tre dager hver, og gjerne noen feriedager eller avspasering i tillegg. Jo flere dager, jo bedre. Hvis det går veldig greit allerede etter et par dager kan dere gi han korte dager mens dere har fri. Men det skal heller ikke være et priblem hvis dere vil være der og være sammen med barnet i en ukes tid eller mer. Dere kjenner barnet best, gjør hva som er best for han og dere.

Anonymkode: 31cbb...669

Greit å bruke litt ekstra tid på tilvenning dersom det er BARNETS behov,  og ikke foreldrene som ikke klarer å gi slipp. 

Anonymkode: 8b088...a0b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om barna kun er trygg på mor og far og utrygg på resten av verden, då har skjermingen gått for langt!!

Poenget er vel at det tar tid å bli trygg på nye mennesker. Men det er en stor fordel om barnet har prøvd å være borte fra mor og far før det begynner i barnehagen. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror egentlig du er et troll, men siden noen har prestert å gi dette idiotiske innlegget tommel opp, greier jeg ikke ignorere uvitenheten. Små barn, spesielt ettåringer, er veldig knyttet til foreldrene. Mange vil varsle dersom de ikke ser disse personene. Dette er helt riktig oppførsel og faktisk et sunnhetstegn! Derfor er det viktig å gi ettåringene god tid til å venne seg til nye omgivelser og omsorgspersoner. 

• Liker 2
Skrevet

Vi var i bhg de tre første dagene. Jeg hadde ferie for å kunne levere sent og hente tidlig. Personlig synes jeg det var godt å være hjemme, om det skar seg helt var det jo ikke krise. Snakk med barnehagen, de er gjerne veldig behjelplige, de vil jo at barnet ditt skal bli trygg og trives.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er vel at det tar tid å bli trygg på nye mennesker. Men det er en stor fordel om barnet har prøvd å være borte fra mor og far før det begynner i barnehagen. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror egentlig du er et troll, men siden noen har prestert å gi dette idiotiske innlegget tommel opp, greier jeg ikke ignorere uvitenheten. Små barn, spesielt ettåringer, er veldig knyttet til foreldrene. Mange vil varsle dersom de ikke ser disse personene. Dette er helt riktig oppførsel og faktisk et sunnhetstegn! Derfor er det viktig å gi ettåringene god tid til å venne seg til nye omgivelser og omsorgspersoner. 

Nettopp. Jeg jobber en del med barn og tilknytning, og selv om alle barn er ulike og det ikke finnes noen fasit, er det altså ofte et sunnhetstegn at barn bruker tid på å knytte seg til andre. Jeg skal ikke gå gjennom all teori om tilknytning her, men barnet knytter seg altså først til primære omsorgspersoner, og søker først og fremst trøst hos disse. De er en base for utforskning og en trygg havn for trøst. Når barnet har disse trygghetspersonene hos seg, opplever de det trygt å utforske verden rundt seg og etterhvert knytte seg til nye mennesker som så blir viktige voksenpersoner. Et barn som ikke skiller mellom foreldre og andre, kan i enkelte tilfeller (selvf ikke alltid) være mer utrygge innerst inne enn de som kan framstå utrygge, men som har en sunn og naturlig utvikling hvor verden gradvis utforskes og utvides. Så er det selvfølgelig forskjell på hvor raskt denne prosessen går, men å tenke at det har gått for langt når 1-åringer bruker tid på å bli trygge på andre, er en kraftig misforståelse. Et eksempel (litt ekstremt sådan) er for eksempel adopterte barn som har levd sitt første år på barnehjem hvor de har forholdt seg til mange ulike voksenpersoner. De kan oppleves veldig utadvendte og trygge fordi de lett oppsøker andre, setter seg på fanget til hvem som helst etc, men kan i realiteten være ukritiske fordi de ikke har lært seg å skille mellom de primære omsorgspersonene og andre. Dette kan etterhvert vise seg som vansker med å knytte nære, varige bånd (erfaringen er jo at relasjoner er flyktige) og ustabilitet i relasjoner. Dette er selvfølgelig sjeldnere hos barn som har hatt "normale" oppvekstforhold, men også der hender det at ting ikke alltid er sånn som de framstår umiddelbart. Å bruke tid på å la barnet bli trygg i bhg før man forlater det, skaper mindre stress hos barnet og et bedre grunnlag for utforskning videre.

• Liker 2
Gjest chiki
Skrevet

For noen merkelige svar fra enkelte. Gjør det dere føler er best.

jeg har satt av 5 dager. Og etter det blir han der fra 0830-1430. I tillegg skal vi være mye på besøk de siste ukene i august. 

Med storebroren som begynte i august var vi på besøk i 2 uker fra 9-11, før vi tok den typiske tilvenningen på 3 dager:) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...