Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fra å ha vært så og si inaktiv de siste årene, har jeg for en måneds tid siden begynt å trene. Jeg er i slutten av 30-årene. Jeg er ikke overvektig, men i øvre del av normal BMI og vil gjerne gå ned noen få kg. Kroppen ser utrent ut og mange av buksene som ikke passer lenger. 

Trodde egentlig trening i seg selv skulle gi utslag på kroppen min, men etter to ukers trening med samme vekt skjønte jeg at jeg måtte være strengere med maten også. Har så og si kuttet ut godteri, dvs jeg kan ta en bit her og der, men ikke noe storspising. Fra en tidligere slankeperiode vet jeg godt hva som inneholder mye og lite kalorier. Tror ikke jeg får i meg for mye nå. Passer på å ikke bli stappmett til middag lenger. Og spiser minst 4 måltider per dag. Gjør altså mye riktig. Men hvorfor går jeg likevel ikke ned? Hadde håpet å slippe å telle kalorier, synes det er kjedelig og tidkrevende.

Treningen består av gruppetimer på Elixia. 3 til 4 ganger per uke, varierer mellom styrke, cardio, yoga/pilates, spinning... Altså variert. Synes det er gøy og merker at jeg både er støl og får bedre kondis. Men vekten står stille! Noen tips? Vil helst ikke sulte meg. Og MÅ ha kveldsmat, klarer ikke sovne sulten.

Anonymkode: 6c826...268

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å gå ned i vekt tar tid og om du i tillegg ikke er overvektig og kun har noen kilo ekstra kommer det til å kreve en god del timer arbeid for at det skal synes 😊

Trening er tipp topp, men hvor aktiv er du ellers?

Jeg skjønner at du synes det å telle kcal er kjedelig, men kan du ikke prøve å gjøre det en ukes tid med akkurat det kostholdet du har nå? Ikke mer eller mindre. Da får du en viss pekepinn på om du ligger for mye over eller under. Som regel ligger de fleste over og blir overrasket over at en del matvarer har så mye kcal i seg 😊 

Hvis ikke kan jeg anbefale deg å bruke målebånd rundt midjen for å se om det er noe forskjell der 👌 du har begynt å trene og legger nok på deg litt muskler etterhvert også 

AnonymBruker
Skrevet

Vekta mi begynte ikke å rike seg før en måned etter jeg begynte å trene  (og spise i kaloriunderskudd). Det har med væskebalansen å gjøre.  Mange opera at når de begynner å trene får de mer vann i kroppen. Men dersom du er i underskudd mister du fett likevel. Bare fortsett så ser du resultat. Du kan også begynne å bruke målebånd.  Der så jeg tidligere endring enn på vekta.  

Anonymkode: e068a...f04

AnonymBruker
Skrevet

Du har sikkert fått muskler og de veier jo litt. Så ikke fokusere så innmari på tallet på vekta. Noe av det dummeste man gjør!! Men hvis man vil ned i vekt så hjelper det ikke å tro at man ikke spiser for mye. Man må vite. Registrerer maten din en periode. Kanskje spiser du mer når du trener og ikke har godis tilstede.

Anonymkode: 1baa9...b26

Skrevet

Selv om du spiser sunt, må du ha kaloriunderskudd for å gå ned i vekt. Ellers enig med AB over her - bruk målebåndet, ikke bare vekta :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...