netpuppy Skrevet 27. juni 2017 #1 Skrevet 27. juni 2017 Legger dere de rett oppå eller har dere laken over? Hvordan holder dere det rent? Jeg har bare lagt ham rett oppå det i senga, men nå angrer jeg for jeg kan jo ikke akkurat kokvaske det... Så lurer på hva dere andre gjør.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #2 Skrevet 27. juni 2017 Et lammeskinn som er ubehandlet, er selvrensende. Så om det kommer urin på, så blander dette seg med lanolinen i ulla, og danner såpe. Vi har brukt lammeskinn oppå laken til begge barna. Det ble vasket noen få ganger med spesialsåpe for lammeskinn. Hva er poenget hvis det ikke skal ligge innerst mot huden, liksom? Anonymkode: bad8d...594 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #3 Skrevet 27. juni 2017 Jeg børster det med en karde til dyr (en slags kam/hårbørste). Det fjerner alt og får det til å se splitter nytt ut. Får ut alt rusket (har for det meste brukt mine i vogn, så de ble fulle av sand, mat, bleielekkasjer... Ei venninne av meg vasket sitt splitter nye lammeskinn (gave fra oss), ubehandlet, og ødela det fullstendig. Utrolig kjedelig, da vi hadde brukt flere hundre kroner på det. Selv har jeg vasket et typisk lammeskinn fra Jysk eller noe sånt, billig greie, og det endte opp stivt og fryktelig krøllete. Men jeg har "banket det ihjel", som man gjerne gjør med tepper for å riste av driten. Ga det skikkelig juling... Og børstet gjennom det hundre ganger. Nå er det fullt brukende, relativt mykt på baksiden, men det er fremdeles krøllete. Men klarer å børste gjennom det, så det brukes fremdeles (til en utendørs sittegruppe, ikke til barna). Anonymkode: 47383...adf
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #4 Skrevet 27. juni 2017 Har lammeskinn liggende som ikke har blitt brukt på 5 år. Venter ny baby nå om et par uker. Mener dere at det er selvrensende nok til at jeg ikke trenger vaske det med rett type vaskemidler i maskin? Jeg tenkte jeg virkelig måtte vaske det før bruk...har vasket det før på ullvask programmet, gikk fint... Anonymkode: ba0d5...4f3
Snedig Skrevet 27. juni 2017 #5 Skrevet 27. juni 2017 Jeg vasket et helt nytt lammeskinn på 30 grader med milo. Lav omdreining. Gikk helt fint, men må børste det når det er tørt for å få det like mykt i pelsen. Altså, det er jo ikke sånn at sauer ikke tåler vann...
Carrot Skrevet 27. juni 2017 #6 Skrevet 27. juni 2017 4 minutter siden, Snedig skrev: Jeg vasket et helt nytt lammeskinn på 30 grader med milo. Lav omdreining. Gikk helt fint, men må børste det når det er tørt for å få det like mykt i pelsen. Altså, det er jo ikke sånn at sauer ikke tåler vann... Nei sauen tåler vann, men skinnet etter at sauen er død tåler ikke nødvendigvis det. Alt avhengig av metoden skinnet er behanlet avgjør om du får et "som nytt" skinn etter vask eller ikke. Personlig ville jeg nok forsøkt å vaske det som deg om jeg først måtte selv om 30 grader neppe dreper noen skumle bakterier osv, men jeg ville også vært forberedt på at jeg kanskje ødela det.. Så kanskje filleristing, karing og lufting er tingen om det ikke er flekkete og groskittent..
Måbarefåsiat... Skrevet 27. juni 2017 #7 Skrevet 27. juni 2017 Vi la ungen rett på lammeskinn både i vognen og i sofaen og noen ganger i sengen. De gangene vi har vasket det, har det vært på ullprogram med Milo og så har vi børstet det etterpå.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #8 Skrevet 27. juni 2017 Lammeskinnet ligger til pynt på sofaryggen. Det brukes ikke til baby etter diverse tråder med opplysninger her på kg. Anonymkode: f8bcb...f46 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå