AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #1 Skrevet 27. juni 2017 Skjønner meg ikke helt på dette med stipend og lån. Jeg vet hvorfor vi får det, men forstår meg ikke helt på reglene når det gjelder inntekt og formue i forhold til stipend og lån. Jeg skal starte på høgskole i Bergen til høsten og har ganske mye spart opp i tillegg til litt arv. Mye av det er jo penger jeg har jobbet hardt for å få og skal brukes til bolig og slikt en gang i fremtiden . Nå leser jeg at jo større formue jo mindre stipend? Gjelder det alle stipend? Borteboerstipend, grunnstipend osv... hvilket år er det de regner ut fra? Jeg trenger tydeligvis ikke lån, men stipend hadde jo vært fint å få uansett. Skal jo ikke jobbe så mye under studiene og da fyker pengene fort om jeg må betale alt fra sparekontoen min. Anonymkode: 3c569...9c8
Gjest Solsmil Skrevet 27. juni 2017 #2 Skrevet 27. juni 2017 Det er ikke noe som heter borteboerstipend og grunnstipend ved høyere utdanning, det er for vgs. Du kan få omgjort en viss sum av lånet ditt (ca 3000kr i mnd) til stipend om du består eksamen, såfremt du ikke bor sammen med foreldrene dine eller har for høy inntekt/formue. Du kan fortsatt få utbetalt pengene som lån, det kan alle, men ikke nødvendigvis få gjort om alt til stipend. Forøvrig er jeg enig i at reglene til en viss grad kan være urettferdige, som at man ikke får omgjort til stipend pga for høy formue hvis man har mye penger på boligsparing. Samtidig må jo grensen gå en plass. Men ingen MÅ ta av sparepengene sine. Man kan ta opp lån som alle andre, man får bare ikke så mye omgjort. Lån i Lånekassen er uansett noe av det gunstigste lånet du kan ha (og stort sett alle med høyere utdanning har det), så det er ingen krise om du har lån i Lånekassen i tillegg til penger til egenkapital. Når du også skriver at du ikke trenger lån, så virker det ikke som om økonomien er så veldig trang.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #3 Skrevet 27. juni 2017 Ts her. Mener vel bostipend når jeg skriver borteboer. En veninne av meg får nesten 8000kr i bostipend. Anonymkode: 3c569...9c8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #4 Skrevet 27. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Mener vel bostipend når jeg skriver borteboer. En veninne av meg får nesten 8000kr i bostipend. Anonymkode: 3c569...9c8 Bostipend er kun aktuelt for lærlinger/elever på videregående. Anonymkode: 0c876...c70
Gjest Solsmil Skrevet 27. juni 2017 #5 Skrevet 27. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Mener vel bostipend når jeg skriver borteboer. En veninne av meg får nesten 8000kr i bostipend. Anonymkode: 3c569...9c8 Ingen på høyere utdanning får 8000kr i stipend. Man får 8000 i lån, hvor 40% av det (litt over 3000kr) kan bli omgjort til stipend ved bestått eksamen. Resten er utelukkende gjeld som må betales tilbake. Det skal sies at de fleste studenter omtaler lånet som stipend. "I morgen kommer stipendet på konto, da kan vi dra ut". Men det er høyst feilaktig, det er lånte penger det er snakk om.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #6 Skrevet 27. juni 2017 Formuegrensen for 2018 er rundt 400 000 kr. Du har fortsatt krav på lån, men om du er over formuegrensen vil lånet som kan bli omgjort til stipend reduseres. Hvor mye det reduseres avhenger av hvor mye du er over grensen. Husk også på at dette er netto formue, så om du har lån så vil netto formue reduseres. Etter ett år med fullt lån fra lånekassen vil man dermed redusere netto formue med rundt 100 000 kr. Du har bare grunnstipend. Det er dette lånet alle studenter får og som tilsvarer i gjennomsnitt 8000 kr i måneden fordelt på 12 måneder. Alle andre stipend er tilleggsstipend og kan bare søkes på om du oppfyller visse kriterier (foreldrestipend, ekstra stipend dersom du ikke kan jobbe på grunn av sykdom etc). Alt dette står veldig enkelt forklart på Lånekassen sine sider. Anonymkode: ae4a1...d5b
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #7 Skrevet 27. juni 2017 Det er vel ikke egentlig urettferdig. Dette er skattebetaleres penger som må forvaltes fornuftig. Vi har valgt at alle bør ha mulighet til å ta utdanning og derfor får de som ikke har penger til det stipend. Har du en høy formue, så er det vel mer urettferdig at mine skattepenger skal gå til at du får penger under utdanning fordi du ikke vil bruke fra sparekontoen. Anonymkode: dc52a...77c
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #8 Skrevet 27. juni 2017 Har du curdert om det er mer gunstig for deg å invistere pengene på konto i fast eiendom? Anonymkode: 87154...e10
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #9 Skrevet 27. juni 2017 9 timer siden, Solsmil skrev: Ingen på høyere utdanning får 8000kr i stipend. Man får 8000 i lån, hvor 40% av det (litt over 3000kr) kan bli omgjort til stipend ved bestått eksamen. Resten er utelukkende gjeld som må betales tilbake. Det skal sies at de fleste studenter omtaler lånet som stipend. "I morgen kommer stipendet på konto, da kan vi dra ut". Men det er høyst feilaktig, det er lånte penger det er snakk om. Ts her. Tusen takk for denne! Det gir mer mening Av og til jeg trenger å få inn ting med teskje uansett hvor lett det forklares. Anonymkode: 3c569...9c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå