Gå til innhold

Spiser pølser nesten hver dag

Anbefalte innlegg

Gjest emer98
Skrevet

Kjæresten min spiser pølser nesten hver dag. Begynner å bli bekymret. Blir uvel av å tenke på alle de pølsene han spiser i uken. Det kan umulig være risikofritt å spise pølser flere ganger i uken? Når jeg sier ifra, blir han bare irritert og skylder på at "vi ikke har noen annen mat å spise" - noe som bare er tull.

Har noen forsalg til hva jeg kan gjøre? Har prøvd å vise han artikler som sier at det kan være skadelig, men han lager bare unnskyldninger og overser det jeg sier..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er virkelig ikke bra. Det er jo bearbeidet mat pluss at man ikke skal spise så mye kjøtt. Tenk på miljøet og ikke minst dyrene! Det burde være en GOD grunn til å slutte! 

Finn andre matretter : f.eks linser er kjempegodt og sunt. Lag linsegryte med løk, hvitløk, ingefær, hakkede tomater, kokosmelk, lime og korander på toppen! Masse næring , god smal, og like mer proteiner enn pølser. Hva hvis du lager en sånn rett og sier dere skal prøve nye retter sammen? Google linsgryte.

Ellers er det mange gode fiskeretter, fiskesuppe, grønnsaksretter etc.

Anonymkode: a3a6e...fd8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

*rettelse: koriander på toppen :)

Gjest emer98
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er virkelig ikke bra. Det er jo bearbeidet mat pluss at man ikke skal spise så mye kjøtt. Tenk på miljøet og ikke minst dyrene! Det burde være en GOD grunn til å slutte! 

Finn andre matretter : f.eks linser er kjempegodt og sunt. Lag linsegryte med løk, hvitløk, ingefær, hakkede tomater, kokosmelk, lime og korander på toppen! Masse næring , god smal, og like mer proteiner enn pølser. Hva hvis du lager en sånn rett og sier dere skal prøve nye retter sammen? Google linsgryte.

Tusen takk for svar :) .. men, jeg er pescetarianer og han har hørt de tingene der en del ganger. Går inn i det ene øret og ut gjennom det andre. Han bortforklarer osv, så jeg har gitt opp. Kanskje jeg rett og slett bare må begynne å lage retter før han er hjemme så han "må" spise det jeg lager. Hehe.

AnonymBruker
Skrevet

Kunne han kanskje gå over til å spise pølser med mindre kalorier/fett, som f.eks. kylling/kalkun-pølser? Jeg synes iallefall de fra Prior er gode. :) 

Kunne du også kanskje ha overtalt han til å spise noe grønnsaker på eller ved siden av pølsene? Som løk (rå eller stekt i panna) på pølsene? Hva med paprika? Hjemmelaget potetsalat, kanskje? Grove pølsebrød?

Det løser jo ikke selve problemet, men kan vel kanskje hjelpe litt frem til han finner ut at dette ikke er særlig til mat... Hvor lenge har han spist dette? Føler han seg slapp eller ellers uvell? 

Anonymkode: ca1c5...592

AnonymBruker
Skrevet

Leser dette mens jeg spiser pølse. :sprettoy:

Det er klart at det ikke har helsefremmende effekter av å spise det i så store mengder. Hva er det du spiser mens han spiser pølser da? Lager dere aldri mat sammen? Klarer han/er han interessert i å lage mat? 

Jeg ville i utgangspunktet ikke kjørt på med kjøttfrie måltider med en gang (slik som en annen foreslår) når han går pølse all the way. Først kan det være en idé å introdusere han for andre kjøttretter og øke tilbehøret slik at han også blir vant til å spise noe annet enn kjøtt. Jeg ville hvertfall ikke ha satt i gang en intervention der du viser han artikler om hvor skadelig dette kan være. Det vil han nok være lite mottakelig for. 

Hvor gamle er dere? Det er strengt tatt ikke så uvanlig for unge menn å ha et ensidig og dårlig kosthold. Ikke at det gjør det noe bedre. 

Anonymkode: b5b1c...18a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg var deg, ville jeg lagd kjempegod mat - til meg selv. Og latt han spise det han spiser. Du er ikke moren hans.

Anonymkode: d0bb0...766

• Liker 5
Gjest emer98
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser dette mens jeg spiser pølse. :sprettoy:

Det er klart at det ikke har helsefremmende effekter av å spise det i så store mengder. Hva er det du spiser mens han spiser pølser da? Lager dere aldri mat sammen? Klarer han/er han interessert i å lage mat? 

Jeg ville i utgangspunktet ikke kjørt på med kjøttfrie måltider med en gang (slik som en annen foreslår) når han går pølse all the way. Først kan det være en idé å introdusere han for andre kjøttretter og øke tilbehøret slik at han også blir vant til å spise noe annet enn kjøtt. Jeg ville hvertfall ikke ha satt i gang en intervention der du viser han artikler om hvor skadelig dette kan være. Det vil han nok være lite mottakelig for. 

Hvor gamle er dere? Det er strengt tatt ikke så uvanlig for unge menn å ha et ensidig og dårlig kosthold. Ikke at det gjør det noe bedre. 

Han er 18, jeg 19. Vi får barn i Juli, og er viktig for meg at kostholdet hjemme blir bedre, spesielt av den grunn også. Jeg må kanskje ikke lage så mye ut av det hver gang. Kanskje snakke roligere og komme med andre forslag.. Er bare at jeg blir så utrolig irritert av dårlig kosthold. Vandt med en stefar som bare spiser drittmat, så blir ekstra irritert når samboeren min kjøper det. 

Gjest emer98
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg var deg, ville jeg lagd kjempegod mat - til meg selv. Og latt han spise det han spiser. Du er ikke moren hans.

Anonymkode: d0bb0...766

Det skal jeg gjøre når økonomien er på plass:D Takk for tips! 

AnonymBruker
Skrevet

Så la han spise pølser om han vil da. Han er vel et voksent menneske og bestemmer vel selv hva han vil spise. 

Anonymkode: 7d97e...e21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvitt kjøtt er jo greit, kan spise kylling/kalkun/egg so nevnt over. Få retter som kan konkurrere med næringsinnholdet i det! Trenger vel egntlig bare litt frukt og fisk så er alt i orden.

Anonymkode: de955...8ef

Gjest emer98
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så la han spise pølser om han vil da. Han er vel et voksent menneske og bestemmer vel selv hva han vil spise. 

Anonymkode: 7d97e...e21

Jeg bryr meg om han og vil samtidig at det skal være gode sunne spisevaner hjemme nå som vi får barn. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, emer98 skrev:

Jeg bryr meg om han og vil samtidig at det skal være gode sunne spisevaner hjemme nå som vi får barn. 

Jeg er enig med deg at dette er et viktig tema når dere skal få barn. 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.. det funker sikkert på noen som han. Grunnen til pølsespisingen handler garantert om kresenhet. Kan vedde på at han er en av de gutta som hater vegetarkost og kaller det kaninfor

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, Maleficenta skrev:

Ja.. det funker sikkert på noen som han. Grunnen til pølsespisingen handler garantert om kresenhet. Kan vedde på at han er en av de gutta som hater vegetarkost og kaller det kaninfor

Haha, antageligvis. Ser for meg en sur mann som sitter foran tv og spiser pølser når resten av familien sitter på kjøkkenet og spiser fisk og grønt.

Burde kanskje vise ham hvordan pølser lages? Pleier å funke på unger ihvertfall. Viktig også å vite at om man planlegger godt, er ikke det vanskelig å lage sunn og god mat billig fra bunnen av.  Utrolig ødeleggende for både matlyst og familieidyll når det er en person som ikke vil spise ordentlig. 

• Liker 1
Skrevet

Hva med å introdusere han for veggis-pølser:)?

• Liker 1
Skrevet

Jeg forestiller meg at han med "vi ikke har noen annen mat å spise" mener at han ikke ser noe som han kjenner igjen som mat. Kan han lage mat? Eller er han interessert i matlaging? Når dere har så vidt forskjellige matpreferanser er det vanskelig å møtes på midten, og man vil gjerne ta i litt ekstra for å "markere revir". Jo mer du prøver å skremme ham, jo mer trassig vil han bli. Dette har ikke noe med alder å gjøre, forresten. Enten får du lage mat til deg selv (og barnet) og la ham ordne seg selv, eller du kan sette deg ned med ham og diskutere (rolig, saklig) om dere kan finne noen alternativer som dere begge kan leve godt med. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet

De gangene du står for middagen, lag noe du vil ha, så får han enten spise eller gå sulten.

AnonymBruker
Skrevet

Pass på at det aldri er pølser i hus. Eller kjøper han på bensinstasjoner ol? I så fall vis han hvor mye han bruker av penger på drittmat i året. 

Min far spiser en pølse hver kveld til kveldsmat. Din kjæreste kunne få møtt han og se alle hans helseplager. Kreft og faenskap. 

Pølser er noe man kan spise en sjeldent gang, men spiser man det daglig så er det jo like helseskadelig som røyk. 

Anonymkode: 80cc6...e80

• Liker 1
Skrevet

Er det mangle på «skikkelig" kjøtt i heimen han mener kanskje siden du er sånn hvadetnåheter?? :)  (sorry) Eller at han mener lettvinne ting? Min samboer sier det samme men vi har alltid masse mat i frysere osv..:fnise: men ikke noe som tar 3 min og smaker «digg» sånn som junk og usunn mat..
Men kyllingpølser feks er jo noe bedre, å alltid ha kabonadedeig tilgjengelig, svinefilet, kyllingfilet, pasta (feks fullkorn) osv. Sånne ting er jo kjempegodt og mye sunnere enn pølser :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...