Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig begynt i ny jobb. Var veldig optimistisk og glad da jeg fikk jobben, da dette er en av de fremste firmaene i bransjen. Jeg er dog veldig skuffet over opplæringen... De har veldig sjeldent hatt nye i avdelingen, så de har ikke noe bra opplæringsprogram. Når jeg spør noen av de andre om hjelp, synes jeg ofte de er nedlatende i svarene sine. Jeg skjønner det, fordi de har jobbet med dette lenge og skjønner det intuitivt, men for meg som aldri har brukt disse programmene før er dette veldig nytt og forvirrende, og jeg synes de burde spart seg for kommentarer som "jeg viste deg jo dette for seks uker siden, kan du virkelig ikke huske dét?". Jo, jeg husker det, men klarer ikke å huske detaljene, dvs. hvilke filer jeg trenger, o.l.

Jeg føler meg helt dust, fordi jeg ikke klarer å huske det jeg ble fortalt de første to dagene på jobb, men da var det så sinnsykt mye nytt at jeg klarer ikke lenger huske alt i de ca. 20 ulike programmene. Jeg prøver gjerne å google det jeg lurer på i 7 timer før jeg spør om hjelp, men jeg får som regel ikke svar på nøyaktig det jeg lurer på via google. Jeg føler meg dum, ubrukelig, og føler at jeg egentlig bare burde si opp... I tillegg gjør denne usikkerheten og følelsen av å ikke nå mål at jeg sover ekstremt dårlig. Jeg har mareritt om å ikke få til ting på jobb. Så jeg våkner ofte rundt klokken halv fire, og er så opprørt at jeg ikke klarer å sove mer. Heldigvis har vi fleksitid, slik at jeg kan bruke ordningen  til å samle opp fritimer til slutten av uken...

Anonymkode: 7a534...74a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke finne en bruksanvisning til programvarene? Det bruker da å finnes? 

Anonymkode: 8459e...b19

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke finne en bruksanvisning til programvarene? Det bruker da å finnes? 

Anonymkode: 8459e...b19

Ikke så ofte som du skulle tro.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unødvendig av dem å svare slik, men du må også ha forståelse for at de kan ha en travel hverdag. Selv om man er ny, så er det faktisk irriterende når folk spør om det samme mange ganger. Cluet er å opparbeide seg gode teknikker for å notere ned instruksjoner, tips, "how to's" osv. Noter, noter, noter, så slipper du å irritere folk og du gjør samtidig et godt inntrykk når du fremstår som en som lærer effektivt og kjapt :)

Anonymkode: a63a1...fab

Skrevet

Har du mulighet til å øve på disse programmene på fritiden også? Jeg hadde praksis et sted og hadde heller aldri brukt et par av programmene før. Prøvde på jobb og hjemme, noe som hjalp.

Skrevet

Ganske mange firmaer er dårlig på opplæring, ikke at det er en trøst men det kan kanskje hjelpe deg i forhold til at du ikke trenger føle deg dum. I vårt firma har vi opplæringsmateriell osv på software vi bruker, men på det faglige - ting man bør kunne for å gjøre jobben, der har vi ikke en guide, en fil eller et dokument - da forventer vi at den ansatte tilegner seg kunnskap de mangler. Altså tar notater, legger seg i selen osv. Dersom du gang på gang må spørre om den samme saken kan jeg ha forståelse for at de du arbeider sammen med kanskje får en holdning som sier "dette burde du huske" - spørsmålet er om det er manglende opplæring eller manglende inntak av info som er hovedproblemet? Hvis det er det første bør du absolutt ta en prat med din leder og spør etter dette, er det sistnevnte kanskje teknikker for å huske er greien?

AnonymBruker
Skrevet

Uff, husker min første tid i jobb :P har bare jobbet i to år etter studier så minnene er ferske. Det var et kaos uten like. Virket ikke som de hadde tatt hensyn til at jeg var ny, selv om det ble satt av tid til noen timers refleksjon med ei i ledelsen fordi jeg var nyutdannet hver mnd. (Lærer)

Fagplanen i faget mitt var bare noe rot, og som en av veldig få lærere i faget fikk jeg bare beskjed om å gjøre som jeg ville omtrent.

Fikk oppgaver ingen andre ville ha. Lett å sette nyutdannede på det, for de takket jo ja til alt. Men hva vet vi? Høres jo ikke så ille ut... Jeg kunne likegjerne vært hjemme, fikk jo ikke gjort noe konstruktivt for jeg skjønte ingenting. Kollegene visste det var vanskelig arbeid, og følte ikke de taklet det selv en gang. Så jeg fikk lite gode råd.

Nå går det heldigvis bedre. Jeg er flinkere til å sette krav til kolleger og medarbeidere. Kan jeg ikke gjøre en oppgave fordi jeg mangler opplæring, krever jeg opplæring eller at noen andre tar oppgaven. Eller så kan jeg ikke love at det kommer til å gå bra. 

Anonymkode: 41428...608

AnonymBruker
Skrevet

Til kolleger og ledelse*

Haha, må rekke en buss. Går litt fort :P

Anonymkode: 41428...608

AnonymBruker
Skrevet

Å, det er KJIPT å ha det slik! Minner meg om da jeg startet i min nye jobb. Jeg grudde meg hver morgen, og hver kveld. Begynte å drikke vin om kveldene for å få til å koble ut. Det var en innviklet jobb, og alle hadde det travelt. Sjefen himlet med øynene når jeg kom og spurte om noe. Det var mange dataprogrammer med store konsekvenser for brukerne/klientene hvis noe gikk galt, så det ville jeg unngå for enhver pris. Fant EN person på jobben som virket hyggelig, og prøvde å spørre henne i stedet for sjefen. Samlet opp mange småting og spurte om, i stedet for å gå og mase mange ganger per dag.

Det er utrolig hvor mye det har å si for trivsel når man ikke får ordentlig opplæring.

Etter et halvt år var det like ille - men så løsnet det. Og det løsnet da jeg og noen andre av kollegaene (ikke sjefen) gikk ut på byen en gang og drakk øl. Da kom det opp litt av hvert, og det viste seg at det slett ikke var bare jeg som fikk himling med øynene av sjefen, eller småfrekke kommentarer. Det gjorde det MYE lettere å takle slik oppførsel.

Ellers er jeg enig med dem som sier at du må bruke fritida di på å oppdatere deg faglig nå i starten - bare for å få det litt lettere. Da jeg begynte i ny jobb, fant jeg mange youtube-videoer med instruksjon, eller andre teach yourself-opplæringer. Jeg satt mye med dette på jobben, også, når jeg hadde ledige stunder.

Anonymkode: 60463...44a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...