Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk nylig høre at ingen ansatte får lov å gå med tights. Begrunnelsen er at vi skal være profesjonelle i jobben vår, og tights er et upassende antrekk. 

Arbeidsgiver styringsrett gjelder her, men det får da være grenser?

Anonymkode: b7cf8...450

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er et helt naturlig forbud. Egentlig helt merkelig at det trengs et forbud, dere burde skjønne selv at tights ikke er bukser.

Anonymkode: a056e...37f

• Liker 22
Skrevet

Voksne mennesker har ikke noe i tights medmindre de skal på trening eller dasser hjemme. Tights er ikke bukse, og man er ikke kledd i det. Og man må kunne forvente at folk kler på seg når de skal på jobb.

• Liker 14
Skrevet

Værste jeg har hørt. Jeg jobber selv i barnehage,  og bruker nesten alltid tights. Opplever at det er et vanlig arbeidsantrekk i barnehager. Vi skal være profesjonelle i vår opptreden, men i barnehager passer det vel best med uformelle og praktiske klær. Upassende med tights?  Det hadde vel vært mer upassende om drakt og høye hæler gjorde det vanskelig å leke og være aktive med barna. Hva slags klær mener sjefen deres er passende på jobb i en barnehage? 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Bruk joggebukse da, det er også behagelig og folk slipper få trykket andres cellulitter i trynet hver bidige dag. 

Anonymkode: 76451...43a

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, Thyra skrev:

Værste jeg har hørt. Jeg jobber selv i barnehage,  og bruker nesten alltid tights. Opplever at det er et vanlig arbeidsantrekk i barnehager. Vi skal være profesjonelle i vår opptreden, men i barnehager passer det vel best med uformelle og praktiske klær. Upassende med tights?  Det hadde vel vært mer upassende om drakt og høye hæler gjorde det vanskelig å leke og være aktive med barna. Hva slags klær mener sjefen deres er passende på jobb i en barnehage? 

Passende klær i barnehage er fx jeans og bukser man kan bevege seg i. Tights viser ganske mye av kroppen din - som jeg tenker at jeg helst vil slippe å se. Tights er nemlig gjennomsiktige. Jo, det er de.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber en plass i helsevesenet der vi ikke bruker uniform og det er strenge regler for bekledning. Det skal ikke være særlig ettersittende, ingen utringning, ikke topper osv. Det er en selvfølge at tights ikke skal brukes hos oss. Synes det er helt naturlig at det er samme regler i barnehage. Vi har til info også til tider mye aktivitet og da er det bare å bruke en fritidsbukse eller joggebukse. Tights kan man bruke på fritiden. 

Anonymkode: 32a85...ac5

• Liker 9
Skrevet

Så lenge ikke tightsene er gjennomsiktige så skjønner ikke jeg problemer med bruken av dem.

• Liker 13
Skrevet

Så lenge man er påkledd, spiller det egentlig noen rolle? Skal man også gå med 4 numre for store t-skjorter så ingen ser de fæle, ekle, menneskelige bilringene dine?

• Liker 11
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk nylig høre at ingen ansatte får lov å gå med tights. Begrunnelsen er at vi skal være profesjonelle i jobben vår, og tights er et upassende antrekk. 

Arbeidsgiver styringsrett gjelder her, men det får da være grenser?

Anonymkode: b7cf8...450

Det kommer ann på hvordan tightsen brukes tenker jeg.. Jeg synes tights er et veldig behagelig plagg og det kan være flott å bruke, men bare om man har en tunika eller en lang genser osv. I min datters barnehage går mange av de ansatte av og til med tights, men de har alltid tunika eller lang genser på seg. Ellers går de vanlig kledd i joggebukser (ikke filette, hullete osv), men litt finere joggebukser), jeans, genser, t-shorte osv.

Synes det er litt feil å gi totalforbud mot det, men si at de heller må bruke lang genser/tunika om de ønsker å bruke tights, for å se respektabel ut. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hva èr en tights egentlig? Er det en begrepsforvirring her?

Snakker vi om en strømpebukse uten ben, en treningstights ala 2XU eller en bomulltights ala den man kan bruke under skjørt?

Jeg var på jakt etter det siste nylig og gikk inn i en tilfeldig klesbutikk og spurte "hvor er tightsene?", de nesten lo av meg og svarte "vi har ingen tightser". 

Anonymkode: 787db...33a

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er et helt naturlig forbud. Egentlig helt merkelig at det trengs et forbud, dere burde skjønne selv at tights ikke er bukser.

Anonymkode: a056e...37f

Er det tight generelt,  eller tights som bukse du mener det er naturlig å forby? Er det feil med tights og tunika/lang topp en sommerdag også? 

Folk har ulikt syn på hva som er pent å kle på seg. Men en barnehage skal ikke være noen catwalk. Å være til stede for barna og å kunne delta i deres aktiviteter og lek uten å bekymre seg for om klærne tåler det er viktigere enn å ta seg ut. På vinteren bruker vi stygge varmedresser og store klumpete vintersko. Og ellers bevegelige klær og behagelige sko. Barnehageansatte trenger ikke å se ut som om de jobber på kontor. 

• Liker 6
Gjest førstedamen
Skrevet

Da regner jeg med at shorts på sommeren også er forbudt? 

AnonymBruker
Skrevet

Tights er jo litt vel....tja, ukledd liksom.

I barnehagen vår går de ekstremt uflidd kledd til tider, i alt fra thermodresser til joggebukser/løpetights og singlet og short sommeren langt. Hun ene går tilogmed uten BH og relativt løs singlet.

Men altså, de veltes jo i sand/søle, pøsregn og steikende sol - sålenge de er aktive med ungene driter jo jeg i hva slags bekledning(sånn innenfor rimelighetens grenser) som er mest praktisk. Jeg hadde garantert bodd i tights selv, de ungene er jo klint til med solkrem/sand og snørr dagen lang :P De har samme policy ovenfor ungene - praktisk kommer først. 

Anonymkode: 9be8f...b5d

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, førstedamen skrev:

Da regner jeg med at shorts på sommeren også er forbudt? 

På enkelte arbeidsplasser er det jo det. Merkelig nok.

• Liker 2
Gjest Froning
Skrevet
2 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Passende klær i barnehage er fx jeans og bukser man kan bevege seg i. Tights viser ganske mye av kroppen din - som jeg tenker at jeg helst vil slippe å se. Tights er nemlig gjennomsiktige. Jo, det er de.

Høres ut som burkapåbud er veien å gå..

Gjest førstedamen
Skrevet
Akkurat nå, Simbyxor skrev:

På enkelte arbeidsplasser er det jo det. Merkelig nok.

Ser i usa ol, at menn ofte blir tvunget til å møte i hel dress på jobb på sommeren i varme stater. De begynte med kjoler, skjørt og shorts/skjørt istedet 😂

Skrevet
3 minutter siden, førstedamen skrev:

Ser i usa ol, at menn ofte blir tvunget til å møte i hel dress på jobb på sommeren i varme stater. De begynte med kjoler, skjørt og shorts/skjørt istedet 😂

Hehe, hva skjedde da? Kjenner en som jobber på en plass der shorts er forbudt. Idioti i mine øyne, men det er jo reglene, da... de er så syke at de antakeligvis hadde sparket ham om han nektet å gå i langbukse.

Skrevet

Tights som strømpebukser uten føtter må være lov. Med skjørt/kjole/lange overdeler skjønner jeg ikke hva som er så ille med det. Og til de som kritiserer thermodressene og whatnot, dere er klar over at de ansatte er ute med ungene det meste av dagen? Og hvorfor skal de først og fremst tenke på hvordan de tar seg ut?

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeans er lite bevegelige. Og ja, mange tights er gjennomsiktige, men ikke alle. Mange bukser er også gjennomsiktige. Jeg har opplevd å se folks trusemønstre gjennom både joggebukser og andre bukser. Jeg foretrekker litt tykkere tights eller mønstrete tights, de er mindre avslørende. Og de er såpass høye i livet at jeg unngår å vise rørleggersprekken min når jeg bøyer meg slik veldig mange gjør når de bruker jeans og andre bukser. Mange går også med korte skjørt og shortser,  det gjør ikke jeg. Og det viser mer av kroppen enn mine tightser. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...