Gå til innhold

Tips til jogging/løping? Teknikk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er i ræva form etter en graviditet og tung barseltid.. Veldig dårlig kondis, men er allikevel aktiv. Har gått tur hver dag i 10mnd, alt fra 30min snegletur til mer aktiv gåing. Nå har jeg begynt å trene smått. Jogger et par ganger i uka-intervall trening. Men det er så tungt! Hele kroppen er blytung og hvert steg føles som om jeg er på månen. Men, har løpt noen ganger.. og det føles så mye bedre ut! Kroppen flyr avgårde og det er jo skikkelig lett.. Noen som vet hvorfor? Trodde jo at jogging vR bedre enn løping? Vil gjerne ha tips for å trene rett.. Noen som har det? 

Anonymkode: d0ae8...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du mener at når du har høyere fart, si 11 km/t så føles det lettere enn joggefart, si 8 km/t? Og du føler det er lettere å holde ut over tid med høyere fart? Vel, dette har jeg aldri hørt før, men så fantastisk for deg da. Da er det bare å kjøre på.

Riktig teknikk er å lande på midt eller forfot og ha høy cadence, dvs steg per minutt. Da løper du lett og lander ikke så tungt.

Anonymkode: 21b64...8d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt normalt at det kan føles vanskelig og ubehagelig å løpe sakte (som jeg antar er det du mener med jogging). Det kan være fordi det er unaturlig for kroppen din å bevege seg slik, så du bruker krefter på å bevege deg på en annen måte enn kroppen vil. Jeg synes det er kjempevanskelig å løpe sakte, det blir masse humping opp og ned, og i stedet for å bruke musklene til å drive kroppen fremover må jeg nærmest bruke dem til å bremse, og det er slitsomt på en helt annen måte enn å løpe i mitt naturlige tempo. 

Men det er jo bare å rett og slett løpe fortere, da? Om du prøver på langkjøring, og derfor må holde et sakte tempo for å klare løpe langt er det jo en ting, da må du rett og slett bare øve på å løpe sakte. Men ellers, løp i det tempoet som er naturlig for deg. 

Anonymkode: 298ed...955

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du jogger/løper er det viktig at all bevegelse fører deg frammover. Du skal ikke opp, du skal ikke vri deg til siden, du skal framover. Da unngår du å bruke masse energi på jobbe mot deg selv. Jeg tror det er noe av det du opplever når du jogger, fordi du er mindre fremoverlent.

Anonymkode: 3d2ee...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...