Gå til innhold

Har du noen gang blitt skikkelig sint på helsepersonell?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sånn skikkelig sint med kjefting og slik?

Anonymkode: ca246...a1f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men vill anbefale deg å kontrollere deg hvis du kan, da helsepersonell sitter på en god del makt til å gjøre livet ditt surt. 

Anonymkode: c4141...920

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men vill anbefale deg å kontrollere deg hvis du kan, da helsepersonell sitter på en god del makt til å gjøre livet ditt surt. 

Jeg har ikke problemer med dette. Men jeg har begynt å jobbe som assistent på labben på et legekontor. Og det er såååå mye sinte folk!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt skikkelig sint på helsepersonell flere ganger. Men uten å kjefte, for sånt gjør jeg ikke. Jeg sier det jeg mener med iskald ro, så de ikke er i vil om hva jeg mener. Men jeg blir ikke usaklig, høyrøstet eller frekk.

En anledning var da fastlegen nektet å fjerne en stygg føflekk på min sønn, selv om jeg fortalte at både jeg selv og søsteren hans hadde hatt ondartet føflekkreft tidligere, og vi hadde fått beskjed om å passe ekstra godt på, siden både sønnen og datteren min kunne være arvelig disponert for føflekkreft.

Anonymkode: bec88...4cd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke problemer med dette. Men jeg har begynt å jobbe som assistent på labben på et legekontor. Og det er såååå mye sinte folk!

Jeg opplever svært sjeldent sinte pasienter. Er ganske mye høyere prosentandel pasienter som driver med seksuell trakassering for å si det sånt. Vold er jeg ikke redd for, men seksuell trakkassering synes jeg er skikkelig ekkelt altså. 

Anonymkode: ea8d7...8a8

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du veldig dårlig til å ta blodprøver å bommer mye på årer f.eks?

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Eller, jeg ropte ikke. Men jeg sa fra ganske kvasst. Inni meg var jeg så sint så sint. 

Jeg var ute og sprang på noen stier i skogen, og snublet i et piggtrådgjerde som lå langs bakken som jeg ikke så. Jeg fikk et overraskende dypt og blodig kutt. Det var kortere til legevakten enn hjem igjen så jeg dro rett dit, og siden jeg ikke hadde telefon fikk jeg ikke ringt for å få time. Jeg får tørket bort blodet på skoen og leggen slik at det ikke skal dryppe på gulvet når jeg går inn, og tenker jeg kan få presset noe papir mot det når jeg får tak i noe på toalettet som jeg vet er inne. 

Jeg går inn og går resolutt mot skranken, når en sykepleier stopper meg brått og spør om jeg har avtale. "Nei" sier jeg. Da må du ringe og avtale. Jeg står 20 meter unna skranken! Hun nekter meg å komme forbi. Jeg har ikke telefonen min forklarer jeg, men hun viser meg til en telefon jeg kan låne på veggen (20 meter unna resepsjonen til legevakta). Jaja, jeg ringer, og mens jeg prøver å forklare meg til de i telefonen hører jeg en veps summe i bakgrunnen. Jeg blir svimlere og svimlere. "Ikke tråkk i det!" tror jeg hun sier. Tråkk i hva? Jeg snakker med de i telefonen. Sykepleieren står bak meg og kjefter på meg. Roper til meg. "IKKE TRÅKK I DET!" hva faen er det hun babler om. Jeg legger fra meg telefonen, går noen skritt bakover, og vender meg mot henne, men når jeg beveger meg griper hun fatt i armen min (!) og holder meg hardt fast. River i meg rett og slett, mens hun kjefter om at "Du får ikke lov til å gå rundt sånn! Du kan ikke gå rundt her og grise til med blod overalt! Det går ikke an å holde på sånn!" blablabla. Jeg ser ned og oppdager en stor bloddam rundt den ene foten min. 

Da sa jeg fra. Jeg løsnet bestemt grepet fra armen, og sa skarpt at sånn snakker man ikke til andre voksne mennesker. Hun skulle ikke røre meg meg mer og la meg være i fred. Legevaktslegen hadde på dette tidspunktet kommet ut i gangen (det var en rolig dag) pga ropingen (hennes), og så noe forundret ut. Jeg dirret av sinne inni meg, ikke bare hadde hun kjeftet på meg for noe jeg ikke visste noe om og nettopp var der for å få hjelp med, og så REIV hun meg i armen. 

Hva er det som feiler mennesker som går til verbalt angrep på mennesker som står på legevakten for å få hjelp, og som blør utover gulvet. Jeg skjønner at det var grisete, men hvordan skal jeg lå være å trakke i en dam som kommer fra meg selv, og burde ikke omtanken være om det gikk bra med meg, ikke det stakkars gulvet? 

Anonymkode: d763b...c03

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Eller, jeg ropte ikke. Men jeg sa fra ganske kvasst. Inni meg var jeg så sint så sint. 

Jeg var ute og sprang på noen stier i skogen, og snublet i et piggtrådgjerde som lå langs bakken som jeg ikke så. Jeg fikk et overraskende dypt og blodig kutt. Det var kortere til legevakten enn hjem igjen så jeg dro rett dit, og siden jeg ikke hadde telefon fikk jeg ikke ringt for å få time. Jeg får tørket bort blodet på skoen og leggen slik at det ikke skal dryppe på gulvet når jeg går inn, og tenker jeg kan få presset noe papir mot det når jeg får tak i noe på toalettet som jeg vet er inne. 

Jeg går inn og går resolutt mot skranken, når en sykepleier stopper meg brått og spør om jeg har avtale. "Nei" sier jeg. Da må du ringe og avtale. Jeg står 20 meter unna skranken! Hun nekter meg å komme forbi. Jeg har ikke telefonen min forklarer jeg, men hun viser meg til en telefon jeg kan låne på veggen (20 meter unna resepsjonen til legevakta). Jaja, jeg ringer, og mens jeg prøver å forklare meg til de i telefonen hører jeg en veps summe i bakgrunnen. Jeg blir svimlere og svimlere. "Ikke tråkk i det!" tror jeg hun sier. Tråkk i hva? Jeg snakker med de i telefonen. Sykepleieren står bak meg og kjefter på meg. Roper til meg. "IKKE TRÅKK I DET!" hva faen er det hun babler om. Jeg legger fra meg telefonen, går noen skritt bakover, og vender meg mot henne, men når jeg beveger meg griper hun fatt i armen min (!) og holder meg hardt fast. River i meg rett og slett, mens hun kjefter om at "Du får ikke lov til å gå rundt sånn! Du kan ikke gå rundt her og grise til med blod overalt! Det går ikke an å holde på sånn!" blablabla. Jeg ser ned og oppdager en stor bloddam rundt den ene foten min. 

Da sa jeg fra. Jeg løsnet bestemt grepet fra armen, og sa skarpt at sånn snakker man ikke til andre voksne mennesker. Hun skulle ikke røre meg meg mer og la meg være i fred. Legevaktslegen hadde på dette tidspunktet kommet ut i gangen (det var en rolig dag) pga ropingen (hennes), og så noe forundret ut. Jeg dirret av sinne inni meg, ikke bare hadde hun kjeftet på meg for noe jeg ikke visste noe om og nettopp var der for å få hjelp med, og så REIV hun meg i armen. 

Hva er det som feiler mennesker som går til verbalt angrep på mennesker som står på legevakten for å få hjelp, og som blør utover gulvet. Jeg skjønner at det var grisete, men hvordan skal jeg lå være å trakke i en dam som kommer fra meg selv, og burde ikke omtanken være om det gikk bra med meg, ikke det stakkars gulvet? 

Det er noe rart med de som jobber på legevakta. Sure kjerringer store deler av dem, så jeg er ikke sjokkert for å si det sånn. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe rart med de som jobber på legevakta. Sure kjerringer store deler av dem, så jeg er ikke sjokkert for å si det sånn. 

Jeg ble kjempeoverrasket. For jeg har møtt mange sure mennesker i mitt liv, men aldri kunne det falt meg inn at noen av dem skulle fysisk gripe tak i meg og rope til meg mens jeg åpenbart står der og har vondt, er svimmel og blør utover gulvet. Legen beklaget seg. Herlighet hva folk skal måtte oppleve. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei haha. Folk gjør jo jobben sin så godt de kan, hvis noe mot all forventning skal gå galt, så snakker man rolig meddem og sier meningene sine. Det mest patetiske jeg ser er folk som kjefter (uten grunn/ike vet hva de snakker om/overreagerer/forventer for mye etc), blir bare så oppgitt over mennesker som kjefter på alt fra helsepersonell, butikkansatte/seritører o.l for ting som de egentlig er skyld i selv. ER veldig maneg kunder/pasienter som lager i stand dårlig stemning selv, og legger opp til negative diskusjoner også. Huff...

Nå jobber jeg heldigvis ikke innen disse yrkene, men har sett en del triste situasjoner gitt.

Anonymkode: 3e268...a4b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble kjempeoverrasket. For jeg har møtt mange sure mennesker i mitt liv, men aldri kunne det falt meg inn at noen av dem skulle fysisk gripe tak i meg og rope til meg mens jeg åpenbart står der og har vondt, er svimmel og blør utover gulvet. Legen beklaget seg. Herlighet hva folk skal måtte oppleve. 

Dette var ikke din feil, makan, du har min fulle støtte. At det går an å være så blottet for empati, vekommende skulle aldri jobbet der.

Anonymkode: aabf0...7b1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har de, og de burde aldri arbeidet med mennesker enkelte av dem, at de har stått praksisperioder er derfor en stor gåte, de er jo tydligvis ikke skikket.

Anonymkode: aabf0...7b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 6145f...b7f

AnonymBruker
Skrevet

:haar: håper legevaktlegen tok seg en alvorsprat med det damemennesket.

Anonymkode: ba840...e86

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å være frekk, men jeg har inntrykk av at mange helsesekretærer og lignende har sett såpass mye snålt at de ikke lenger forstår når litt grunnleggende empati er på sin plass. Har opplevd å sitte på legekontoret da ei forslått gammel dame kom innom med blåmerker og sår i hele fjeset, og litt papir som hun brukte til å tørke blodet med, mens hun støtte seg ustø til en stokk hun holdt i den andre hånden. Men ingen kunne se på henne eller hjelpe henne med å rense sårene og plaster henne, for hun hadde jo ikke bestilt time... Dama ble henvist til legevakt, 20 minutters taxitur unna. 

Anonymkode: 4c260...6a3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner utviklet urinveisinfeksjon, og kontaktet det nærmeste legekontoret hvor hun bodde. De ønsket at hun skulle komme innom med en urinprøve. Men når hun kom dit, så sjekket ikke de ansatte der etter urinveisinfeksjon nyrebekken-betennelse. 

Isteden sjekket de etter seksuelt overførbare sykdommer, som for eksempel klamydia. Disse test-resultatene kom jo selvfølgelig  negativt tilbake, ettersom hun ikke hadde klamydia. Dermed fikk hun ingen medisiner, og de ansatte mente at det ikke var noe poeng i å gjennomføre fleire undersøkelser. For den testen de allerede hadde undersøkt slo jo negativt ut! Dermed var det viss nok ikke noe poeng i å sjekke for noen andre ting... :P

Det endte med at hun reiste til ett helt annet legekontor, hvor hun faktisk  fikk påvist urinveisinfeksjon! Da fikk hun iallefall medisiner...     

Anonymkode: 66cf0...48d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har blitt sinna, og sagt klart ifra på en saklig fin måte. (Selv om det måtte mye selvbeherkselse til). Her tok de oss ikke på alvor når barnet mitt var sykt. Var på legevakten lørdag kveld, viktig at vi gikk til lege tidlig og fikk antibiotika. Vi måtte sitte der i 5t med en febersyk gutt. De trodde ikke at det var noe alvorlig; og at han virkelig var syk (selv om det står i journalen). Endte med at han fikl feberkramper før han kom inn. Hadde da 275 i crp, så han var virkelig syk.... de beklagte at de ikke hadde tatt han inn før, og trodd at han ikke var så syk.. kjente at jeg kokte litt da!

Anonymkode: 185a8...4a0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja,men jeg kjefter ikke. Sa min klare mening. Jeg var hos fastlegen, skulle ta noen blodprøver etterpå. Ble sittende å vente i evigheter. Jeg hadde absolutt ikke tid til dette. Hadde brukt lang nok tid. Gikk i luken og ba om å få med skjema,så går jeg på sykehuset å tar de. Her kan jeg ikke vente lengre. Fikk beskjed om at det var ikke lov lengre. De skulle tas her. Sykehuset tar ikke imot fra fastleger!!!!! 

14 dager etterpå måtte jeg ta nye prøver,og får beskjed om å dra opp på sykehuset for hun på labratoriet var syk. Jaha...så de tar imot i dag da? Jeg sa mye annet også.Hun svare ikke. Hos fastlegen må jeg også betale for blodprøvene, det slipper du på sykehuset. Når jeg kom dit,så spør jeg om de nekter folk fra fastleger vanligvis?nei det gjør de ikke. 

Anonymkode: 430a3...5d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja,men jeg kjefter ikke. Sa min klare mening. Jeg var hos fastlegen, skulle ta noen blodprøver etterpå. Ble sittende å vente i evigheter. Jeg hadde absolutt ikke tid til dette. Hadde brukt lang nok tid. Gikk i luken og ba om å få med skjema,så går jeg på sykehuset å tar de. Her kan jeg ikke vente lengre. Fikk beskjed om at det var ikke lov lengre. De skulle tas her. Sykehuset tar ikke imot fra fastleger!!!!! 

14 dager etterpå måtte jeg ta nye prøver,og får beskjed om å dra opp på sykehuset for hun på labratoriet var syk. Jaha...så de tar imot i dag da? Jeg sa mye annet også.Hun svare ikke. Hos fastlegen må jeg også betale for blodprøvene, det slipper du på sykehuset. Når jeg kom dit,så spør jeg om de nekter folk fra fastleger vanligvis?nei det gjør de ikke. 

Anonymkode: 430a3...5d2

Alle vet det tar tid hos legen, det kan ikke de som sitter i skranken gjøre noenting med. Har selv sittet 2 timer å ventet etter jeg skulle hatt time, faller meg ikke inn å klage på folk som gjør jobben sin (blir jo irritert, men er jo allmennkunnskap at det kan ta tid dersom det kommer akutte tilfeller som må prioriteres o.l).Setter alltid av noen timer dersom jeg har legetime, det gjør de fleste.

Anonymkode: 3e268...a4b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du veldig dårlig til å ta blodprøver å bommer mye på årer f.eks?

Jeg rydder og vasker, tar urinstix og generelt avlaster sykepleieren på labben I sommer. Har da ingen direkte pasient kontakt selv. Pasientene er ofte sinte på leger og sekretæren. Aldri sinte på oss på labben,men vi får høre hva slags sin vi jobber med da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...