Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og venninnen min fødte nesten samtidig. Babyene er 10 mnd. Venninnen min er fryktelig nøye på klokkeslettene. Babyen legger deg presis 19.30 enten den er trøtt eller ei. Den skal ha nattmat presis klokken 02.00. Om den våkner før så får den ingenting. Om den ikke våkner klokken 02.00 så vekker hun den. Om morgenen står de opp presis 07.00. Hvis babyen ikke våkner vekker hun den. Dagsovingen skal være presis klokke 10.00 og klokken 13.30. Og nøyaktig 1 time. Om ikke ungen er trøtt akkurat så kjemper hun på likevel. 

Jeg føler meg som DEN sjusken i forhold. Babyen min legger seg en gang mellom 19 og 21, alt etter når den gir tegn til å være trøtt. Om den våkner om natta får den mat om den trenger det. Vi står opp når babyen våkner om morgenen. Babyen har 1, 2 eller 3 dubber på dagtid, avhengig av hvor tidlig vi står opp om morgenen, og avhengige av hvor lange dubbane er (de kan være fra 20 minutter til 2 timer). Babyen får sove når den er trøtt. Når den ikke er trøtt, prøver jeg ikke en gang. 

Er jeg ruskete som mor eller er jeg normal? Hva gjør dere andre?

Anonymkode: aff01...200

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. Jeg hadde ikke nattammet en så stor baby. 

2. Jeg mener barn trenger rutiner. Fast leggetid gir god døgn og soverytme, da trenger man ikke variere på den. 

3. Barn kan være trøtte selv om det ikke synes. Hvile kan også være hvil uten soving, babyen min trengte den pausen som en hvil var. Vi hoppet ikke over hvil med mindre det var en grunn til det (legetime, bilkjøring som forandret dagen e.l.) 

Anonymkode: 80ce1...339

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og det viktigste kanskje, babyen din skal vel snart i barnehagen. Min baby sov 12-14 timer i strekk i den alderen, dvs at vi måtte legge tidlig for at babyen ikke skulle bli for trøtt dagen etter. De trenger masse søvn, legges de for sent så må de jo vekkes før barnehage, det kan umulig være positivt. 

Anonymkode: 80ce1...339

AnonymBruker
Skrevet

Alle må få gjøre som de vil. Prøv å ikke føle at det du eller hun gjør er galt eller riktig. Alle familier er forskjellige, med forskjellige individer. Omtal det hun gjør med raushet og forståelse for at det er riktig for dem, forvent det samme av henne, og prøv heller å se humoristisk på det at dere gjør ting så forskjellig og allikevel er så gode venner.

Når vi fikk nr to (og tre) angret jeg på at vi ikke hadde utnyttet tiden med førstemann til å være enda mer fleksible enn vi var. Vi var nok som dere, men kunne i enda større grad kost oss på uterestaurant om kvelden med sovende baby i vogn osv..

De neste babyene måtte fortere inn i rutiner, fordi søsknene måtte ha nok søvn før barnehage osv. Men helt så nøye som din venninne var vi aldri, selv med tre små.. 

Anonymkode: 884e5...831

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør som deg og ser babyen an. Den endrer seg stadig og endrer ofte sovemønster, noe jeg tilpasser meg. Er ikke vits i å prøve å legge våken baby, men ofte er den kveldstrøtt omtrent på samme tid.

Anonymkode: f1438...bdb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes forresten venninnen din er litt slem...

Anonymkode: f1438...bdb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjørte ganske likt løp som venninnen din. Men jeg vekket ikke for nattamming, da han la godt på seg. Tror det er veldig viktig med rutiner i den alderen og som noen over her sier så er det jo snart barnehagetid og da er det ingen kjære mor, da må man stå opp på samme tidspunkt for eksempel. Det er en stor fordel å trene litt på dette før den tid. 

Tror barn har veldig godt av faste rutiner i den alderen. 

Anonymkode: f7b83...902

• Liker 1
Skrevet

Alle mine har fått styre søvnen selv i den alderen. Har fungert helt ypperlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde omtrent som deg i den alderen. Vekket henne kun hvis hun sov lenge på siste luren. Målet var i seng til kl 19, men hadde slingringsmonn på en time til og fra. 😊

Anonymkode: d621d...82d

• Liker 1
Skrevet

På den tiden hadde vi fast leggetid +/- 1/2 time. Morgen når babyen våknet av seg selv, ca 1/2 time +/- der også. 1 daghvil på 1 1/2-2 timer, vekket ikke om det en sjelden gang ble lengre. Daghvilen hadde ganske fast tidspunkt, men gikk greit å forskyve om vi hadde et ærend.

Barnet mitt gir ikke så mye tegn til å være trett, og kan holde det gående i flere timer over sovetid. Men når det tar 5 minutter å sovne til daghvil, er det klart at behovet er der.

AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør som deg, TS :) funker helt fint! Gutten vår har perioder han sovner i sjutida og perioder han sovner i titida :P alt etter når han våkner på morgenen vet vi ca når han kommer til å legge seg, vi stresser ikke med å legge en baby som ikke er trøtt. Når tiden kommer for barnehage, så blir det annerledes så klart :) Det har blitt veldig "go with the flow" med førstemann, spørs om det blir like greit å få til med de neste barna ;) 

Anonymkode: 97d96...a2e

• Liker 2
Gjest Sisti
Skrevet

Rutiner trenger heldigvis ikke være ensbetydende med å følge klokka slavisk. :)

Vi følger ikke klokka slavisk. Funker ikke på vår gutt, og det har bare skapt frustrasjoner for alle sammen når vi har prøvd. For andre funker det sikkert bedre. 

Men å vekke en så stor baby for å mate på natta er litt sprøtt... 

Gjest GulSol
Skrevet

Min er 11 mnd. 

Vi har rutiner, men ikke noen spesielle faste klokkeslett. Han legger seg ca 20 og våkner 6-7. Ingen mat på natt, det avvente jeg samme måned som han ble 10 mnd. Noen kvelder plager tennene han, så da havner han ikke i seng før 23-24.. Han sov 2-3 ganger på dagtid, men siste dupp ble så sen at den har vi kutta ut nå. Første dupp er alt fra 1,5 til 3 timer etter han våkner, alt ettersom hvordan natten var, og er gjerne 2 timer. Får fremdeles 2 dupper om første er fra 9-11, og han blir trøtt igjen kl 14 liksom.. Jeg er ikke slem heller! 

Litt rutiner er flott, men å følge klokka er ikke det samme som å ha gode rutiner...

Skrevet

Har latt datteren min styre det selv. Fører ikke noe godt med seg å stresse med de rutinene. Heldigvis sov min natta igjennom på denne tiden. Fra ca 20 - 07. 

Gjør det som er best for dere! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nøye med tidspunkt men ikke nøyere enn at jeg kan variere ryttmen med feks 30-60 min. Grunnen til at jeg er nøye er at min må ha en dupp på ettermiddagen som ikke bør bli for sein, får vi ikke den godt til blir det noen grusomme timer for både foreldre og barn frem til leggetid. Mating er og krevense hos oss, og lite vektoppgang gjlr ay jeg må følge litt det regimet tidsmessig aim vi har funnet ut funker. Begge mine har trengt ganske faste rutiner, skulle ønske jeg slapp det. 

Veninna di høres likevel litt sprø ut,  å vekke en på 10 mnd om natta er jo galskap. Å tvinge baby til å sove høres enormt slitsomt ut

Anonymkode: e898a...3e7

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du skal bruke litt mindre energi på å kritisere venninna di?

Anonymkode: cda99...785

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det høres litt slitsomt ut å være venninnen din, som må ha så kontroll på alt (tilsynelatende). Jeg var mer som deg, men hadde nok litt fastere leggetid om kvelden. Ikke på minuttet, men innen samme time hver kveld. Og jeg husker jeg noen ganger vekket babyen da den var mindre, når jeg selv la meg, for å unngå at den våknet for mat en halvtime etter at jeg hadde sovnet. Men ved 10 mnd, ville jeg ikke gjort det. Dvs. jeg ville nok selv tilstrebet å kutte ut nattamming, om babyen spiser nok mat på dagtid og mor ikke trenger den for å opprettholde produksjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Å kjempe for å få baby til å sove gav jeg opp da hun var rundt ni mnd, tror jeg. Da var hun inne i 8month sleep regression, tror jeg, hun fant i alle fall ikke roen på kveldstid i det hele tatt. Deretter kom det tenner på rekke og rad, med tilhørende liten matlyst, og et utviklingssprang. Så ble hun syk, fortsatt med tannfrembrudd.

Så nå legges hun når hun er trøtt nok. Det ser ut til å fungere best for alle parter. Nå må hun tidlig opp pga jobb, men blir stort sett trøtt relativt tidlig også. Så nå gidder jeg ikke stresse, siden hun ser ut til å tilpasse seg noenlunde uansett.

Anonymkode: 17e4e...d85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...