Gå til innhold

Barn som flyr alene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://classic.sas.no/alt-om-reisen/reise-med-barn/barn-som-reiser-alene/?d360=TRUE Hos sas går det fint. 

Å sende barn alene med Norwegian bør vel ingen gjøre i disse kanseleringstider hos det selskapet. 18 Norwegian flyvninger er kanselert bare i dag. Vil man frem, så bør man finne andre flyselskap. 

Anonymkode: d2e72...2e2

"Grøss" har Norwegian billetter til Las Palmas om to ukers tid....får bare håpe på at alt går fint.. reiser heldigvis med KLM hjem..

Jeg hadde aldri sendt avgårde en 7åring over atlanteren alene, max innenlandsturer i slike tilfeller.

Anonymkode: 836d4...008

• Liker 3
Skrevet

Barn som reiser alene blir godt tatt vare på av de på flyplassen og av crewet som følger dem av flyet og blir med dem til de blir hentet.

Men må si at 7 år er litt for ungt for en såpass lang flytur.

AnonymBruker
Skrevet

Har en 7-åring selv og det ville vært totalt uaktuelt å sende henne alene over Atlanteren. Faktisk satt jeg her og lurte en kveld på om hun kanskje kan ta hurtigbåten til nærmeste by alene nå snart....det tar 25 min.

Anonymkode: 1fa18...bc0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 7- åring. Jeg hadde ALDRI sendt barnet alene på en så lang flytur. 

Anonymkode: e5097...371

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er stor forskjell på 7-åringer. Noen ville taklet det helt fint, noen ikke. Du kjenner barnet ditt best.

En iPad full av film og spill er underholdning mange timer, noe småtteri å knaske på, tegnesaker/klistremerker og sånt.

Anonymkode: 62c1c...40f

Jeg kjenner mange 7- åringer. Både fordi jeg har en selv, i tillegg er jeg lærer. Har til gode å treffe en eneste en som hadde "passet" til en syv timer lang flytur alene...

Anonymkode: e5097...371

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hun sier jo det ikke er mellomlanding så kansellering er ikke så stort problem?

kommer an på 7 åringen. Kom nettopp fra flytur nå hvor et barn yngre enn 7 (så ut som 5-6, men kan jo ha vært 7...) fløy alene. Hun storkoste seg med flyverten som fulgte henne. Masse oppmerksomhet og tøys og tull. 

Antageligvis sovner barnet også noen av timene så med snack, film og iPad så er jeg sikler på det går fint! 

Har selv et "fly-alene-barn", med mellomlandinger innenlands. Har aldri vært noe problem! 

Anonymkode: eafd0...119

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heisann,

Noen som har tips eller erfaringer med barn som skal fly alene? Barnet er 7 år gammelt og skal fly over Atlanteren, så det er en flytur på rundt 7 timer, ingen mellomlanding. Hva bør vi pakke med, og hvordan har deres barn syntes det har vært å fly alene? Veldig i tvil om vi tør sende eller ikke. 

Anonymkode: 891fe...533

Jeg hadde aldri i verden sendt avgårde mitt barn i den alderen på en 7 timer lang flytur over Atlanteren ALENE. Skal barnet mitt fly alene, så skal hun ha flydd mange ganger før, og vite hva turbulens osv er. Jeg hadde ikke klart å sitte hjemme og høre om flyet barnet sitter på fikk skikkelig turbulens og falt i stor høyde osv. Mulig det bare er meg, men jeg liker ikke fly i utgangspunktet. Innesperret i en boks i luften, og lander flyet i vannet, tror jeg det blir vanskelig for barnet å komme seg ut når folk er opptatt med å redde seg selv og trampe alle andre ned i panikk.. Jeg hadde ikke klart det rett og slett.

Barnet mitt skal få ta tog, buss og fly på korte avstander om hun ønsker, men det er det.. gruer meg allerede til hun skal begynne å ta buss til pappa sin som bor 1,5 time unna ca når hun skal være med pappa... Det er jo en vanesak. Når man har gjort det noen ganger, blir det lettere. Men det er bare fly jeg er helt gærn på, ellers er jeg ganske så avslappet som forelder :fnise:

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det i det hele tatt lov? Det er jo alt for lenge for en sjuåring! Har sendt barn alene på fly selv, men aldri i verden om jeg hadde send hn på en så lang flytur helt alene! 

Anonymkode: 0556a...bd2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok buss alene i 8 timer da jeg var 7. Det var jo mye kortere strekning selvsagt, men litt lenger i tid. Hadde ikke mobil, og det var ingen som passet på meg slik de gjør på fly. I teorien kunne jeg ha gått av hvor som helst uten at noen hadde reagert og uten at foreldrene mine hadde visst hvor jeg var. Aner ikke hvordan de klarte å stole på at jeg ikke gjorde det, men jeg var veldig fornuftig og selvstendig da. :P Hadde med donaldblader, matpakke og sjokolade og storkoste meg.

Anonymkode: 19ae2...d3a

• Liker 1
Skrevet

Hva tenker barnet selv om det, og hvor reisevant og selvstendig er hen? Barn som flyr alene blir passet godt på, så det er jo ingen fare for at noe skal skje sånn sett, det blir mest et spørsmål om barnets opplevelse av det. Hvis barnet selv er positiv til det og ikke minst er typen som fint kan sitte stille og underholde seg selv så lenge går det sikkert fint, men jeg ville ikke presset en unge som vegret seg mot å reise alene, uansett grunn.

• Liker 2
Skrevet

Det kommer helt an på barnet. Noen er såpass trygge og utadvendte at de klarer dette når de er 7. Tror heller ikke at flyselskapene hadde åpnet for dette om det vanligvis er mye styr med barna.

• Liker 1
Skrevet

Først, jeg hadde aldri sendt min 7-åring alene på så lang flytur.

Når vi flyr sammen, så har han med en sekk med nettbrett, headset, Donald-blader, skiftetøy fra innerst til ytterst i tilfelle uhell, en varm genser, en drikke, og chips/kjeks. Våtserviett-pakke til ansikt og hender. Jeg gir ikke vanlig godteri på fly da ungene blir urolige av det. 

Ombord på interkontinentale fly har de puter og tepper. Kanskje et tynt ullteppe kan tas med. De har også bra underholdningsenheter foran hver passasjer med både filmer og spill. Min 7-åring var helt oppslukt av å få fri tilgang og kjedet seg ikke et sekund.

Men trenger ikke barnet noen til å være med og finne doen, finne ut hvordan alle dingsene virker? Minne på å ta på sko på do? Finne ut av flymaten? Si fra på hjemturen at nå må alt legges bort og det er sovetid? Skeptisk.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flydde alene som 7-åring og husker at det oppstod noen problemer underveis, så jeg ble ganske redd. Ville ALDRI funnet på å i det hele tatt vurdere 1 sekund å sende en 7-åring alene så langt på fly!

Anonymkode: 69d3e...1b5

• Liker 4
Skrevet

Ville ALDRI satt en syvåring på et slik flytur. Aldri. Punktum.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Snakker, og forstår, barnet engelsk? 

Rekker barn i det hele tatt opp til låsen på do-døra? 

Anonymkode: 75a7d...6ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, ViljaH skrev:

Først, jeg hadde aldri sendt min 7-åring alene på så lang flytur.

Når vi flyr sammen, så har han med en sekk med nettbrett, headset, Donald-blader, skiftetøy fra innerst til ytterst i tilfelle uhell, en varm genser, en drikke, og chips/kjeks. Våtserviett-pakke til ansikt og hender. Jeg gir ikke vanlig godteri på fly da ungene blir urolige av det. 

Ombord på interkontinentale fly har de puter og tepper. Kanskje et tynt ullteppe kan tas med. De har også bra underholdningsenheter foran hver passasjer med både filmer og spill. Min 7-åring var helt oppslukt av å få fri tilgang og kjedet seg ikke et sekund.

Men trenger ikke barnet noen til å være med og finne doen, finne ut hvordan alle dingsene virker? Minne på å ta på sko på do? Finne ut av flymaten? Si fra på hjemturen at nå må alt legges bort og det er sovetid? Skeptisk.

Hvorfor skal man ta på sko på do?? Og hvorfor må man ha sovetid på fly? 

Ellers er jeg helt enig at jeg aldri ville sendt en sjuåring på fly så lenge alene. Bare skjønner ikke hvorfor man må ha sko på do, går dit i sokkelesten hver gang jeg flyr jeg :P 

Anonymkode: 1468f...7b3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jobbet i flyselskap og det er veldig mange barn som reiser alene fra de er 5 år. Jeg har hatt ansvar for de mange ganger. Da passet jeg på de frem til flyet startet boarding og de gikk alltid først inn på flyet. Da overlot jeg ansvaret til crewet. De har ingen egen person som passer på de 100%. Crewet har sine oppgaver de må gjøre uansett.

Ved landing går som regel barna av til sist, de blir da enten fulgt av crewet ombord eller tatt imot av en ansatt på flyplassen de ankommer. De blir da fulgt hele veien frem til personen dom skal ta barnet imot. Legitimasjon av personen er påkrevet, samtidig som du skal høre med barnet om personen er kjent.

Samme prosedyre på vei tilbake. Personen som følger barnet til flyplassen skal ikke reise før flyet har tatt av. Dette ringte jeg og informerte om og sa de kunne reise.

Det var mange barn som reiste med mellomlandinger også og de blir passet godt på. 

Vil barnet ditt reise den lange veien alene og er klar over at det tar tid, så la det få lov. De får ikke stukket av fra flyet underveis. Jeg håper barnet ditt forstår engelsk godt hvis du gjennomfører dette.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man ta på sko på do?? Og hvorfor må man ha sovetid på fly? 

Ellers er jeg helt enig at jeg aldri ville sendt en sjuåring på fly så lenge alene. Bare skjønner ikke hvorfor man må ha sko på do, går dit i sokkelesten hver gang jeg flyr jeg :P 

Anonymkode: 1468f...7b3

Æsj, så grisete :kvalm:

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn ville reise til besteforeldrene ifjor, de bor i Tyskland. Han var 10 år og han har tatt fly (med oss) mange ganger, så jeg var helt trygg at det kommer til å gå fint. Han reiste med KLM fra Kristiansand, så han måtte bytte fly i Amsterdam. De var visst utrolig spennende, alenereisende barn har egen lounge med alt av underholdning, de blir hentet fra og til fly, han syntes det var helt topp med slik eksklusivbehandling.

Tilfeldigvis var det en annen gutt på 8 med på fly fra Kristiansand. Den som leverer barnet må være igjen på gaten tils flyet har lettet, så da kom jeg i snakk med guttens mor. Han skulle helt til - Brasil! Han hadde visst reist alene siden har var 6 år, 2 ganger i året. Han har alt av underholdning, ringer innimellom og har det helt topp.

Anonymkode: b2a2a...782

• Liker 2
Skrevet

Jeg fløy mye som ungen. Opplevde det aldri som skummelt eller skremmende. Tvert imot det var spennende. Ble bestandig tatt godt vare på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...