Tonemoren Skrevet 26. juni 2017 #1 Skrevet 26. juni 2017 Vi bor i et lite tettsted og har barn som gjerne vil leke i vår hage. Hagen vår er mye større enn naboenes hage. Vi har en hengekøye som de syns det er gøy å leke i. Våre barn er voksne. Jeg har et spørsmål: Hvem er ansvarlig hvis barna skader seg hos oss? Hagen vår går ned mot vannet der det er brådjupt. Jeg prøver å være ute og passe på når de er her, men det er vanskelig å være observant hele tiden. Er det noen som vet noe om dette? Har prøvd å finne ut om det på nettet.
Gjest NotNaomi Skrevet 26. juni 2017 #2 Skrevet 26. juni 2017 3 minutter siden, Tonemoren skrev: Vi bor i et lite tettsted og har barn som gjerne vil leke i vår hage. Hagen vår er mye større enn naboenes hage. Vi har en hengekøye som de syns det er gøy å leke i. Våre barn er voksne. Jeg har et spørsmål: Hvem er ansvarlig hvis barna skader seg hos oss? Hagen vår går ned mot vannet der det er brådjupt. Jeg prøver å være ute og passe på når de er her, men det er vanskelig å være observant hele tiden. Er det noen som vet noe om dette? Har prøvd å finne ut om det på nettet. Jeg hadde aldri latt de leke der. Hadde uansett følt meg ansvarlig om noe skjedde. Brådjupt vann hørtes bare ikke bra ut. Jeg tenker du vil ha ansvar? Men jeg ville snakket med foreldrene og sagt at de måtte finne andre lekeplasser da du ikke vil at noe skal skje dem. Du kan vel ikke akkurat passe på en haug med lekende barn til en hver tid.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #3 Skrevet 26. juni 2017 Barn som leker i deres hage, men dere har voksne barn? Jeg hadde aldri latt noen leke i min hage. Og du er ute og passer på? Nei, da hadgde jeg ringt foreldrene og sagt hvordan terrenget i hagen var og at de har ansvaret. Anonymkode: d01bd...4d0 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #4 Skrevet 26. juni 2017 https://www.aftenposten.no/norge/Du-kan-fa-ansvaret-ved-ulykke-222252b.html Anonymkode: 1898a...c3a
Kalevala Skrevet 26. juni 2017 #5 Skrevet 26. juni 2017 Du er ansvarlig for skader som oppstår i din hage. F.eks. er det krav om å sikre basseng og vann som er dypere enn x cm. Men jeg er usikker på hvordan det er med hage som grenser til elv/sjø. Der er det kanskje andre regler. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #6 Skrevet 26. juni 2017 1 time siden, Tonemoren skrev: Vi bor i et lite tettsted og har barn som gjerne vil leke i vår hage. Hagen vår er mye større enn naboenes hage. Vi har en hengekøye som de syns det er gøy å leke i. Våre barn er voksne. Jeg har et spørsmål: Hvem er ansvarlig hvis barna skader seg hos oss? Hagen vår går ned mot vannet der det er brådjupt. Jeg prøver å være ute og passe på når de er her, men det er vanskelig å være observant hele tiden. Er det noen som vet noe om dette? Har prøvd å finne ut om det på nettet. Svaret er enkelt, grunneier. Anonymkode: ae6c7...098
Minlillesky Skrevet 27. juni 2017 #7 Skrevet 27. juni 2017 20 timer siden, Tonemoren skrev: Vi bor i et lite tettsted og har barn som gjerne vil leke i vår hage. Hagen vår er mye større enn naboenes hage. Vi har en hengekøye som de syns det er gøy å leke i. Våre barn er voksne. Jeg har et spørsmål: Hvem er ansvarlig hvis barna skader seg hos oss? Hagen vår går ned mot vannet der det er brådjupt. Jeg prøver å være ute og passe på når de er her, men det er vanskelig å være observant hele tiden. Er det noen som vet noe om dette? Har prøvd å finne ut om det på nettet. Du har ansvar om noe skjer. Skal de leke, kan de leke i sin egen hage. Du skal ikke måtte passe på som en barnevakt... 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2017 #8 Skrevet 27. juni 2017 Burde naturligvis ikke være nødvendig, men hva med å gjerde inn hagen deres? Ville uansett ikke vært så glad for å ha masse barn i Hagen min til en hver tid, men det er sikkert en vane det er vanskelig å vende på nå som de er godt vant til det. Anonymkode: 81672...64a
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #9 Skrevet 28. juni 2017 På 26.6.2017 den 17.11, AnonymBruker skrev: Svaret er enkelt, grunneier. Anonymkode: ae6c7...098 Nei.. grunneier har ingen plikt til åsikre naturlige farer .. hvordan tror du fjell, utmark og kystlinja hadde sett ut da? om barna skader seg ved at de faller fra usikrede kunstige høyder som trapp uten rekkverk eller drukner i et basseng og en lagd hagedam- da er de ansvarlig .. Anonymkode: fbd00...5bd 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 28. juni 2017 #10 Skrevet 28. juni 2017 Herregud, når vi var små, gadd ikke folk å diskutere hvem som hadde ansvar. Den første som så skade, tok enten kontakt med foreldrene eller kjørte ungene på legevakta. Hadde noen foreldre spurt meg, hadde jeg sagt ja, men ikke fulgt med på dem, for jeg er ikke barnevakt. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2017 #11 Skrevet 28. juni 2017 På 6/26/2017 den 15.17, Tonemoren skrev: Vi bor i et lite tettsted og har barn som gjerne vil leke i vår hage. Hagen vår er mye større enn naboenes hage. Vi har en hengekøye som de syns det er gøy å leke i. Våre barn er voksne. Jeg har et spørsmål: Hvem er ansvarlig hvis barna skader seg hos oss? Hagen vår går ned mot vannet der det er brådjupt. Jeg prøver å være ute og passe på når de er her, men det er vanskelig å være observant hele tiden. Er det noen som vet noe om dette? Har prøvd å finne ut om det på nettet. Du skal sørge for at det ikke er ting i hagen,som barn kan skade seg på. Ja,blir de skadet,kan du bli stilt til ansvar. Med brådjupt vann,så hadde jeg ikke tillatt andre sine barn å være der. Hadde ringt foreldre og sagt ifra. De må hente de. Anonymkode: b99fc...9bb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå