AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #1 Del Skrevet 26. juni 2017 Hei, hadde blitt veldig glad om noen ante noe om dette. Når barnet vårt kommer har jeg (mor) har hatt et fulltidsvikariat i tre år, og som da vil være over noen mnder før barnet blir født. Da blir jeg arbeidssøker (antar jeg, hvis det ikke dukker opp en jobb i mellomtiden). Men jeg skjønner ikke om jeg da får foreldrepenger, og i såfall om de vil bli beregnet ut fra lønnen jeg har hatt de siste årene? Jeg vil jo ha jobbet seks av de siste ti mnder før fødsel, men ut fra NAV sine sider skjønner jeg ikke om jeg MÅ være i et arbeidsforhold (evt samme arb.forhold?) for at dette gjelder? Vil jeg bare ende opp med å få en engangsstønad f.eks? Veldig takknemlig for svar, eller også bare tips om hvor jeg kan lese mer om dette (har lest på NAV sine sider, skjønte ikke hvordan mitt tilfelle passer inn med det de skriver...) Anonymkode: c39c6...a3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 26. juni 2017 #2 Del Skrevet 26. juni 2017 Noe svar har jeg ikke, men i regelverket fant jeg dette, som virker å være mest relevant for deg; "Slutter i arbeid før fødselen [Endret 7/12] En del kvinner slutter i arbeid etter at de har opptjent retten til foreldrepenger ved fødsel og er uten inntekt en tid før de tar ut foreldrepenger. Dette er fullt mulig i henhold til regelverket. Når retten til foreldrepenger er opptjent, tapes ikke arbeidstakerstatus ved avbrudd i arbeidsforholdet, slik som for sykepenger. Dette skyldes at § 14‑7 første ledd som nevnt bare gjelder beregningsgrunnlaget, og ikke bestemmelsen i § 8‑15 andre ledd om opphør av arbeidstakerstatus ved avbrudd. Når kvinnen begynner å ta ut foreldrepenger etter et opphold i yrkesaktivitet, skal derfor foreldrepengene beregnes som for arbeidstakere. Utgangspunktet for foreldrepengegrunnlaget blir inntekten i det tidligere arbeidsforholdet. Også i slike tilfeller skal beregningsbestemmelsene i kapittel 8 anvendes konsekvent. Når det gjelder foreldrepengegrunnlaget for øvrig, viser vi til bestemmelsene om sykepengegrunnlaget i § § 8‑10 , 8‑28 til 8‑30, 8‑35, 8‑38, 8‑40 til 8‑43 med merknader." Når du er inne på Nav.no er det vanligvis mer informasjon i menyene på høyresiden, spesielt under "Relatert informasjon" og under "Regelverk". Klikker du deg inn på "Regelverk" kommer du til folketrygdlovens kapittel 14, som blant annet omhandler foreldrepenger. Gå til §14-7, til rundskrivet om beregning. Jeg ville ha lest litt der, så sendt en melding via Nav.no. Det er alltid veldig greit å ha svaret skriftlig, selv om det kan ta en uke å få det. Eventuelt ring NAV for å få et raskere svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #3 Del Skrevet 26. juni 2017 En liten digresjon, men du bør sjekke opp rettighetene dine mtp at du har hatt tre års vikariat, dersom det har vært en arbeidsgiver https://delta.no/dine-rettigheter/ansettelse/rett-til-fast-ansettelse-etter-tre-eller-fire-r Anonymkode: adc11...fff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #4 Del Skrevet 26. juni 2017 Først vil du få dagpenger, og så går du over til foreldrepenger. Du har ikke mistet retten på foreldrepenger. Anonymkode: 60bad...fb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blabla1 Skrevet 26. juni 2017 #5 Del Skrevet 26. juni 2017 Men vær obs på at dersom mor ikke er i aktivitet får ikke ta ut noe av fellesperioden. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/spesielt-om-foreldrepenger-til-far--347656 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blabla1 Skrevet 26. juni 2017 #6 Del Skrevet 26. juni 2017 Akkurat nå, blabla1 skrev: Men vær obs på at dersom mor ikke er i aktivitet får ikke ta ut noe av fellesperioden. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/spesielt-om-foreldrepenger-til-far--347656 Får ikke far* ta ut noe av fellesperioden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2017 #7 Del Skrevet 26. juni 2017 TS her. Tusen takk for svar, alle sammen! Dette var veldig hjelpsomt <3 Det letter byrden å vite at jeg i alle fall har rett på foreldrepenger, men så utrolig synd med denne regelen ang far og fellesperioden Anonymkode: c39c6...a3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atropos Skrevet 26. juni 2017 #8 Del Skrevet 26. juni 2017 Hei du Jeg var i akkurat samme situasjon som deg da jeg skulle ut i barselpermisjon sist. Pga flytting sa jeg opp jobben min i august, mens barnet er født i november. I samarbeid med nav ble det slik at jeg søkte om å få ta ut fødselspermisjon før termin i stedet for å ta ut dagpenger. Det var for at satsen min skulle bli høyest mulig. (Jeg fikk da samme sats som da jeg jobba) du får kun rundt 60% av lønna di når du har dagpenger, og det kan ha konsekvenser for hvor mye du får utbetalt i fødselspenger. Siden jeg valgte det slik, ble det kortere tid med baby på andre siden, men for meg sammenfalt det med feriepenger og skattepenger, så jeg har mulighet til å være hjemme med baby selv om jeg ikke får foreldrepenger nå. Du kan også melde deg arbeidsledig og sende meldekort mens du er i fødselsperm, så søker du om dagpenger etter endt perm. Slik slipper du karantenetid og er sikret inntekt etter endt perm hvis du ikke har fått jobb enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå