Gå til innhold

Hvis jeg skal lese en krimbok, hvilken?

Muscae

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke spesielt glad i krim, og ender som regel opp med noe annet, fordi jeg føler det er en jungel av mindre bra krimbøker og utrolig mange der det er skrevet utallige bøker om samme hovedperson (og jeg MÅ lese i riktig rekkefølge) osv. Så hvilke bøker kan dere anbefale, med et godt plot, interessante personer (ikke forfyllede middelaldrende etterforskere med manglende sosiale evner, det bør være en viss sjarm og litt humor), og gjerne en tvist på slutten som man ikke så komme. :) Jeg leser hovedsaklig på engelsk, så jeg foretrekker engelskspråklige forfattere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gone Girl av Gillian Flynn. The Silent Sister av Diane Chamberlain. Mangler kanskje humor og er kanskje mer spenning/thriller enn krim, men de er gode og spennende bøker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

The Memory Game av Nicci French.

Dead Scared av  Sharon Bolton

No place like home av Mary Higgins Clark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
58 minutter siden, Muscae skrev:

Jeg er ikke spesielt glad i krim, og ender som regel opp med noe annet, fordi jeg føler det er en jungel av mindre bra krimbøker og utrolig mange der det er skrevet utallige bøker om samme hovedperson (og jeg MÅ lese i riktig rekkefølge) osv. Så hvilke bøker kan dere anbefale, med et godt plot, interessante personer (ikke forfyllede middelaldrende etterforskere med manglende sosiale evner, det bør være en viss sjarm og litt humor), og gjerne en tvist på slutten som man ikke så komme. :) Jeg leser hovedsaklig på engelsk, så jeg foretrekker engelskspråklige forfattere. 

Er du ute etter alt dette, så er gjerne ikke språket det rette, men Gunnar Stålesen og Anne Holt kan fint leses på Norsk (de er nok oversatt til engelsk også). De har skrevet om samme hovedpersoner, men kan fint leses seperat. Det er "fin" krim, ikke mye blod og ondskapsfulle personer. 

Anonymkode: 0b9f8...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Agatha Christies bøker om Poirot er eneste krimmen jeg orker.

Anonymkode: ff67a...532

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du ute etter alt dette, så er gjerne ikke språket det rette, men Gunnar Stålesen og Anne Holt kan fint leses på Norsk (de er nok oversatt til engelsk også). De har skrevet om samme hovedpersoner, men kan fint leses seperat. Det er "fin" krim, ikke mye blod og ondskapsfulle personer. 

Noen sier de har tenkt å lese en eneste krimbok her i livet, og vil ha tips til det beste verden har å by på.

Og du presterer å nevne Anne Holt, som er en under middels krimforfatter også når vi kun tar for oss norske forfattere. Jeg har ikke ord. Mulig det er Anne Holt selv jeg har den glede å sitere?

Anonymkode: a2082...8bf

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Piken på toget  (husker ikke forfatter ) , De gales øy av Dennis Lehayne og Iskaldt bedrag av Dan Brown. 

Anonymkode: 76738...e31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Iskaldt bedrag av Dan Brown. 

En av de bøkene jeg aldri gadd å lese ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Piken på toget  (husker ikke forfatter ) , De gales øy av Dennis Lehayne og Iskaldt bedrag av Dan Brown. 

The gir on the train av Paula Hawkins, og jeg er helt enig at den er knallbra. 

Anonymkode: 17f7f...54f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

The Girl on the Train! Heller mer til Thriller enn krim.

Hvis du skulle driste deg til å lese en norsk vil jeg anbefale Det henger en engel alene i skogen. Den klarte ikke jeg å legge fra meg. 

Eller Behind Closed doors av et eller annet Paris. Også mer thriller, men så spennende og gripende at jeg ble så sint at knokene ble hvite mens jeg leste. 

Anonymkode: 1aaa4...a2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen sier de har tenkt å lese en eneste krimbok her i livet, og vil ha tips til det beste verden har å by på.

Og du presterer å nevne Anne Holt, som er en under middels krimforfatter også når vi kun tar for oss norske forfattere. Jeg har ikke ord. Mulig det er Anne Holt selv jeg har den glede å sitere?

Anonymkode: a2082...8bf

Smak og behag. Du er vel heller ikke ts? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Offer uten ansikte" av Stefan Anhem. Den likte jeg veldig godt. Og så alle bøkerne av Johan Theorin

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

The girl on the train er en drittbok som du ikke burde kaste bort tiden din på.

Anonymkode: 6e0cb...3da

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Simon Kernick - Stay Alive. 

Evnt. en bok av Yrsa Sigurdardottir. 

Anonymkode: b7744...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke bestått" av Hjorth Rosenfeldt. Utrolig spennende! Samme med bøkene til Jan Mehlum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

The girl on the train er en drittbok som du ikke burde kaste bort tiden din på.

Anonymkode: 6e0cb...3da

Filmen var artig, men jeg hadde ikke giddet å lese boken.

Anonymkode: 115ce...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest supernova_87

Jeg likte veldig godt Piken på togen (The girl on the train av Paula Hawkins). 

Jeg har i mange år vært som deg, jeg har skydd krim som pesten. Etter å ha lest litt spenningsromaner det siste året skjønner jeg hvorfor de fenger sånn. Men jeg liker å kalle dem spenningsromaner, siden de ikker det jeg forbinder med krim, for jeg klarer ikke å legge av meg å forbinde krim med 200 sider med noen blir drept, hvem har gjort det! kjedeligkjedeligkjedelig, så siste 100 sidene med wow, ja, det er sånn det henger sammen ja. 

Gone Girl var også spennende, men litt mer syk. 

Har hørt at Kepler sine bøker er bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bok jeg syns er helt fantastisk er "Et skilt ved korsveien" av Iain Pears. Litt eldre og litt annerledes krim, men kan virkelig anbefales.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rainstorm skrev:

Har hørt at Kepler sine bøker er bra. 

Tja.. Leste ca. halvparten av den første før jeg gav opp :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...