Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS er programmerer og vi utviklere må lære nye ting hele tiden. Teknologien går sinnsykt fort fremover. Jeg må sette meg inn i noe nytt nesten hver uke. Derfor er det korrekt at egenopplæring faktureres. Kunder som ikke forstår dette trenger opplæring i hva utvikling er.

Anonymkode: a9b5c...66b

Jeg har også jobbet med utvikling, og jeg kan faktisk forstå at kunden reagerer dersom det estimerte beløpet/timeantallet er mye høyere enn først kommunisert ovenfor kunde. Det er også forståelig at noen ganger tar ting litt lenger tid, evt. at man trenger opplæring i nytt API/verktøy/språk/whaterver, men dette er faktisk ikke noe som bør faktureres kunden direkte. Dette bør bakes inn i beløpet som normalt faktureres kunden, om man jobber med utvikling der man tar i bruk nye verktøy hele tiden. 

Anonymkode: 6f4aa...940

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også jobbet med utvikling, og jeg kan faktisk forstå at kunden reagerer dersom det estimerte beløpet/timeantallet er mye høyere enn først kommunisert ovenfor kunde. Det er også forståelig at noen ganger tar ting litt lenger tid, evt. at man trenger opplæring i nytt API/verktøy/språk/whaterver, men dette er faktisk ikke noe som bør faktureres kunden direkte. Dette bør bakes inn i beløpet som normalt faktureres kunden, om man jobber med utvikling der man tar i bruk nye verktøy hele tiden. 

Sant nok, men dette er ikke utviklernes problem eller feil. Utvikleren skal bare skrive hva han/hun har jobbet med så får det være opp til noen andre å finne ut hvordan det skal fordeles. Mener jeg.

Anonymkode: 65bb4...aba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber også som utvikler (iallefall delvis) og kan skrive under på at dette er et tema hos oss også. Spesielt dette med at ting kan være vanskeligere enn man trodde ved første øyekast, og at det dermed tar mange ganger mer tid enn estimert. Vi har heldigvis en sjef som beskytter oss ganske mye for det som kommer utenfra, men vet at det er mange som føler seg dumme IG har dårlig samvittighet for de timene de skriver, selv om det ikke er noen grunn til det. 

Og ja, selvfølgelig er det sånn at kunden må regne med å betale for egenopplæring og til dels kursing. 

Dersom noe for ofte tar mange ganger så lang tid som kommunisert til kunde/oppgitt i det aksepterte tilbudet så skjønner jeg at kunden kan bli sur/frustrert. Det er jo ikke greit at et oppdrag på f. eks. 500 timer plutselig blir tre ganger mer på1500 timer, noe som etterhvert nærmer seg et årsverk (uten overtid, bare for å sette det i sammenheng). 

Da er det faktisk noe som er galt internt i bedriften, enten det gjelder estimeringsjobben som gjøres av teamleder/arkitekt/andre, underkommunisering av faktiske kostnader/tidsbruk (enten fra utviklere til selger og/eller fra selger til kunde), at dere tar på dere for mange "open ended" utviklingsoppdrag der dere egentlig burde hatt grunnleggende opplæring i den nye konteksten og/eller andre grunner. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sant nok, men dette er ikke utviklernes problem eller feil. Utvikleren skal bare skrive hva han/hun har jobbet med så får det være opp til noen andre å finne ut hvordan det skal fordeles. Mener jeg.

Kommer an på ansvaret i bedriften det. Om man f. eks. jobber som "vanlig" utvikler og man har en teamleder/scrum manager/arkitekt/andre som skal ta beslutnignene om hva som skal prioriteres er jeg enig. Men det finnes også mange utviklere med mer selvstendig ansvar, i f. eks. små bedrifter der utviklerne også er selgere og beslutningstakere, eller blant enkeltmannsforetak med selvstendige konsulenter. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da er vi inne på prosess og dette er ikke ansvaret til TS. Sjefen/prosjektleder bør feks vidererapportere tidsbruken og ikke komme med en diger faktura helt plutselig uten at kunden har fått informasjon på forhånd om at saker er feilestimert.

Ang fakturering: På mitt forrige prosjekt skulle jeg sette opp en ny app med søkemotor x. Ingen på teamet hadde kunnskap om denne søkemotoren og jeg brukte mye tid til å sette meg inn i den. Jeg synes det er riktig at dette ble fakturert som vanlige timer. Ingen reagerte på at jeg gjorde det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da er vi inne på prosess og dette er ikke ansvaret til TS. Sjefen/prosjektleder bør feks vidererapportere tidsbruken og ikke komme med en diger faktura helt plutselig uten at kunden har fått informasjon på forhånd om at saker er feilestimert.

Ang fakturering: På mitt forrige prosjekt skulle jeg sette opp en ny app med søkemotor x. Ingen på teamet hadde kunnskap om denne søkemotoren og jeg brukte mye tid til å sette meg inn i den. Jeg synes det er riktig at dette ble fakturert som vanlige timer. Ingen reagerte på at jeg gjorde det.

Selvsagt er det den som har ansvaret for rapportering/gi tilbud som bør gjøre det, enten det er en selvstendig utvikler eller en teamleder i et team der hver enkelt utvikler ikke har et selvstendig ansvar. Mitt poeng er uansett at man bør bake dette inn i timeprisen. Bedre å ta en litt høyere timepris enn å slenge på en masse ekstra timer. Og man bør i hvert fall ikke sette opp dette som en egen linje på faktura der man skriver "opplæring ny teknologi" eller lignende, da ber man om bråk ;)

Ja, det handler til syvende og sist om prosess. En god prosess handler om at man estimerer godt og baker inn kostnader og marginer inn i prisen for hver enhet (enten det er time, dag eller hva man nå bruker). 

En annen ting er at en del utviklerfirmaer må bli ennå flinkere på å gjenbruke moduler, evt. kjøpe inn teknologi fra underleverandører. De jeg har jobbet oss har hvertfall vært så skrapet på folk at mange ikke engang hadde tid til å ta ferie i løpet av året, antakeligvis fordi kostnader ble underkommunisert til kunder og utvikleren endte opp med svarteper der man må jobbe flere timer enn det man får betalt for. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...